Kun je "moslims" en "de islam" van elkaar scheiden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Kun je "moslims" en "de islam" van elkaar scheiden?

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 16:58

ineke-kitty schreef:Dat mag je dan aantonen meneer.

Mara mevrouw, je hebt toch zelf zeker ook wel door dat je aan het radicaliseren bent. Zie je eigen topics eens met een neutrale bril. Je bent terecht gekomen in een neerwaartse spiraal van radicalisering en fundamentalisme oa door de zeer eenzijdige en bedenkelijke sites die je bezoekt. Spijtig dat je dat zelf schijnbaar niet inziet.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 17:15

faramir

Ik "bezoek" voornamelijk BosNewsLife, en die acht ik betrouwbaar, omdat ik de broeder persoonlijk ken, en ik weet dat hij een wedergeboren kind van God is.
Dat men dat "fundamentalistisch" en "eenzijdig" vindt, interesseert me niet.
Het zijn gewoon feiten die je niet onder tafel kunt poetsen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 17:16

Dank je voor de bevestiging.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 17:52

ineke-kitty schreef:Het blijft een feit dat de koran ELKE moslim oproept tot jihad, 'heilige oorlog".
Dat de gemiddelde moslim dat niet weet, komt simpel omdat de gemiddelde moslim zijn koran niet kent, er nooit in leest, net als de gemiddelde christen dat niet doet.

En meneer rotterdam, ik heb wel degelijk kennis van de koran, en dat heb ik bewezen in het topic "de opmars van de Islam".
Ik raad u dus aan zelf te stoppen met raaskallen, want u hebt zich blijkbaar niet verdiept in de leer van de Islam.

Dus niet mevrouw, u kwebbelt maar door.
U vergeet eenvoudigweg het feit dat de koran een multi-interpretabel boek is net zo als onze Bijbel.
Ik heb u opmerkzaam gemaakt op het ibadisme. Kennelijk wist u hier niets van. U heeft er in ieder geval niets over geschreven in uw topic "de opmars van de islam".
Of u wist het wel, dat zou ook kunnen, maar het kwam niet in uw kraam "te pas".
Volgens de Ibalisten roept de koran op tot uitsluitend vrede en mag religie nooit aanleiding zijn een oorlog te beginnen. Het uiterst vreedzame land Oman is hier een voorbeeld van.
Het argument dat de gemiddelde moslim zijn eigen leer niet kent net zoals de gemiddelde christen dat ook niet zou kennen is zo elitair en arrogant dat ik besloten heb om er maar om te lachen en me niet boos te maken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 sep 2014 20:12

Van elkaar te scheiden is het niet inderdaad.

Alleen nu we steeds meer berichten horen over de werkwijze van de Islamitische Staat in Irak en Syrië, dan schrik je wel heel erg. Waar is de islam van ISIS allemaal toe in staat? Ze jagen zelfs op andere moslims. Veel moslims zijn het gelukkig niet eens met ISIS. Die kun je dus wel van de radicale islam scheiden. Maar kun je islam van ISIS nog wel als een godsdienst zien? Het is veel meer een moordende ideologie.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 sep 2014 15:39

Zij zijn verbonden door een grote gemene deler, met zij bedoel ik ze niet allemaal maar wel een groot deel van de moslim bevolking dat potente of latente neigingen naar het extremisme heeft, dit wordt gevoed door armoe en werkeloosheid, het is een tijdbom die op de loer ligt, nu al voor de grens van een Navo land, Turkije.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 sep 2014 00:43

Spreeuw geeft in zijn laatste posting aan, dat je inderdaad moslims van islam kunt scheiden. Dat komt, omdat de islam door fundamentalistische strijders wordt misbruikt als dekmantel voor pure machtspolitiek. Verder kloppen alle reacties voor zover ze over de op meerdere wijzen interpreteren van de Koran gaan, zoals ook bij de Bijbel het geval is, en de verscheidene stromingen binnen de islam, zoals ook bij het christendom het geval is. Het antwoord op de vraag van Spreeuw is JA. Maar dan wel met allerlei kanttekeningen erbij.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 25 sep 2014 09:16

Ik denk wel dat de moslim en de islam te scheiden valt. Immers:

De moslim als mens kun je liefhebben terwijl je de islam als religie kunt haten.
Als de moslim en de islam niet te scheiden zouden zijn zou dat niet (meer) kunnen.

Vanuit christelijk oogpunt kun je een moslim zien als een slaaf/slachtoffer (onderworpene, want dat betekent islam) van een duistere religie.

In die zin kun je medelijden hebben met een moslim (een mens met ook een ziel) die gevangen gehouden wordt door een dergelijke religie.

Als christen kun je biddend vragen of een moslim Jezus leert kennen als zijn persoonlijke verlosser, terwijl je tegelijk kunt bidden voor de vernietiging van de islam als religie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 17:22

dalethvav schreef:Ik denk wel dat de moslim en de islam te scheiden valt. Immers:

De moslim als mens kun je liefhebben terwijl je de islam als religie kunt haten.
Als de moslim en de islam niet te scheiden zouden zijn zou dat niet (meer) kunnen.

Ik denk dat die redenatie iets te simpel is.
De islam is namelijk datgene wat een moslim tot moslim maakt. In die zin zijn islam en moslims niet van elkaar te scheiden. Enerzijds is het dus niet mogelijk. Je kunt ook niet zeggen: 'de christen als mens kun je liefhebben, terwijl je het christendom als religie kunt haten'. Wanneer iemand dit tegen mij zou zeggen, dan zal ik me tamelijk beledigd voelen.

Anderzijds is het m.i. wel mogelijk, wanneer je onderscheid maakt tussen de gematigde en de radicale islam. Nu we steeds meer berichten horen over ISIS, denk ik wel dat islam en moslims wel van elkaar te scheiden zijn. De islam van ISIS is wel te scheiden van de gematigde islam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”