_Sjors_ schreef:
Reken er maar op dat er behoorlijk wat pseudoniemen rondtrollen hier Johan! Goed gezien.
nou ja, behoorlijk wat ..
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
_Sjors_ schreef:
Reken er maar op dat er behoorlijk wat pseudoniemen rondtrollen hier Johan! Goed gezien.
Johan100 schreef:ga lekker de tuin schoffelen Mortlachkinpruik i.p.v. mij voor een leugenaar uit te maken. Schelden kan je goed.
Johan100 schreef:ga lekker de tuin schoffelen Mortlachkinpruik i.p.v. mij voor een leugenaar uit te maken. Schelden kan je goed.
Cicero schreef:Refo's en christenen die op vergelijkbaar absolutistische manier geloven kunnen niet erkennen dat anderen oprecht geen trek hebben om christen te worden, of er, in een positief geval, het mooie van inzien maar er zelf geen behoefte aan hebben.
De reden is: als je denkt dat je overtuiging absoluut is, moet het wel aan de ander liggen dat die niet inziet dat jij gelijk hebt. Dus die ander zal wel vast zitten aan de alcohol of zoiets. En die verdachtmaking leidt er ironisch genoeg dan weer toe dat die ander er nog minder zin in heeft bij zo'n clubje idioten aan te sluiten.
Ondertussen getuigt het ook van kruipende twijfel en diep verwortelde onzekerheid, als men zo met alle (verbale en vermeend rationele) geweld anderen wilt bekeren.
God gaat zijn ongekende gang.
God is absoluut, niet onze overtuiging.
Wie kan God doorgronden? Wie waagt het op Gods troon te zitten? Wie kan de verzegelde boekrol openen?
Nee, de arrogantie en stuitende onbeleefdheid van vele christenen hier geeft blijk van grote onvolwassenheid. En ja, sommigen hebben niet de gave om al te veel te groeien in het geloof op het punt van omgang met andersdenkenden. Zij horen er ook bij. Maar ga dan de tuin wieden of de was doen, en laat theologische discussies aan anderen over.
Paulus schrijft dat wie in Christus is gaat groeien in inzicht en fijnzinnigheid, om te onderscheiden waar het op aan komt. En hoe meer je van Gods wijsheid ziet, hoe onbelangrijker jouw zekerheidjes en waarheidjes worden. En dan doet het er uiteindelijk niet eens meer toe of mensen zich christen noemen of niet.
Mortlach schreef:
Echt waar? Mijn draadloze internet is niet beveiligd, dus het kan dat die knul zich binnen 20 meter van mijn huis op het platteland van zuidwest-Ierland bevindt en mijn internet gebruikt, maar ik betwijfel of dat echt zo is. Alhoewel, ons kippenhok staat al sinds kerst leeg en ik geloof dat het rond die tijd is dat kinpruik zich hier heeft aangemeld....
Kinpruik, als je echt in de buurt bent, mag je gerust een keer binnenkomen voor een kop koffie hoor.
Johan100 schreef:nou ja, behoorlijk wat ..
kinpruik schreef:Dit dus. Prachtig verwoord.
Quasi schreef:Huh, is Kinpruik dezelfde als Mortlach?
Ok, ok, weer on-topic...
Mortlach schreef:
Nee, juist niet. We zijn echt twee verschillende personen met zowel emotionele en geografische scheiding.
kinpruik schreef:Nou. Wat veel ongelovigen tegen de borst stuit, zijn juist dit soort onderliggende beschuldigingen. Je (niet jij, maar degene die dit argument opvoert) impliceert dat ongelovigen zo erg aan 'vleselijke zaken' hangen dat ze geen ruimte hebben voor spiritualiteit/metafysica/noem het hele rijtje maar op. Met 'vleselijke zaken' wordt vaak toch iets erg negatiefs bedoelt. Zo zit het gewoon niet. Ook ongelovigen/atheisten zijn gewoon mensen met eenzelfde moreel gevoel. Zou jij lid van een club worden die je eerst voor rotte vis uitmaakt?
Mortlach schreef:Ik wil wel graag nog even duidelijk maken dat IK dit onderwerp niet heb opgezet. Men begon ongevraagd en ongewild OVER mij te praten. Dus niks dat ik er mensen bij zou betrekken. Wat mij betreft had dit hele onderwerp nooit bestaan.
TanteWollepop schreef:Ik vind het ook een raar topic.
Er gaat ook zoveel uit van een aantal 'christenen' uit reformatorische hoek die hier mee doen..
Cicero schreef:Refo's en christenen die op vergelijkbaar absolutistische manier geloven kunnen niet erkennen dat anderen oprecht geen trek hebben om christen te worden, of er, in een positief geval, het mooie van inzien maar er zelf geen behoefte aan hebben.
De reden is: als je denkt dat je overtuiging absoluut is, moet het wel aan de ander liggen dat die niet inziet dat jij gelijk hebt. Dus die ander zal wel vast zitten aan de alcohol of zoiets. En die verdachtmaking leidt er ironisch genoeg dan weer toe dat die ander er nog minder zin in heeft bij zo'n clubje idioten aan te sluiten.
Ondertussen getuigt het ook van kruipende twijfel en diep verwortelde onzekerheid, als men zo met alle (verbale en vermeend rationele) geweld anderen wilt bekeren.
God gaat zijn ongekende gang.
God is absoluut, niet onze overtuiging.
Wie kan God doorgronden? Wie waagt het op Gods troon te zitten? Wie kan de verzegelde boekrol openen?
Nee, de arrogantie en stuitende onbeleefdheid van vele christenen hier geeft blijk van grote onvolwassenheid. En ja, sommigen hebben niet de gave om al te veel te groeien in het geloof op het punt van omgang met andersdenkenden. Zij horen er ook bij. Maar ga dan de tuin wieden of de was doen, en laat theologische discussies aan anderen over.
Paulus schrijft dat wie in Christus is gaat groeien in inzicht en fijnzinnigheid, om te onderscheiden waar het op aan komt. En hoe meer je van Gods wijsheid ziet, hoe onbelangrijker jouw zekerheidjes en waarheidjes worden. En dan doet het er uiteindelijk niet eens meer toe of mensen zich christen noemen of niet.
Arendsoog schreef:
Ik vroeg naar algemene oorzaken/redenen. Vreemd dat juist het punt van Pascal eruit wordt gelicht, en dat men totaal heengaat langs het citaat van Hermans. (niet dat je daar specifiek op in hoeft te gaan) Overigens waren de 'libertijnen' voor zover ik weet geen strikt filosofische hedonisten zoals Mortlach dat zo mooi noemde. Als Pascal dus tegen zijn libertijnse vrienden zegt dat ze hun 'lusten moeten doden', is dat 1 mogelijke reden; ik beweer absoluut niet dat dat voor jou persoonlijk geldt. Ik wou de openingspost iets langer dan twee regels maken, vandaar dat ik een paar citaten gaf.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten