Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
alexander91 schreef:De boodschap die Paulus hier wil geven is dat God niet alle Joden vanwege hun etniciteit heeft verworpen, maar alleen die joden, die niet Christus willen aannemen. Waarschijnlijk dachten veel christenen uit de heidenen te Rome dat God zich niet meer bezighield met de Joden, en dit bestrijd Paulus en hij is daar zelf een tegenbewijs voor.
mohamed schreef:Mealybug, bedankt voor het nogmaals citeren. In Romeinen 11,5 betrekt Paulus de uitverkiezing op zijn tegenwoordige tijd. Ben je dat niet met hem eens?
alexander91 schreef:De boodschap die Paulus hier wil geven is dat God niet alle Joden vanwege hun etniciteit heeft verworpen, maar alleen die joden, die niet Christus willen aannemen. Waarschijnlijk dachten veel christenen uit de heidenen te Rome dat God zich niet meer bezighield met de Joden, en dit bestrijd Paulus en hij is daar zelf een tegenbewijs voor.
Maar als ik nu Rom 11 vers 13 lees: "Want tegen u, de heidenen, zeg ik....... ...u staat door het geloof";mohamed schreef:Er waren nog geen christenen uit de heidenen te Rome toen Paulus zijn brief schreef, zie Romeinen 7,1.
Em... ik probeer de gehele tekst te begrijpen, en dan moet ik ook de tekst die ik quote daarin meenemen. Lijkt mij behoorlijk logisch. Ik zou eerder denken dat Paulus zich de ene keer richt op de Joodse christenen, en vervolgens op de heidense christenen. Je kunt volgens mij moeilijk volhouden op basis van Rom 11 dat Paulus zich niet richt op de niet-Joden:zie bv (1) het woord heidenen, (2) wilde takken tegenover natuurlijke takken, (3) "u" tegenover "hen" (de joden).mohamed schreef:Het woord heidenen betekent in deze context 'volken', nota bene in het vers waar ik je op wees staat 'broeders die de wet kennen.' Maar als dat volgens jou niet-Joodse christenen waren ben je vrij om dat geloven tegen alle logica in.
mohamed schreef:Mealybug, bedankt voor het nogmaals citeren. In Romeinen 11,5 betrekt Paulus de uitverkiezing op zijn tegenwoordige tijd. Ben je dat niet met hem eens?
mealybug schreef:Net als dat in de tijd voor de ''tegenwoordige tijd'' de israelieten waren uitverkozen , zo zijn nu de heidenen uitvekozen.
maar zoals er een klein deel joden (naar ras) zijn in deze bedeling, zo waren er ook een klein deel heidenen tijdens de verkiezing van de israelieten.
Proselieten heetten die toen.
Door hun ongehoorzaamheid hebben wij ontferming gekregen, maar ook aan die bedeling komt een einde:
Rom11:27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Kun je mij je bewijs geven, dan geloof ik het meteenmohamed schreef: Dat ze ("niet-Joodse christenen") toen chronologisch gezien nog niet bestonden te Rome mag de pret niet bederven.
mohamed schreef:Het woord heidenen betekent in deze context 'volken', nota bene in het vers waar ik je op wees staat 'broeders die de wet kennen.' Maar als dat volgens jou niet-Joodse christenen waren ben je vrij om dat geloven tegen alle logica in.
alexander91 schreef:Em... ik probeer de gehele tekst te begrijpen, en dan moet ik ook de tekst die ik quote daarin meenemen. Lijkt mij behoorlijk logisch. Ik zou eerder denken dat Paulus zich de ene keer richt op de Joodse christenen, en vervolgens op de heidense christenen. Je kunt volgens mij moeilijk volhouden op basis van Rom 11 dat Paulus zich niet richt op de niet-Joden:zie bv (1) het woord heidenen, (2) wilde takken tegenover natuurlijke takken, (3) "u" tegenover "hen" (de joden).
mealybug schreef:O dat was geenszins mijn insteek hoor.
Maar is ''een klein deel'' ook niet van toepassing op de wereld der heidenen, zoals deze er heden ten dage uitziet?
hettys schreef:En ik vergeet nog alle joden die buiten Israël wonen, ik geloof al 5 miljoen in Amerika, alleen al. Dat zijn geen joden? , de meeste ervan zijn niet christelijk geworden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten