jaapo schreef:Waarom zo flauw weglopen bij de kernvragen, waarom het hier gaat?
Wat voor kernvragen? Of het waar gebeurd is? Ja. God said it, I believe it, that settles it.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Waarom zo flauw weglopen bij de kernvragen, waarom het hier gaat?
Boerin schreef:Wat voor kernvragen? Of het waar gebeurd is? Ja. God said it, I believe it, that settles it.
Dus de zes zonen van Abraham komen vierduizend jaar later bij Maria op de thee? Begrijp ik dat goed?jaapo schreef:De preek ging vandaag over de Wijzen. En weer werd aangehaald, dat volgens de overlevering Abraham na Sara's dood (toen was hij al heel oud), huwde met Ketura, en daarbij nog ZES zonen kreeg. De naam Ketura betekent WIEROOK!!. Ismaël was al weggezonden, met zijn moeder (echtbreuk volgens de latere Mozaïsche wetten), Izak kreeg alles, en later werden die zes ook weggezonden in oostelijke richting en kregen wel geschenken mee. De schrijver van het Mattheüs-evangelie kende de Thora en de Tenach heel goed. Een geletterde Jood. In heel zijn evangelie grijpt hij steeds terug op ons Eerste Testament. We hebben ook nog o.a. Psalm 72 en Jesaja 60, wat hiermee in verbinding staat, maar Genesis 25 moeten we niet wegmoffelen. Dat gebeurde vroeger wel vaak. Nooit gehoord op de School met de Bijbel of de zondagschool en later ook nooit over horen preken. Tot een paar jaar geleden en ook vandaag weer. Hier komen die onbekende zonen van de aartsvader weer terug, met de geschenken die ze toen meekregen. Ze bezoeken het huis, waar Jozef en Maria woonden (en niet de stal) en vinden het Kind. Nergens staat, dat het er drie waren. Dus waarom geen zes? Hun namen worden niet genoemd, maar Genesis noemt ze wel. Wat kunnen wij er nu mee in ons geloof? Moeilijke vraag. De preek van vanmorgen gaf daar niet direct antwoord op, maar indirect wel. Dat ga ik niet uitleggen. Dat is meer een gevoel, wat je alleen kunt bepraten met iemand anders die die preek ook hoorde. De preek was in ieder geval veel meer dan een soort lezing over een interessant bijbelgedeelte. Maar leerzaam was het wel.
jaapo schreef:Respectloos antwoord; respectloos tegenover mij en respectloos tegenover de bijbel. Er zit een heleboel in dit verhaal, en al is het niet echt gebeurd misschien, het is wel WAAR.
Jvslooten schreef:Dus de zes zonen van Abraham komen vierduizend jaar later bij Maria op de thee? Begrijp ik dat goed?
Als Jaapo nakomelingen bedoeld moet hij dat gewoon zeggen, maar dat zegt ie niet. Ik dacht nog, misschien is het een verschrijving maar nee hoor: heel bewust benadrukt hij de namen van de wijzen en dat het er geen drie, maar zes moeten zijn geweest omdat dat in Genesis 25 ook zo staat. Bedankt voor je link trouwens Boerin, interessant om gelezen te hebben.Boerin schreef:Sorry hoor, zo las ik 't ook.
Boerin schreef:God said it, I believe it, that settles it.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 348 gasten