Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 14:16

Enige onderbouwing uit DE Bron [ de Bijbel] zelf:

Deut. 18: 11b ....... of die de doden vraagt.

Jesaja:8:19c...... zal men voor de levenden de doden vragen?

Openb.19:10 " En ik viel neder voor zijne voeten, om hem te aanbidden, en hij zeide tot mij: Zie, dat gij dat NIET DOET; ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen......"

Handelingen 10:25,26 " en als het geschiedde, dat Petrus in kwam, ging hem Cornelius tegemoet, en vallende aan zijne voeten, AANBAD hij.
Maar Petrus richtte hem op, zeggende: Sta op, ik ben ook zelf een mens".

Openb. 22:8,9 "En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om AAN TE BIDDEN voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.
En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het NIET DOET; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren:.......AANBID GOD.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 16:26

mealybug schreef:Als ze bij Hem zijn, hoeven ze toch niet meer tot Hem te bidden?
Verder eens met Ineke Kitty

Hangt ervanaf of je aanbidden ook als een vorm van bidden ziet.

In de Hel wordt alleen maar gevloekt, in de Hemel wordt God alleen maar Verhoogd en Aanbeden door alle heiligen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 16 aug 2014 18:17

Wat is het toch voor de meeste mensen hier moeilijk om on-topic te blijven en serieus op Ayla's vragen in te gaan. Ayla vraagt hier niet om jullie mening over de RKK en dier gebruiken maar naar de onderbouwing van bepaalde dogma's. Reacties als deze zijn té overduidelijk vanuit een protestantse visie beredeneerd en laten zien dat de auteurs niet buiten hun eigen denkkaders kunnen dan wel willen kijken en tevens de reacties van welwillenden niet lezen:
emeth schreef:die schrifttuurlijke onderbouwing kan ook niet worden gegeven , simpelweg omdat in de bijbel nergens tot heiligen of maria wordt gebeden, nergens wordt er gerept over de zondeloosheid van Maria, haar eeuwige maagdelijkheid of haar tenhemelopneming.
Ineke-Kitty schreef:De Bijbel leert niet dat Maria zondeloos was, en over haar hemelvaart wordt eveneens nergens geschreven, dus waarom deze vragen?
emeth schreef:Het bidden naar Maria/Heiligen is onschrifttuurlijk
Ineke-Kitty schreef:Ik begrijp best dat je vragen hebt over de leer van de R.K.-kerk, en persoonlijk oordeel ik dan ook niet over de waarachtige gelovigen binnen deze kerk, echter aanbidding/vragen/dankzegging aan welke "heilige" dan ook, is ON-bijbels.

Ik ben ook nog maar een nieuweling binnen de RKK-gemeenschap, dus ik heb nog niet alle antwoorden voor je.
Anoniem_89 schreef:De paus in z'n functie die onfeilbaar is
De Paus is niet onfeilbaar maar doet slechts op zeer exclusieve momenten onfeilbare uitspraken. In de geschiedenis is dat nog maar één keer voorgekomen.
Ayla schreef:Weten jullie meer over het zondeloos zijn van Maria, over haar hemelvaart etc?
Voor zover ik weet is het enige moment dat de Paus dus ex cathedra sprak ten tijde van de verheffenis van het dogma van de hemeltenopneming van Maria. Let allereerst op het verschil: Jezus ging op eigen kracht naar de hemel, Maria werd ten hemel opgenomen (passief dus).

Ben je gezegend met een beetje kennis van de Engelse taal? Dan raad ik je aan dit eens te lezen. Als je het nu kunt moet je het zeggen, dan zal ik proberen van de tekst (en ook nog uit andere boeken die ik hier thuis heb liggen) het een en ander te vertalen.

Ayla schreef:Zijn er hier mensen die tot heiligen/Maria bidden, en zo ja met welke intentie en
waarop baseer je dat dit door God is toegestaan? Hoe ervaar je dit gebed?
Ik bid nooit tot Maria, maar ik zal eerlijk toegeven dat dat komt door mijn streng Protestantse opvoeding. Ik voel er niet zoveel voor om tot Maria te bidden en tegelijkertijd voel ik er ook niet zoveel voor om andere mensen voor mij te laten bidden, zoals een vriend of mede-kerkganger. (In feite dus wat Faramir ook al zei: het bidden van Maria is vergelijkbaar met het bidden van een vriend of vriendin.) Ik heb het wel eens gedaan, hoor, tot Maria bidden; maar ik voelde me of ervaarde het niet anders dan 'gewoon' bidden. Maar bij dat laatste ervaar of voel ik ook niet iets bijzonders, dus wat dat betreft weet ik ook niet zo goed wat ik zou moeten voelen... ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 18:20

Ja ik ga ook onfeilbare uitspraken doen..
Ik ga de bijbel voorlezen #-o

Hier staat toch echt iets over als hij in z'n functie is.

Citaat uit de eerste regels..
Het katholicisme leert dat de paus onfeilbaar is. Dat wil zeggen dat hij geen fouten kan maken als hij in zijn functie als opperherder de universele Kerk onderwijst op het gebied van geloof of moraal.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2014 18:35

Anoniem_89 schreef:Ja ik ga ook onfeilbare uitspraken doen..
Ik ga de bijbel voorlezen #-o

Hier staat toch echt iets over als hij in z'n functie is.

Citaat uit de eerste regels..
Het katholicisme leert dat de paus onfeilbaar is. Dat wil zeggen dat hij geen fouten kan maken als hij in zijn functie als opperherder de universele Kerk onderwijst op het gebied van geloof of moraal.

Zoals je weet, ik heb het je immers een aantal keren duidelijk gemaakt, gaat die onfeilbaarheid slechts in zeer specifieke gevallen op. De afgelopen 2000 jaar is dat welgeteld 1 keer voorgekomen.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=116

Spijtig dat jij (en een aantal anderen in dit topic) menen dat je de Waarheid dient door halve waarheden en hele leugens te plaatsen. Daarmee dien je God niet en ook zeker niet de topicstarter.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 18:52

Ja dat het één enkele keer is voorgekomen..
Waarom noemt men dit dan niet een uniek geval?

Ik noem geen halve waarheden en hele leugens..
Ik heb een bron erbij geplaatst.
Moet toch onderbouwd worden? :roll:

Wie is de R.K.K. dan om te zeggen dat zij de opvolger zijn van Petrus?

-meh- laat maar.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 19:27

Pcrtje schreef:

Ben je gezegend met een beetje kennis van de Engelse taal? Dan raad ik je aan dit eens te lezen. Als je het nu kunt moet je het zeggen, dan zal ik proberen van de tekst (en ook nog uit andere boeken die ik hier thuis heb liggen) het een en ander te vertalen.

Bedankt voor de link! Mijn Engels is prima maar bedankt voor het aanbod om het anders te vertalen! :)

Ik bid nooit tot Maria, maar ik zal eerlijk toegeven dat dat komt door mijn streng Protestantse opvoeding. Ik voel er niet zoveel voor om tot Maria te bidden en tegelijkertijd voel ik er ook niet zoveel voor om andere mensen voor mij te laten bidden, zoals een vriend of mede-kerkganger. (In feite dus wat Faramir ook al zei: het bidden van Maria is vergelijkbaar met het bidden van een vriend of vriendin.) Ik heb het wel eens gedaan, hoor, tot Maria bidden; maar ik voelde me of ervaarde het niet anders dan 'gewoon' bidden. Maar bij dat laatste ervaar of voel ik ook niet iets bijzonders, dus wat dat betreft weet ik ook niet zo goed wat ik zou moeten voelen... ;)

Ga je wel naar Katholieke diensten? Hoe ervaar je het als daar gebeden wordt tot Maria?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 aug 2014 19:31

Anoniem_89 schreef:Er

Zelf denk ik dat Hij er om moet huilen als ik om me heen kijk wat er allemaal aan het gebeuren is in de kerken de dag vandaag.:(
Dan heb ik het niet over kinderdoop/volwassendoop.
Maar meer heiligenverering en dat soort zaken.
De paus in z'n functie die onfeilbaar is

Tja. De uitspraken van Paulus zijn tot op de dag van vandaag onfeilbaar bij veel christenen, en dat was ook gewoon een mens. Geloof is een gek ding.

Bedenk wel dat het katholicisme hele andere, veel vroegere wortels heeft, dus ook ingesleten tradities.

Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.
Gevonden op http://www.rkk.nl/abc/index.html

Wat is er verkeerd aan?
Ook gif is geschapen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 19:44

hettys schreef:
Tja. De uitspraken van Paulus zijn tot op de dag van vandaag onfeilbaar bij veel christenen, en dat was ook gewoon een mens. Geloof is een gek ding.

Geloof is voor mij niks geks hoor :roll:
De bijbel is onfeilbaar, door God geïnspireerd.
Bedenk wel dat het katholicisme hele andere, veel vroegere wortels heeft, dus ook ingesleten tradities.

Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.
Gevonden op http://www.rkk.nl/abc/index.html

Wat is er verkeerd aan?

Ja en dus verklaar je mensen heilig?
Heilig zijn we allemaal als gelovigen in Christus.

Is soms de één meer waard dan de ander, dat zij wél aangeroepen worden en een overleden oudste in mijn vorige gemeente niet?
Waarom doden wat vragen, we kunnen Jezus het toch vragen, Hij is de middelaar tussen God en mensen..
Kennelijk zijn er wat meer middelaars bijgekomen.
Wat ik al eerder als voorbeeld nam;
stel dat mijn internet opeens wegvalt..
In plaats van dat ik Telfort zou bellen moet ik bij Isidorus van Sevilla zijn?

Vereer de Heer en Hem alleen was het toch? Of geldt dat al niet meer?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 20:18

Er wordt gevraagd naar onderbouwing en argumentatie/bron, en dan wordt die gegeven, gaat niemand erop in.
Ook goed hoor, maar vraag er dan niet naar.

Aanbidden/vereren van engelen en/of al dan niet overleden heiligen, is ON-bijbels.
Ik heb dat met de Schrift aangetoond, maar blijkbaar heeft men geen "interesse" in wat Gods Woord daarover leert.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 20:26

ineke-kitty schreef:Er wordt gevraagd naar onderbouwing en argumentatie/bron, en dan wordt die gegeven, gaat niemand erop in.
Ook goed hoor, maar vraag er dan niet naar.

Aanbidden/vereren van engelen en/of al dan niet overleden heiligen, is ON-bijbels.
Ik heb dat met de Schrift aangetoond, maar blijkbaar heeft men geen "interesse" in wat Gods Woord daarover leert.

Staat ook in de bijbel toch?
2 Tim 4
2 Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist. 3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 20:48

anoniem: " staat ook in de Bijbel toch?"

Ja, maar het ging toch specifiek over aanbidden/bidden tot/vereren van mensen toch?

Daar heb ik verschillende Schriftplaatsen voor aangehaald, en blijkbaar "leest" men daar overheen.
Nogmaals, dat mag, maar vraag dan niet naar onderbouwing.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2014 20:53

Je kunt zeggen van heiligenverering wat je wilt, maar er zitten bijzonder veel mensen tussen die heiligen wier leven ook voor niet-katholieken ter lering kunnen zijn. Tussen Openbaring en Wycliffe bevinden zich veel mensen die tot zegen voor velen zijn geweest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 21:04

Optimatus

Het gaat er niet om of deze mensen ons niet "ter lering" zouden zijn, want in de brief aan de Hebreeen wordt uitgebreid gesproken over geloofsgetuigen, dus dat is het punt niet.
De hele Schrift getuigt overigens van voorbeelden ons ter "lering" gegeven.

Dat is toch echt wat anders dan hen als "middelaar" of "voorspraak" te gebruiken om via hen tot Gods troon te naderen.
Wij zouden vrijmoedig ZELF naderen tot Gods troon leert de Schrift, en Christus Jezus is onze Hogepriester die voor ons "pleit" [= bidt] . Daar hebben wij geen "tussenpersoon" voor nodig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2014 21:06

Het is ook geen verplichting, maar een "service". Je kunt volgens de katholieke kerk heiligen om voorspraak vragen. De één vindt dat fijn, de ander heeft er geen behoefte aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”