ineke-kitty schreef:rotterdam: " trouwens als een dominee een jurk draagt dan draagt jouw zoon ook een jurk"
Nee, mijn zoon draagt in zijn functie als advocaat een officiele zwarte toga met lange witte geplooide bef., dat is wat anders dan een "gewaad" , in welke kleur ook, en wat voor sjerp ook, die de dominee draagt.
Er zijn dus predikanten die dezelfde toga dragen, die je zoon draagt.
Maar ik zal het uitleggen. Als je zoon de toga draagt buiten de rechtszaal en op andere gelegenheden buiten hetgeen de rechterlijke macht toestaat dan kunnen er disciplinaire maatregelen genomen worden. Want bij zijn eeds aflegging heeft hij beloofd netjes de regels na te leven en ook zijn ambt niet onwaardig uit te voeren.
Dus gaat je zoon in de kerk zitten met dezelfde toga als de dominee dan komt hij binnen het rechtsgebied van de kerk en maakt hij zijn ambt onwaardig en zal hij gestraft kunnen worden door zijn eigen regels, maar ook van de regels van de kerk waar hij op dat moment zit.
Hetzelfde geld andersom, als de dominee in zijn toga binnen de rechtbank komt dan is hij ook 2x fout, hij handelt niet naar het ambt waar hij in is gesteld, en hij komt binnen de rechterlijke macht en dan is hij in overtreding. Dat geld trouwens voor iedereen die een toga aantrekt en in de rechtbank gaat zitten, die zullen flink gestraft worden.
Dus een ieder die een ambt heeft is gerechtigd een toga te dragen (waar het toegestaan is binnen zijn ambtsgebied), maar mogen die niet buiten hun ambtsgebied misbruiken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.