De Rooms Katholieke Kerk en haar gebruiken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De Rooms Katholieke Kerk en haar gebruiken

Berichtdoor mealybug » 30 jun 2014 18:32

mannetje1977 schreef:En weer wordt de waarheid verkondigd vanuit de eigen standplaatsbepaling.

Helaas heeft de reformatie en het sola scriptura idee voor veel protestanten geleid tot letterknechterij -de Bijbel is verworden tot een papieren paus - onfeilbaar en niet tegen te spreken.

Is de Bijbel wel feilbaar dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 18:38

Faramir schreef:Het spijt me zeer, maar er is helemaal niets maar dan ook niets aan "terug naar het begin"aan bijvoorbeeld sola scriptura.
Prima, dan niet. Reformatoren als Luther en Calvijn hebben zich zeer dikwijls beroepen op apostolische- en kerkvaders zoals bijv. Augustinus. O.a. Calvijns verzoeningsleer en zijn visie op de uitverkiezing bijv. is terug te leiden op laatstgenoemde. Trouwens, alle kernpunten van de reformatie worden in pakweg de eerste drie eeuwen van de kerk door theologen en kerkleiders uitgebreid verwoord. En wat het Sola Scriptura betreft, lees de brieven van de Apostolische Vaders maar en hoe ze zich steeds maar weer in alles beroepen op de Schrift. De autoriteit van de Schrift ademt door in ieder hoofdstuk en door in iedere zin.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 18:41

Jvslooten schreef:Prima, dan niet.

Mooi. Ik begrijp dat jij er anders over denkt en dat die gedachtegang vanuit je eigen geloof waarschijnlijk ook nog redelijk consistent is het zou fijn zijn als dat begrip ook eens van de andere kant kwam.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 18:49

Faramir schreef:Mooi. Ik begrijp dat jij er anders over denkt en dat die gedachtegang vanuit je eigen geloof waarschijnlijk ook nog redelijk consistent is.
Fijn!

Faramir schreef:Het zou fijn zijn als dat begrip ook eens van de andere kant kwam.
Ik doe mijn best, maar sommige dingen kan ik gewoon niet "begrijpen". Misschien omdat ik er te ver vanaf sta of misschien omdat niemand de moeite wil nemen om het mij uit te leggen, of daar geen mogelijkheden toe ziet. Misschien wel een combinatie van factoren, dat weet ik niet. Misschien moet ik maar wat meer Katholieke websites bezoeken of zo, op zich hebben ze best leuke humor. 8)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 30 jun 2014 19:29

Rotterdam: " deze mevrouw meent dat haar interpretatie gelijk staat aan Gods onfeilbaar Woord, geen aandacht aan besteden".

Deze mevrouw meent dat Gods Woord onfeilbaar is, en als deze mevrouw Gods Woord citeert met Schriftplaatsen, waar niet aan te tornen valt, meent zij inderdaad dat dat gelijk staat aan Gods Woord, waar dus geen speld tussen te krijgen is.

Misschien zou je de raad die je mannetje geeft om er geen aandacht aan te besteden, zelf eens toe moeten passen, want je schijnt het maar niet te kunnen laten keer op keer toch weer te reageren op mijn berichten, met inhoudloze bla bla.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 19:45

ineke-kitty schreef:Rotterdam: " deze mevrouw meent dat haar interpretatie gelijk staat aan Gods onfeilbaar Woord, geen aandacht aan besteden".

Deze mevrouw meent dat Gods Woord onfeilbaar is, en als deze mevrouw Gods Woord citeert met Schriftplaatsen, waar niet aan te tornen valt, meent zij inderdaad dat dat gelijk staat aan Gods Woord, waar dus geen speld tussen te krijgen is.

Misschien zou je de raad die je mannetje geeft om er geen aandacht aan te besteden, zelf eens toe moeten passen, want je schijnt het maar niet te kunnen laten keer op keer toch weer te reageren op mijn berichten, met inhoudloze bla bla.

Mevrouw, ik probeer te voorkomen dat mannetje zich gaat ergeren, wat ik ook een tijdje gedaan heb maar dat brengt niets goed voort. Dus ik adviseer hem en iedereen u te negeren.
Mijn, wat u noemt "inhoudsloze bla bla" is nog altijd vele malen beter dan uw fanatieke fundamentalisme.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jun 2014 20:04

Jvslooten schreef:Ik doe mijn best, maar sommige dingen kan ik gewoon niet "begrijpen". Misschien omdat ik er te ver vanaf sta of misschien omdat niemand de moeite wil nemen om het mij uit te leggen, of daar geen mogelijkheden toe ziet. Misschien wel een combinatie van factoren, dat weet ik niet. Misschien moet ik maar wat meer Katholieke websites bezoeken of zo, op zich hebben ze best leuke humor. 8)

Vind je dat echt humor?
Ik dacht eerder aan laster.
''De mens kan niet zonder sacramenten''...het woord sacrament komt niet eens in de Bijbel voor !!!

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 30 jun 2014 20:08

mealybug schreef:''De mens kan niet zonder sacramenten''...het woord sacrament komt niet eens in de Bijbel voor !!!

Sacramentum is anders de Latijnse vertaling van het Griekse woord musterion dat 27 keer in het NT verschijnt. (gewoonlijk in onze bijbels vertaald met mysterie (NBV) geheimenis (HSV,NBG,WV) of verborgenheid (SV)).

En dit woord 'musterion' wordt vooral gebruikt om te verwijzen naar het lijden, de dood en opstanding van Jezus. Het mysterie van Pasen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 20:16

Jvslooten schreef:Ik doe mijn best, maar sommige dingen kan ik gewoon niet "begrijpen". Misschien omdat ik er te ver vanaf sta of misschien omdat niemand de moeite wil nemen om het mij uit te leggen, of daar geen mogelijkheden toe ziet. Misschien wel een combinatie van factoren, dat weet ik niet. Misschien moet ik maar wat meer Katholieke websites bezoeken of zo, op zich hebben ze best leuke humor. 8)

Hilarische website... :lol:
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 20:17

mealybug schreef:Vind je dat echt humor?
Ik dacht eerder aan laster.
Wie wordt er gelasterd dan?

PS: Sacrement komt van Sacer, Latijn voor "heilig". In wezen best wel Bijbels dus, maar het gaat natuurlijk om de invulling.

@Mannetje "Sacramentum komt slechts 10x voor in de Vulgaat, waarvan 1x in het apocriefe boek Tobit.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 30 jun 2014 20:19

Het woord " verborgenheid" heeft niets te maken met het lijden en sterven van de Here Jezus Christus.

Verborgenheid heeft alles te maken met deze bedeling waar de Gemeente van Christus Jezus verborgen is voor de wereld.
Christus heeft Zich uitsluitend openbaar gemaakt aan de Gemeente, en niet aan de wereld.

"Pasen" is dus volstrekt geen "mysterie" . Integendeel.
Ja, voor de antropoloog waarschijnlijk, maar voor een wedergeboren kind van God is het een werkelijkheid en zeker geen mysterie.
Nergens in de Schrift wordt gesproken over "sacramenten" .
De Schrift leert, dat de mens tot geloof zou moeten komen in de opgestane Christus, zich zou laten dopen, en zou leven uit genade, en MET Hem eeuwig leven heeft ontvangen.
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 30 jun 2014 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 20:27

mealybug schreef:''De mens kan niet zonder sacramenten''...het woord sacrament komt niet eens in de Bijbel voor !!!

Een sacrament is een gewijde handeling waardoor God komt tot de mens. In die zin staat een sacrament tegenover gebed en offer, waarin de mens nadert tot God. Verschillende sacramenten markeren een belangrijk moment in het leven van de gelovigen. Het begrip is afgeleid van het Latijnse sacramentum, dat (geloofs)geheim betekent

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 20:27

ineke-kitty schreef:
Verborgenheid heeft alles te maken met deze bedeling waar de Gemeente van Christus Jezus verborgen is voor de wereld.
Christus heeft Zich uitsluitend openbaar gemaakt aan de Gemeente, en niet aan de wereld.
Altijd? Of soms/meestal?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 30 jun 2014 20:53

Aan de apostel Paulus werd deze "verborgenheid" bekend gemaakt zoals Efeze 3:3 ook zegt: " Dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid , en hij zegt in voorgaand vers: Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u;
namelijk hem, de allerminste van al de heiligen is deze genade gegeven [ vs.8] en dat zij, die tot geloof komen mogen verstaan welke de gemeenschap der verborgenheid zij...." [vs.9]

Wij leven NU in de bedeling der genade, of de bedeling der verborgenheid [ Efeze 3:9], en is de 5e bedeling. De "verborgenheid" loopt door tot aan het eind van de 6e bedeling. In de 6e bedeling zullen de verborgenheden geopenbaard worden [ Openb. 10:7, zie ook Openb. 11:15].

Die 6e bedeling begint pas als de Gemeente opgenomen is en dan zal aan het einde van deze bedeling Christus [die Zich verborgen had voor de wereld] openbaar worden waarmee de "verborgenheid" vervuld is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 jun 2014 21:38

ineke-kitty schreef:mannetje: "...... onfeilbaar en niet tegen te spreken".

Inderdaad, Gods Woord IS onfeilbaar, en daarmee niet tegen te spreken.

Kun je dat Bijbels onderbouwen? Staat dat ergens, dat Gods Woord onfeilbaar is?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”