Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 16:09

benefietdiner schreef:Met het woord ‘persoon’ wordt bedoeld zoals jij het ziet, maar niet zoals jij het omschrijft.
Met het woord persoon wordt namelijk geen mens bedoeld maar een ‘personage’ dat een uitbeelding inhoud.

Sommigen maken hier inderdaad een grote fout.

De apostolische kerk belijdt dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Het woord personae betekent niet personen.
De kerkvaders hebben dit woord opzettelijk zo gebruikt.
Het woord komt uit de theaterwereld.
Acteurs die een masker (op en stok) gebruiken dat is een personae.
Drie rollen derhalve maar van dezelfde acteur.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 10 jun 2014 16:13

rotterdam schreef:Sommigen maken hier inderdaad een grote fout.

De apostolische kerk belijdt dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Het woord personae betekent niet personen.
De kerkvaders hebben dit woord opzettelijk zo gebruikt.
Het woord komt uit de theaterwereld.

Ben het niet altijd met jou eens :mrgreen: maar nu 100 %. =D>

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 16:19

benefietdiner schreef:Ben het niet altijd met jou eens :mrgreen: maar nu 100 %. =D>

Hoera ::))

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 16:23

Ayla schreef:We hebben géén ander beeld, waarom wil je dat niet snappen?

Omdat ik in staat ben om buiten mijn eigen hokje te stappen en over muren heen kan kijken. Daarnaast ben ik wel iemand die van logisch beredeneren houd.
Er zijn miljoenen moslims, dus er zijn vast moslims te vinden zijn die dat doen, maar het behoort niet tot de officiële leer, dat weet jij net zo goed als ik! Ik zie ook niet in hoe ik dan ineens officiële geschriften tevoorschijn kan toveren waaruit dat blijkt??

Waaruit dat niet blijkt vroeg ik. En ja, als het is zoals jij steld dan zal er vast we een hoge geestelijke binnen de islam geweest zijn die er uitspraken over gedaan heeft. Succes met zoeken om je punt te bekrachtigen tot die tijd neem ik de concilie tekst gewoon als feit en dus dat er moslims zijn die soms Maria aanroepen. Dat is waar je stellig tegen ageerde maar waar je vervolgens eigenlijk al op hebt toegegeven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 16:28

Ayla schreef:Noem je de Rooms-Katholieke kerk nou een hoer? :shock:

Dat is wat extremisten nou eenmaal doen, zich afzetten tegen de Kerk, het Lichaam van Christus. Van haat verblind weten ze niet beter.
Maar vrees niet, de katholieke Kerk zal ook dit type protestants extremisme overleven net zoals het marxisme, communisme, nazisme en weet ik al wat niet voor doffe ellende de afgelopen 2000 jaar de revue heeft gepasseerd. De Kerk, het Lichaam van Christus, zal het allemaal weerstaan en overleven.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jun 2014 16:30

Mary in Muslim tradition

Mary is one of the most honored figures in Muslim history, with the majority of Muslims viewing her as one of the most righteous women to have lived, and a minority viewing her as an actual female prophet.[27] Muslim women look upon her as an example and are known to visit both Muslim and Christian shrines. Muslim tradition, like Christian, honors her memory at Matariyyah near Cairo, and in Jerusalem. Muslims also visit the Bath of Mary in Jerusalem, where Muslim tradition recounts Mary once bathed, and this location was visited at times by women, who were seeking a cure for barrenness.[28] Some plants have also been named after Mary, such as Maryammiah, which, as tradition recounts, acquired its sweet scent when Mary wiped her forehead with its leaves. Another plant is Kaff Maryam (Anastatica), which was used by some Muslim women to help in pregnancy, and the water of this plant was given to women to drink while praying.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_in_Islam
Ook gif is geschapen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 16:34

Dank je voor het uitzoeken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 18:07

Jvslooten schreef:Het algemeen geloof is dit, dat wij den Enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren;
Zonder de Personen te vermengen, of het wezen en de zelfstandigheid te delen.
Want de Persoon des Vaders is een ander; die des Zoons is een ander; die des Heiligen Geestes is een ander;
Maar de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest, hebben één Godheid, gelijke eer en gelijke eeuwige heerlijkheid.[/color][/b][/i]

Ja, en toen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 18:15

rotterdam schreef:Het woord personae betekent niet personen.

Zie je de Tweede Personae al zitten aan de rechterhand van de Eerste Personae? :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 18:15

mealybug schreef:Ja, en toen?

Neem en lees.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 18:20

Jvslooten schreef:Neem en lees.

Dat heb ik (ondanks dat ik normaal nooit zou luisteren naar spelende buurmeisjes), en dan lees ik dat de satan ook gelooft, en hij siddert.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 18:25

Jvslooten schreef:Het woord personae betekent niet personen.
Zie je de Tweede Personae al zitten aan de rechterhand van de Eerste Personae? :roll:

Ja - jij niet ?
Heb je een betere beschrijving als de apostolische kerk ?
Zie je letterlijk een Vader en een Zoon naast elkaar op twee stoelen zitten ?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jun 2014 18:53

Jvslooten schreef:Zie je de Tweede Personae al zitten aan de rechterhand van de Eerste Personae? :roll:

Zo staat het in de bijbel.
Ook gif is geschapen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 10 jun 2014 19:09

"Ik kan niet denken aan de enige God of ik word terstond met het licht van drie Personen omstraald, maar ik kan ook de drie Personen niet zo onderscheiden, of ik word terstond weder getrokken en gebracht tot één God."

(Gregorius van Nazianze, "Gregorius van Nazianze of Gregorius de Theoloog (Oudgrieks: Γρηγόριος Α´ ὁ Ναζιανζηνός of Γρηγόριος ὁ Θεολόγος) (329 - 25 januari 389) )

viewtopic.php?t=27708&p=1961544 post wo apr 30, 2014 6:24 pm

Kan ik nog steeds niet begrijpen ...

Maar waarom zou ik dat willen :?: :?: :?:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 19:32

André-J30 schreef:Maar waarom zou ik dat willen :?: :?: :?:

1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
2 Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde.
3 En hij zei: Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij.
4 Laat er toch wat water gebracht worden; was dan uw voeten, en rust wat uit onder de boom.
5 Dan zal ik een stuk brood halen, zodat u op krachten kunt komen; daarna kunt u verdergaan. Daarom bent u immers bij uw dienaar langsgekomen. En zij zeiden: Doe zoals u gesproken hebt.
6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara, en zei: Haast je! Kneed drie maten meelbloem en maak er koeken van.
7 Abraham liep snel naar de runderen en nam een kalf dat er mals en goed uitzag. Hij gaf het aan de knecht, die zich haastte om het te bereiden.
8 Toen nam hij boter en melk, en het kalf dat hij bereid had, en zette het hun voor en terwijl hij bij hen onder de boom stond, aten zij.

Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”