@xsidd: Ja, ik ben ervan overtuigd, dat ook mensen van een ander geloof zich zodanig kunnen openstellen, dat Gods Geest ook door hen kan werken. En ik ben er ook van overtuigd, dat Gods Geest daarvan gebruik maakt ook. Van een ander geloof noemen de mensen het natuurlijk anders dan wij, maar het effect is er niet minder om. Dat in de bijbel staat: Niemand komt tot de Vader dan door mij, is logisch: in die tijd waren er nog geen andere geestelijk gerichte monotheïstische godsdiensten, behalve dan het Jodendom en zoals we weten, komt het Christendom daaruit voort. Jezus leefde zijn menselijke leven als Joodse rabbi, die wel veel heilige huisjes van toen omver haalde (en dat met de dood moest bekopen), maar heeft het Joodse geloof nooit afgezworen, althans bij mij niet bekend.
Er zijn ook in onze omgeving veel zg. ongelovigen (nooit naar de kerk enzo), die in woorden en daden leven in de Geest van Christus (en zij zullen bij God geborgen worden) en omgekeerd veel gelovigen, die denken, dat ze de deur open hebben, maar in feite is er toch een sleutel de verkeerde kant op gedraaid.
Waar is God nu, vroeg een ernstig zieke patiënt in het ziekenhuis aan ds. Klaas Hendrikse. Ik ben Hem al drie keer tegengekomen op de gang, was het antwoord.
Blijft natuurlijk de schreeuw: Waar was God!! bij de tsunami, de ebola, de MH17, de aanslagen van jihadisten, enz. Daarmee komen we dan misschien weer uit bij het beginpunt van dit topic. Of toch niet?