Occultisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Occultisme

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 10:41

Spreeuw schreef:Het is als christen niet mogelijk om twee heren te dienen.

En jij draagt alleen kleding gemaakt door God? Omdat je toevallig een voorkeur hebt voor een bepaalde kledingstijl, betekent niet dat je een andere heer dient. Ik zou niet weten hoe 'gothiek' een heer zou moeten zijn. Zeg eens, dien jij de heer Levi-Strauss? Ik neem aan dat je wel eens een spijkerbroek draagt namelijk.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 30 aug 2014 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 10:42

schelpje3 schreef:Je weet niet hoe het nu met haar is? En was dit op een christelijke school?
Bij één van onze kinderen zat ook een gothic (maar zij noemde het zelf "emo") meisje. Ze was heel knap, ze had prachtig lang haar. Maar ow, wat takelde dat kind zichzelf toe. :?
Ik zou haar graag nog eens willen ontmoeten, na het eindexamen hebben we haar niet meer gezien.

Ik weet niet hoe het nu met haar is.
En ja, het was op een christelijke school.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 10:43

schelpje3 schreef:Zo zwart-wit is dat niet, maar als je er bijloopt als vrouw van lichte zeden of satan-aanbidder, ben je geen navolger van Christus, maar juist van de vijand van Hem.

Echt? Jezus zou zich afkeren van mensen met een zwarte jurk of spijkerjasje? Hopla, allemaal in stemmig zwart, alleen dan houdt Jezus van je!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 10:47

Mortlach schreef:Echt? Jezus zou zich afkeren van mensen met een zwarte jurk of spijkerjasje? Hopla, allemaal in stemmig zwart, alleen dan houdt Jezus van je!

Sorry Mortlach, maar soms kun je enorm doordrammen over iets dat iemand zo niet gezegd heeft. :?
Het slaat helemaal nergens op wat je hierboven zegt, daar in de rechts reformatorische kerken iedereen zo'n beetje in het zwart/donker loopt.
En spijkerjasje heb ik al helemaal niet genoemd. Doe niet zo alsjeblieft.
Het gaat niet alleenlijk om kleding, maar om hetgeen je uitstraalt, waar je voor staat. En dan staat gothic totaal haaks op de christelijke levensstijl.
Dat weet jij inmiddels heel goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 10:54

schelpje3 schreef:Sorry Mortlach, maar soms kun je enorm doordrammen over iets dat iemand zo niet gezegd heeft. :?
Het slaat helemaal nergens op wat je hierboven zegt, daar in de rechts reformatorische kerken iedereen zo'n beetje in het zwart/donker loopt.
En spijkerjasje heb ik al helemaal niet genoemd. Doe niet zo alsjeblieft.
Het gaat niet alleenlijk om kleding, maar om hetgeen je uitstraalt, waar je voor staat. En dan staat gothic totaal haaks op de christelijke levensstijl.
Dat weet jij inmiddels heel goed!

Oei, is dat laatste niet precies hetzelfde argument dat we op precies dit moment in het homotopic aan het bespreken zijn?

Het gaat dus niet om kleding. Gelukkig. Dat is helder. Dus het is geen enkel probleem dat iemand zijn/haar haar zwart verft, wat make-up opdoet en een bepaalde kledingstijl verkiest. Het probleem is dat sommigen dan precies menen te weten waar zo iemand voor staat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 11:07

Spreeuw schreef:
Ik kan me dat niet voorstellen. Als kind van God volg je Christus na, en niet de gothics.

In de 90's was het gewoon een subcultuur net als bijvoorbeeld skaters. Ik was een skater maar daarmee volgde ik nog geen skaters maar God.

Schelpje heb je ook het wiki-stukje over misverstanden gelezen en niet alleen het stukje over de herkomst. Doorgaans zijn gothics gevoelige mensen met niet zo heel veel zelfvertrouwen, zonder satanische neigingen enzovoorts. Wel met mooie jurken :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 11:10

Mortlach schreef:En jij draagt alleen kleding gemaakt door God? Omdat je toevallig een voorkeur hebt voor een bepaalde kledingstijl, betekent niet dat je een andere heer dient. Ik zou niet weten hoe 'gothiek' een heer zou moeten zijn. Zeg eens, dien jij de heer Levi-Strauss? Ik neem aan dat je wel eens een spijkerbroek draagt namelijk.

Het gaat niet om de kleding als zodanig, maar om het feit wie je volgt en welk doel je hebt met de kleding die je draagt. Als je je alleen richt op de gothic-stijl en alleen in deze stijl gekleed wil zijn, dan is dat een duidelijk teken van niet-gerichtheid op Christus. En als je dat doet, dan is de gothic wel degelijk een heer voor je.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 11:17

Je maakt duidelijk dat je weinig van de gothic-scene weet.
En van subculturen. Je kan prima bij een subcultuur horen en christen zijn.

Overigens, de kleding is best refoproof. Lange jurken en rokken en relatief veel zwart. Dit soort opmerkingen kloppen dan niet, dat is net zo iets als refo's afgoderij verwijten als ze alleen roklen en jurken willen dragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 11:18

Spreeuw schreef:Het gaat niet om de kleding als zodanig, maar om het feit wie je volgt en welk doel je hebt met de kleding die je draagt. Als je je alleen richt op de gothic-stijl en alleen in deze stijl gekleed wil zijn, dan is dat een duidelijk teken van niet-gerichtheid op Christus. En als je dat doet, dan is de gothic wel degelijk een heer voor je.

Hoe zit 'Jezus-kleding' er dan in vredesnaam uit?

Ik draag kleding omdat

a) ze me warm houdt
b) ze comfortabel zit
c) ik bepaalde kleding verkies boven andere
d) ik niet in het openbaar word gearresteerd

Het hele probleem is dus dat jij precies meent te weten waarom iemand een zwarte jurk draagt of zijn haar zwart verft. Uiterlijkheden en veroordelingen, dat lees ik erin.

En blijkbaar dien ik de WE en Diesel. Ik heb immers kleding van die bedrijven aan. ](*,)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 11:18

Marnix schreef:Je maakt duidelijk dat je weinig van de gothic-scene weet.
En van subculturen. Je kan prima bij een subcultuur horen en christen zijn.

Ach, vooroordelen houden het leven overzichtelijk, toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 12:04

Mortlach schreef:
Ach, vooroordelen houden het leven overzichtelijk, toch?

Hatelijke reacties ook. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 12:09

Zullen we weer on-topic gaan? Het ging over occultisme.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 12:12

Marnix schreef:Zullen we weer on-topic gaan? Het ging over occultisme.

Dan zou het wel aangenamer zijn, als er meer begrip zou zijn voor de argumenten die hier voorbij komen waarom het occultisme absoluut niet verenigbaar is met het christendom, laat staan bekering.
Iemand mag van mij het occulte aanhangen hoor, al snap ik er niets van.
Maar het altijd maar goedpraten van zaken, waar de Bijbel zo voor waarschuwt.
Van Mortlach snap ik het wel, maar van jou zeker niet!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2014 12:29

Ik heb geen enkel probleem met argumenten tegen occultisme en begrijp zeer goed waarom je je daar als christen verre van wilt houden.

Wat ik echter zie gebeuren is dat de term 'occult' op zaken wordt geplakt die niet inherent occult zijn. Dat is het enige waar ik me tegen uitspreek. Het lijkt er dus enorm op dat we verschillende ideeën hebben van wat occult is. Misschien is het goed daar te beginnen. Voor mij is het zeker niet zo dat alles wat ook maar enigszins melancholisch/gothisch is, ook direct occult is. En al helemaal niet dat iemands zieleheil in gevaar is als die persoon toevallig een voorkeur heeft voor een bepaalde kledingstijl.

Ik denk bij 'occult' nog aan de oorspronkelijke betekenis van 'het verborgene', oftewel alles waar je voor moet worden ingewijd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 13:01

Mortlach schreef:Hoe zit 'Jezus-kleding' er dan in vredesnaam uit?
Niet preuts, maar wel netjes en niet aanstootgevend.

Marnix schreef:Overigens, de kleding is best refoproof. Lange jurken en rokken en relatief veel zwart. Dit soort opmerkingen kloppen dan niet, dat is net zo iets als refo's afgoderij verwijten als ze alleen roklen en jurken willen dragen.
Mwah, niet echt de beste vergelijking ooit vind ik. Ik ben zelf niet tegen zwart en ook niet voor zwart. Maar als het een duiding is naar het occulte of het duistere, dan ben ik er wel tegen. Uit welk principe draag je het? Ik weet ook weinig van sub-culturen, maar je hoeft niet te studeren om te weten dat elke sub-cultuur zijn eigen kleding stijl heeft, wat iets vertegenwoordigd, en waar dat voor staat. En gothic vertegenwoordigd het duistere, even googelen en je kunt het lezen.

Wiki:
De associatie van 'gothic' met horror, duisternis en het bovennatuurlijke is terug te voeren op het ontstaan van de gothic novel in de 18e eeuw. De eerste roman in dit genre, The Castle of Otranto van Horace Walpole, verscheen in 1764 en was een fantastisch griezelverhaal dat meteen veel beroering veroorzaakte. Het vestigde horror-stereotypen als grafzerken, ruïnes van kastelen en kerken, geesten, vampiers, vervloekten en melodrama - precies de elementen waar goths zich toe aangetrokken voelen.
Laatst gewijzigd door mona op 30 aug 2014 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”