Christenen jagen zinzoekers weg

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 09:51

eigenlijk ergens heel grappig dit topic, het is een levende illustratie bij het artikel.

mealybug schreef:
Ook veel herkenning.
Je zit hier al jaren en bent nog geen centimeter minder atheistisch, ondanks dat sommigen geheel belangeloos meebetaalden aan de rolstoel voor je vriendin. :wink:
Dus of het nu middels woorden of handelen wordt geprobeerd, je wil er niet aan.
Daar gaat ook een verbetering van puntje 3 niets aan bijdragen ,toch?
Niet dat ook maar iemand de illusie hier volgens mij heeft, dat iemand zijn verharding en ego laat varen, want ook een roomse wordt niet protestants of andersom.
Niemand laat zich iets gezeggen.
Maar goed, zo was het 2000 jaar geleden ook al.

nou, lekker belangeloos dan,
als dat de motivatie was.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 09:52

Tips voor online-evangelisatie

7. Blijf altijd vrienden

Blijf vrienden, altijd. Welke fouten ook gemaakt worden. Wees trouw en liefdevol. Misschien ben jij wel het enige wat de ander van God te zien krijgt. Laat dat maar een mooi getuigenis zijn.
[/quote]
DeKerstSlang schreef:7:
NOOIT BEVRIEND BLIJVEN MET SATAN OF AANHANGERS VAN,ZIJ ZULLEN ALLEEN JE LEVEN STUK MAKEN.
(beter om nieuwe te zoeken).

:shock: :? ](*,)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 10:02

" 7. Blijf altijd vrienden"

Wel, de Schrift leert heel wat anders.
Jakobus 4:4 zegt: ...." weet gij niet dat de vriendschap der wereld, een vijandschap Gods is?
Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld".

Dus: kost wat kost "vrienden" blijven? Ik dacht het toch niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 jun 2014 10:04

ineke-kitty schreef:" 7. Blijf altijd vrienden"

Wel, de Schrift leert heel wat anders.
Jakobus 4:4 zegt: ...." weet gij niet dat de vriendschap der wereld, een vijandschap Gods is?
Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld".

Dus: kost wat kost "vrienden" blijven? Ik dacht het toch niet.

Ah nu snap ik het.
Sommige mensen hebben meer dan 1000 vrienden op Facebook. :lol:

''Wie geen vijanden heeft, heeft ook geen vrienden ''

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:18

irmo schreef:Ik heb ooit een vraag gesteld in de vragenrubriek en ben toen uit interesse blijven hangen. Ik ben eigenlijk al vrij snel op de meeleesstand gegaan, want ik ben er niet zo goed in om mijn gedachten te verwoorden. Daarenboven ben ik het gekibbel en geruzie al gauw zat geworden. Mij ontgaat de lust tot reageren ook een beetje, want in plaats van een inhoudelijke discussie verzandt het al gauw in getouwtrek over wie het meest geloofwaardig is en geklaag over wie het meest orthodox is.
Het is inderdaad erg lastig om in te schatten wat een ander bedoelt, als je het van een beeldscherm moet aflezen en ik merk dat ik beter ben in een persoonlijk gesprek, dat ligt mij meer.

Veel herkenning in het artikel, al hadden de scheldwoorden voor mij niet gehoeven. Het verbaast mij hoeveel er gemodereerd wordt, dat had ik niet verwacht. Ik heb niet de indruk dat dat hier uberhaupt gebeurt, daarom verzanden de meeste discussies snel, heb ik het idee.

Punt 3 en punt 5 kunnen van beide kanten wel wat verbetering gebruiken. Want laten we eerlijk zijn, andersom is er ook niet altijd evenveel respect voor christenen. Goed artikel.

Ik ben nog steeds op zoek naar het antwoord op mijn vragen, daarom ben ik blij dat ik ooit het emailadres heb gekregen uit de vragenrubriek. Ik denk dat dat de beste weg is voor nu, daarom reageer ik hier niet veel. Al moet ik zeggen dat ik graag meelees, sommige topics zijn hilarisch... :D

@Irmo: een forum is bedoeld om als gelijkgestemden met elkaar over bepaalde onderwerpen te discussiëren. Ik heb niks met honden en snelle auto's bijvoorbeeld, dus zal ik me niet aanmelden voor een dergelijk forum, ook zal de lust tot meelezen me dan al snel vergaan.

Je hebt ooit een vraag gesteld, maar het antwoord beviel je niet denk ik?
Helaas melden zich mensen hier aan, die niets of weinig hebben met het christendom, en het leuk vinden om te porren of mensen op de kast te jagen, zo niet te kwetsen.

Wat mij betreft is iedereen van harte welkom, maar wel met inachtneming van de forumregels en open te staan voor het christendom. En dan de Bijbel niet afdoen als een stoffig oud boek, waarin feitelijk niks bewezen wordt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 10:24

Mealybug: " sommige mensen hebben meer dan 1000 vrienden op Facebook"

Inderdaad. Het is maar wat je onder "vrienden" verstaat dan.
Volgens mij leert de Schrift eveneens dat een gelovige geen gemeenschap kan hebben met een ongelovige. [ 2 Kor. 6:15].

Het evangelie IS niet naar de mens, en wij zouden niet de mensen behagen, maar God zegt de apostel Paulus in 1 Galaten vers 10.
Wij zouden dus onvervalst, zonder allerlei zogenaamde "tips" het evangelie verkondigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:28

ineke-kitty schreef:
Inderdaad. Het is maar wat je onder "vrienden" verstaat dan.
Volgens mij leert de Schrift eveneens dat een gelovige geen gemeenschap kan hebben met een ongelovige. [ 2 Kor. 6:15].

Zeg jij hiermee dat je geen vriendschap mag aangaan met iemand die geen christen is?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 10:35

schelpje

Ik "mag" alles, dat is het punt niet, ik heb echter geen behoefte aan "vrienden" waar ik geen geestelijke dingen mee kan delen, en die de Heer pertinent afwijzen.

En de "gemeenschap" van de gelovige met de ongelovige werkt niet in de praktijk, en ik ben daar beslist een ervaringsdeskundige in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:41

ineke-kitty schreef:schelpje

Ik "mag" alles, dat is het punt niet, ik heb echter geen behoefte aan "vrienden" waar ik geen geestelijke dingen mee kan delen, en die de Heer pertinent afwijzen.

En de "gemeenschap" van de gelovige met de ongelovige werkt niet in de praktijk, en ik ben daar beslist een ervaringsdeskundige in.

Je hebt ook mensen die niet kunnen geloven, maar het eigenlijk wel zouden willen.
En je hebt verschillende soorten vriendschap.
Je kunt een vriend(in) hebben voor de geestelijke gesprekken, maar ook fijn is om een vriend(in) te hebben om te praten over muziek of boeken, of hobby's.
En gaandeweg kunnen er dan bijzondere dingen gebeuren.
In een vriendschap niet gaan evangeliseren, maar gewoon jezelf blijven.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 11:06

schelpje

Ik kan ook over boeken, hobby's e.d. praten met mijn buurvrouw, lekker "gezellig" keutelen over de kids e.d.
Daar heb ik geen "vriendin" voor nodig.

Met mijn vriendin heb ik een geestelijke band, wat niet betekent dat we niet met elkaar keutelen over van alles en nog wat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 11:12

Ik kan ook over boeken, hobby's e.d. praten met mijn buurvrouw, lekker "gezellig" keutelen over de kids e.d.
Daar heb ik geen "vriendin" voor nodig.

Met mijn vriendin heb ik een geestelijke band, wat niet betekent dat we niet met elkaar keutelen over van alles en nog wat.

Ik heb het niet over keutelen, maar diepgaande gesprekken. Ik heb een vriendin die niet gelooft, toch zijn onze gesprekken heel waardevol.
Als je je alleen maar begeeft tussen gelijkgestemden, doe je jezelf en anderen tekort.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 11:19

schelpje

Ik doe mijzelf helemaal niets "te kort" . Ik ben zeer tevreden met mijn vrienden.
Persoonlijk heb ik voldoende aan de waardevolle gesprekken die ik met hen mag voeren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 11:21

Dat is een aanvechtbare stelling Schelpje. Je kunt jezelf ook beschermen.
Je doet jezelf zeker niet tekort als je voor bepaalde mensen kiest en voor bepaalde mensen niet kiest.
Of na verloop van tijd blijkt dat het niet klikt of ben je gewoon uitgepraat.

Als je wat ouder wordt heb je al die "blabla" kennissen, bijeenkomsten en feesten wel gehad en beperk je je tot een veel kleinere kring waarin je je begeeft.
Bovendien heb je altijd nog je familie die je als heel belangrijk acht en je dag is zo om.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jun 2014 11:22

Ik doe mijzelf helemaal niets "te kort" . Ik ben zeer tevreden met mijn vrienden.
Persoonlijk heb ik voldoende aan de waardevolle gesprekken die ik met hen mag voeren.

Ik ook hoor en mijn "wereldje" wordt misschien steeds kleiner, maar ik ben er ook zeer tevreden mee.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 11:33

Komt nog eens bij, dat "dit niet mijn wereld is" , ik ben totaal niet bezig met zogenaamde "zinzoekers" die zich van alles afvragen, behalve waar het werkelijk om gaat, namelijk het geloof in Christus Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”