André-J30 schreef:Als je gelooft dat Mozes de eerste 5 boeken heeft geschreven dan kan het gebruik van de toen nog niet bekende Naam JHWH een duidelijke inhoudelijke betekenis hebben.
Nou ja, aangetoond? Vanuit mijn optiek zijn er wel een aantal "losse eindjes" maar die zijn voor mij geen reden om van mijn visie af te wijken.Cicero schreef:Ten eerste is het onjuist te denken dat Mozes de 1e 5 boeken heeft geschreven, zoals ik al heb aangetoond.
Waarom een aantal eeuwen. Waarom niet bijv.Jozua die bijv. het sterven van Mozes toevoegt?Cicero schreef:Op zijn minst de laatste redactie moet eeuwen later hebben plaatsgevonden, zelfs als je aanneemt dat Mozes verantwoordelijk is voor het grootste deel van de tekst.
Nee hoor, ik zie geen probleemCicero schreef:Maar goed, ben je het met mij eens dat er een probleem is?

Het is idd een verklaring. Of die verklaring goed is, is de beoordeling van de lezer. Zoals gezegd beoordeel ik eea (ook) op inhoud. Vanuit die positie vind ik de hypothese van meerdere bronnen niet overtuigend omdat het inhoudelijke voor mij diepte geeft aan en in overeenstemming is met datgene wat het verhaal wil vertellen.Cicero schreef:God zegt in Ex. 6 dat hij de naam Jahwe niet aan de patriarchen bekend heeft gemaakt. Uit de tekst in Genesis zoals die er nu ligt blijkt echter het tegendeel. Jij hebt de hypothese zoals je uitwerkte in je laatste post. Ik vind een andere hypothese om het probleem op te lossen overtuigender. Namelijk één bron waarin Jahwe wel voorkomt in de aartsvaderverhalen en één bron waarin Jahwe niet voorkomt in de aartsvaderverhalen en pas in Ex. 6 wordt geïntroduceerd. Dit verklaart ook waarom er steeds die afwisseling is in godsnamen in Genesis. Mijn hypothese kan hetzelfde probleem dus verklaren. Ben je het met mij eens dat deze hypothese ook een goede verklaring is? (Je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk)
Ik ben (ook) bezig met het boek "Die wichtigsten Instanzen gegen die Graf-Wellhausensche Hypothese" Hft 1 (1904) van D. Hoffmann die de hypothese van de meerdere bronnen van de Pentateuch weerspreekt.
Gratis

https://archive.org/stream/diewichtigst ... 8/mode/1up
Dit sterkt mij in de gedachte dat er niet meerdere bronnen zijn maar dat Mozes, ondanks eventuele redacties, wel het grote geheel van de Pentateuch heeft geschreven.