Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 15:10

Uuhhhmm, ik begin me zo langzamerhand af te vragen of God zich ook aan de kerkorde moet houden :?:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:14

Wilsophie schreef:
Nee ik weet niet wat een kerkorde is en als pa dat wist dan heeft hij om die reden deze kerk verlaten, want pa was tegen elke vorm van menselijke "kerkorde"

Doen alle mensen vroeg of laat belijdenis?
Dat neigt naar de leer van alverzoening. Is dat de leer van jouw kerk dan als iemand geen belijdenis doet dan is dat een persoonlijke reden? Het is een vrije keuze?
Meen je dit nu echt?

Het spijt me, maar als domineesdochter zou jij beter behoren te weten, of je houdt je onnozel.
Een dominee die tegen elke kerkorde was, dus heeft hij een vrije gemeente opgericht?
Nee, niet alle mensen doen vroeg of laat belijdenis, niet selektief lezen Wilsophie!

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 26 mar 2014 15:19

Mijn dochter is 17 en een vriend en vriendin zijn 16 en 18, bij ons in de hhg is leeftijd geen issue.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 15:24

Jvslooten schreef:[]De enige reden die ik kan verzinnen is dat jullie gemeente dermate klein is dat de dominee het daarom niet nodig acht de catechisaties te ´splitsen´. Kan het zijn dat dat inderdaad het geval is?

Wij werken samen met de gkv en hebben wel ieder jaar een belijdeniscatechisatie groep. Misschien belangrijk om te vermelden dat ik samen met de dominee en de andere mensen die belijdenis gaan doen (1 die belijdeniscat volgt en 1 die net als ik dat niet doet) een avond heb gehad over de belijdenis. We hebben daar het formulier doorgesproken en eventuele vragen zijn beantwoord. (kan dat tellen als belijdeniscat voor jou?) Verder kan ik mijn vragen altijd nog stellen bij de gewone catechisatie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:27

Matthew Henry, een oudvader, vaak geciteerd door CGK predikanten zegt dit:

Het openlijk belijden dat wij met Hem in betrekking staan en van Hem afhankelijk zijn, als onze Vorst en Zaligmaker; het belijden van het christendom tegenover alle verlokkingen en verschrikkingen van de wereld; het naast Hem staan in alle omstandigheden.

Deze belijdenis is het bewijs van grote zelfverloochening, liefde voor Christus, verachting van de wereld, grote moed en veel beslistheid.
De belijdenis met de mond, terwijl zij geen kracht uitoefent in het hart, is slechts spotternij; de wortel ervan moet gelegen zijn in een ongeveinsde instemming met het Evangelie betreffende Christus. Hierin ligt meer opgesloten dan een toestemmen van het verstand; het houdt in een toestemmen van de wil, een inwendig, hartelijk, oprecht en krachtig toestemmen. Er is geen geloof, tenzij met het hart.

Met de mond belijdt men ter zaligheid; belijdenis tot God in gebed en dankzegging, belijdenis voor de mensen, door de erkenning van Gods wegen. Een gedeelte van de eer van Christus Jezus is dat elke tong Hem zal verheerlijken. Wij hebben hier een beknopte opsomming van de voorwaarden der verlossing, en zij zijn in het kort dat wij aan God moeten wijden, overgeven en afstaan onze zielen en onze lichamen; - onze zielen door het geloven met het hart, en onze lichamen door het belijden met de mond.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 26 mar 2014 15:29

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen :-k

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:32

Yvonne Christina schreef:
Wij werken samen met de gkv en hebben wel ieder jaar een belijdeniscatechisatie groep. Misschien belangrijk om te vermelden dat ik samen met de dominee en de andere mensen die belijdenis gaan doen (1 die belijdeniscat volgt en 1 die net als ik dat niet doet) een avond heb gehad over de belijdenis. We hebben daar het formulier doorgesproken en eventuele vragen zijn beantwoord. (kan dat tellen als belijdeniscat voor jou?) Verder kan ik mijn vragen altijd nog stellen bij de gewone catechisatie.

Ik heb hier een link naar een soortgelijke CGK gemeente, en daar zie ik toch echt bij groep 9 en 10 dat ze wekelijks bij elkaar komen.
http://www.cgk-bol.nl/pages/jeugd/catec ... enis#wb_10

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 15:32

schelpje3 schreef:De belijdenis met de mond, terwijl zij geen kracht uitoefent in het hart, is slechts spotternij; de wortel ervan moet gelegen zijn in een ongeveinsde instemming met het Evangelie betreffende Christus. Hierin ligt meer opgesloten dan een toestemmen van het verstand; het houdt in een toestemmen van de wil, een inwendig, hartelijk, oprecht en krachtig toestemmen. Er is geen geloof, tenzij met het hart.
Zo staat het min of meer ook in de kerkorde inderdaad. Bedankt!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 15:32

Ruth2 schreef:Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen :-k
Zie de topictitel :wink:

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 26 mar 2014 15:35

Ja duhu, ik kan ook lezen en een ander citeren en zelf verder niets inhoudelijks zeggen, geen kunst aan! :idea:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:36

Ruth2 schreef:Ja duhu, ik kan ook lezen en een ander citeren en zelf verder niets inhoudelijks zeggen, geen kunst aan! :idea:

Inderdaad, en dat zie ik je dan ook geregeld doen.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 15:37

schelpje3 schreef:Ik heb hier een link naar een soortgelijke CGK gemeente, en daar zie ik toch echt bij groep 9 en 10 dat ze wekelijks bij elkaar komen.
http://www.cgk-bol.nl/pages/jeugd/catec ... enis#wb_10

Tsja, dat was mijn laatste poging om je tevreden te stellen. Ik blijf vinden dat het erom gaat dat je met je hele hart de keuze voor God kunt maken, niet of je eerst het hele systeem hebt gevolgd.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 26 mar 2014 15:37

#-o Wat een lange tenen weer.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 15:37

schelpje3 schreef:Matthew Henry, een oudvader, vaak geciteerd door CGK predikanten zegt dit:

Het openlijk belijden dat wij met Hem in betrekking staan en van Hem afhankelijk zijn, als onze Vorst en Zaligmaker; het belijden van het christendom tegenover alle verlokkingen en verschrikkingen van de wereld; het naast Hem staan in alle omstandigheden.

Deze belijdenis is het bewijs van grote zelfverloochening, liefde voor Christus, verachting van de wereld, grote moed en veel beslistheid.
De belijdenis met de mond, terwijl zij geen kracht uitoefent in het hart, is slechts spotternij; de wortel ervan moet gelegen zijn in een ongeveinsde instemming met het Evangelie betreffende Christus. Hierin ligt meer opgesloten dan een toestemmen van het verstand; het houdt in een toestemmen van de wil, een inwendig, hartelijk, oprecht en krachtig toestemmen. Er is geen geloof, tenzij met het hart.

Met de mond belijdt men ter zaligheid; belijdenis tot God in gebed en dankzegging, belijdenis voor de mensen, door de erkenning van Gods wegen. Een gedeelte van de eer van Christus Jezus is dat elke tong Hem zal verheerlijken. Wij hebben hier een beknopte opsomming van de voorwaarden der verlossing, en zij zijn in het kort dat wij aan God moeten wijden, overgeven en afstaan onze zielen en onze lichamen; - onze zielen door het geloven met het hart, en onze lichamen door het belijden met de mond.

En wat is de les die ik hieruit zou moeten leren?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:39

Yvonne Christina: Je hoeft mij niet tevreden te stellen!
Het gaat ten eerste om een zaak tussen jou en de Heere en dat in een geordendheid van het kerkelijk recht.
Ik wens je een fijne belijdeniszondag!

Terug naar “[Religie] - Open forum”