Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 08:12

Boerin schreef:Dat klinkt alsof die arme Farao er ook niks aan kon doen, God had het zo bedacht.
Volgens mij is het op de een of andere manier een schijnbare tegenstelling.
Want deze tekst impliceert niet dat God dat wil:
1 Tim. 1:2-4
Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Ik denk dat die tekst anders bedoeld wordt, want elders staat dat God altijd doet wat Hij wil:

Onze God is toch in den hemel, Hij doet al wat Hem behaagt. (Ps. 115:3)
Paulus schrijft het zelf ook:
Want wie heeft Zijn wil wederstaan? (Rom. 9:19)
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil. (Ef. 1:11)

Kortom, zoals God het wil zo gebeurd het ook; het is bovendien ook niet zo, dat er bedoeld zou worden dat God wil en het afhangt van de mens, of deze ook wil. Paulus zegt ergens anders: Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. Bij de mond van Jesaja zegt de HEERE het ook zelf: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.

Als je hier kijkt, zie je dat het ´alle´ uit de tekst verschillende betekenissen heeft. Als je vers 1 en 2 rustig doorleest dan kun je het beter plaatsen denk ik.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2014 08:18

Boerin schreef:Ja, Ik geloof dat God alleen alles al vantevoren wist, maar niet dat Hij even ging kiezen: die wel en die niet, want jou mag Ik niet. Het is eerder dat Hij wist wie Hem niet zouden mogen.
Dat laatste wist Hij in elk geval:
Psalm 14: 2 "De HEERE heeft uit de hemel neergezien
op de mensenkinderen,
om te zien of er iemand verstandig was,
iemand die God zocht.
3 Zij allen zijn afgedwaald, tezamen zijn zij verdorven;
er is niemand die goed doet,
zelfs niet één."

Er is dus niemand die Hem mocht. Daarom, als God moest afwachten tot er iemand voor Hem zou kiezen, dan kon Hij lang wachten. Daarom maakt Hijzelf het verschil. Hij kiest voor ons waar wij tegen Hem kozen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 09:40

jaapo schreef:Ik zie niet, dat al die woorden en gelijkenissen van Jezus vooral betrekking hadden op het verbondsvolk Israël. Het evangelie is zeker ook voor ons en allen, die na de Opwekking geleefd hebben. Paulus ging niet voor niets juist naar de heidenen (de niet-Joden), omdat hij vond, dat juist daar het evangelie gebracht moest worden. Volgens de overlevering had hij daar ook verschil van mening over met Petrus. Mijn opvatting is, dat de genoemde tekst ook voor ons geldt. Waarom zou je je anders er iets van aantrekken?
En ja, ik vind het arrogant, om slechts één Bijbelvertaling als de enige juiste te bestempelen. Voor grote groepen gelovigen is de SV onleesbaar. Dus als ze andere vertalingen hanteren als bron voor hun geloof, worden zij min of meer misleid en volgen zij een dwaalleer?

Het evangelie is voor ons allen dat is helemaal waar. En Paulus ging zeker speciaal een boodschap brengen of onthullen aan de gelovige heidenen, maar het heil ging naar de heidenen door God Zelf.
Maar dat is heel wat anders dan dat de gelijkenissen of de profetie over de heidenen gaan.
Het is een geheimenis/verborgen geweest totdat Paulus het openbaarde.
En als je het NT kent en begrijpt ook al is het de Statenvertaling dan gaat het Licht van het Oude Testament extra branden En het verschil van mening tussen Paulus ging over de wet om die aan de heidenen te geven lees de Galatenbrief..en verder mag ik lezen wat ik zelf wil. En een ander doet ook maar wat hij of zij wilt, maar daarom mag ik er wel een mening over hebben. En dat gezeur over dwaalleer vind ik zo makkelijk scoren en zo ongefundeerd. Dat lap ik aan de bekende laars.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 09:47

Hij kiest voor ons waar wij tegen Hem kozen.

De tekst gaat over "allen", dus mijn vraag:

Wie zijn die "ons"?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 09:56

Wilsophie schreef:Wie zijn die "ons"?
Diegenen waarvoor Jezus Zijn leven gegeven heeft, Joh. 15:12-14.

Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 10:07

Hij gaf Zijn leven voor de gehele mensheid, 1 Kor. 7 vers 17 zegt het zo: "Doch gelijk God aan een ieglijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een ieglijk geroepen heeft dat hij alzo wandele en alzo verordene ik in al de Gemeenten.
Is iemand besneden zijnde geroepen ( dus de Jood) die late zich geen voorhuid aantrekken, is iemand in de voorhuid zijnde geroepen ( de heiden) die late zich niet besnijden.

Ik lees vers 16 die jij aanhaalt: "Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren en ik heb u gesteld dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en dat uw vrucht blije opdat zo wat gij van de Vader begereen zult in Mijn Naam Hij dat u geven.
Indien de wereld u haat...

Hier spreekt Johannes tegen en over gelovigen.

Maar dat was mijn vraag niet.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 feb 2014 19:06

Het antwoord van ws over de vraag, of het evangelie vooral gaat over het volk Israël, of juist ook voor ons bestemd is, maakt de zaak niet helderder. Nu klinkt het allemaal weer genuanceerder. Weinig consistent, dat wel.
Mijn opmerking over een dwaalleer betrof een vraag: Volgt iedere gelovige die uit de bron put volgens een nieuwe vertaling, een dwaalleer? Het is weer niet goed gelezen. Ik stel er een vraag bij: als zoekende mensen, waaronder ook jongeren, en mensen die niet zo veel gestudeerd hebben, tot geloof komen door hun lezen van of horen van een nieuwe vertaling, (Goed Nieuws, NBV, Het Boek, o.a.), is hun geloof dan waardeloos, is er dan geen vreugde bij God en bij de mensen daarover? Want zij zijn immers misleid, omdat de SV achterwege is gebleven (daar snappen zoekende mensen ook geen bal van). Graag een helder antwoord, ongeacht van wie. Het is wel wat off-topic, maar ik ben er niet over begonnen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2014 19:20

jaapo schreef: als zoekende mensen, waaronder ook jongeren, en mensen die niet zo veel gestudeerd hebben, tot geloof komen door hun lezen van of horen van een nieuwe vertaling, (Goed Nieuws, NBV, Het Boek, o.a.), is hun geloof dan waardeloos, is er dan geen vreugde bij God en bij de mensen daarover? Want zij zijn immers misleid, omdat de SV achterwege is gebleven (daar snappen zoekende mensen ook geen bal van). Graag een helder antwoord, ongeacht van wie. Het is wel wat off-topic, maar ik ben er niet over begonnen.

Is er iemand Jaapo die zoiets "onzinnigs" durft te beweren ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 feb 2014 19:23

elbert schreef:Dat laatste wist Hij in elk geval:
Psalm 14: 2 "De HEERE heeft uit de hemel neergezien
op de mensenkinderen,
om te zien of er iemand verstandig was,
iemand die God zocht.
3 Zij allen zijn afgedwaald, tezamen zijn zij verdorven;
er is niemand die goed doet,
zelfs niet één."

Er is dus niemand die Hem mocht. Daarom, als God moest afwachten tot er iemand voor Hem zou kiezen, dan kon Hij lang wachten. Daarom maakt Hijzelf het verschil. Hij kiest voor ons waar wij tegen Hem kozen.

Ja okay, het vlees wil God niet gehoorzamen of liefhebben en kan dat ook niet, we zijn allen van nature kinderen des toorns. Ik bedoel meer dat Hij al wist wie Hem aan zouden nemen als ze Zijn Woord zouden horen of Jezus zouden ontmoeten. Jezus vertrouwde Zichzelf hen niet toe, want Hij wist wat in de mens was. Dat wist Hij al voor de schepping. De nederigen schenkt Hij genade, Hij wist gewoon wie hoogmoedig zouden blijven, die weerstaat Hij.
Er staat ook ergens: een vijand van mij heeft dat gedaan trouwens, dat zijn dus niet de uitverkorenen.
Psalm 14 gaat trouwens niet over Zijn volk, maar degenen die tegen Zijn volk opstonden:

De dwaas zegt in zijn hart:
Er is geen God.
Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden,
niemand is er, die goed doet.
2 De HERE ziet neder uit de hemel
op de mensenkinderen,
om te zien, of er één verstandig is,
één, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;
er is niemand die goed doet, zelfs niet één.
4 Hebben zij dan geen kennis, al die bedrijvers van ongerechtigheid,
die mijn volk opeten, als aten zij brood?
De HERE roepen zij niet aan.
5 Daar overvalt hen de schrik,
want God is bij het rechtvaardig geslacht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 feb 2014 21:33

rotterdam: ik kan mij ook niet voorstellen, dat iemand zoiets zou durven beweren. Maar ik vraag het toch. Sommige schrijvers hier laten zo'n afkeer zien van andere vertalingen dan de SV, dat zij het zouden kunnen beweren. Maar misschien denken ze het alleen maar en willen het niet hardop zeggen. En misschien is er helemaal niets aan de hand, maar dan snap ik de toonzetting niet.

Er wordt hier en daar uit de Psalmen geciteerd, alsof er Waarheden in staan, of profetieën. Ik beschouw de psalmen als niet meer of minder dan een bundel prachtige poëzie, persoonlijke uitingen van geloof, angst, lofprijzing, liefde, vijandschap. Ik zal een psalmtekst nooit (kunnen en willen) gebruiken als verdediging van een bepaald standpunt of dogma of als een kerngedeelte van het geloof.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2014 22:03

Boerin schreef:Ja okay, het vlees wil God niet gehoorzamen of liefhebben en kan dat ook niet, we zijn allen van nature kinderen des toorns. Ik bedoel meer dat Hij al wist wie Hem aan zouden nemen als ze Zijn Woord zouden horen of Jezus zouden ontmoeten.
Natuurlijk wist Hij dat, want dat had Hij ook besloten dat ze dat zouden doen.
Je gaat er nu vanuit dat de mensen van nature niet alleen vleselijk zijn, maar ook nog eens een stukje niet-vleselijk kunnen zijn zodat ze Hem aan zouden nemen. Dat zijn ze van nature (sinds de zondeval) niet.

1 Kor. 2:14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

Daarom hebben we de Heilige Geest nodig (vers 12) die we ontvangen opdat we zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 10 feb 2014 22:10

Ontvangt de gelovige niet de H.G. Elbert?
Dus als je nog niet gelooft wat dan , hoe kun je dan beginnen met geloven ?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 22:39

Byte schreef:Dus als je nog niet gelooft wat dan , hoe kun je dan beginnen met geloven ?
God is altijd de eerste Byte. Vóórdat wij zelfs maar enige aanstalten maken, was de Geest reeds een goed werk begonnen. En wat Hij begint maakt Hij af hoor! Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk. Hij is altijd de eerste. Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen! Alles uit Hem en door Hem alleen! God alle eer!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:02

@ Elbert, ik stelde je een vraag wie je met "ons" bedoelde.
VSlooten gaf antwoord, maar niet op mijn vraag.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 10 feb 2014 23:05

Byte schreef:Dus als je nog niet gelooft wat dan , hoe kun je dan beginnen met geloven ?

Jvslooten schreef:God is altijd de eerste Byte. Vóórdat wij zelfs maar enige aanstalten maken, was de Geest reeds een goed werk begonnen. En wat Hij begint maakt Hij af hoor! Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk. Hij is altijd de eerste. Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen! Alles uit Hem en door Hem alleen! God alle eer!

Maak je maar geen zorgen van Slooten ik ben het met je eens.
Maar ik probeer juist de discussie aan te zwengelen 8)

Kijk God vraagt van ons een keuze, simpel.
Dit is een bijbels gegeven.

Keuzes die we maken baseren we op kennis, geloof.

De vraag waar ons geloof vandaan komt is reeds meerdere keren beantwoord. (rom 10:17)
Dus wie of wat is de grondslag van onze keuze....?

Juist Hij! Hij die ons trekt met zijn Liefde, Geest en Woord.
Dus als iemand roept vandaag mag ik voor Hem kiezen, dan hoort hij het Woord.
(en komt er achter dat hij eerst gekozen is)
En door het geloof ontvangt men de Heilige Geest.

Desondanks kan de persoon wel de keuze maken om Hem en Zijn Woord te verwerpen, zich te verzetten tegen de H.G. (je eigen keuze, vrije wil, verantwoordelijkheid noem het hoe je het wil maar niet de wil van God )

Maar anyway we zijn het eens over het begin, dat komt niet bij mijzelf vandaan :wink:
Wat er wel bij mij vandaan kwam hebben we het maar niet over da's niet veel goeds :(

Hartelijke groet,

Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”