Ik denk dat die tekst anders bedoeld wordt, want elders staat dat God altijd doet wat Hij wil:Boerin schreef:Dat klinkt alsof die arme Farao er ook niks aan kon doen, God had het zo bedacht.
Volgens mij is het op de een of andere manier een schijnbare tegenstelling.
Want deze tekst impliceert niet dat God dat wil:
1 Tim. 1:2-4
Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Onze God is toch in den hemel, Hij doet al wat Hem behaagt. (Ps. 115:3)
Paulus schrijft het zelf ook:
Want wie heeft Zijn wil wederstaan? (Rom. 9:19)
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil. (Ef. 1:11)
Kortom, zoals God het wil zo gebeurd het ook; het is bovendien ook niet zo, dat er bedoeld zou worden dat God wil en het afhangt van de mens, of deze ook wil. Paulus zegt ergens anders: Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. Bij de mond van Jesaja zegt de HEERE het ook zelf: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Als je hier kijkt, zie je dat het ´alle´ uit de tekst verschillende betekenissen heeft. Als je vers 1 en 2 rustig doorleest dan kun je het beter plaatsen denk ik.