ineke-kitty schreef:Ayla
Wel, het is dus mogelijk, echter denk ik inderdaad niet dat er veel christenen zullen zijn die een dergelijke leefwijze prefereren. We zijn immers verknocht aan ons comfort en luxe.
Hoewel de apostel Paulus leerde dat als wij een dak boven ons hoofd hebben, dat ons genoeg zou moeten zijn, maar goed, volgens sommigen zou dat betekenen dat we "terug naar de Middeleeuwen" zouden moeten gaan.
Nu wil ik beslist de leefomstandigheden in de Middeleeuwen niet romantiseren, want er bestond in die tijd enorme armoede, tegenover de rijken.
Maar is dat in onze tijd niet precies hetzelfde?
Zelfs in ons eigen land bestaat er enorme armoede, afgezien in de gehele wereld.
Is er werkelijk ook maar iets veranderd t.o.v. de Middeleeuwen, wat armoede versus rijkdom betreft?
Is het zo "vreemd" of "maf" zoals hier gesuggereerd wordt, in gemeenschap met elkaar te leven, en alles met elkaar te delen, zoals de eerste christenen deden?
Het klopt inderdaad dat we verknocht zijn aan onze luxe leventjes. Bedenk je eens dat je alle kleren zelf met de hand moet wassen, dagen op het land moet werken in de hete zon, hoe het moet als je ziek bent, etc.
Er is over de hele wereld een enorm verschil tussen arm en rijk, en die verschillen in Nederland vallen misschien een beetje mee maar dat komt omdat de mensen die hier arm zijn, in vergelijking met armen andere landen rijk zijn. Juist omdat wij in Nederland zo willen leven, zijn er aan de andere kant van de wereld mensen straatarm. Ik geloof echt dat als we allemaal zoals de eerste christenen zouden leven we deze situatie niet zouden hoeven hebben. Niet dat het altijd makkelijk is, maar ik vind het heel mooi om alles met elkaar te delen en er voor elkaar te zijn. Ik verlang er soms ook naar om zo te kunnen leven als de eerste christenen, maar volgens mij bestaat dat in Nederland niet.