Wilsophie schreef:Nou nou...De Here Jezus sprak notabene in gelijkenissen met de merkwaardigste voorbeelden, als jij dat gegoochel noemt
Dat heb ik niet gegoochel genoemd. Wel goed lezen hè.
en historisch onderzoek lap ik aan mijn laars.
Dat dacht ik al. Ik neem je daarom ook eigenlijk al lang niet serieus, ik vind het gewoon leuk om je de raarste sprongen te zien maken, zoals een kat in het nauw.
Het is tamelijk arrogant om de mensen die leefden tijdens de bediening van de Here Jezus zo te stigmatiseren.
Dat is een vooroordeel van jou dat je in de Bijbel inleest. In die tijd was het niet stigmatiserend om ongeletterd te zijn.
Je begint zelf met de Gimmel en als je de Gimmel benoemt moet je ook het koninkrijk benoemen want het gaat niet over een naailesje, maar over een gelijkenis, namelijk de Gimmel en de Kof staan tegenover de rijke die het koninkrijk niet binnen kan gaan.
blabla leer eerst eens Hebreeuws, dan praten we verder.
Je laat de helft van het vergelijk weg en apostelen die ongeletterd noemen in Handelingen 4 vers 13 staat binnen een bepaald verband. De schare namelijk die de Steen verwierpen, zagen de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes ( vertegenwoordigers van de 2 en de 10 stammen) , en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren, verwonderde zich en kenden hen dat zij met Jezus geweest waren.
Als dit jouw motief is om deze broeders ongeleerd te noemen, moet je ze ook slecht achten en voeg jij je dan maar als intelligente man bij die groep mensen die de Here Jezus dus verwierpen.
Lees het hele stukje. Petrus was notabene vervuld met de Heilige Geest bij die gebeurtenis en intelligentie of wat danook is daar zeer aan onder geschikt.
En de goegemeente zocht een reden zoals slecht en ongeleerd en hun spreken vanuit de Geest om deze broeders te bestraffen.
Zeg, wil je je lasterlijke taal voor je houden?

Je hebt dit gedeelte in het geheel niet begrepen. Het Sanhedrin verbaast zich er juist over dat deze eenvoudige, ongeletterde mensen zulke indrukwekkende toespraken kunnen houden.
Je mist het punt antoon. Ik zeg niet dat niemand kon lezen. Ik zeg alleen dat de sociale omgeving van Jezus waarschijnlijk niets met letters kon, omdat de meesten ongeletterd waren. En de uitspraak van Jezus is prima te begrijpen zonder letterfantasterij, dus het is veel aannemelijker dat Jezus 'gewoon' een beeld gebruikte dat voor iedereen te begrijpen was.antoon schreef:Ik neem aan dat jij bronnen hebt, die hoef je mij niet eens te geven, ik geloof de uitslag van het onderzoek, iets anders is of ze werkelijk gelijk hebben, zoals Boerin / Wil schreef er was heel wat te doen rond de synagoge, de wetenschappelijke getallen komen mij een beetje overdreven over. de omstanders van Zacharias bleken te begrijpen wat hij op een schrijftafel schreef omtrent zijn zoon, nu zal het geen lang verhaal geweest zijn, maar toch, en Jezus in de tempel als jongen bv. hier kwam toch lezen aan te pas lijkt mij.
Wetenschap heeft niet altijd helemaal gelijk Cicero