Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor Cicero » 03 feb 2014 12:55

Wilsophie schreef:Nou nou...De Here Jezus sprak notabene in gelijkenissen met de merkwaardigste voorbeelden, als jij dat gegoochel noemt

Dat heb ik niet gegoochel genoemd. Wel goed lezen hè.
en historisch onderzoek lap ik aan mijn laars.

Dat dacht ik al. Ik neem je daarom ook eigenlijk al lang niet serieus, ik vind het gewoon leuk om je de raarste sprongen te zien maken, zoals een kat in het nauw.
Het is tamelijk arrogant om de mensen die leefden tijdens de bediening van de Here Jezus zo te stigmatiseren.

Dat is een vooroordeel van jou dat je in de Bijbel inleest. In die tijd was het niet stigmatiserend om ongeletterd te zijn.

Je begint zelf met de Gimmel en als je de Gimmel benoemt moet je ook het koninkrijk benoemen want het gaat niet over een naailesje, maar over een gelijkenis, namelijk de Gimmel en de Kof staan tegenover de rijke die het koninkrijk niet binnen kan gaan.

blabla leer eerst eens Hebreeuws, dan praten we verder.
Je laat de helft van het vergelijk weg en apostelen die ongeletterd noemen in Handelingen 4 vers 13 staat binnen een bepaald verband. De schare namelijk die de Steen verwierpen, zagen de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes ( vertegenwoordigers van de 2 en de 10 stammen) , en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren, verwonderde zich en kenden hen dat zij met Jezus geweest waren.

Als dit jouw motief is om deze broeders ongeleerd te noemen, moet je ze ook slecht achten en voeg jij je dan maar als intelligente man bij die groep mensen die de Here Jezus dus verwierpen.
Lees het hele stukje. Petrus was notabene vervuld met de Heilige Geest bij die gebeurtenis en intelligentie of wat danook is daar zeer aan onder geschikt.
En de goegemeente zocht een reden zoals slecht en ongeleerd en hun spreken vanuit de Geest om deze broeders te bestraffen.

Zeg, wil je je lasterlijke taal voor je houden? :(

Je hebt dit gedeelte in het geheel niet begrepen. Het Sanhedrin verbaast zich er juist over dat deze eenvoudige, ongeletterde mensen zulke indrukwekkende toespraken kunnen houden.
antoon schreef:Ik neem aan dat jij bronnen hebt, die hoef je mij niet eens te geven, ik geloof de uitslag van het onderzoek, iets anders is of ze werkelijk gelijk hebben, zoals Boerin / Wil schreef er was heel wat te doen rond de synagoge, de wetenschappelijke getallen komen mij een beetje overdreven over. de omstanders van Zacharias bleken te begrijpen wat hij op een schrijftafel schreef omtrent zijn zoon, nu zal het geen lang verhaal geweest zijn, maar toch, en Jezus in de tempel als jongen bv. hier kwam toch lezen aan te pas lijkt mij.
Wetenschap heeft niet altijd helemaal gelijk Cicero
Je mist het punt antoon. Ik zeg niet dat niemand kon lezen. Ik zeg alleen dat de sociale omgeving van Jezus waarschijnlijk niets met letters kon, omdat de meesten ongeletterd waren. En de uitspraak van Jezus is prima te begrijpen zonder letterfantasterij, dus het is veel aannemelijker dat Jezus 'gewoon' een beeld gebruikte dat voor iedereen te begrijpen was.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 12:55

Vlak daarna volgt danook nog een gelijkenis over het Koninkrijk. Dat Jezus daarvoor de kinderen zegent spreekt erover dat geletterd of geleerd zijn nooit een belemmering is om te geloven wat het Woord heeft gesproken, maar het zijn de joden weer, die zich storen aan Petrus en Johannes die door het vervuld zijn met de Heilige Geest onuitsprekelijke woorden spraken en dus ga je hen beledigen en noemt ze , ongeletterd en slecht.

We moeten inderdaad alles in zijn contekst houden, ongeletterd hoeft niet te zijn niet lezen, wetenschappelijk onderzoek heeft het ook vaak mis, daarom noem ik ze ook nog niet ongeletterd, inzicht ik scheef het al in een ander topic daar gaat het om

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:57

Wie heeft de combinatie tussen geletterdheid en intelligentie dan bedacht?
Er zijn in vroeger tijden zat intelligente mensen ongeletterd geweest, en dit hele forum is het bewijs dat ook NIET-intelligente mensen tegenwoordig geletterd kunnen zijn.

Lees even terug "wakende!"
De mensen in die tijd konden niet lezen, dus konden ze de uitspraak over het oog van de naald en de Kameel in relatie tot de rijke die het Koninkrijk niet binnen kan gaan begrijpen.
Dat wordt gegoochel van de Here Jezus genoemd. En als je leest wie de discipelen ongeleerd noemden waren dat de vijanden van de Here Jezus.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 feb 2014 12:58

Toedeledoki!
:)C

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:59

antoon schreef:
We moeten inderdaad alles in zijn contekst houden, ongeletterd hoeft niet te zijn niet lezen, wetenschappelijk onderzoek heeft het ook vaak mis, daarom noem ik ze ook nog niet ongeletterd, inzicht ik scheef het al in een ander topic daar gaat het om

Lees maar Antoon hoe dat gebruikt wordt door de menigte die hen uitschold voor slecht en ongeleerd.

Jij noemt het inzicht, en ik noem het geloof.
Goddank is daar geen geleerdheid voor nodig. Zelfs de blinde die niet kon lezen kwam tot geloof en daar gaat het maar om want Hij maakt Zich bekend aan gelovigen.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 13:01

Ik geloof in de gelijkenissen en ik geloof niet dat de discipelen slecht en ongeleerd waren, maar dat hun dat stempel wordt opgedrukt is net zo dom als dat je erom lacht.
Ze zochten ook allerlei argumenten om deze 2 discipelen als ongeleerden en slechte mensen te bestraffen maar ze waren ge-ergerd en lachten vol haat omdat deze mensen spraken vanuit de vervulling met de Heilige Geest.

de Heilige Geest is meer mans dan de geleerden

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:02

Wilsophie schreef:Lees even terug "wakende!"
De mensen in die tijd konden niet lezen, dus konden ze de uitspraak over het oog van de naald en de Kameel in relatie tot de rijke die het Koninkrijk niet binnen kan gaan begrijpen.
Dat wordt gegoochel van de Here Jezus genoemd. En als je leest wie de discipelen ongeleerd noemden waren dat de vijanden van de Here Jezus.

Wellicht was de naam van het kleine poortje wel dermate ingeburgerd dat de mensen, ook als ze analfabeet waren, echt wel begrepen waar Hij over sprak.
En het feit dat de discipelen ongeletterde mannen werden genoemd door vijanden van Jezus (ongeacht of dat laatste waar is) kan nog steeds een juiste omschrijving van de waarheid zijn!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:08

Je hebt dit gedeelte in het geheel niet begrepen. Het Sanhedrin verbaast zich er juist over dat deze eenvoudige, ongeletterde mensen zulke indrukwekkende toespraken kunnen houden.

Dan heb jij een andere Bijbel, het ging over de genezing van iemand en Petrus zei letterlijk tegen hen: "Jezus Die Gij gekruist hebt'. daar waren ze woedend over en vervolgens pas werden zij verwonderd dat deze ongeletterde en als slecht bestaande mensen zulke indrukwekkende woorden konden spreken. Enerzijds diepe verwondering, anderzijds toch een reden om hen te straffen.
En jij voegde je in je uitspraken bij de roddels dat ze ongeletterd en slecht waren, want hier haalde je je informatie vandaan om de discipelen ongeletterd te noemen.
Ik lees in jouw uitspraken geen enkele verwondering over het feit dat zij o.l.v.De Heilige Geest spraken en dus dat hun slechtzijn en ongeletterd zijn of ongeleerd zijn totaal niet relevant is.
Dus je argument eerder over de uitspraken en voorbeelden die je gegoochel noemt en jezelf als intelligent acht snijdt geen hout.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:10

Wellicht was de naam van het kleine poortje wel dermate ingeburgerd dat de mensen, ook als ze analfabeet waren, echt wel begrepen waar Hij over sprak.
En het feit dat de discipelen ongeletterde mannen werden genoemd door vijanden van Jezus (ongeacht of dat laatste waar is) kan nog steeds een juiste omschrijving van de waarheid zijn!

We hebben het over de uitspraak van een vergelijk van een rijke en het koninkrijk en de Gimmel en de Kof, kun je me uitleggen waar jij iets leest over een klein poortje?
Geef de tekst maar.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:22

Wilsophie schreef:We hebben het over de uitspraak van een vergelijk van een rijke en het koninkrijk en de Gimmel en de Kof, kun je me uitleggen waar jij iets leest over een klein poortje?
Geef de tekst maar.

Als jij mij uitlegt waar je leest over de onmogelijkheid 100 door 3 te delen wil ik je best uitleggen dat dit hele topic is gestart met een vraag naar een poortje.
Getalssymboliek is in mijn optiek per definitie onzin.
De keren dat er in de Bijbel getalssymboliek wordt toegepast word dit namelijk uitgelegd (bijvoorbeeld 144000).
Of geloof jij dat je een ander 490 maal moet vergeven?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 03 feb 2014 13:24

@wilsophie:
Toen de leden van het Sanhedrin zagen hoe vrijmoedig Petrus en Johannes optraden en begrepen dat het gewone, ongeletterde mensen waren, stonden ze verbaasd, en ze realiseerden zich dat beiden in Jezus’ gezelschap hadden verkeerd.

Ik krijg hier met geen mogelijkheid laster of roddels in gelezen........
Ze zijn slechts verbaasd dat gewone, ongeletterde mensen (iets dat de schrijver van Handelingen helemaal niet tegenspreekt) zo vrijmoedig konden optreden.
Dus: in jouw optiek is de schrijver van Handelingen een lasteraar en een afwijzer van Jezus....
Ik snap geen snars meer van jouw logica.... en hoe je bij "slecht zijn" komt is me helemaal een raadsel

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:38

Als jij mij uitlegt waar je leest over de onmogelijkheid 100 door 3 te delen wil ik je best uitleggen dat dit hele topic is gestart met een vraag naar een poortje.
Getalssymboliek is in mijn optiek per definitie onzin.
De keren dat er in de Bijbel getalssymboliek wordt toegepast word dit namelijk uitgelegd (bijvoorbeeld 144000).
Of geloof jij dat je een ander 490 maal moet vergeven?

Inderdaad de topicopener heeft het over een smalle stadspoort, maar de betr. tekst heeft het daar totaal niet over.
Ik lees in mijn overzicht van het alfabeth in het Hebreeuws dat de kof en het oog van de naald de betekenis is van een getal, dus resp. 100 en de 3. En getalssymboliek kun je onzin noemen, maar dan moet je je maar met het poortje bezig houden want het oog van de naald en de kameel zijn getallen.
De 144.000 is juist geen symboliek dat zijn letterlijk 12.000 mensen uit bepaalde stammen.
Het getal 490 is zeer interessant maar off topic.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:40

blijblij schreef:@wilsophie:
Toen de leden van het Sanhedrin zagen hoe vrijmoedig Petrus en Johannes optraden en begrepen dat het gewone, ongeletterde mensen waren, stonden ze verbaasd, en ze realiseerden zich dat beiden in Jezus’ gezelschap hadden verkeerd.

Ik krijg hier met geen mogelijkheid laster of roddels in gelezen........
Ze zijn slechts verbaasd dat gewone, ongeletterde mensen (iets dat de schrijver van Handelingen helemaal niet tegenspreekt) zo vrijmoedig konden optreden.
Dus: in jouw optiek is de schrijver van Handelingen een lasteraar en een afwijzer van Jezus....
Ik snap geen snars meer van jouw logica.... en hoe je bij "slecht zijn" komt is me helemaal een raadsel

Lees even verder in het hoofdstuk en dan graag tot het einde en kom dan terug. Ik had het niet over het sanhedrin, ik sprak over de mensen die erbij waren. Cicero haalt het sanhedrin erbij en ik niet. Maar daar is niets mis mee.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 13:43

Nou nou nou... Handelingen 4 vanaf vers 13....."ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren,.....

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:46

Wilsophie schreef:Inderdaad de topicopener heeft het over een smalle stadspoort, maar de betr. tekst heeft het daar totaal niet over.
Ik lees in mijn overzicht van het alfabeth in het Hebreeuws dat de kof en het oog van de naald de betekenis is van een getal, dus resp. 100 en de 3. En getalssymboliek kun je onzin noemen, maar dan moet je je maar met het poortje bezig houden want het oog van de naald en de kameel zijn getallen.
De 144.000 is juist geen symboliek dat zijn letterlijk 12.000 mensen uit bepaalde stammen.
Het getal 490 is zeer interessant maar off topic.

Of de betreffende tekst het daar niet over heeft is niet geheel duidelijk.
Dat de tekst niet uitgelegd kan (en mag) worden vanuit getalssymboliek is voor mij echter wél heel duidelijk.
Natuurlijk spelen getallen en hun veelvouden in de Bijbel een rol.
Het is echter niet aan te raden om "geheime" betekenissen in de Bijbel te willen lezen, welke er gewoon domweg niet zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”