Mortlach schreef:
Dat begrijp ik. Hierbij dacht ik uiteraard met name aan de critici van het programma die vinden/zeggen dat de deelnemers het allemaal niet goed doen, uiteraard.
Dat was mijn hele punt. De gelovigen lijken te zijn vergeten dat ze zelf ook een heel traject hebben afgelegd om uit te komen waar ze nu zijn. Alleen lijken ze dat traject niet aan anderen te gunnen, anderen die nog tastend zoeken naar hun eigen weg.
Zoals je wellicht inmiddels weet, ben ik met een ongelovige man getrouwd. Tenminste, dat was hij.
Ik heb hem niet bekeerd hoor, hij ervaart het zelf als een bijzondere leiding in zijn leven.
Dat is interessant wat je daar zegt:
gelovigen lijken te zijn vergeten dat ze zelf ook een heel traject hebben afgelegd.Ik ben geboren uit christelijke ouders en heb alles dus van jongsaf aan, op natuurlijke wijze, meegekregen. Mijn man moest vanaf een soort nulpunt beginnen.
En weet je, je haalt dat eigenlijk nooit meer in.
Want ik heb verhalen gehoord op school, op de zondagsschool, op de catechisatie geleerd, thuis onderwezen mijn ouders me, dat heeft mijn man allemaal moeten missen.
Toen wij kinderen kregen en de kinderbijbel werd voorgelezen, ging er opnieuw een hele wereld voor hem open.
Daarom behoor ik niet tot de "refo"s, waar hier altijd zo schamper over wordt gepraat.
Want als je beiden uit een dergelijk gezin komt (dat zie ik wel bij mijn familieleden) krijg je toch een ander gezinsleven.
Mijn man heeft een hekel aan schijnheiligheid, dus dat de buitenkant mooi vroom eruit ziet, maar er ondertussen (stiekem) van alles mee door kan.
En het is ook een misvatting dat ik rechtser of zwaarder zou zijn dan hij, eerder het tegendeel is waar.
Het is heel wat als je verschillende gewoontes en liefhebberijen van de ene dag op de andere dag achter je laat.
En hij begrijpt dus totaal niet de bedoeling of het nut van dit TV programma.
Juist als het "wereldgelijkvormig" is, zoals The Passion, of één of ander flitsend festival, vindt hij dat een grote spotternij.
Mijn ouders hebben nooit tegen hem gepreekt, of dingen verboden of geboden. Het ging allemaal heel natuurlijk en liefdevol.
Ik heb het ook met 1 van onze kinderen. Hij kwam thuis met een vriendin uit een ongelovig gezin. We blijven gewoon onszelf, gaan haar niet bekeren. Soms vraagt ze iets en dat probeer ik dan zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik bid voor haar, of de Heere haar hart aan wil raken.
Veel ouders schieten in een kramp als hun kind met een meisje of jongen uit de wereld thuis komt. Ik kan het me voorstellen, maar ik ben blij en dankbaar dat mijn ouders dat destijds niet hebben gedaan, maar hun deur en hart wagenwijd hebben opengezet voor hem.