Mortlach schreef:Daar zijn de meningen toch over verdeeld, maar zelfs als je gelijk had, is het NT natuurlijk eeuwen (millenia) na het OT geschreven. Genoeg tijd dus voor de schrijvers van het NT om de oude variant eventjes in te zien zodat ze de boel konden gelijktrekken. Je bent trouwens wel erg mild met je bewoording dat 'de interpretatie' anders ligt. Een Jood zal zich totaal niet herkennen in het NT, waar het offer is verdwenen en God blijkbaar ineens uit 3 delen bestaat.
Eeuwen zijn honderden jaren, millenia zijn duizenden jaren, (evolutionistisch rekenfoutje?

) maar dat terzijde.
Messiasbelijdende Joden herkennen zich wel in het N.T. De schrijvers van net N.T. waren nota bene zélf messiasbelijdende Joden.
Tussen het ontstaan van het NT (afgelopen weekend is er nog een stukje papyrus ontdekt rond de periode 300nChr.) en het ontstaan van de koran zit du ook genoeg tijd om de boel even gelijk te trekken.
Bovendien staan er in de koran, ontstaan na het N.T. ook veel verhalen die gelinkt kunnen worden aan het O.T. De auteur(s) van de koran hadden dus feitelijk nog meer tijd om de boel gelijk te trekken.
Ook staan er in het N.T. wel heel erg veel citaten en wordt er heel vaak verwezen naar het N.T. etverwijzingen naar het O.T. Iets wat je van de koran nu niet direkt kunt zeggen.
Kortom de consistentie die je wel vindt tussen O.T. en N.T. ontbreekt ten enemale tussen koran en O.T./N.T.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.