Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mealybug schreef:Als ze bij Hem zijn, hoeven ze toch niet meer tot Hem te bidden?
Verder eens met Ineke Kitty
emeth schreef:die schrifttuurlijke onderbouwing kan ook niet worden gegeven , simpelweg omdat in de bijbel nergens tot heiligen of maria wordt gebeden, nergens wordt er gerept over de zondeloosheid van Maria, haar eeuwige maagdelijkheid of haar tenhemelopneming.
Ineke-Kitty schreef:De Bijbel leert niet dat Maria zondeloos was, en over haar hemelvaart wordt eveneens nergens geschreven, dus waarom deze vragen?
emeth schreef:Het bidden naar Maria/Heiligen is onschrifttuurlijk
Ineke-Kitty schreef:Ik begrijp best dat je vragen hebt over de leer van de R.K.-kerk, en persoonlijk oordeel ik dan ook niet over de waarachtige gelovigen binnen deze kerk, echter aanbidding/vragen/dankzegging aan welke "heilige" dan ook, is ON-bijbels.
De Paus is niet onfeilbaar maar doet slechts op zeer exclusieve momenten onfeilbare uitspraken. In de geschiedenis is dat nog maar één keer voorgekomen.Anoniem_89 schreef:De paus in z'n functie die onfeilbaar is
Voor zover ik weet is het enige moment dat de Paus dus ex cathedra sprak ten tijde van de verheffenis van het dogma van de hemeltenopneming van Maria. Let allereerst op het verschil: Jezus ging op eigen kracht naar de hemel, Maria werd ten hemel opgenomen (passief dus).Ayla schreef:Weten jullie meer over het zondeloos zijn van Maria, over haar hemelvaart etc?
Ik bid nooit tot Maria, maar ik zal eerlijk toegeven dat dat komt door mijn streng Protestantse opvoeding. Ik voel er niet zoveel voor om tot Maria te bidden en tegelijkertijd voel ik er ook niet zoveel voor om andere mensen voor mij te laten bidden, zoals een vriend of mede-kerkganger. (In feite dus wat Faramir ook al zei: het bidden van Maria is vergelijkbaar met het bidden van een vriend of vriendin.) Ik heb het wel eens gedaan, hoor, tot Maria bidden; maar ik voelde me of ervaarde het niet anders dan 'gewoon' bidden. Maar bij dat laatste ervaar of voel ik ook niet iets bijzonders, dus wat dat betreft weet ik ook niet zo goed wat ik zou moeten voelen...Ayla schreef:Zijn er hier mensen die tot heiligen/Maria bidden, en zo ja met welke intentie en
waarop baseer je dat dit door God is toegestaan? Hoe ervaar je dit gebed?
Anoniem_89 schreef:Ja ik ga ook onfeilbare uitspraken doen..
Ik ga de bijbel voorlezen![]()
Hier staat toch echt iets over als hij in z'n functie is.
Citaat uit de eerste regels..
Het katholicisme leert dat de paus onfeilbaar is. Dat wil zeggen dat hij geen fouten kan maken als hij in zijn functie als opperherder de universele Kerk onderwijst op het gebied van geloof of moraal.
Pcrtje schreef:
Ben je gezegend met een beetje kennis van de Engelse taal? Dan raad ik je aan dit eens te lezen. Als je het nu kunt moet je het zeggen, dan zal ik proberen van de tekst (en ook nog uit andere boeken die ik hier thuis heb liggen) het een en ander te vertalen.
Ik bid nooit tot Maria, maar ik zal eerlijk toegeven dat dat komt door mijn streng Protestantse opvoeding. Ik voel er niet zoveel voor om tot Maria te bidden en tegelijkertijd voel ik er ook niet zoveel voor om andere mensen voor mij te laten bidden, zoals een vriend of mede-kerkganger. (In feite dus wat Faramir ook al zei: het bidden van Maria is vergelijkbaar met het bidden van een vriend of vriendin.) Ik heb het wel eens gedaan, hoor, tot Maria bidden; maar ik voelde me of ervaarde het niet anders dan 'gewoon' bidden. Maar bij dat laatste ervaar of voel ik ook niet iets bijzonders, dus wat dat betreft weet ik ook niet zo goed wat ik zou moeten voelen...
Anoniem_89 schreef:Er
Zelf denk ik dat Hij er om moet huilen als ik om me heen kijk wat er allemaal aan het gebeuren is in de kerken de dag vandaag.![]()
Dan heb ik het niet over kinderdoop/volwassendoop.
Maar meer heiligenverering en dat soort zaken.
De paus in z'n functie die onfeilbaar is
hettys schreef:
Tja. De uitspraken van Paulus zijn tot op de dag van vandaag onfeilbaar bij veel christenen, en dat was ook gewoon een mens. Geloof is een gek ding.
Bedenk wel dat het katholicisme hele andere, veel vroegere wortels heeft, dus ook ingesleten tradities.
Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.
Gevonden op http://www.rkk.nl/abc/index.html
Wat is er verkeerd aan?
ineke-kitty schreef:Er wordt gevraagd naar onderbouwing en argumentatie/bron, en dan wordt die gegeven, gaat niemand erop in.
Ook goed hoor, maar vraag er dan niet naar.
Aanbidden/vereren van engelen en/of al dan niet overleden heiligen, is ON-bijbels.
Ik heb dat met de Schrift aangetoond, maar blijkbaar heeft men geen "interesse" in wat Gods Woord daarover leert.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten