Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 13:07

ineke-kitty schreef:Dat een dominee een bepaalde "jurk" draagt vergelijkbaar met een ambtenaar van de Burgerlijke stand, is prima, maar de officiele toga van de rechterlijke macht, is uitsluitend voorbehouden aan hen die het ambt van rechter of advocaat uitvoeren.

Joh wat ben jij eigenwijs.
Trouwens als de dominee een jurk draagt dan draagt jouw zoon ook een jurk.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 13:25

rotterdam: " trouwens als een dominee een jurk draagt dan draagt jouw zoon ook een jurk"

Nee, mijn zoon draagt in zijn functie als advocaat een officiele zwarte toga met lange witte geplooide bef., dat is wat anders dan een "gewaad" , in welke kleur ook, en wat voor sjerp ook, die de dominee draagt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 13:34

ineke-kitty schreef:rotterdam: " trouwens als een dominee een jurk draagt dan draagt jouw zoon ook een jurk"

Nee, mijn zoon draagt in zijn functie als advocaat een officiele zwarte toga met lange witte geplooide bef., dat is wat anders dan een "gewaad" , in welke kleur ook, en wat voor sjerp ook, die de dominee draagt.

O.K. prettig weekend

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 13:34

ineke-kitty schreef:rotterdam: " trouwens als een dominee een jurk draagt dan draagt jouw zoon ook een jurk"

Er zijn dus predikanten die dezelfde toga dragen, die je zoon draagt.

Maar ik zal het uitleggen. Als je zoon de toga draagt buiten de rechtszaal en op andere gelegenheden buiten hetgeen de rechterlijke macht toestaat dan kunnen er disciplinaire maatregelen genomen worden. Want bij zijn eeds aflegging heeft hij beloofd netjes de regels na te leven en ook zijn ambt niet onwaardig uit te voeren.

Dus gaat je zoon in de kerk zitten met dezelfde toga als de dominee dan komt hij binnen het rechtsgebied van de kerk en maakt hij zijn ambt onwaardig en zal hij gestraft kunnen worden door zijn eigen regels, maar ook van de regels van de kerk waar hij op dat moment zit.

Hetzelfde geld andersom, als de dominee in zijn toga binnen de rechtbank komt dan is hij ook 2x fout, hij handelt niet naar het ambt waar hij in is gesteld, en hij komt binnen de rechterlijke macht en dan is hij in overtreding. Dat geld trouwens voor iedereen die een toga aantrekt en in de rechtbank gaat zitten, die zullen flink gestraft worden.

Dus een ieder die een ambt heeft is gerechtigd een toga te dragen (waar het toegestaan is binnen zijn ambtsgebied), maar mogen die niet buiten hun ambtsgebied misbruiken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 13:54

Speedy

Leuk geprobeerd, en ben het eens dat een advocaat niet in zijn toga een kerk mag betreden, noch elders buiten de rechtszaal.
Echter een dominee meet zichzelf een toga aan, die hij noch in de kerk, noch daarbuiten zou mogen dragen.
DAT is het wezenlijke verschil.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 14:03

ineke-kitty schreef:Speedy

Leuk geprobeerd, en ben het eens dat een advocaat niet in zijn toga een kerk mag betreden, noch elders buiten de rechtszaal.
Echter een dominee meet zichzelf een toga aan, die hij noch in de kerk, noch daarbuiten zou mogen dragen.

Onzin. Het is toegestaan en dat wil je maar niet begrijpen. En dat heeft hele oude rechten. Kijk maar in duitsland de opleiding van predikant maakt deel uit van de faculteit rechten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 14:06

ineke-kitty schreef:Speedy

Ineke-kitty, het lijkt erop of je zoon met zijn collega-advocaten, het alleenrecht op het dragen van een toga zou hebben.
Wat zegt van Dale: ambtsgewaad van predikanten, rechters en advocaten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 14:13

Speedy: " Kijk maar in Duitsland de opleiding van predikant maakt deel uit van de faculteit rechten".

We hebben het hier over Nederland, waar de faculteit rechten geen deel uitmaakt van de opleiding van predikant.

Bovendien de "toga" die sommige dominees hier in Nederland dragen, lijken in de verste verte niet op de officiele toga van de rechter/advocaat, en dat is maar goed ook, want de opleiding van de dominee heeft niets te maken met de opleiding in de rechtsgeleerdheid.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 14:17

ineke-kitty schreef:Speedy: " Kijk maar in Duitsland de opleiding van predikant maakt deel uit van de faculteit rechten".

We hebben het hier over Nederland, waar de faculteit rechten geen deel uitmaakt van de opleiding van predikant.

Bovendien de "toga" die sommige dominees hier in Nederland dragen, lijken in de verste verte niet op de officiele toga van de rechter/advocaat, en dat is maar goed ook, want de opleiding van de dominee heeft niets te maken met de opleiding in de rechtsgeleerdheid.

Er zijn er genoeg die exact dezelfde aan hebben.

En ook het laatste zou ik niet zeggen, de twee studies zijn eeuwen lang gelieerd aan elkaar geweest.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 14:18

Schelpje: " Ineke-Kitty, het lijkt erop of je zoon met zijn collega-advocaten, het alleenrecht op het dragen van een toga zou hebben".

Dat is juist, en ik heb het niet over verschillende "ambtsgewaden", maar over de officiele toga die uitsluitend gedragen mag worden door rechters en advocaten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 14:19

ineke-kitty schreef:Schelpje: " Ineke-Kitty, het lijkt erop of je zoon met zijn collega-advocaten, het alleenrecht op het dragen van een toga zou hebben".

Dat is juist, en ik heb het niet over verschillende "ambtsgewaden", maar over de officiele toga die uitsluitend gedragen mag worden door rechters en advocaten.

Inderdaad, de voorschriften die er zijn voor rechters en advocaten, maar dat wil niet zeggen dat het exact hetzelfde gewaad niet gedragen zou mogen worden door predikanten.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 mei 2014 14:20

protestantse toga (ongeveer!) zoals die sinds de 19e eeuw in gebruik is (hier is wel een soort stola op gemaakt):
Afbeelding
Tegenwoordig zijn de toga's bij veel predikanten weliswaar iets vrolijker en liturgischer geworden.

En zo ziet een advocaat eruit:
Afbeelding

Veel verschil is er niet hoor.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 mei 2014 14:23

Speedy: "Er zijn er genoeg die exact dezelfde aan hebben".

Zou kunnen, maar dan zijn ze toch echt in overtreding.

Ik zie op de plaatjes wel degelijk verschillen, in uitvoering van de toga die de dominee draagt en de advocaat. Maar goed, ik laat het onderwerp verder rusten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 mei 2014 14:27

ineke-kitty schreef:Speedy: "Er zijn er genoeg die exact dezelfde aan hebben".

Zou kunnen, maar dan zijn ze toch echt in overtreding.

Ik zie op de plaatjes wel degelijk verschillen, in uitvoering van de toga die de dominee draagt en de advocaat. Maar goed, ik laat het onderwerp verder rusten.

Toon dan maar eens aan dat ze in overtreding zijn. ipv dingen roepen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 mei 2014 15:08

Ach, predikanten die een stola dragen zoals priesters dat doen, ook al zoiets raars.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”