Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Wat mij betreft: in dit topic nu echt voor de allerlaatste keer: Paulus heeft het over de Heer die is opgewekt. En over verschijningen. Dat alles kan visionair of geestelijk gezien worden. Op een aantal andere plaatsen laat Paulus weten, dat wij kruisiging en opwekking vooral geestelijk moeten zien. Zo lees ik Paulus en met mij vele anderen. Er zijn inderdaad ook vele christenen, die het allemaal heel anders zien en van mij mag dat en het is een terecht opeisen van een persoonlijk getuigenis. Verwerpelijk is echter, als de andersdenkende medegelovige tot niet-christen verklaard wordt en sommigen voegen daar nog schrikbeelden aan toe. Daar heb ik geen goed woord voor over. Evenmin voor de botte aanvallen op andere kerken of groeperingen dan waarvan jij lid bent. Iemand noemde Paulus in verband met een tekst uit het boek Handelingen. Maar Paulus is daar hoogstwaarschijnlijk niet de schrijver van. Tot slot: ik behoor bij de BELIJDENDE CHRISTENEN die grote delen van de bijbel niet letterlijk neemt, maar toch als Het Boek van God en de mensen beschouw, onder het motto: Iets hoeft niet waar gebeurd te zijn, om toch WAAR te zijn. En al is Jezus volgens mijn opvattingen niet lichamelijk uit het graf verrezen, Hij is wel opgewekt uit de dood en HIJ LEEFT.
jaapo schreef:Ik schreef: ALLERLAATSTE KEER (in dit topic)
Wilsophie schreef:Het graf was toch leeg?
Die verandering heeft plaats gevonden toen Hij op de dag van Zijn opstanding naar Zijn Vader ging daarom mocht men Hem niet aanraken en nadien wel. We hebben het hier al eens uitgebreid over gehad n.a.v. een tekst uit Joh. 20 vers 17 in een topic van MB.
Zeg tegen Mijn broeders dat Ik nu opvare naar Mijn Vader en dat ik later pas kom. Vrij vertaald. Toen ontving Hij een ander Lichaam, en de aanstellingen tot Zoon/Erfgenaam, Hogepriester en werd Hij dus Gezalfd. Juist omdat vlees en bloed van het oude verbond de hemel niet konden binnengaan en nu nog niet.
Daarom gedenken wij niet Zijn dood bij het avondmaal, maar Zijn bloed des NIeuwe Testaments en dat spreekt over Zijn Leven, eeuwig leven. Hij verscheen gewoon in een Lichaam dat opstond uit de dood. Dat het veranderd werd van Godswege is precies hetzelfde wat er staat in de Thess. brief waar ook wij veranderd zullen worden in een punt des tijds om de lucht in te kunnen gaan. Hoe dat eruit ziet, weten wij niet maar dat er herkenbaarheid blijft is duidelijk. Dat illustreert de Here Jezus allemaal bij Zijn eigen opstanding.
Matt 28:
9 Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem.
Ze mochten hem dus best aanraken. Juist vanwege dit soort verschillen nemen sommige mensen die verhalen niet heel erg letterlijk, maar meer beleefd door mensen.
Wat je wel steeds leest is dat Jezus gewoon niet herkend wordt.
1 kor 15.
Het is ondenkbaar dat alle ooit gestorven gelovigen letterlijk opstaan uit hun graf. met een echt lichaam van vlees en bloed en vervolgens veranderd worden. Dus zegt Paulus:
Jezus is dus de eerste van wat Paulus verwacht wat er met alle doden zal gebeuren. Paulus zegt zelfs dat het dwaas is om te geloven dat een lijk opstaat.
35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent!
Dus wie de schoen past trekt hem aan...
ineke-kitty schreef:hettys
tja, dan moet je ook ontkennen dat Hij verscheen aan de discipelen inclusief de tekenen aan Zijn handen, waar de [kruis] nagelen gezeten hadden.
Notabene Thomas geloofde niet dat het de Here was, voordat hij die tekenen gezien had.
Laten wij dan maar niet net zo zijn als Thomas, en gewoon geloven, ook al hebben wij niet gezien.
De Heer zegt dan ook: zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
[ Joh. 20:29].
1 kor 15.
Het is ondenkbaar dat alle ooit gestorven gelovigen letterlijk opstaan uit hun graf. met een echt lichaam van vlees en bloed en vervolgens veranderd worden. Dus zegt Paulus:
Jezus is dus de eerste van wat Paulus verwacht wat er met alle doden zal gebeuren. Paulus zegt zelfs dat het dwaas is om te geloven dat een lijk opstaat.
35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent!
Dus wie de schoen past trekt hem aan...
Wilsophie schreef:Ik heb de Statenvertaling en die vind ik echt veel duidelijker.
Jezus stond niet op maar Christus want Jezus werd de Christus bij de opstanding, de Gezalfde en zo zal er met ons iets gebeuren bij de opstanding en dat staat gewoon in de Thess. brief. We zullen in Christus allen levend gemaakt worden, ieder in zijn volgorde dus eerst Christus en daarna die van Christus zijn in Zijn parousia dus bij Zijn komst in de lucht er staat hier het sterven in Adam tegenover het levend worden in Christus. Dat gebeurt natuurlijk al bij de wedergeboorte.
Overigens lees ik nergens dat Paulus het dwaas vindt dat een lijk opstaat.
Paulus wist toch ook van de opwekking van Lazarus en van het dochtertje van Jairus en van de jongeling van Nain, dus zegt Paulus niets over dwaasheid want de Heer had Zelf een lijk opgewekt. Dus wat je bedoelt is mij niet duidelijk. Er valt totaal geen schoen aan te trekken, maar ik zal ze achterlaten als ik Hem tegemoet ga in de lucht en een veranderd lichaam krijg wat Paulus bedoelt met onvergankelijk in 1 Kor. 15.
blijblij schreef:Voor de liefhebber: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... sequence=1
mohamed schreef:De auteur gelooft niet in de fysieke opstanding en beweert dat dit geloof aanvankelijk onder de joden leefde, maar met alleen een geestelijke opstanding zou een geslacht wiens harten God had verhard (Joh 12,40; Hand 19,9) niet tot geloof zijn gekomen. Bovendien wijst Psalm 16,10 al naar de fysieke opstanding volgens Petrus (Hand 2,27-31) maar misschien zijn de theologen op jouw universiteit de apostel wel voorbijgestreefd met nieuw licht.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten