Boekenlezer schreef:Er bestaat ook zoiets als: van elkaar zijn, anders gezegd: bij elkaar horen. En natuurlijk is dat anders dan een ding bezitten.
Ik mag toch ook niet zomaar aan de partner van een ander gaan zitten? Behalve wellicht naar de normen van onze losgeslagen cultuur. Maar bij mij zit dit besef er zo diep in, dat als ik weet dat een vrouw een relatie heeft, mijn eventuele verliefdheidsgevoelens meteen worden uitgeschakeld. Dan gaat er a.h.w. een schakelaar in mijn hoofd om.
Dat laatste begrijp ik wel. Emotionele beschikbaarheid is een ding. Maar het is de teneur van je woorden die ik zorgelijk vind. Je mag niet aan de partner van een ander zitten, omdat je die partner daarmee schaadt, zo lijkt het. Niet omdat die vrouw dat zelf niet wil, maar omdat je een overtreding begaat t.o.v. van de man. Het is allemaal zo eenzijdig: het gaat altijd om de man, de eer van de man en het bezit van de man. Voor vrouwen betaal je gewoon en dan 'zijn ze van jou'.
Je kan een ander ook prima leren kennen door veel gesprekken te voeren, en zonder aan die ander te zitten. Dat heb ik vorig jaar ook veel gedaan met een bepaalde dame. Dan voel ik best wel van alles, maar we zitten niet aan elkaar. (Nee, ik heb inderdaad geen verkering met haar.) Dat gaat prima, en ervaar ik niet als ongezond of zo.
Wat is dat toch, dat er tegenwoordig altijd zo gauw seks bij moet komen?
Er moet helemaal niks en ik kan niet zoveel met dat klagen over 'die moderne cultuur'. En "verkering"? Ik neem aan dat jullie beiden de lagere-schoolleeftijd zijn ontgroeid. Als je al geen volwassen woorden voor je relatie kunt gebruiken, hoe wil je dan wel een volwassen relatie kunnen voeren?
Ik heb weinig op met zo'n cultuur van: als meisje in de disco je bedvrienden opdoen en lekker losgaan omdat je denkt zo nodig te moeten genieten, en later eens serieus te gaan worden, omdat er ook nog zoiets als het gewone leven bestaat, waarin er gewerkt moet worden en eventueel kinderen voortgebracht en opgevoed. Of waarbij de directeur het met zijn secretaresse doet, omdat hij dat lekker vindt, terwijl hij thuis ook nog een vrouw en kinderen heeft. (Niet dat hij dan wel aan die kinderen moet gaan zitten, zo bedoel ik dat niet.) In dergelijke gevallen komen bij mij wel termen boven als 'afgelikte boterham'. Denigrerend? Ik vind het net beschreven gedrag ook niet verheffend.
Gedrag van anderen zou jou zorg helemaal niet moeten zijn. Ik neem aan dat jij ook genoeg gedrag vertoont waar anderen hun afkeer over kunnen uitspreken (ik ook, uiteraard). Iets met een balk en een splinter, geloof ik? Het feit dat ook jouw gedrag niet altijd even verheffend is, geeft mij toch geen recht me schofferend over jou uit te laten?
Ik persoonlijk vind de aanpak van het mensen zo veel mogelijk afschrikken om maar geen seks te hebben, niet bepaald behulpzaam. Heb een keer seks, en je bent voor altijd beschadigde waar, iets wat nooit of te nimmer meer goed komt en je je leven lang als loodzware last met je mee zult dragen. Behalve als je getrouwd bent, dan is het ineens iets prachtigs. Mensen hebben nu eenmaal seks. Ook jongeren. Dat heeft met hormonen te maken. Het lijkt mij behulpzamer ze goed te begeleiden en niet zo'n emotionele molensteen om de nek te hangen.
Maar goed, we gaan wat off-topic.