Op zoek naar God TV-programma EO

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Op zoek naar God TV-programma EO

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 13:15

Mortlach schreef:
Ik begrijp niet waarom dit zoveel ophef veroorzaakt. Schelpje zegt iets wat mij aan iets doet denken. Ik citeer haar woorden omdat mijn opmerking anders misschien niet genoeg context heeft. Dat betekent totaal niet dat ik Schelpje beschuldig van verstoktheid. Ik mag Schelpje graag en heb respect voor haar standpunten - hoewel ik die over het algemeen niet deel.

Dank je Mortlach, daarom begreep ik jouw woordkeuze niet. We kennen elkaar langer dan vandaag tenslotte. :wink:
Maar wat was je vraag ook alweer?
Hoe de gesprekken hier thuis gaan?
Daar zouden jullie nog verbaasd van staan denk ik.
In r.l. kun je de nuances en de liefde beter laten overkomen.
Ik verbied onze kinderen alleen iets als het hun leven in gevaar brengt.
Ze zijn in ieder geval stukken braver dan ik was. :oops:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2014 14:49

Nee, hoe een fictief gesprek zou gaan tussen Gelovige X uit 2014 en Gelovige X uit 1990/1980.

Oftewel, hoe je tegen je jongere zelf (letterlijk - geen kind van je of zo) zou praten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 14:50

Alles verbieden werkt denk ik ook niet echt goed. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die een strenge opvoeding gehad hebben en toen ze het huis uitgingen vervolgens alles deden wat hun ouders verboden had. Maar goed, opvoeden is denk ik best een lastige klus :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 14:54

Mortlach schreef:Nee, hoe een fictief gesprek zou gaan tussen Gelovige X uit 2014 en Gelovige X uit 1990/1980.

Oftewel, hoe je tegen je jongere zelf (letterlijk - geen kind van je of zo) zou praten.

O, ik snap m :D
Maar neem 10 willekeurige gelovers en je krijgt 5 verschillende gesprekken.
Echt, het heeft met karakter te maken, je eigen opvoeding, het kerkverband waar je uit komt enz enz.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 mei 2014 14:55

Marnix

Opvoeden is inderdaad een "lastige" klus, omdat je als christen-ouder[s] een enorme verantwoordelijkheid hebt om je kinderen op te voeden met Gods Woord.

Ik moet nog steeds denken aan Maik de Boer, die tranen in zijn ogen kreeg, toen er tegen hem gezegd werd dat hij bijzonder is in Gods ogen.
Dat had hij thuis nog nooit gehoord.

Hoe belangrijk is het voor een kind te weten dat het geliefd is, ongeacht welke keuze het maakt in zijn/haar leven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 15:00

ineke-kitty schreef:Marnix

Opvoeden is inderdaad een "lastige" klus, omdat je als christen-ouder[s] een enorme verantwoordelijkheid hebt om je kinderen op te voeden met Gods Woord.

Ik moet nog steeds denken aan Maik de Boer, die tranen in zijn ogen kreeg, toen er tegen hem gezegd werd dat hij bijzonder is in Gods ogen.
Dat had hij thuis nog nooit gehoord.

Hoe belangrijk is het voor een kind te weten dat het geliefd is, ongeacht welke keuze het maakt in zijn/haar leven.

Juist!
Ik las eens het verhaal van een jonge man, die alles deed wat verboden was en zijn ouders werden niet boos op hem, zetten hem het huis niet uit.
Maar de tranen van zijn moeder, de af en toe ontstemde vader, konden hem niet boeien.
Hij ging door met zijn zondige leven, totdat... hij op een avond wat vroeger dan gebruikelijk thuiskwam, hij sloop de trap op, de deur van de slaapkamer van zijn ouders stond op een kier.
Hij zag zijn moeder geknield voor het bed en hoorde haar bidden. Ze bad voor hem.
Dat sloeg zo in, dat hij vanaf dat moment zijn zondige leven achter zich liet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2014 16:42

schelpje3 schreef:O, ik snap m :D
Maar neem 10 willekeurige gelovers en je krijgt 5 verschillende gesprekken.
Echt, het heeft met karakter te maken, je eigen opvoeding, het kerkverband waar je uit komt enz enz.

Dat begrijp ik. Hierbij dacht ik uiteraard met name aan de critici van het programma die vinden/zeggen dat de deelnemers het allemaal niet goed doen, uiteraard.

Dat was mijn hele punt. De gelovigen lijken te zijn vergeten dat ze zelf ook een heel traject hebben afgelegd om uit te komen waar ze nu zijn. Alleen lijken ze dat traject niet aan anderen te gunnen, anderen die nog tastend zoeken naar hun eigen weg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 16:48

schelpje3 schreef:Maar neem 10 willekeurige gelovers en je krijgt 5 verschillende gesprekken.

Dat zei die Dennis van der Geest. Die ging naar Ede en had gesprekken met een groep christenen. Hij zei: Ze geloven allemaal wat anders. Waarom gaan gelovigen niet eens bij elkaar zitten en afspreken met welk verhaal ze nou naar buiten gaan komen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2014 17:13

:lol:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 mei 2014 01:03

Mortlach: ".... anderen die nog tastend zoeken naar hun eigen weg".

Zoals de apostel Paulus al zei in Handelingen 17:27
"Opdat zij den HEERE zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons".

Als een mens oprecht op zoek is naar God, en al tastende Hem mogen vinden, wie zijn wij dan om te oordelen over mensen die meedoen aan dit programma.
God laat Zich immers vinden door degenen die Hem zoeken.

Aan het einde van dit hoofdstuk blijkt de "toespraak" van Paulus toch enige vrucht afgeworpen te hebben.
vers 34: Doch sommige mannen hingen hem aan en geloofden; onder welke was ook Dionysius de Areopagiet, en een vrouw met name Damaris, en anderen met dezelve.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2014 08:38

Mortlach schreef:
Dat begrijp ik. Hierbij dacht ik uiteraard met name aan de critici van het programma die vinden/zeggen dat de deelnemers het allemaal niet goed doen, uiteraard.

Dat was mijn hele punt. De gelovigen lijken te zijn vergeten dat ze zelf ook een heel traject hebben afgelegd om uit te komen waar ze nu zijn. Alleen lijken ze dat traject niet aan anderen te gunnen, anderen die nog tastend zoeken naar hun eigen weg.

Zoals je wellicht inmiddels weet, ben ik met een ongelovige man getrouwd. Tenminste, dat was hij.
Ik heb hem niet bekeerd hoor, hij ervaart het zelf als een bijzondere leiding in zijn leven.
Dat is interessant wat je daar zegt: gelovigen lijken te zijn vergeten dat ze zelf ook een heel traject hebben afgelegd.
Ik ben geboren uit christelijke ouders en heb alles dus van jongsaf aan, op natuurlijke wijze, meegekregen. Mijn man moest vanaf een soort nulpunt beginnen.
En weet je, je haalt dat eigenlijk nooit meer in.
Want ik heb verhalen gehoord op school, op de zondagsschool, op de catechisatie geleerd, thuis onderwezen mijn ouders me, dat heeft mijn man allemaal moeten missen.
Toen wij kinderen kregen en de kinderbijbel werd voorgelezen, ging er opnieuw een hele wereld voor hem open.
Daarom behoor ik niet tot de "refo"s, waar hier altijd zo schamper over wordt gepraat.
Want als je beiden uit een dergelijk gezin komt (dat zie ik wel bij mijn familieleden) krijg je toch een ander gezinsleven.
Mijn man heeft een hekel aan schijnheiligheid, dus dat de buitenkant mooi vroom eruit ziet, maar er ondertussen (stiekem) van alles mee door kan.
En het is ook een misvatting dat ik rechtser of zwaarder zou zijn dan hij, eerder het tegendeel is waar.
Het is heel wat als je verschillende gewoontes en liefhebberijen van de ene dag op de andere dag achter je laat.
En hij begrijpt dus totaal niet de bedoeling of het nut van dit TV programma.
Juist als het "wereldgelijkvormig" is, zoals The Passion, of één of ander flitsend festival, vindt hij dat een grote spotternij.
Mijn ouders hebben nooit tegen hem gepreekt, of dingen verboden of geboden. Het ging allemaal heel natuurlijk en liefdevol.
Ik heb het ook met 1 van onze kinderen. Hij kwam thuis met een vriendin uit een ongelovig gezin. We blijven gewoon onszelf, gaan haar niet bekeren. Soms vraagt ze iets en dat probeer ik dan zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik bid voor haar, of de Heere haar hart aan wil raken.
Veel ouders schieten in een kramp als hun kind met een meisje of jongen uit de wereld thuis komt. Ik kan het me voorstellen, maar ik ben blij en dankbaar dat mijn ouders dat destijds niet hebben gedaan, maar hun deur en hart wagenwijd hebben opengezet voor hem.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 mei 2014 10:59

schelpje: " ben blij en dankbaar dat mijn ouders dat destijds niet hebben gedaan, maar hun deur en hart wagenwijd hebben opengezet voor hem"

ik ben 25 jaar getrouwd geweest met een man die ongelovig is, en ook mijn ouders hebben de deur wagenwijd opengezet al die jaren voor hem, en toch is hij niet tot bekering gekomen.
Het is dus geen garantie als gelovigen "de deur en hun hart wagenwijd openzetten" er daardoor mensen tot bekering komen.

Mooi getuigenis, maar God handelt met ieder mens verschillend om zijn/haar hart te bereiken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2014 11:18

ineke-kitty schreef:schelpje: " ben blij en dankbaar dat mijn ouders dat destijds niet hebben gedaan, maar hun deur en hart wagenwijd hebben opengezet voor hem"

ik ben 25 jaar getrouwd geweest met een man die ongelovig is, en ook mijn ouders hebben de deur wagenwijd opengezet al die jaren voor hem, en toch is hij niet tot bekering gekomen.
Het is dus geen garantie als gelovigen "de deur en hun hart wagenwijd openzetten" er daardoor mensen tot bekering komen.

Mooi getuigenis, maar God handelt met ieder mens verschillend om zijn/haar hart te bereiken.

Dat is triest en jammer Ineke-Kitty.
Maar iemand die gedoopt en ermee opgevoed is, kan ook God de rug toekeren, op een later moment.
Dus ook dat is geen garantie.
Maar het gaat erom, stel je je als christen buiten van alles en iedereen of geef je iedereen de kans om een deel uit te maken van je leven? Of moeten ze eerst aan de voorwaarde: christen-zijn voldoen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 mei 2014 11:57

schelpje: " Of moeten ze eerst aan de voorwaarde christen-zijn voldoen?"

Nee, natuurlijk niet. Mijn jongste zoon heeft al 5 jaar een relatie met een schat van een meisje.
Zij is Katholiek opgevoed, maar gelooft niet in God. Ik bid elke dag voor haar dat zij de Heer mag leren kennen. Soms is dat alles wat we kunnen doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2014 15:00

ineke-kitty schreef:schelpje: " Of moeten ze eerst aan de voorwaarde christen-zijn voldoen?"

Nee, natuurlijk niet. Mijn jongste zoon heeft al 5 jaar een relatie met een schat van een meisje.
Zij is Katholiek opgevoed, maar gelooft niet in God. Ik bid elke dag voor haar dat zij de Heer mag leren kennen. Soms is dat alles wat we kunnen doen.

Ik zal echter wel "adviseren" denk goed na, want een huwelijk waar geen eenheid is, kan heel moeilijk gaan worden. Zeker als er kinderen en moeiten en zorgen komen.
Want dan vlucht de één er mee naar de Heere en de andere wordt misschien opstandig en verbitterd, omdat God niet helpt.
Liefde alleen is niet genoeg!

Terug naar “[Religie] - Open forum”