Is de paus de antichrist?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Is de paus de antichrist?

Berichtdoor hettys » 23 jun 2014 20:00

André-J30 schreef:Wat is de / een (!) "antichrist"? Ik lees (vanuit andere boeken) in eerste instantie twee mogelijkheden:

1) iemand die zich keert tegen Jezus als Verlosser / Messias / Christus
2) iemand die zich voordoet als "tegenchristus" (de "tegen kandidaat", dat híj de verlosser / messias / christus zou zijn)

Je kunt beter gewoon de bijbel lezen: De atichrist is iemand die niet gelooft dat Jezus in een lichaam (het vlees) is verschenen.

Het lijkt mij wel duidelijk dat de Pausen toen en de Paus nu nooit hebben ontkend dat Jezus de Messias is. Logisch, lijkt mij, want daarop was hun positie gebaseerd.
Ook is naar mijn mening niet hard te maken dat een Paus zich ooit heeft aangematigd dat hij de Messias zou zijn.
Dat de Roomse Kerk (!) in hun leer "discutabele" leerstellingen heeft staan, staat voor mensen uit de reformatie buiten kijf.

Maar:

"Phil. 1:18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."

Zet deze uitspraak van Paulus niet aan tot nadenken en terughoudendheid in oordelen?

En:

In het artikel in het RD staat: "... waarin de paus de plaatsvervanger van Christus is, de schatbewaarder van de genade is en dat mensen dus alleen daar het heil kunnen krijgen."
Bron?

Paus Fransiscus zegt in een toespraak:
Gods genade kan niet gecontroleerd worden

Paus Franciscus riep de leden van de Vernieuwing op "erop te letten de vrijheid niet te verliezen die de Heilige Geest ons gegeven heeft". Hij waarschuwde tegen de gevaren die de beweging bedreigen: het gevaar van een “overdreven organisatie”, het gevaar “Gods genade te willen controleren” door te beslissen wie de doop in de Geest kan ontvangen en wie niet.

“U deelt Gods genade uit, u heeft ze niet onder controle.”

Bron: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&nws=2577

Toch duidelijk iets anders dan in het RD geschreven wordt?

Wat opvalt is dat iedereen de antichrist ziet als de groep, of mens waar ze tegen zijn. De afgelopen 2000 jaar heeft geleerd dat er voortdurend mensen tegen een groep zijn, of een persoon en dat die dan aangemerkt wordt als antichrist. zo gaat dat al vele eeuwen.
Ook gif is geschapen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 23 jun 2014 20:37

hettys schreef:Je kunt beter gewoon de bijbel lezen: De atichrist is iemand die niet gelooft dat Jezus in een lichaam (het vlees) is verschenen.

Waar staat dat dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 jun 2014 21:28

hettys schreef:Je kunt beter gewoon de bijbel lezen: De atichrist is iemand die niet gelooft dat Jezus in een lichaam (het vlees) is verschenen.
André-J30 schreef:Waar staat dat dan?
1 Joh. 4:3, 2 Joh. 1:7.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jun 2014 12:27

Jvslooten schreef: 1 Joh. 4:3, 2 Joh. 1:7.

Is er maar 1 echte antichrist ("de" antichrist) of zijn er meerdere? 2 Johannes 1:7 spreekt eerst in het meervoud over "misleiders" en vervolgens in het enkelvoud over "de misleider" en "de antichrist".

2 Johannes 1:7 (NBG'51)
Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 25 jun 2014 16:52

Mijn punt met die vraag was juist dat alleen Johannes in zijn brieven vier keer de term antichrist gebruikt. Een uniek en nieuw woord dus in het NT. In de Joodse denkwereld komt het ook niet voor.
Als je echter het letterlijke woord even loslaat en verder leest in het NT dan lees je in Openbaringen ook over de antichrist, al wordt die daar niet letterlijk zo genoemd.
Ook 2 Thes. 2:3, 4 is duidelijk:
"Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want [die] [komt] [niet], tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of [als] [God] geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is."

Om op de beginvraag terug te komen: "de Paus" bestaat niet. Als Luther met de huidige Paus te maken had gehad was de geschiedenis waarschijnlijk heel anders gelopen. En waren er veel minder uitingen geweest als zou "de Paus" de antichrist zijn.

Is de antichrist in onze westerse wereld niet begonnen bij de "verlichting". Toen mens en wetenschap op de troon gingen zitten en de mens geen gezag van een hogere macht meer boven zich zag?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jun 2014 18:10

André-J30 schreef:
Is de antichrist in onze westerse wereld niet begonnen bij de "verlichting". Toen mens en wetenschap op de troon gingen zitten en de mens geen gezag van een hogere macht meer boven zich zag?

Ik denk eerder aan de wereldlijke macht van de RKK, die middels een vervalste oorkonde aan de macht waren gekomen na een duivels compromis tussen zonneaanbidder Constantijn, die helemaal geen christen was, en wat gecorrumpeerde bisschoppen,.
de ''meest oneerlijke historcus'' Eusebius deed vrolijk mee.
Volgens hem beheerste God de kosmos en de wereld en regeerde de keizer het Romeinse Rijk als de pendant van God op aarde.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 jun 2014 21:43

Is de paus de antichrist? Ik weet niet maar een linke loetje is t wel volgens mij...

http://vimeo.com/88928881

Duurt drie kwartier..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 jun 2014 08:16

jamillah schreef:Is de paus de antichrist? Ik weet niet maar een linke loetje is t wel volgens mij...

http://vimeo.com/88928881

Duurt drie kwartier..

Het is natuurlijk zeer bedenkelijk dat je 3 kwartier iemand probeert zwart te maken. Maar linke loetje? Nee, gewoon de zoveelste fantast die schijnbaar weinig beters te doen heeft.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 29 jun 2014 23:34

Nee!!!!!! De paus is niet de anti_christ jammer dat nog zoveel mensen dat denken
DE anti christ en de geest van de leugen en diens profeet versetten zich namelijk tegen de God van de vaderen en datgene wat de Messias heeft gedaan.nl de verlossing. HET OFFER vab de Messias.
De Islam belijdt Jesus Isa wel als messias maar niet als God en ook niet als offer verlosser
OOK HEEFT DE ANTICHRIST GEEN ACHT VOOR DE GOD VAN DE VADEREN YHWH en veracht hij het recht van vrouwen Daniel 11 VS 36
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 19:19

André-J30 schreef:Mijn punt met die vraag was juist dat alleen Johannes in zijn brieven vier keer de term antichrist gebruikt. Een uniek en nieuw woord dus in het NT. In de Joodse denkwereld komt het ook niet voor.

Dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien de Joden Christus als de Messias verwerpen. In antichrist zit het woordje "christ", anti-christ, anti-Christus dus.

De Joden verwachten hun Messias nog. Waar ik wel benieuwd naar ben, is of zij ook een anti-messias leren, dat hij komt om hun Messias te ondermijnen (de vraag of er een "antichrist" is voor de Joden).

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 12 jul 2014 21:56

Kleine subdiscussie, maar wel passend hier.

In sommige zaken ziet de verstokte "ds. Kersten-aanhanger" echter de rkk als "medestander".
Men verfoeit nog steeds "de leer" conform de HC betreffende pausdom, Maria-verering, paapse mis enz. Dat zien we hier in alle topics terug...

Als medestander ziet men rkk
(ik bedoel de lijn van de roomse wereldkerk niet de nederlandse, hoewel de rol van de "progressieve 8-meibeweging zo goed als is uitgespeeld, cq nog maar nauwelijks aanwezig is. De rkk is de laatste 10 jaar veranderd maar daarover meer in een ander topic.)
in zaken zoals huwelijk, huwelijksmoraal, euthanasie en abortus!

Hoe zien jullie refo-ers dat? en ga in op de 2e alinea; de verfoeiing van de rkk-leer is inmiddels bekend.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 10:41

moderngelovige schreef:Als medestander ziet men rkk in zaken zoals huwelijk, huwelijksmoraal, euthanasie en abortus!

Hoe zien jullie refo-ers dat? en ga in op de 2e alinea; de verfoeiing van de rkk-leer is inmiddels bekend.

Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien meerdere pausen (ook de huidige paus, Franciscus I) zich uitgesproken hebben tegen abortus, euthanasie en het homohuwelijk. Deze zaken worden ook niet geaccepteerd in een groot deel van de reformatorische wereld.

Lees bijvoorbeeld: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/14/wat ... n-de-kerk/

Terug naar “[Religie] - Open forum”