Genocide in het Oude Testament

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Genocide in het Oude Testament

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 16:04

Arco schreef:Deze discussie acht ik zinloos, omwille van de volgende redenen:

1. Er worden verhalen aangehaald (zoals de opdracht van Saul om de Ammalekieten uit te roeien), maar de bigger picture wordt vergeten.

2. God is rechtvaardig in al Zijn wegen. De dood van mensen is niet wat Hij behaagd, maar heeft altijd wel een doel. Bij God kan je nooit spreken van zinloos geweld.

3. Als mens zie je de dood als eindpunt. Bij God werkt dat anders.

Soms is het beter om gewoon toe te geven dat je dingen niet begrijpt...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 dec 2015 16:28

GDK schreef:Wat kan de conclusie anders zijn, dan dat we met deze God geen raad weten? We moeten Hem niet! Als deze God mens zou worden en onder ons kwam wonen, wat zouden we met Hem doen?

Dit is een zeer kwalijke vergelijking. Jezus kwam niet de boodschap brengen dat men in Gods opdracht alle vijanden van Israël een kopje kleiner moest maken.

Het geen raad weten met een God die een nietsontziende moordpartij verordent is iets heel anders dan de vijandigheid jegens Jezus.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 dec 2015 17:00

Als je volkerenmoord - zoals beschreven in de Bijbel - wilt begrijpen, zul je de achtergrond van alles moeten kennen. Het is nl. nooit zomaar een willekeurig volk dat uitgeroeid wordt.
Het betreft altijd een volk dat:
een cultuur van afgoderij en gruweldaden met eigen bevolking pleegt, zoals het offeren van kinderen, perversiteiten en zo meer.
of Israël zeer vijandig gezind was.
God laat niet toe dat Zijn volk uitgeroeid zal worden door de vijanden, nog steeds niet.
En met welke bril op lees je deze verhalen? Met de bril van het geloof en verlicht door de H.G., of met de blik van een argwanende ongelovige?
Die laatste aanvaardt het gezag van God niet en verheft zichzelf tot norm. En daarom wordt het niet begrepen.
Want dan lijkt het wreed.

Maar de ware gelovige aanvaardt God's gezag en weet en beseft dat God de zonden niet door de vingers kan zien.
Vaak zijn die volken gewaarschuwd, maar ze gingen door met het bedrijven van de zonden.
Totdat God ingreep.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 17:18

Chaya schreef:Als je volkerenmoord - zoals beschreven in de Bijbel - wilt begrijpen, zul je de achtergrond van alles moeten kennen. Het is nl. nooit zomaar een willekeurig volk dat uitgeroeid wordt.
een cultuur van afgoderij en gruweldaden met eigen bevolking pleegt, zoals het offeren van kinderen, perversiteiten en zo meer.
God laat niet toe dat Zijn volk uitgeroeid zal worden door de vijanden, nog steeds niet.
En met welke bril op lees je deze verhalen? Met de bril van het geloof en verlicht door de H.G., of met de blik van een argwanende ongelovige?
Die laatste aanvaardt het gezag van God niet en verheft zichzelf tot norm. En daarom wordt het niet begrepen.

Oké. en daarom is het uitroeien van een volledig volk - inclusief pasgeboren zuigelingen - ineens geen probleem? Dat komt inderdaad enigszins wreed op me over. Ligt vast aan mijn bril.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 dec 2015 17:27

Mortlach schreef: Ligt vast aan mijn bril.

zeker weten :(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 17:29

benefietdiner schreef:zeker weten :(

Ik zal mijn Genocide-is-oké-olé-olé-bril eens opzoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 dec 2015 17:46

Mortlach schreef:Ik zal mijn Genocide-is-oké-olé-olé-bril eens opzoeken.

Afbeelding
Die vindt je nooit. :D
Je zoek zoekt de bril op een verkeerde plaats.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 dec 2015 20:09

Chaya schreef:Als je volkerenmoord - zoals beschreven in de Bijbel - wilt begrijpen, zul je de achtergrond van alles moeten kennen. Het is nl. nooit zomaar een willekeurig volk dat uitgeroeid wordt.

Maar de ware gelovige aanvaardt God's gezag en weet en beseft dat God de zonden niet door de vingers kan zien.
Vaak zijn die volken gewaarschuwd, maar ze gingen door met het bedrijven van de zonden.
Totdat God ingreep.

Eerlijk gezegd vindt ik dat een beetje een smoes. Overal ter wereld werden religieuze praktijken beoefend, dit veelal met mensenoffers. Alleen de mensen die toevallig in het beloofde land (vanaf Abraham) woonden moesten uitgeroeid worden. De volken eromheen, en de chinezen, de aboriginals, de Azteken, werden niet uitgeroeid. Verder denk ik dat God zich uitsluitend geopenbaard heeft aan het volk Israël, en niet aan andere volken. Alleen Jona ging Ninevé waarschuwen. Verder geen berichten over waarschuwingen. Buiten het beloofde land hoefde helemaal niemand uitgeroeid te worden, of ze nou kinderen offerden of niet.
het gaat gewoon over land! Het beloofde land. Het moet veroverd worden. Bijbels gezien worden die mensen niet perse vermoord vanwege hun religie, maar om de nieuwkomers niet te besmetten met de andere religies.

Met de huidige psychologische kennis weten we dat het ontzettend slecht is voor een soldaat om mensen te doden. Dat tast je gezondheid aan. Je komt er nooit meer vanaf. Waarom heeft God geen ziekte gestuurd of alle (slechte) mensen ter plekke heeft getroffen met bliksems? Waarom laat God soldaten inhakken op baby's? Dat is toch verkeerd?

Je kunt verhalen in de bijbel ook lezen door een orthodoxe bril, waarbij cultuur en tijd blijkbaar geen rol hebben gespeeld bij het schrijven van de bijbel. Kijk nar slavernij, de rol van de vrouw, etc. En dan heb je wel een heel gekleurde bril op.

Je geloof is echt niet minder waar als je kunt erkennen dat de bijbel is geschreven door mensen van toen, aan mensen van toen.

Dat is dus de reinste onzin. God ziet ontzettend veel zonde door de vingers. Nu kun je zeggen dat misbruikers van kinderen en moordenaars wel in het hiernamaals worden geoordeeld, maar dat had in het geval van de bewoners van Kanaän ook best gekund. Daarvoor hoef je geen onschuldige baby's te vermoorden.
Ook gif is geschapen.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 22 dec 2015 20:46

Cicero schreef:Dit is een zeer kwalijke vergelijking. Jezus kwam niet de boodschap brengen dat men in Gods opdracht alle vijanden van Israël een kopje kleiner moest maken.

Het geen raad weten met een God die een nietsontziende moordpartij verordent is iets heel anders dan de vijandigheid jegens Jezus.

Wat ik bedoel is, dat we ons uberhaupt geen raad met Hem weten. Of Hij nou genocide verordent, of zegenend en liefdevol nabij is, wij verdragen Hem niet, Hij is ons vreemd.
Vooruit met de geit!

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 22 dec 2015 20:54

Mortlach schreef:Negeren?

Hoe wou je Hem negeren? Zijn daden vullen dagelijks de voorpagina's van de kranten. In onze haat tegen Hem bombarderen wij vrouwen en kinderen en wij begaan zo zelf een genocide. Wie zijn wij eigenlijk, dat we Hem ter verantwoording zouden roepen? Wij hebben Zijn Zoon gedood, Zijn evangelie niet geloofd, en nu ontmoet Hij ons in de straten van Parijs als had de tijd 3000 jaar stil gestaan.
Vooruit met de geit!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 dec 2015 21:07

hettys schreef: De volken eromheen, en de chinezen, de aboriginals, de Azteken, werden niet uitgeroeid.

De Chinezen (De oudste geschreven Chinese historische bronnen dateren van de 13e eeuw v.Chr.) Aborigines en Azteken bestonden volgens mij nog niet in die tijd van het Oud Verbond (Abraham).
De volken die verdreven moeten worden: Hethieten, Girgasieten, Amorieten, Kanaänieten, Ferezieten, Hevieten en Jebusieten.
Afbeelding
bron:jw.org/nl
Waarom moesten zij verdreven worden? Ze waren moreel en religieus verdorven. Hun goden waren onder meer Baäl (bekend om de fallische stenen zuilen), Molech (aan wie kinderen werden geofferd) en de vruchtbaarheidsgodin Astarte.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2015 23:22

benefietdiner schreef:zeker weten :(

Mortlach schreef:Ik zal mijn Genocide-is-oké-olé-olé-bril eens opzoeken.

Volgens christenen is hun God zelfs niet tot bedaren gebracht door de holocaust aangezien ze nog een toekomstig oordeel verwachten waarbij 1/3 van Israël door vuur verteerd zal worden. :-oo

Echter pinnen ze dit allemaal op satan, zodat ze vol kunnen houden dat hun God liefde is, maar enkel de pech had dat satan wat onvoorziene zaken behartigt. Lachwekkend is het, dat brosse godsbeeld wat ze hebben, het breekt onder hun handen af.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 dec 2015 23:57

benefietdiner schreef:De Chinezen (De oudste geschreven Chinese historische bronnen dateren van de 13e eeuw v.Chr.) Aborigines en Azteken bestonden volgens mij nog niet in die tijd van het Oud Verbond (Abraham).

natuurlijk bestonden er al chinezen, maar dit terzijde. want anders waren er geen geschreven bronnen vanaf de 13e eeuw voor chr. Hoelang duurt het voor een volk ontstaan is en er bronnen zijn. Aboriginals bestaan al 40.000 jaar. maar ze zijn niet zondig genoeg. wie weet.
De Egyptenaren offerden ook mensen. die moesten met de koningen mee de graven in. het vroege hindoeïsme kende dieren en mensenoffers. Die werden ook niet door de Hebreeën gedood.

De volken die verdreven moeten worden: Hethieten, Girgasieten, Amorieten, Kanaänieten, Ferezieten, Hevieten en Jebusieten.

Afbeelding
bron:jw.org/nl
Waarom moesten zij verdreven worden? Ze waren moreel en religieus verdorven. Hun goden waren onder meer Baäl (bekend om de fallische stenen zuilen), Molech (aan wie kinderen werden geofferd) en de vruchtbaarheidsgodin Astarte.[/quote]

Nee. het land was allang belooft aan Abraham . DAAROM moesten ze verdreven worden en zo staat het ook in de bijbel. Je laat het land zien dat belooft is is aan Abraham en Mozes.

Egypte was ook verdorven.
Ook gif is geschapen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 dec 2015 00:42

Besten,

Genesis 15:

13 Toen zeide Hij tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is, en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren.
14 Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen; en daarna zullen zij uittrekken met grote have.
15 En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden.
16 En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen.

God is geduldig! Hij heeft ze 400 jaar de tijd gegeven om deze ramp te kunnen ontvluchten...

Verder is het denk ik wijs om te beseffen dat God Almachtig/Alwetend is: Hij wist dat de baby's en kinderen die ook gedood werden (ik weet niet of afslachten een goede benaming is, de dood kan ook snel en eenvoudig worden ingezet en als geoefend strijder weet je hoe dat moet) later als ze groot zouden zijn net zulke gruwelijkheden zouden beoefenen.

Voorts is het verstandig om het hele gedeelte (dus alles wat er gebeurde in die 400 jaar) te lezen, dan kun je lezen dat God meer de nadruk legt op Zijn reddingsplan, dan op de vernietiging van mensen. (Ik denk aan de redding van bv Rachab de hoer en zo zijn er nog vele voorbeelden die tevoorschijn komen als je ALLES leest!)

Echter de ernstigste les die geleerd kan worden uit deze geschiedenis, is dat deze jouw toekomst kan zijn...

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2015 14:06

hettys schreef:Eerlijk gezegd vindt ik dat een beetje een smoes. Overal ter wereld werden religieuze praktijken beoefend, dit veelal met mensenoffers. Alleen de mensen die toevallig in het beloofde land (vanaf Abraham) woonden moesten uitgeroeid worden. De volken eromheen, en de chinezen, de aboriginals, de Azteken, werden niet uitgeroeid. Verder denk ik dat God zich uitsluitend geopenbaard heeft aan het volk Israël, en niet aan andere volken. Alleen Jona ging Ninevé waarschuwen. Verder geen berichten over waarschuwingen.

Zijn er bladzijden uit je Bijbel gescheurd?
Waarschuwde Jeremia niet in scherpe bewoordingen?
En de profeet Elia?
Bijbelboeken zijn naar sommige van hen genoemd, Hosea, Amos, Obadje, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggaï, Zacharia, Maleachi, Jesaja.
In Genesis 20 wordt Abraham ook een profeet genoemd.
Een profeet is "de mond van God". Daarom staat er vaak achter een profetie: zo zegt de Heere.
Het volk Israël is niet zomaar een volk, ze zijn uitverkoren door God Zelf en daarom zal satan er alles aan doen om hen weg te vagen van de wereldkaart. Waarom denk je dat Hitler er 6 miljoen heeft gedood?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”