Kindermoord, wijzen en arme herders.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Kindermoord, wijzen en arme herders.

Berichtdoor Boerin » 31 dec 2013 21:57

jaapo schreef:Waarom zo flauw weglopen bij de kernvragen, waarom het hier gaat?

Wat voor kernvragen? Of het waar gebeurd is? Ja. God said it, I believe it, that settles it.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 22:42

En zo is het Boerin!!! Fijne jaarwisseling.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 jan 2014 17:07

Boerin schreef:Wat voor kernvragen? Of het waar gebeurd is? Ja. God said it, I believe it, that settles it.

Ik denk toch dat eerder Mattheus was, die dat gezegd heeft. Het gaat over dingen die historisch gezien niet terug te vinden zijn, en die in andere evangeliën heel anders staan. Bovendien vindt ik het een beetje lastig om wat voor de één echt kernvragen zijn, af te doen met 'God zei het'.
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 jan 2014 22:25

De preek ging vandaag over de Wijzen. En weer werd aangehaald, dat volgens de overlevering Abraham na Sara's dood (toen was hij al heel oud), huwde met Ketura, en daarbij nog ZES zonen kreeg. De naam Ketura betekent WIEROOK!!. Ismaël was al weggezonden, met zijn moeder (echtbreuk volgens de latere Mozaïsche wetten), Izak kreeg alles, en later werden die zes ook weggezonden in oostelijke richting en kregen wel geschenken mee. De schrijver van het Mattheüs-evangelie kende de Thora en de Tenach heel goed. Een geletterde Jood. In heel zijn evangelie grijpt hij steeds terug op ons Eerste Testament. We hebben ook nog o.a. Psalm 72 en Jesaja 60, wat hiermee in verbinding staat, maar Genesis 25 moeten we niet wegmoffelen. Dat gebeurde vroeger wel vaak. Nooit gehoord op de School met de Bijbel of de zondagschool en later ook nooit over horen preken. Tot een paar jaar geleden en ook vandaag weer. Hier komen die onbekende zonen van de aartsvader weer terug, met de geschenken die ze toen meekregen. Ze bezoeken het huis, waar Jozef en Maria woonden (en niet de stal) en vinden het Kind. Nergens staat, dat het er drie waren. Dus waarom geen zes? Hun namen worden niet genoemd, maar Genesis noemt ze wel. Wat kunnen wij er nu mee in ons geloof? Moeilijke vraag. De preek van vanmorgen gaf daar niet direct antwoord op, maar indirect wel. Dat ga ik niet uitleggen. Dat is meer een gevoel, wat je alleen kunt bepraten met iemand anders die die preek ook hoorde. De preek was in ieder geval veel meer dan een soort lezing over een interessant bijbelgedeelte. Maar leerzaam was het wel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 00:00

jaapo schreef:De preek ging vandaag over de Wijzen. En weer werd aangehaald, dat volgens de overlevering Abraham na Sara's dood (toen was hij al heel oud), huwde met Ketura, en daarbij nog ZES zonen kreeg. De naam Ketura betekent WIEROOK!!. Ismaël was al weggezonden, met zijn moeder (echtbreuk volgens de latere Mozaïsche wetten), Izak kreeg alles, en later werden die zes ook weggezonden in oostelijke richting en kregen wel geschenken mee. De schrijver van het Mattheüs-evangelie kende de Thora en de Tenach heel goed. Een geletterde Jood. In heel zijn evangelie grijpt hij steeds terug op ons Eerste Testament. We hebben ook nog o.a. Psalm 72 en Jesaja 60, wat hiermee in verbinding staat, maar Genesis 25 moeten we niet wegmoffelen. Dat gebeurde vroeger wel vaak. Nooit gehoord op de School met de Bijbel of de zondagschool en later ook nooit over horen preken. Tot een paar jaar geleden en ook vandaag weer. Hier komen die onbekende zonen van de aartsvader weer terug, met de geschenken die ze toen meekregen. Ze bezoeken het huis, waar Jozef en Maria woonden (en niet de stal) en vinden het Kind. Nergens staat, dat het er drie waren. Dus waarom geen zes? Hun namen worden niet genoemd, maar Genesis noemt ze wel. Wat kunnen wij er nu mee in ons geloof? Moeilijke vraag. De preek van vanmorgen gaf daar niet direct antwoord op, maar indirect wel. Dat ga ik niet uitleggen. Dat is meer een gevoel, wat je alleen kunt bepraten met iemand anders die die preek ook hoorde. De preek was in ieder geval veel meer dan een soort lezing over een interessant bijbelgedeelte. Maar leerzaam was het wel.
Dus de zes zonen van Abraham komen vierduizend jaar later bij Maria op de thee? Begrijp ik dat goed?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 00:14

Respectloos antwoord; respectloos tegenover mij en respectloos tegenover de bijbel. Er zit een heleboel in dit verhaal, en al is het niet echt gebeurd misschien, het is wel WAAR.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 00:26

jaapo schreef:Respectloos antwoord; respectloos tegenover mij en respectloos tegenover de bijbel. Er zit een heleboel in dit verhaal, en al is het niet echt gebeurd misschien, het is wel WAAR.

Heb je een linkje naar die preek?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 jan 2014 00:30

Jvslooten schreef:Dus de zes zonen van Abraham komen vierduizend jaar later bij Maria op de thee? Begrijp ik dat goed?

:lol: Sorry hoor, zo las ik 't ook. Nakomelingen van hem waarschijnlijk:
http://www.encountersnetwork.com/articl ... dants.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 00:44

Boerin schreef: :lol: Sorry hoor, zo las ik 't ook.
Als Jaapo nakomelingen bedoeld moet hij dat gewoon zeggen, maar dat zegt ie niet. Ik dacht nog, misschien is het een verschrijving maar nee hoor: heel bewust benadrukt hij de namen van de wijzen en dat het er geen drie, maar zes moeten zijn geweest omdat dat in Genesis 25 ook zo staat. Bedankt voor je link trouwens Boerin, interessant om gelezen te hebben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 02:06

Ik vond het net zo een snip en snap verhaaltje 't is niet mijn broer, maar toch is het...
Of dat versje wat niet klopt: "Vader Abraham had zeven zonen...."

Sorry, maar als je qua geloof in de Schrift er niets mee kan dan begrijp ik de zin van een preek niet.
Het zou toch altijd zijn ter bemoediging of ter opbouw om Christus beter te leren kennen.
Ik begrijp er trouwens nog niets van. Want de namen van deze Wijzen zouden in Genesis staan, waarom noem je ze dan niet? Dan leren wij ook nog iets.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 17:34

Ik was dus blijkbaar onduidelijk. Ik heb ook niet beweerd, dat de namen van de Wijzen het zelfde zouden moeten zijn als die namen in Genesis 25. En ik heb ook niet beweerd, dat die Wijzen rechtstreekse nakomelingen van Abraham zijn. Slechts, dat Mattheüs wellicht hiernaar verwijst. Lees het nog eens goed, het is volgens mij niet onbegrijpelijk. Maar je moet het wel serieus WILLEN nemen. Ik heb verdenkingen, dat dat niet gebeurt. De opmerking van ws vind ik kwetsend: zonder dat ze zelf de preek gehoord heeft, concludeert ze al, dat het niet veel geweest kan zijn. Kun je ook verwachten van iemand die steeds zit te hakken op de kerken. Er is geen link; wel staat hij tussen de talloze diensten op Kerkomroep. Maar zoek het verder zelf maar uit. Het blijkt wel, dat je je beter hier maar niet al te bloot kunt geven. Als je wat emoties toont i.v.m. je geloof, word je afgebrand door sommigen die vinden dat ZIJ het ware geloof hebben en dat de andersdenkenden maar zielige stakkers zijn die er niets van begrijpen, bijv. hoe de bijbel gelezen dient te worden. Je kunt serieus ingaan op Genesis 25 en de mogelijke verbinding met het Wijzen-verhaal of niet. Mij is het om het even.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 17:54

Ik heb nooit de intentie gehad respectloos te reageren, maar blijkbaar heb ik je verhaal gewoon verkeerd geïnterpreteerd. In iedergeval bedankt voor het delen, met de toelichting van nu kan ik het al een stuk beter plaatsen. Misschien moet je het de volgende keer toch nog even zelf doorlezen voordat je op verzenden klikt, dat voorkomt misverstanden.. :wink:

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 06 jan 2014 20:33

Boerin schreef:God said it, I believe it, that settles it.

Mijn verontschuldigingen als ik iets verkeerd zeg maareuh, vind je die uitspraak nou niet zelf een beetje ... extremistisch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2014 21:46

Ik snap de problemen niet goed. Als het niet gebeurt is, waarom staat het dan in de Bijbel? En wat hebben we dan nog aan de Bijbel als we alles wat we niet zo kunnen verklaren niet meer willen geloven? De vier evangelisten vertellen het evangelie vanuit hun perpspectief, wat ze hebben meegemaakt of gehoord, en ook aan verschillende mensen.

Marcus vertelt helemaal niet over de geboorte. Johannes alleen op een geestelijke manier, zonder verdere feiten. Ik geloof dat de evangelisten niet allemaal dingen erbij hebben bedacht. Maar dat het wel zo gebeurd is. Ik denk dat we dat eerst moeten geloven en dan kan er altijd verder worden nagedacht over het hoe en waarom en zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 21:53

Enkele schrijvers hier (wie de schoen past, trekke hem aan) zijn best wel intelligent en belezen en ook gelovig, maar ze missen het vermogen om in woorden uit te drukken, dat er tolerantie is en respect voor de opvatting van de ander en de uiting daarvan. Dat is toch wel een ernstige tekortkoming. Als het onbewust gebeurt, kun je er niet veel aan doen, maar zou je dan toch beter moeten nadenken voor je iets schrijft. Gebeurt het opzettelijk, dan is dat een ernstige fout in de mentaliteit. Dat veroorzaakt omgekeerd ook, dat er weinig respect van de andere kant komt. Mij is thuis met de paplepel ingegoten: tolerantie, streven naar eenheid (oecumene) en het onbegrip en het oneens zijn in fatsoenlijke, niet-kleinerende bewoordingen te uiten. On-topic: @van slooten begrijpt het nu wel, terwijl ik het niet opnieuw heb uitgelegd. Daarmee trek ik mijn beschuldiging van respectloosheid op dit punt in. De plaats van de betreffende kerk krijg je niet te lezen hier. Ik vind het te riskant, gezien de houding van sommigen hier. Ik vertrouw ze niet, omdat ze te fanatiek zijn. Beter, om enigszins anoniem te blijven. Nogmaals: Ketura betekent wierook: opmerkelijk. Wij mensen, hebben bedacht, dat het drie wijzen waren, maar het aantal staat nergens. De mensen gaven hen namen en noemden er één zwart van huid. Dat staat nergens. De andere evangelisten noemen ze nergens. Paulus ook niet. En ze kwamen in een huis, niet in een stal. Indirect veroorzaken ze de kindermoord, die verder ook nergens voorkomt. Ook hier verwijzingen naar het OT. Wie heeft er nog een zinnige, leerzame, tolerante opmerking over? Niet meer? Prima. Op naar de volgende zondag met weer de zelfde predikant. Dat wordt vast weer heel verrijkend. Mooie liturgie en er wordt goed gezongen (psalmen en NLB) Verschillende Bijbelvertalingen worden gebruikt, vaak wordt erbij gezegd, waarom.

Terug naar “[Religie] - Open forum”