BladeStraight schreef:Het is door Christenen door de eeuwen als een betrouwbare bron gezien, dus op zich heeft het zeker wat objectieve subjectieve betrouwbaarheid te pakken.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
BladeStraight schreef:Het is door Christenen door de eeuwen als een betrouwbare bron gezien, dus op zich heeft het zeker wat objectieve subjectieve betrouwbaarheid te pakken.
Cicero schreef:Over de dood van Paulus en Petrus weten we niets, omdat de bronnen daarover notoir onbetrouwbaar zijn.
Op. 22 schreef: 19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
2 Petrus 3 schreef: 14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.
17 U dan, geliefden, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid.
18 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.
Jan schreef:Er zijn hier mensen die vanuit hun ongeloof Gods Woord als onbetrouwbaar voor willen stellen en af willen doen aan alles wat geschreven staat en betrouwbaar is voor hen die geestelijk oordelen en Schrift met Schift vergelijken.
Voor die mensen geld de volgende waarschuwing:
quote="Op. 22"
De natuurlijke mens zal zeggen dat dit hoogstens voor het boek Openbaring geld. Ze geloven dit al geeneens uiteraard. De geestelijk mens zal begrijpen dat het voor het hele Woord van God opgaat en een zaak van leven of dood is.
Wees nu gewaarschuwd dat wie aan de betrouwbaarheid van Gods woord komt ook onder vloek van Gods Woord komt.
Cicero schreef:De botterik die al dit werk met één veeg van tafel wil schuiven, laat daarmee zien slechts een zeer benauwde opvatting van de christelijke traditie te hebben. In feite beweer je dan dat een christen het liefst dom is en dom blijft. Daar protesteer ik tegen. Het is goed mogelijk om én christen én intellectueel te zijn.
Cicero schreef:Ook al heb ik eigenlijk geen behoefte op dit soort bijdragen te reageren, toch wil ik hierover een tegengeluid laten horen. (...)
Cicero schreef: Het is goed mogelijk om én christen én intellectueel te zijn.
Cicero schreef: Het is goed mogelijk om én christen én intellectueel te zijn.
Cicero schreef:O ja, voor ik het vergeet: er zijn natuurlijk ook genoeg niet-'gestudeerde' mensen die niet opeens een kortsluiting in hun hoofd krijgen als het over dit soort zaken gaat.
Hand. 28 schreef: 30 En Paulus bleef twee volle jaren in zijn eigen gehuurde woning, en ontving allen die naar hem toe kwamen.
31 Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, ongehinderd.
1 Tim. 6 schreef: 20 O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand, wend u af van onheilige, inhoudsloze praat en tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis.
21 Sommigen, die deze kennis verkondigden, zijn van het geloof afgeweken. De genade zij met u. Amen
Cicero schreef:Het eerste is een drogreden.
Het tweede zegt niet zoveel, en gaat wederom uit van de dubieuze aanname dat je een bron vertrouwt tot het tegendeel is bewezen. Vanuit een historisch perspectief moet het andersom: hoeveel van de bron kunnen we eigenlijk redelijkerwijs vertrouwen?
Ook dat laatste is twijfelachtig, omdat de schrijver weinig affiniteit met Paulus' eigen gedachtegoed vertoont.
Handelingen is ná het derde evangelie geschreven.
Dit evangelie moet enige tijd ná de verwoesting van de tempel en ná Marcus geschreven zijn, althans dat is de goed gefundeerde consensus. Dus circa 80, maar meestal gaat men meer naar de 90 toe, en ik sluit 100-110 ook niet uit.
De schrijver heeft de dood van Paulus niet per se hoeven vermelden, omdat het geen biografie van Paulus is. Het plot van Handelingen gaat over de gang van het evangelie van Jeruzalem naar Rome. Dus is het boek af als Paulus in Rome het evangelie verkondigt.
BladeStraight schreef:Ik vind het eerste wel degelijk wat zeggen, het bewijst in elk geval dat er geen blatante leugens in Handelingen stonden, anders hadden de eerste christenen het boek nooit aangenomen.
En ik ben benieuwd wat de redenen zijn om de inhoud van de bron niet redelijkerwijs te vertrouwen.
Nee, integendeel. Op basis van Lc. 1:1-4 staat vast dat hij geen ooggetuige is geweest van Jezus en dat er vóór dit evangelie al evangeliën geschreven waren. Dat zet hem in het laatste gedeelte van de 1e eeuw. Verder zijn er geen zwaarwegende redenen om aan te nemen dat de auteur ooggetuige was van de gebeurtenissen in Handelingen.De schrijver is een ooggetuige geweest, dat staat volgens mij wel vast.
Dat is een vals dilemma. De schrijver heeft grondig onderzoek gedaan en allerlei tradities verzameld. Er klopt dus heus wel wat van, maar de vraag is dus wat precies.Dat lijkt me in elk geval logischer dan dat er iemand is geweest die zo even uit de losse pols een verzinsel op papier zettend, daarbij zeer gedetailleerd te werk is gegaan en namen en plaatsen uitdrukkelijk noemt.
Jawel, de schrijver levert op allerlei plaatsen commentaar op het gebeuren. En naar goed gebruik in die tijd zijn alle directe redes en redevoeringen geen weergaven van wat 'echt' gezegd is, maar wat volgens de auteur gezegd had moeten worden. De schrijver laat Paulus aan het woord, maar eigenlijk hoor je daar het woord van de schrijver, niet zozeer van Paulus zelf. Dat blijkt uit de stijl en de inhoud.Handelingen is vooral beschrijvend, ik lees eigenlijk nergens een uitdrukkelijke mening van de schrijver zelf.
Handelingen is ná het derde evangelie geschreven.
Dat Handelingen het vervolg is van het evangelie naar Lucas wordt door niemand betwijfeld.Hoe kan je dit zo zeker weten?
Waarom zou het na de verwoesting van de tempel geschreven moeten zijn?
En na Marcus?
Dat is mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk. Een argument daartegen is dat er ruwweg de eerste veertig jaar geen reden was de verhalen over Jezus op te schrijven. Dat werd pas nodig toen de eerste generatie weg ging vallen. En het blijkt dat Marcus heel goed te begrijpen is tegen de achtergrond van de gebeurtenissen rond 70.Overigens denk ik dat Marcus veel te laat wordt gedateerd, het evangelie is volgens mij tussen 40 en 50 na Christus geschreven.
Het lijkt anders verdraait veel op een biografie van Paulus, en in mindere mate Petrus en enkele andere apostelen.
De dood van Petrus en Paulus lijkt me niet iets dat deze schrijver niet in zijn boek zou vermelden.
Nee, in plaats van speculatie zou je Handelingen zelf eens moeten lezen. Jezus zegt in 1:8: "... getuigen zijn in Jeruzalem, Judea, Samaria en tot aan de uiteinden van de aarde." En Paulus is een "instrument om Gods naam uit te dragen voor volken en heersers" (9:15). Dáár gaat het om. En als je het zo bekijkt, is Handelingen een afgeronde eenheid.En dat het boek over de gang van het evangelie van Jeruzalem naar Rome gaat is natuurlijk teruggeredeneerd van het boek dat we nu hebben. Het kan best zijn dat dit boek simpelweg eindigt in Rome omdat de auteur toen het boek geschreven heeft, en wellicht in Rome met Paulus uitgebreid over de gebeurtenissen gesproken heeft, omdat er ook gedeelten in handelingen staan waar de auteur zelf niet bij is geweest.
Dat lijkt me in elk geval logischer dan dat er iemand is geweest die zo even uit de losse pols een verzinsel op papier zettend, daarbij zeer gedetailleerd te werk is gegaan en namen en plaatsen uitdrukkelijk noemt.
Cicero schreef:Dat is een vals dilemma. De schrijver heeft grondig onderzoek gedaan en allerlei tradities verzameld. Er klopt dus heus wel wat van, maar de vraag is dus wat precies.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten