Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Voor mij zijn de woorden en daden van Jezus de kern van het geloof. En dat hij na zijn dood leeft tot op de dag van vandaag, kan een ieder zien en horen. Jezus leeft en ik hoop en geloof, dat ik zal leven na de dood.
jaapo schreef:Paulus noemt mensen en groepen van mensen aan wie Jezus verschenen is. En hij herinnert eraan, dat Jezus ook aan hem verschenen is. Maar het was niet fysiek, het was een heftig, hemels visioen. Over de opstanding in de evangeliën kan veel verwarring ontstaan, omdat het door verschillende mensen met verschillende doelgroepen geschreven is. De Emmaüsgangers, daar heeft Lucas het over, maar verder niemand. Waarom vertelt alleen Johannes over Maria Magdalena? Er gingen graven open bij Jezus' sterven, volgens Mattheüs. Verder niemand die het erover heeft. Dus, waarom zouden we dit niet meer geestelijk moeten zien? Iets hoeft niet waar gebeurd te zijn, om toch waar te zijn. De lichamelijke opstanding bij Paulus: waarom heeft hij het over dat prachtige beeld van de graankorrel, als hij in de lichamelijke opstanding gelooft? Maar goed, iedereen kan het op zijn/haar manier geloven. Voor mij zijn de woorden en daden van Jezus de kern van het geloof. En dat hij na zijn dood leeft tot op de dag van vandaag, kan een ieder zien en horen. Jezus leeft en ik hoop en geloof, dat ik zal leven na de dood. Maar hoe dat is?
Dus is Jezus nooit lichamelijk opgestaan, volgens jou?
Dan kan ook het gedeelte in de Bijbel over de hemelvaart (Lucas 24:50-53 en Handelingen 1:4-14) niet echt gebeurd zijn.
Maar als je Jezus als bijzonder mens ziet, dan verwerp je ook wat de Bijbel als boodschap heeft: dat Jezus de beslissende openbaring van Godswege is. Dat is meer dan een bijzonder mens. Verwerp je dus niet ook de waarheid van de Bijbel?jaapo schreef: De bijbel, oosterse literatuur, zit vol met verhalen die niet waar gebeurd zijn, maar wel WAAR zijn.
jaapo schreef:Nee, ik geloof niet in de lichamelijke opstanding. Paulus ook niet.
jaapo schreef:Nee, ik geloof niet in de lichamelijke opstanding. Paulus ook niet. Zie het verhaal van de graankorrel. Dus de Hemelvaart is volgens mijn geloof ook niet letterlijk zo gebeurd. Naar mijn mening moet je het allemaal een stuk geestelijker zien. De bijbel, oosterse literatuur, zit vol met verhalen die niet waar gebeurd zijn, maar wel WAAR zijn.
jaapo schreef:Twee dingen: Als Paulus belijdt, dat Christus is opgewekt uit de doden, bedoelt hij nog niet, dat Jezus lichamelijk is opgestaan, denk ik. Of staat er bij zijn verhaal over de graankorrel: "met uitzondering van Christus"? 2. @cicero: ik snap de reactie niet helemaal. Wat is de waarheid van de bijbel? Ja, de moderator geeft aan, dat het off-topic is. Ik dacht niet helemaal, maar als het op deze manier niet verder kan en mag, ook goed.
mealybug schreef:
Geloof je wel dat Jezus Lazarus opwekte, na 4 dagen?
jaapo schreef:Twee dingen: Als Paulus belijdt, dat Christus is opgewekt uit de doden, bedoelt hij nog niet, dat Jezus lichamelijk is opgestaan, denk ik. Of staat er bij zijn verhaal over de graankorrel: "met uitzondering van Christus"?
2. @cicero: ik snap de reactie niet helemaal. Wat is de waarheid van de bijbel? Ja, de moderator geeft aan, dat het off-topic is. Ik dacht niet helemaal, maar als het op deze manier niet verder kan en mag, ook goed.
hettys schreef:
20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten