'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2016 19:59

_Sjors_ schreef:
Reken er maar op dat er behoorlijk wat pseudoniemen rondtrollen hier Johan! Goed gezien.

nou ja, behoorlijk wat ..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2016 20:02

ga lekker de tuin schoffelen Mortlachkinpruik i.p.v. mij voor een leugenaar uit te maken. Schelden kan je goed.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 28 jan 2016 20:04

Johan100 schreef:ga lekker de tuin schoffelen Mortlachkinpruik i.p.v. mij voor een leugenaar uit te maken. Schelden kan je goed.

Kom maar met bewijzen aanzetten ipv laag bij de grond beschuldigingen.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 20:05

Johan100 schreef:ga lekker de tuin schoffelen Mortlachkinpruik i.p.v. mij voor een leugenaar uit te maken. Schelden kan je goed.

Nogmaals, Mortlach != Kinpruik && Kinpruik != Mortlach.

En ja, je bent wel ergens op een klein leugentje betrapt in het ET-topic. Weet je wat, ik geef je het voordeel van de twijfel. Je vergistte je gewoon, niet meer doen he.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 20:14

Cicero schreef:Refo's en christenen die op vergelijkbaar absolutistische manier geloven kunnen niet erkennen dat anderen oprecht geen trek hebben om christen te worden, of er, in een positief geval, het mooie van inzien maar er zelf geen behoefte aan hebben.

De reden is: als je denkt dat je overtuiging absoluut is, moet het wel aan de ander liggen dat die niet inziet dat jij gelijk hebt. Dus die ander zal wel vast zitten aan de alcohol of zoiets. En die verdachtmaking leidt er ironisch genoeg dan weer toe dat die ander er nog minder zin in heeft bij zo'n clubje idioten aan te sluiten.

Ondertussen getuigt het ook van kruipende twijfel en diep verwortelde onzekerheid, als men zo met alle (verbale en vermeend rationele) geweld anderen wilt bekeren.

God gaat zijn ongekende gang.

God is absoluut, niet onze overtuiging.

Wie kan God doorgronden? Wie waagt het op Gods troon te zitten? Wie kan de verzegelde boekrol openen?

Nee, de arrogantie en stuitende onbeleefdheid van vele christenen hier geeft blijk van grote onvolwassenheid. En ja, sommigen hebben niet de gave om al te veel te groeien in het geloof op het punt van omgang met andersdenkenden. Zij horen er ook bij. Maar ga dan de tuin wieden of de was doen, en laat theologische discussies aan anderen over.

Paulus schrijft dat wie in Christus is gaat groeien in inzicht en fijnzinnigheid, om te onderscheiden waar het op aan komt. En hoe meer je van Gods wijsheid ziet, hoe onbelangrijker jouw zekerheidjes en waarheidjes worden. En dan doet het er uiteindelijk niet eens meer toe of mensen zich christen noemen of niet.

Dit dus. Prachtig verwoord.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 20:16

Mortlach schreef:
Echt waar? Mijn draadloze internet is niet beveiligd, dus het kan dat die knul zich binnen 20 meter van mijn huis op het platteland van zuidwest-Ierland bevindt en mijn internet gebruikt, maar ik betwijfel of dat echt zo is. Alhoewel, ons kippenhok staat al sinds kerst leeg en ik geloof dat het rond die tijd is dat kinpruik zich hier heeft aangemeld....

Kinpruik, als je echt in de buurt bent, mag je gerust een keer binnenkomen voor een kop koffie hoor.

Je hebt me door! Sorry, ze hadden geen ruimte meer bij de lokale Salvation Army en jij was de enige met onbeveiligd internet in de buurt. Ik zal farmville afsluiten en geen films meer downloaden op jouw internet! :P

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2016 20:17

Topic gesloten.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 28 jan 2016 20:20

Huh, is Kinpruik dezelfde als Mortlach?

Ok, ok, weer on-topic...

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 20:32

Johan100 schreef:nou ja, behoorlijk wat ..

Ok, een aantal dan. Hehe :D , overdrijven is ook een vak.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 20:33

kinpruik schreef:Dit dus. Prachtig verwoord.

Nou, kan ik morgen bij uw doop aanwezig zijn?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 20:41

Ik deed helemaal niks. Luister, je zegt het zelf al: ik heb het veel te druk met posten hier om ook nog eens onder een tweede account dingen te plaatsen. Er moet toch ook nog een klein beetje worden gewerkt. Daarbij ben ik erg lui en is het veel te vermoeiend om 2 accounts te runnen en dan te moeten onthouden wat je als wie zou hebben gezegd.

Ik zweer met mijn hand op mijn hart dat ik NIET Kinpruik ben. Ik heb Kinpruik nog nooit gezien. Ik heb geen contact met Kinpruik, zelfs niet via PB. Je hoeft niks van me aan te nemen, maar als je dit niet gelooft, kan ik er echt niets meer aan toevoegen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 20:45

Quasi schreef:Huh, is Kinpruik dezelfde als Mortlach?

Ok, ok, weer on-topic...

Nee, juist niet. We zijn echt twee verschillende personen met zowel emotionele en geografische scheiding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 28 jan 2016 21:43

Mortlach schreef:
Nee, juist niet. We zijn echt twee verschillende personen met zowel emotionele en geografische scheiding.

Helder.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 21:58

kinpruik schreef:Nou. Wat veel ongelovigen tegen de borst stuit, zijn juist dit soort onderliggende beschuldigingen. Je (niet jij, maar degene die dit argument opvoert) impliceert dat ongelovigen zo erg aan 'vleselijke zaken' hangen dat ze geen ruimte hebben voor spiritualiteit/metafysica/noem het hele rijtje maar op. Met 'vleselijke zaken' wordt vaak toch iets erg negatiefs bedoelt. Zo zit het gewoon niet. Ook ongelovigen/atheisten zijn gewoon mensen met eenzelfde moreel gevoel. Zou jij lid van een club worden die je eerst voor rotte vis uitmaakt?

Ik vroeg naar algemene oorzaken/redenen. Vreemd dat juist het punt van Pascal eruit wordt gelicht, en dat men totaal heengaat langs het citaat van Hermans. (niet dat je daar specifiek op in hoeft te gaan) Overigens waren de 'libertijnen' voor zover ik weet geen strikt filosofische hedonisten zoals Mortlach dat zo mooi noemde. Als Pascal dus tegen zijn libertijnse vrienden zegt dat ze hun 'lusten moeten doden', is dat 1 mogelijke reden; ik beweer absoluut niet dat dat voor jou persoonlijk geldt. Ik wou de openingspost iets langer dan twee regels maken, vandaar dat ik een paar citaten gaf.

Mortlach schreef:Ik wil wel graag nog even duidelijk maken dat IK dit onderwerp niet heb opgezet. Men begon ongevraagd en ongewild OVER mij te praten. Dus niks dat ik er mensen bij zou betrekken. Wat mij betreft had dit hele onderwerp nooit bestaan.

Als je hiermee doelde op jouw citaat in de openingspost: het was mijn bedoeling het idee achter jouw uitspraak breder te belichten. Het gaf gewoon de aanleiding van dit topic aan.

TanteWollepop schreef:Ik vind het ook een raar topic.
Er gaat ook zoveel uit van een aantal 'christenen' uit reformatorische hoek die hier mee doen.. :roll:

Misschien kan dat ook een reden zijn. Ik hoop niet dat je mij daar persoonlijk mee bedoelt overigens.

Cicero schreef:Refo's en christenen die op vergelijkbaar absolutistische manier geloven kunnen niet erkennen dat anderen oprecht geen trek hebben om christen te worden, of er, in een positief geval, het mooie van inzien maar er zelf geen behoefte aan hebben.

De reden is: als je denkt dat je overtuiging absoluut is, moet het wel aan de ander liggen dat die niet inziet dat jij gelijk hebt. Dus die ander zal wel vast zitten aan de alcohol of zoiets. En die verdachtmaking leidt er ironisch genoeg dan weer toe dat die ander er nog minder zin in heeft bij zo'n clubje idioten aan te sluiten.

Nogmaals: mijn openingspost impliceert zulke verdachtmakingen niet eens als je hem gewoon genuanceerd leest. Overigens was Pascal een Rooms-Katholiek, en geen refo. (en hij was natuurkundige; de eenheid voor druk is naar hem vernoemd)

Ondertussen getuigt het ook van kruipende twijfel en diep verwortelde onzekerheid, als men zo met alle (verbale en vermeend rationele) geweld anderen wilt bekeren.

Wil ik anderen bekeren? Daartoe ben ik niet in staat. Mag ik daarom niet de vraag uit mijn openingspost stellen?

God gaat zijn ongekende gang.

God is absoluut, niet onze overtuiging.

Wie kan God doorgronden? Wie waagt het op Gods troon te zitten? Wie kan de verzegelde boekrol openen?

Absoluut mee eens. (Kan ik er trouwens absoluut van overtuigt zijn dat God absoluut is?)

Nee, de arrogantie en stuitende onbeleefdheid van vele christenen hier geeft blijk van grote onvolwassenheid. En ja, sommigen hebben niet de gave om al te veel te groeien in het geloof op het punt van omgang met andersdenkenden. Zij horen er ook bij. Maar ga dan de tuin wieden of de was doen, en laat theologische discussies aan anderen over.

Paulus schrijft dat wie in Christus is gaat groeien in inzicht en fijnzinnigheid, om te onderscheiden waar het op aan komt. En hoe meer je van Gods wijsheid ziet, hoe onbelangrijker jouw zekerheidjes en waarheidjes worden. En dan doet het er uiteindelijk niet eens meer toe of mensen zich christen noemen of niet.

Nogmaals: Zeg je daarmee dat ik deze vraag niet mag stellen? Het gaat er inderdaad niet om of mensen zich zo noemen, maar of ze christen zijn. En gelukkig ligt de zekerheid van mijn geloof niet in mij, maar in God.

EDIT: @Cicero: waarschijnlijk vatte ik je post iets te persoonlijk op, excuses voor de negatieve ondertoon.
Laatst gewijzigd door Arendsoog op 29 jan 2016 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 22:33

Arendsoog schreef:
Ik vroeg naar algemene oorzaken/redenen. Vreemd dat juist het punt van Pascal eruit wordt gelicht, en dat men totaal heengaat langs het citaat van Hermans. (niet dat je daar specifiek op in hoeft te gaan) Overigens waren de 'libertijnen' voor zover ik weet geen strikt filosofische hedonisten zoals Mortlach dat zo mooi noemde. Als Pascal dus tegen zijn libertijnse vrienden zegt dat ze hun 'lusten moeten doden', is dat 1 mogelijke reden; ik beweer absoluut niet dat dat voor jou persoonlijk geldt. Ik wou de openingspost iets langer dan twee regels maken, vandaar dat ik een paar citaten gaf.

Het punt van Pascal beschrijft dan ook een van de meest algemene manieren waarop mensen worden weggejaagd van het Christendom. Cicero beschrijft dit punt prachtig. Ik denk dan ook dat je in je plempsel hierboven Cicero zn plempsel iets te persoonlijk opvat. Hij had het niet over jou persoonlijk maar over de manier waarop sommige christenen te werk gaan. Ik heb het zelf nu ook een paar keer meegemaakt hier op het forum. Zodra iemand geen argumenten meer heeft komt het er op neer dat ik God maar moet aanvaarden in mijn leven 'en anders zwaait er wat'. Dit is dus bepaald geen effectieve bekeringsstrategie voor iemand die wel zijn hersenen durft te gebruiken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”