De Amish gemeenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Re: De Amish gemeenschap

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 12:53

ineke-kitty schreef:Ayla

Wel, het is dus mogelijk, echter denk ik inderdaad niet dat er veel christenen zullen zijn die een dergelijke leefwijze prefereren. We zijn immers verknocht aan ons comfort en luxe.

Hoewel de apostel Paulus leerde dat als wij een dak boven ons hoofd hebben, dat ons genoeg zou moeten zijn, maar goed, volgens sommigen zou dat betekenen dat we "terug naar de Middeleeuwen" zouden moeten gaan.

Nu wil ik beslist de leefomstandigheden in de Middeleeuwen niet romantiseren, want er bestond in die tijd enorme armoede, tegenover de rijken.
Maar is dat in onze tijd niet precies hetzelfde?
Zelfs in ons eigen land bestaat er enorme armoede, afgezien in de gehele wereld.
Is er werkelijk ook maar iets veranderd t.o.v. de Middeleeuwen, wat armoede versus rijkdom betreft?

Is het zo "vreemd" of "maf" zoals hier gesuggereerd wordt, in gemeenschap met elkaar te leven, en alles met elkaar te delen, zoals de eerste christenen deden?

Het klopt inderdaad dat we verknocht zijn aan onze luxe leventjes. Bedenk je eens dat je alle kleren zelf met de hand moet wassen, dagen op het land moet werken in de hete zon, hoe het moet als je ziek bent, etc.

Er is over de hele wereld een enorm verschil tussen arm en rijk, en die verschillen in Nederland vallen misschien een beetje mee maar dat komt omdat de mensen die hier arm zijn, in vergelijking met armen andere landen rijk zijn. Juist omdat wij in Nederland zo willen leven, zijn er aan de andere kant van de wereld mensen straatarm. Ik geloof echt dat als we allemaal zoals de eerste christenen zouden leven we deze situatie niet zouden hoeven hebben. Niet dat het altijd makkelijk is, maar ik vind het heel mooi om alles met elkaar te delen en er voor elkaar te zijn. Ik verlang er soms ook naar om zo te kunnen leven als de eerste christenen, maar volgens mij bestaat dat in Nederland niet.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 13:41

Ayla

Nog niet zo heel lang geleden, moest mijn oma eveneens alles met de hand wassen, en mijn opa het land bewerken in de hete zon.
Ik heb hen daar nooit over horen klagen, in tegendeel.
Mijn grootouders hadden een boerderij, met veel land eromheen. Het was hard werken inderdaad van zonsopgang tot zonsondergang.
Mijn opa is 100 jaar geworden.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 13:45

Nog niet zo heel lang geleden, moest mijn oma eveneens alles met de hand wassen, en mijn opa het land bewerken in de hete zon.
Ik heb hen daar nooit over horen klagen, in tegendeel.
Mijn grootouders hadden een boerderij, met veel land eromheen. Het was hard werken inderdaad van zonsopgang tot zonsondergang.
Mijn opa is 100 jaar geworden.

Klopt, maar ik doelde meer op mensen zoals jij en ik die het gewend zijn om alles gewoon even snel in de wasmachine te stoppen, even de stofzuiger te pakken etc. Voor mij zou het dan heel lastig zijn om om te schakelen denk ik. Ik geloof zeker dat het eigenlijk (tenminste, grotendeels) ook beter voor je is. Tegenwoordig zitten we achter de computer en dijen we tot ongelofelijke proporties uit met alle convenience food die we hebben. Dat gebeurt niet als je op het land werkt en onbewerkt voedsel eet dat je met je eigen handen uit de aarde hebt gerukt. :)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 14:07

Ayla

Ik beweer ook niet dat het "gemakkelijk" zou zijn, om terug te keren naar een dergelijke leefwijze, echter de Amish hebben bewezen dat het wel degelijk mogelijk is, en dat bedoelde ik maar.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 14:12

Ik beweer ook niet dat het "gemakkelijk" zou zijn, om terug te keren naar een dergelijke leefwijze, echter de Amish hebben bewezen dat het wel degelijk mogelijk is, en dat bedoelde ik maar.

Nou ja, feitelijk zijn zij niet teruggekeerd, maar nooit meegegaan. Hoe het ook zij, ik heb heel veel bewondering voor hun levensstijl en zou zelf ook best zo met anderen willen wonen. Zoiets bestaat in Europa zeker niet?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 14:23

Ayla

Bij mijn weten bestaat er in Europa niet zoiets als de Amish-gemeenschap, maar ik kan het mis hebben.
Het is juist dat de Amish al meer dan 400 jaar op dergelijke wijze met elkaar leven.
Ik bedoelde dan ook dat WIJ als christenen in Nederland terug zouden kunnen keren tot een samenleving zoals geschetst bij de eerste christenen, die dagelijks bijeen kwamen en alles met elkaar deelden.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 14:26

Bij mijn weten bestaat er in Europa niet zoiets als de Amish-gemeenschap, maar ik kan het mis hebben.
Het is juist dat de Amish al meer dan 400 jaar op dergelijke wijze met elkaar leven.
Ik bedoelde dan ook dat WIJ als christenen in Nederland terug zouden kunnen keren tot een samenleving zoals geschetst bij de eerste christenen, die dagelijks bijeen kwamen en alles met elkaar deelden.

Oh zo, ja inderdaad, dat lijkt me geweldig. Misschien romantiseer ik het teveel hoor, maar ik geloof wel dat God van ons vraagt er in ieder geval naar te streven elkaar zo te behandelen. En daar falen we vreselijk in.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 17:05

Ayla

In elk geval staat er in Handelingen 4:32 : " En de menigte van degenen die geloofden, was EEN hart en EEN ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen[schappelijk].

[ vers 34 Want er was ook niemand onder hen die gebrek had;...." ].
[vers 35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had].

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 jun 2014 18:03

Het is niet allemaal even leuk hoor bij de Amish. Denk maar aan een schrikbewind van de bisschoppen. Ergens zijn toch sectarische trekjes. Ik heb de documentaire ook gezien, was er stil van en zou zo amish in mate worden. Maar er is ook vanaf boven en uit de regeltjes heel veel dwang...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jun 2014 18:16

pol schreef:Het is niet allemaal even leuk hoor bij de Amish. Denk maar aan een schrikbewind van de bisschoppen. Ergens zijn toch sectarische trekjes. Ik heb de documentaire ook gezien, was er stil van en zou zo amish in mate worden. Maar er is ook vanaf boven en uit de regeltjes heel veel dwang...

Dwang, (ik moet er niet aan denken om elke dag hetzelfde aan te hebben en ook nog es hetzelfde als alle andere vrouwen) maar ook zoveel gemist talent. Dat je je gewoon niet mag ontwikkelen en vanaf je 14e gewoon op het land MOET werken of als vrouw in de keuken staat.
Dat je gewoon niet iets mag worden waar je goed in bent. Al je talenten op de mesthoop.

en anders wordt je eruit geschopt en mag je geen contact meer hebben met je familie. Dat is DE manier om zo'n leefwijze vol te houden.
Ook gif is geschapen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 jun 2014 18:20

Gemist talent, ik geloof wel dat die vrouwen heel veel moeten kunnen. Sommigen hebben nog een winkeltje (werd niet genoemd in de documentaire) quilten, samenwerken, huishouding, kinderopvoeding, en niet te vergeten voor tig mensen koken. Volgens mij is het leven absoluut niet saai. En elke dag dezelfde kleren... eigenlijk loop ik ook standaard in een spijkerbroek en shirt :roll:

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 19 jun 2014 18:20

In elk geval staat er in Handelingen 4:32 : " En de menigte van degenen die geloofden, was EEN hart en EEN ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen[schappelijk].

[ vers 34 Want er was ook niemand onder hen die gebrek had;...." ].
[vers 35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had].

Maar het gevolg was wel dat de gemeente in Jeruzalem ook heel erg arm werd en dat er voor ze gecollecteerd moest worden. Dan lijkt het me beter om je land te houden en daar broeders op te laten werken..Op de langere termijn heb je daar veel meer aan.

Kun je gaan leven als de Amish? Denk het wel, start een woongemeenschap en be my guest. Wel even uitzoeken hoe je dat doet zonder elektriciteit en alles. Waar en hoe je geld mee gaat verdienen om belasting te betalen en dingen te kopen die je niet zelf kunt verbouwen.

Overigens denk ik dat het gevaar van van buitenaf naar zo'n gemeenschap kijken is dat je het leven romantiseert en idealiseert.
deep water faith in the shallow end

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 18:24

Er wordt hier toch nergens beweerd dat je gedwongen wordt om Amish te worden?

De vraag was of het mogelijk is, net zoals deze geloofsgemeenschap met elkaar leeft, dat ook in ons land te realiseren.
Je bent uiteraard vrij om je "afkeer" uit te spreken over een dergelijke gemeenschap, wat niet betekent dat het niet zou "werken" in onze moderne maatschappij.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jun 2014 18:53

ineke-kitty schreef:Er wordt hier toch nergens beweerd dat je gedwongen wordt om Amish te worden?

De vraag was of het mogelijk is, net zoals deze geloofsgemeenschap met elkaar leeft, dat ook in ons land te realiseren.
Je bent uiteraard vrij om je "afkeer" uit te spreken over een dergelijke gemeenschap, wat niet betekent dat het niet zou "werken" in onze moderne maatschappij.

Nee. dat is zo, en ik heb trouwens totaal keen afkeer van Amish. Ik vindt het een beetje zielig voor die kinderen die niet mogen doorleren, als de dat zouden willen en kunnen. Ze worden geremd in hun ontwikkeling.
en zo'n gemeenschap heeft meer gevaren zoals inteelt.

intern gevaar: inteelt
Er is nog iets wat het voortbestaan van de Amish bedreigt: inteelt. Daarvan spreken we als het gaat om voortplanting binnen een groep waarvan de leden aan elkaar verwant zijn. De nakomelingen van dat soort huwelijken tussen nauwe bloedverwanten zullen vaak lichamelijke en geestelijke defecten hebben. En daaraan is bij de Amish nauwelijks te ontkomen: al generaties lang hebben jonge Amish erg weinig keus gehad bij het zoeken naar een huwelijkspartner binnen de gemeenschap. Zodoende zijn ze heel vaak getrouwd met 'nauwverwanten', zoals we dat noemen: neef en nicht stappen b.v. in het huwelijksbootje. Denk maar aan de naam Stoltzfus, die onder 25% van de Amish in Lancaster County voorkomt. Iedereen is daar zo'n beetje familie van elkaar. Er komen ook niet meer dan zes familienamen voor bij driekwart van de bevolking! Het gevolg van die inteelt is in veel gevallen lichamelijke en soms ook geestelijke degeneratie. Dat betekent dat allerlei ziekten en kwalen de kop op steken, zoals bloederziekte (een ziekte waarbij het bloed niet stolt en zelfs een simpele blauwe plek vreselijk pijnlijk kan zijn) en ernstige spierziekten, waarvan de lijders voor de rest van hun leven rolstoelgebonden zijn. Die ongewenste degeneratie van cellen levert zelfs dwergen op.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... varen.html
Ook gif is geschapen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 19:17

hettys

Wel ja, kom maar op de proppen met "inteelt" .
In de reguliere samenleving komt dat eveneens voor, dus geen graadmeter voor een specifieke samenleving zoals de Amish.

Terug naar “[Religie] - Open forum”