Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor jaapo » 27 mar 2015 22:46

Zonder er heel veel vanaf te weten, voel ik me in het geheel niet thuis bij ook maar een deel van de geloofsopvattinghen van de JG's. Dat komt, omdat ze uit hun verband gerukte Bijbelteksten als een kogelregen afvuren op hen, die ze tegenspreken. Dit is respectloos omgaan met de Heilige Schrift. Verder blijkt uit allerlei zinsneden uit het bovenstaande, dat ze niet de ruimte geven voor het hebben van een persoonlijk geloof ofwel een persoonlijke band met Christus. Nee, je moet aan hun regels voldoen om goedgekeurd te worden en je moet afstand nemen van afvalligen, zelfs als ze uit je eigen familie of zelfs gezin zijn. Ik heb flink wat jaren geleden kennis gehad aan enkele JG-gezinnen en ook één keer de deurgaanders binnen uitgenodigd voor een gesprek. Het viel na ruim 2 uur nog niet mee, om ze weg te werken. Ik heb nog maanden ongevraagd allerlei publicaties toegezonden gekregen en ook Wachttorens. Ik geloof niet, dat er veel veranderd is sindsdien. Ik beschouw ze als medegelovigen die op grote afstand staan en ook is er via de kerk geen enkele kijk op contacten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

BriarPatch
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BriarPatch » 31 mar 2015 09:35

eclammers schreef:Gods wil is niemands hand dan in de hand van de Almachtige zelf.
Hij delegeert autoriteit aan Jezus, zelfs aan onvolmaakte mensen maar Hij blijft 'in charge'. Hij zal personen die zijn gedelegeerde macht misbruikt oordelen.
Hij heeft Jezus en 'de heiligen van het Opperwezen' (Daniël 7:18) 1000 jaar de autoriteit gegeven over de aarde en daarna zal Jezus de tot volmaaktheid gebrachte mensheid teruggeven aan zijn Vader en zich zelf onderwerpen aan God.

De geestelijken van de christenheid hebben een grote verantwoordelijkheid op zich genomen om hun kerklidmaten de wegen van de Almachtige te leren onderhouden.
Doen ze dat zoals Jezus dat christenen geboden heeft? Dat is de vraag.
Bedenk dat Jezus het hoofd van wereldwijde christelijke gemeente is.

Dat wat jij je afvraagt geldt als afvraging ook voor dat wat als aards koninkrijk van duizend jaar wordt voorgesteld. Want waarom zou wat in de toekomst wordt gespiegeld met feitelijke macht en overheersing, niet voor een ander in het heden kunnen afspelen? Dus de regering van Jezus dan, kan nu een regering van de kerk zijn. Of ook zouden we kunnen vragen of niet die regering zelf ook geestelijk is bedoeld. Want ook de kerk (of in geestelijke zin: het lichaam) heeft wel degelijk gezag van God gekregen waarvan Christus dan ook het Hoofd is. En ineens blijkt er niet meer zo'n groot verschil te zijn.

Daarom is mijn vraag: spreek je met of zonder bijzondere reden over zelfs onvolmaakte mensen?? Want Jezus' macht en Jezus' leiding is van een heel andere orde en een andere hoedanigheid dan de macht en leiding onder mensen, die ook aan Gode gehoorzaamheid verschuldigd zijn.
Die andere aard blijkt ook bij wat jij citeert over de "heiligen van het opperwezen", want zij zijn het die aan God vragen om Gods ingrijpen, "opdat de levenden bekennen dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken van mensen".
Met andere woorden: de geestelijke (meer werkelijke, niet in beschaduwing) duiding is niet dat de heiligen en Jezus duizend jaar zullen regeren als aardse machthebbers, maar dat de heiligen en Jezus zullen regeren in een geestelijk koninkrijk, dat de waarheid en het ware gezag erkent, en dat ook waarheid en gezag heeft gekregen van God, totdat het geestelijke weer terug in handen wordt gegeven van God, om tot werkelijkheid te worden.

Bewijs: Daniël 4:17 Deze zaak is in het besluit der wachters, en deze begeerte is in het woord der heiligen; opdat de levenden bekennen, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen, en geeft ze aan wien Hij wil, ja, zet daarover den laagste onder de mensen.

En wat vanuit het geestelijke geordend is onder de leiding van Gods Geest, dat kijkt naar de wereldse machten met andere ogen.

Bewijs: Daniël 4:23 Dat nu de koning, een wachter, namelijk een heilige gezien heeft, van den hemel afkomende, die zeide: Houwt dezen boom af, en verderft hem; doch laat den stam met zijn wortelen in de aarde, en met een ijzeren en koperen band in het tedere gras des velds, en in de dauw des hemels nat gemaakt worden, en dat zijn deel zij met het gedierte des velds, totdat er zeven tijden over hem voorbijgaan;

Daaruit volgt dat de heiligen vinden (die begeerte is in hen) dat het wereldlijke beter is om vernietigd te worden (maar niet geheel), opdat het daarin erkent Gode te zoeken en zich aan het geestelijke te onderwerpen.

24 Dit is de beduiding, o koning! en dit is een besluit des Allerhoogsten, hetwelk over mijn heer, den koning, komen zal:
25 Te weten, men zal u van de mensen verstoten, en met het gedierte des velds zal uw woning zijn, en men zal u het kruid, als den ossen, te smaken geven; en gij zult van den dauw des hemels nat gemaakt worden, en er zullen zeven tijden over u voorbijgaan, totdat gij bekent, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen, en geeft ze, wien Hij wil.
26 Dat er ook gezegd is, dat men den stam met de wortelen van dien boom laten zou; uw koninkrijk zal u bestendig zijn, nadat gij zult bekend hebben, dat de Hemel heerst.
27 Daarom, o koning! laat mijn raad u behagen, en breek uw zonden af door gerechtigheid, en uw ongerechtigheden door genade te bewijzen aan de ellendigen, of er verlenging van uw vrede mocht wezen.

Bewijs: En er zal een rijsje voortkomen uit de afgehouwen tronk van Isaï..

En zo rest ons weinig anders, dan de conclusie dat het tot volmaaktheid gebrachte, ten eerste een geestelijke zaak is, die vraagt om een geestelijke duiding. De geestelijke realiteit is méér substantieel dan de lichamelijke realiteit van voorafschaduwing in het vlees. Die geestelijke realiteit is reeds aangevangen. Christus is het hoofd van de gemeente. En wat daarvan in het vlees naar voren komt en op een voetstuk wordt geplaatst, heeft ook de bezinning nodig van koning Nebukadnezar. In die zin ben ik het dus wel geheel met je eens dat de geestelijken een taak hebben en een roeping. Echter, die geldt algemeen. Voor alle geestelijke leiders.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 apr 2015 12:05

Jaapo schreef dat JG bijbelteksten uit hun veband rukt, dat is bij JG gewoon niet het geval en al helemaal niet met chronologie
onderstaand jaren worden door JGgebruikt door de bijbel veelal bevestigd, alsook is veel van dit door oude kerkvaders
gebruikt.
A- 4026 Schepping van Adam Genesis 2:7
B- 2370 Vloed Genesis 7:11
C1 2018 Geboorte van Abraham Genesis 11:26
C2 1943 Abrahahitisch verbond. Genesis15: 13
D- 1918 Geboorte van Isaäk, Abraham is 100 jaar Genesis 21:5
E- 1913 Begin van kwelling. Galaten 4:29
F- 1858 Jakob en Esau geboren, Isaäk is 60 jaar Genesis 25:26
G- 1843 Dood van Abraham, hij is 175 jaar geworden Genesis 25:07
H- 1767 Geboorte van Jozef, broer van Benjamin, moeder is Rachel Genesis 30:24
I- 1738 Dood van Isaäk, hij is 180 jaar geworden Genesis 35:28
J1 1737 Josef voor Farao Genesis 41:44
J2 1728 Jacob in Egypte Genesis 47:9,10
K- 1711 Dood van Jakob, hij is 147 jaar geworden en woonde 17 jaar in Egypte Genesis 48:28
L- 1657 Dood van Jozef, hij is 110 jaar geworden Genesis 50:22
M- 1593 Geboorte van Mozes Exodus hoofdstuk 2
N- 1553 Mozes vlucht naar Midian Handelingen 7:23
O1 1513 Uittocht Exodus 12:40
O2 1473 Intocht Jozua 6:20
P- 1463 Begin van rechters met Othniël Jozua 15:16-19 Handelingen 13:19-22
Q- 1034 Tempelbouw 1koningen 6:1
R- 997 Afscheiding noordelijk rijk 1Koningen 14:20
S- 740 Einde noordelijk rijk<br>
T- 607 Ballingschap Jeremia 37:7-10 en 2Kon 25:1-8
U 520 Afbouw 2e Tempel onder Darius II
V 455 Begin van de 70 jaarweken Nehemia 2
W 29 Doop Jezus Marcus 1:9
X 33 Dood Jezus Johannes 19:28-30
Y 36 Doop Cornelius Handelingen 10:34
Z 70 Belegering van Jeruzalem

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 apr 2015 15:25

Wat moet hiermee nu aangetoond worden? Uit historisch-literair oogpunt is het interessant om te kijken of er vanuit de bijbel iets "kloppend" te maken is, wat betreft bepaalde jaartallen. Voor mijn geloofsleven heeft dit allemaal nooit een rol gespeeld. De visioenen van Openbaring en ook in Daniël en Ezechiël als profetieën beschouwen, is iets, waar ik het niet mee eens ben. Ik vind gedeelten van deze Bijbelboeken wel belangrijk als bouwstenen voor mijn geloofsfundament, maar ik zie totaal niet, dat het belangrijk is, dat bepaalde dingen uit deze boeken zouden moeten "uitkomen" . Bij elk Schriftgebruik moet altijd gekeken worden naar: het hele hoofdstuk, de schrijver en daarbij voor wie en wanneer hij schreef en dan wat de tekst voor ons in deze tijd nog voor betekenis heeft. Elk ander gebruik vind ik verwerpelijk en respectloos. De rekensommetjes op grond van o.a. Openbaring zijn door de eeuwen heen al heel vaak gemaakt en bleken telkens weer niet te kloppen. Vervolgens worden er weer nieuwe berekeningen op losgelaten. Oneigenlijk gebruik van visioenen, die de lezers of hoorders TOEN moesten aanspreken. Bijbelteksten als munitie in een woordenstrijd is verwerpelijk, zoals al gezegd.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 apr 2015 16:36

Veel van de jaren zijn anders a bijna 2000 jaar bekend bij kerkvaders. Nu denkt men er anders over, zonder resultaat.
JG herstellen de patronen en door veel onderzoeken nu worden ze bevestigd

BriarPatch
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BriarPatch » 02 apr 2015 19:15

jaapo schreef:Bij elk Schriftgebruik moet altijd gekeken worden naar: het hele hoofdstuk, de schrijver en daarbij voor wie en wanneer hij schreef en dan wat de tekst voor ons in deze tijd nog voor betekenis heeft. Elk ander gebruik vind ik verwerpelijk en respectloos. De rekensommetjes op grond van o.a. Openbaring zijn door de eeuwen heen al heel vaak gemaakt en bleken telkens weer niet te kloppen. Vervolgens worden er weer nieuwe berekeningen op losgelaten. Oneigenlijk gebruik van visioenen, die de lezers of hoorders TOEN moesten aanspreken. Bijbelteksten als munitie in een woordenstrijd is verwerpelijk, zoals al gezegd.

1. Verwerpelijk en respectloos, is om oprechte gedachten over heilige waarheid en oprechte onderzoekingen van deze zaken of die aldus zo zijn zoals ook de christenen in Berea dat deden, verwerpelijk en respectloos te vinden.
2. De duiding van een profetie kan uitsluitend geschieden door uitlegging van die profetie. Deze profetie ontoegankelijke verklaren als basis voor een profetische duiding op grond van gedane valse duidingen en vage rekensommetjes, is niet alleen onrecht aan de profeet, maar het is ook wat dommig. Want bij elke waarheid die staat als een huis, komt er een stortvloed van onzin die die waarheid een context geeft van een brei van onzinnigheden. Maar die onzinnigheden maskeren de waarheid, maar zij markeren deze tegelijkertijd zodanig van waarheid te zijn, dat er zo'n stortvloed van onzin overheen gestort moet worden. Wie waarheid liefheeft gaat niet af op de oppervlakte maar onderzoekt deze dingen, wat daarvan uit God mocht zijn. Dat de Woorden uit God zijn stond al niet ter discussie. Dat negeren als profetische boodschap is dus al bij voorbaat als een winst te beschouwen voor degenen die onzin uitkramen. Kennelijk hebben zij daadwerkelijk macht en zeggenschap over hen die het goede zoeken.
3. Oneigenlijk gebruik van visioenen voor toen is altijd mogelijk, maar onmogelijk is om die visioenen voor toen zeggenschap te ontzeggen voor het heden. Want al het goede van God verdient dat het wordt nagesproken en nageleefd, omdat het goede van toen waarde houdt voor de toekomst tot spiegeling hoe het heden kan leren uit de toekomst. En belangrijker is hier, dat door het kenmerkende aspect te zien als een visioen voor toen, je het visioen toegang ontzegt voor het heden en de toekomst en je eigen stichting. Dat is gemakkelijker te zien als hoogmoed en onwilligheid, dan in het geval je in onzekerheid of eigenwijsheid of geloof, rekent dat het visioen nog gelding heeft of nog vervulling te wachten staat.
4. Bijbelteksten als munitie in een woordenstrijd is altijd stichtelijk, zoals ook is gezegd door de Heilige Geest via de brief van de apostel Paulus aan Timotheus. De vraag is echter of de munitie met zorg is ingebracht en of de schutters zichzelf in de hand kunnen houden. Dat is iets wat in de emotie van de strijd gemakkelijk wordt verward met de kwaliteit van de ammunitie en het nut van de inzet van ammunitie. Het is vergelijkbaar met het niet meer gebruiken van een auto, omdat er een auto is ingezet voor een aanslag. Het mist dan toch wel wat het doel en de strekking van de kenmerken van een auto.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 apr 2015 19:33

Er is maar een waarheid die van het woord van God, daar hou ik mij aan dat doen Jg ook en als de inwoners van Berea onderzoek ik het en komnogaleens tot sluitende resultaten, daar is niets mis mee, God spoort via zijn woord ook om aan onderzoek te doen, dat is echt geen woordenstrijd

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 apr 2015 21:55

@Briar-Patch: Jouw reactie is respectabel, maar wel moeilijk leesbaar, in die zin, dat de argumentatie nogal vaag is. Je hebt waarschijnlijk sympathie, of je hoort er zelfs bij: de Jehova's Getuigen. Ik ben "gewoon" PKN en dat betekent dat de afstand tussen mij en de JG maximaal is. Ik ben het op alle fronten met ze oneens. Niettemin zijn ze natuurlijk wel medegelovigen. Jammer, dat ze zelf zo,n grote afstand scheppen tussen hen en de diverse kerken.
@antoon: ik herhaal nog maar eens, wat ik hier al vaker heb genoteerd: Als er echt maar één Waarheid is (het Woord van God), zouden er niet zoveel kerken en christelijke groeperingen zijn. Alleen in Nederland al minstens 30. Dan dus 29 leugenaars? Ik heb een persoonlijk geloof, vrij van door mensen opgelegde dogma's en andere regeltjes. Wel vier en belijd ik het geloof liever samen (in een dienst) dan alleen. Maar of ik de Waarheid heb? Ik geloof erin en ik hoop het. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik zal dus anderen nooit van dwaalleer beschuldigen, maar slechts aangeven, waar ik geheel anders over denk en waar ik wel en niet in geloof.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 29 okt 2015 09:47

jaapo schreef:@antoon: ik herhaal nog maar eens, wat ik hier al vaker heb genoteerd: Als er echt maar één Waarheid is (het Woord van God), zouden er niet zoveel kerken en christelijke groeperingen zijn. Alleen in Nederland al minstens 30. Dan dus 29 leugenaars? Ik heb een persoonlijk geloof, vrij van door mensen opgelegde dogma's en andere regeltjes. Wel vier en belijd ik het geloof liever samen (in een dienst) dan alleen. Maar of ik de Waarheid heb? Ik geloof erin en ik hoop het. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik zal dus anderen nooit van dwaalleer beschuldigen, maar slechts aangeven, waar ik geheel anders over denk en waar ik wel en niet in geloof.

Nou, er is toch echt slechts 1 ware uitleg van Gods Woord. Anders zou God Zichzelf tegenspreken.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 29 okt 2015 19:00

Beste spreeuw ik wou toch nu even terug naar je oorspronkelijke vraag.

Wat ik me afvraag: kun je christen zijn als je de drie-eenheid van God ontkent, niet in de hel gelooft, de goddelijkheid van Jezus Christus afwijst en de onsterfelijkheid van de ziel tegenspreekt?

Waarop ik nu even, na de vele reacties nog eens overlopen te hebben, zou willen reageren met een tegenvraag
Kun je tennisspeler zijn als de je nethoogte in de plaats van op 0.941m, op 0.3 m wil hebben of dat je andere fundamentele regels van het tennis verandert of aan je laars lapt?

Hoe graag je het ook zou willen, maar als je de fundamentele regels van om het even welke sport of genootschap niet wil respecteren dan kan je ook niet als sportbeoefenaar van deze sport of als lid van deze genootschap erkend worden.
Welnu de basisregels van het Christendom werden bepaald en persoonlijk in steen gegrift door de leider van het Christendom, namelijk Jezus Christus. ( zie Deut 9:10 / 10:4)

Het is dan ook enkel en uitsluitend aan de hand van deze regels dat kan vastgesteld worden of een individu of een groep een volgeling van Christus of met andere woorden , een Christen is.

Je kan dan ook met mij vaststellen dat naast de wachttorengemeenschap er nog heel wat individuen en groepen zijn die daar totaal niet aan beantwoorden. En zich wel christen noemen maar in feite enkel naam-christenen blijken te zijn daar ze in hun leer en hun dagelijkse praktijk afwijken van de Christelijke fundamentele regels.

En als, zoals hier het geval is, gereageerd wordt op één bepaalde groep men dan ook kan vaststellen dat een oude spreuk hierbij zeer toepasselijk is namelijk : de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2015 19:14

Men zal niet voor onrein houden wat God heeft geheiligd.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 okt 2015 19:23

Hoe vaak moet het nog gezegd worden hier, een christen geloofd de bijbel en geen menselijke toevoegingen drie eenheid vagevuur hel en nog meer dingen zijn menselijketoevoegingen Gods woord verbied om daar mee om tegaan of te propageren, bij Jg houdt men zich strikt aan het woord.
Laatst gewijzigd door antoon op 29 okt 2015 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 okt 2015 19:26

Dat mag je heel vaak gaan zeggen. Maar zeg er dan wel bij dat je ipv christenen bijbelisten bedoeld.
Christenen hebben vanaf het begin van het christendom al geen sola scriptura gehanteerd. Dat kwam pas ergens in de 15/16e eeuw om de hoek, en dan ook nog eens op een andere manier dan waarin jij het nu gebruikt.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 okt 2015 19:29

Inderdaad, dan zijn de genoemde christenen mensen die zich niets aantrekken van het woord, en dat kan je weer niet christelijk noemen, moraal hou je aan de bijbel dan ben je tevens ook christen die de leringen van Jezus respectvol in ere houdt

Iik ben een gewone zondaar hoor net als iedereen hier op dit fora en daarbuiten,een verschil met veel mensen is wel dat ik weet en besef dat de bijbel het woord van de schepper is, daar mag je niet mee rommelen
Laatst gewijzigd door antoon op 29 okt 2015 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 okt 2015 19:35

Grappig dat polariseren, maar meer dan vermakelijk ook niet. In je reactie waarop ik reageerde heb je een handjevol onbijbelse uitspraken (en geschiedkundige kolder) gedaan en dat je dat zelf niet eens beseft acht ik vrij hilarisch.

Terug naar “[Religie] - Open forum”