Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 14:04

xsidd schreef:Er is een geestelijke wereld die je niet met je natuurlijke ogen kan zien.. Bedoel je dat, als 4de dimensie?

Ja, dus dat we direct in de geestelijke wereld ons bevinden, maar dat zien wij niet.

xsidd schreef:Enkelvoud? God lief hebben boven alles, en de naaste als jezelf zijn toch twee geboden? Meervoud dus ;)

Inderdaad. Alleen de vraag is: hoe heb je God lief?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 14:09

Jvslooten,

Waarom ben je geirriteerd?

Mealbug,

De dominees behoren zelf ook hun verantwoording te nemen toch? Synode of niet...

Arco,
Begin citaat"Ja, dus dat we direct in de geestelijke wereld ons bevinden, maar dat zien wij niet."Einde citaat.

Ja, inderdaad.

Begin citaat"Inderdaad. Alleen de vraag is: hoe heb je God lief?"Einde citaat.

Ik kan me nog herinneren, dat mijn zonden vergeven werden, en hoe diep dankbaar, en vol liefde ik was naar Jezus, en God. Hem gehoorzamen, en zijn wil doen is belangenrijk. Hem volgen, en vragen wat wilt U dat ik doe...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 14:42

xsidd schreef:Jvslooten,

Waarom ben je geirriteerd?
Om dat ik een hekel heb aan leeg gezwets. Kijk op prekenweb.nl, dan zie je dat uit het boek Openbaring gemiddeld of misschien zelfs wel bovengemiddeld wordt gepreekt. Hierbij een kleine steekproef met tien willekeurig gekozen bijbelboeken:

Spreuken 33 preken
2 Korinthe 37 preken
1 Korinthe 55 preken
Efeze 74 preken
Hebreeën 93 preken
Openbaring 103 preken
Marcus 122 preken
Genesis 129 preken
Jesaja 185 preken
Matheus 339 preken

Zoals je ziet staat Openbaring op de vijfde plaats (van de tien), heel gemiddeld dus. Die oudwijfse fabels van Mealybug kunnen dus weer terug de kast in.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 14:46

Jvanslooten,

Waar komt die lijst vandaan? En wie houden die mensen van die lijst in? Wat voor Christenen zijn dat? Welke richting bedoel ik...

En ik snap je irritatie, maar misschien heeft Mealbug een andere bron, als jou.. ?

Mealbug
Waaruit maak je op dat het boek openbaring niet vaak gepreekt word?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 15:16

xsidd schreef:Jvanslooten,

Waar komt die lijst vandaan? En wie houden die mensen van die lijst in? Wat voor Christenen zijn dat? Welke richting bedoel ik...

En ik snap je irritatie, maar misschien heeft Mealbug een andere bron, als jou.. ?

Mealbug
Mealybugs bron is z'n eigen onderbuikgevoel. Prekenweb is in principe trouwens gericht op de GerGem. Behoorlijk "refo" dus.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 15:26

Jvslooten schreef:Om dat ik een hekel heb aan leeg gezwets. Kijk op prekenweb.nl, dan zie je dat uit het boek Openbaring gemiddeld of misschien zelfs wel bovengemiddeld wordt gepreekt. Hierbij een kleine steekproef met tien willekeurig gekozen bijbelboeken:

Spreuken 33 preken
2 Korinthe 37 preken
1 Korinthe 55 preken
Efeze 74 preken
Hebreeën 93 preken
Openbaring 103 preken
Marcus 122 preken
Genesis 129 preken
Jesaja 185 preken
Matheus 339 preken

Zoals je ziet staat Openbaring op de vijfde plaats (van de tien), heel gemiddeld dus. Die oudwijfse fabels van Mealybug kunnen dus weer terug de kast in.

Mag ik opmerken dat opvallend veel uit het Nieuwe Verbond wordt gepreekt, terwijl het overgrote deel van de Bijbel uit de Tanach (Oude Testament) bestaat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 15:37

xsidd schreef:Jvanslooten,

Mealbug

De paar preken die ik hoorde (Een was er van Gh Kersten) waren zo insubstantieel en oppervlakkig, ik durf het niet eens een preek te noemen.
,

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 16:02

@Jvanslooten

Ik ben zelf ook als kind naar de Ger.Gem geweest, en er werd inderdaad heel weinig gepreekt uit openbaring.

Dus dat Mealbug het vanaf die zijde belicht, is het inderdaad waar mijns inziens.

En wat is jou bron dan? Kijk je vanuit evangelische kerken, of andere kerken, gemeenten, of genootschappen?

Het kan toch dat jullie beiden gelijk hebben? Dat Mealbug inderdaad de Ger.gem zou nemen, klopt. Maar als jij vanuit een andere richting kijkt, en daaruit word wel regelmatig gepreekt uit openbaring heb ook jij gelijk!

Ik wil vrede, en nee ik ben het ook niet altijd eens met Mealbug, bijvoorbeeld over profeten invulling in deze tijd, maar ik respecteer hem in zijn visie, ook al zie ik het zelf anders.

En ik meen dat we elkaar behoren te respecteren, en er word ook opgeroepen om de vrede na te jagen.

Mealbug,

Er staan ook preken van Ds.Vreugdenhil op prekenweb. Met plezier en belangstelling luister ik naar deze dominee uit de Ger.Gem. Hij staat nu in Houten, maar hij lijkt nog frissen en opgewekter als in Vlissingen, waar hij eerst stond.
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 aug 2014 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 16:13

Arco schreef:Mag ik opmerken dat opvallend veel uit het Nieuwe Verbond wordt gepreekt, terwijl het overgrote deel van de Bijbel uit de Tanach (Oude Testament) bestaat.

Ja, dat viel mij ook al op, alhoewel er enkele positieve uitzonderingen zijn. Voor de volledigheid heb ik alles maar even op een rijtje gezet, zie hier. Zoals je ziet staat Openbaring in ieder geval op een respectabele negende plaats. Het moge dus duidelijk zijn dat de beschuldigingen van mealybug volledig ongegrond zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 16:25

xsidd schreef:@Jvanslooten

Ik ben zelf ook als kind naar de Ger.Gem geweest, en er werd inderdaad heel weinig gepreekt uit openbaring.
Tja, ik ga naar een behoudende CGK en ik heb in het afgelopen jaar al meer dan twintig preken uit Openbaring gehoord. Wat is je punt?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 16:29

Jvslooten

Mijn punt is, dat jullie allebei gelijk kunnen hebben, en zo probeer ik de vrede hier te krijgen. Ik kan toch niet een mede broeder oud wijfse fabelen toedichten, terwijl diegene, in dit geval Mealbug, ook rechtsgeldig bewijs heeft.

Ik herken het heel goed dat er in de Ger.Gem inderdaad heel weinig gepreekt word uit Openbaring.

Dus ik roep op voor de vrede, en laten we elkaar respecteren, ook al zijn we het niet eens met elkaar in alles.Ik zie jullie beiden als broeders, en nogmaals laten we dan niet vechten in woorden...

Goed?

Groet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 16:37

xsidd schreef:Jvslooten

Mijn punt is, dat jullie allebei gelijk kunnen hebben, en zo probeer ik de vrede te krijgen. Ik kan toch niet een mede broeder oud wijfse fabelen toedichten, terwijl diegene, in dit geval Mealbug, ook rechtsgeldig bewirjs heeft.
Welk rechtsgeldig bewijs? Zijn persoonlijke ervaringen in één GGiN-gemeente in een klein dorpje op het platteland, tien of vijftien jaar terug? Dat noem ik geen bewijs. Dat kun je hooguit een negatieve ervaring noemen, want meer is het niet.

Ik herken het heel goed dat er in de Ger.Gem inderdaad heel weinig gepreekt word uit Openbaring.
De grootste online database van GG-preken bewijst het tegendeel. Misschien dat er in die éne GG waar jij als kind (tien jaar geleden? Of twintig?) niet zo veel uit Openbaring werd gepreekt, maar het zou net zo goed mogelijk zijn dat je ze inmiddels vergeten bent, dat je herinneringen zijn vervaagd of dat je gewoon vaak lag te slapen. Ik weet het niet, maar bewijs is het allerminst.

Dus ik roep op voor de vrede, en laten we elkaar respecteren, ook al zijn we het niet eens met elkaar in alles.
Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Maar door zomaar met allerlei ongefundeerde verzinsels over het geestelijk onderwijs in de reformatorische kerken te strooien wordt het onderling dialoog niet bevorderd.

Goed?

Groet.
Groet.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 16:53

Jvslooten

Begin citaat"Welk rechtsgeldig bewijs? Zijn persoonlijke ervaringen in één GGiN-gemeente in een klein dorpje op het platteland, tien of vijftien jaar terug? Dat noem ik geen bewijs. Dat kun je hooguit een negatieve ervaring noemen, want meer is het niet."einde citaat.

Waarom is dat geen rechtmatig bewijs? Ook al is het 15 jaar geleden, dat is het voor mij ook, want ik ben nu 32 en ben daar tot mijn 14de heen geweest, en ja er werd niet veel gepreekt uit Openbaring, ook niet bij ons toen. Dat is ook 16 jaar geleden, maar is het dan wel bewijs naar jou idee?

Begin citaat"De grootste online database van GG-preken bewijst het tegendeel. Misschien dat er in die éne GG waar jij als kind (tien jaar geleden? Of twintig?) niet zo veel uit Openbaring werd gepreekt, maar het zou net zo goed mogelijk zijn dat je ze inmiddels vergeten bent, dat je herinneringen zijn vervaagd of dat je gewoon vaak lag te slapen. Ik weet het niet, maar bewijs is het allerminst."Einde citaat.

Ik heb net gezocht in de onine database van prekenweb. 103 resultaten als preek uit openbaring. Misschien dat de kerk waar ik naar toe ging, als enige dan weinig preekte uit openbaring. Landelijk vind ik het niet niet laag, want uit Openbaring word iets minder gepreekt als uit Genises. Dus je hebt gelijk dat het nu anders is.

Begin citaat"Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Maar door zomaar met allerlei ongefundeerde verzinsels over het geestelijk onderwijs in de reformatorische kerken te strooien wordt het onderling dialoog niet bevorderd. Einde citaat.

De dialoog zal er niet door bevorderd worden nee.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 aug 2014 17:45

De bijbel bestaat uit 66 boeken.
Het jaar heeft 52 weken. We gaan even uit van 1 preek per week.
Bij een evenwichtige verdeling uit het Woord, heb je 66 weken nodig om uit elk bijbelboek een tekst te preken.
Dat is 1 maal per 66 weken 1 tekst uit elk boek 1.
Dat is in 10 jaar=520 weken gedeeld door 66 ongeveer 8 preken over elk bijbel boek in 10 jaar.
Dat is in 100 jaar 80 preken over Openbaringen.
Waarom uit Openbaring vaker preken?
Het kan wel zijn dat je in een gemeente staat, die niet begrijpt waar Christus voor gekomen is.
Dan moet(!) de basis gepreekt worden.
Daarnaast is belangrijk waar de Heere de predikant over onderwijzen wil.
Dat zou wel eens levensnoodzakelijk voor de Gemeente kunnen zijn.
Calvijn preekte hele bijbelboeken achter elkaar.
Ik ken iemand die zo goed en zo kwaad(hij werd er volkomen afhankelijk van van de Heere) 10 jaar bijbelstudie gaf over het Johannesevangelie.
Dat was dus in 10 jaar keer 10 maanden, 2 keer per week, zo ongeveer 10 maal 2 maal 40 is
800 bijbelsstudies over het Johannesevangelie.
En nog steeds moest hij tegenover de Heere erkennen dat hij weinig van Zijn Woord verstond! Ook al gaf de Heere hem allles wat hij nodig had.
Ik wil maar zeggen, er wordt als het goed is, gepreekt over teksten die de gemeente op dat moment nodig heeft.
Of kijken jullie daar anders tegen aan?
Luther zei, en ik ben het helemaal met hem eens, dat in tijden van afval het voor de Gemeenten noodzakelijk was om het Johannesevangelie te lezen en te bestuderen, juist om in tijden van afval opgebouwd te worden door het onderwijs uit dit evangelie.
Hij had volkomen gelijk.

h.g.
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 18:06

Helemaal mee eens Learsi, alhoewel ik de aanname van 1 preek per week erg laag vind. Dit moet toch wel minstens 2,15 zijn lijkt mij, rekening houdend met het kerkelijk jaar. Of zie ik iets over het hoofd?

Terug naar “[Religie] - Open forum”