Bartje schreef:Raymond: "Ik aanvaard de drie-eenheidsleer omdat ze het resultaat is van een lange ontwikkeling waarin nagedacht werd over de continuïteit van Gods handelen in de geschiedenis en uiteindelijk erin resulteert in een een formulering waarin op symbolische wijze getracht wordt iets te zeggen over het wezen van God. Natuurlijk weet ik dat er ook veel kerkpolitiek gekonkel heeft plaatsgevonden, en dat de discussies vaak niet vredelievend zijn geweest. Toch erken ik de drie-eenheid als één van de vele beelden over God."
zou je hier meer over willen zeggen??
Wat wil je dat ik uitleg?
Alle spreken over God in menselijke begrippen is een benadering. God is geen mens en toch kunnen we alleen maar in menselijke categorieën iets proberen te zeggen over God. Alle spreken over God is beeldspraak.
Als wat we van God weten is gebaseerd op beelden, je zou ook kunnen zeggen op beeldspraak.
Deze beelden hebben we of overgenomen van anderen of door een eigen 'God'ervaring te koppelen aan een beeld van iets dat ons bekend is.
God blijft voor mens voor een groot deel verborgen in het Mysterie, niemand heeft God namelijk ooit gezien, wel hebben verschillende personen beschreven God ervaren te hebben, en dit heeft geresulteerd in allerlei beelden die er van God (of goden) de ronde doen.
In het christendom krijgt God een gezicht in de vorm van zijn Zoon Jezus Christus, die het beeld van God wordt genoemd en het afdruk van zijn wezen. Voor veel christenen is er nauwelijks onderscheid aan te brengen tussen God en Jezus: het beeld (Christus) en het origineel (God) vallen met elkaar samen.
En zo vreemd is dat niet. Vergelijk het namelijk met een foto (afbeelding) van de koning. Sommige zullen over de foto zeggen: "dat is de koning" en ze hebben gelijk, echter strikt genomen is de foto een afbeelding van de koningin en niet de koning.
Op dezelfde wijze is het een kleine stap om van 'Jezus is het beeld van God' naar 'Jezus is God' te gaan, in principe is dat ook wat er gebeurd is. Bij het hanteren van veel beeldspraak wordt er te vaak van vanzelfsprekendheden uit gegaan en wordt dit beeld gehanteerd om te beoordelen wie de ware gelovigen zijn en wie niet.
Natuurlijk kunnen wij niet anders dan in beelden over God spreken, waar ik voor pleit is om deze beeldspraak ook beeldspraak te laten zijn en niet de enige letterlijke waarheid over God.