U zult geen overspel plegen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: U zult geen overspel plegen

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 11:08

mohamed schreef:Dat is mooi en het lijken mij ook gevoelens waar iedereen mee kampt van tijd tot tijd, maar Jezus tilde er wel zwaar aan.

Mattheüs 5
27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.
29 Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
30 En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.

Faramir schreef:Mooie beeldspraak van Jezus. En ja, hij zoals ik al zei, Hij legt de lat erg hoog.
Toch heb ik nog geen christen gezien die zijn eigen oog uitgerukt heeft zelfs niet bij het daadwerkelijk in den lijfje overspel plegen.

Wat is dan beeldspraak volgens jou? Zou Jezus een schouderklop hebben uitgedeeld als iemand van de aanwezigen letterlijk zijn eigen rechteroog had uitgerukt of zijn rechterarm had afgehouwen?
Faramir schreef:We zijn als christenen allemaal op weg naar het ideaal wat Jezus ons heeft voorgehouden. Een ieder op zijn eigen manier en een ieder met zijn eigen gebreken en tekortkomingen. Het ideaal daadwerkelijk bereiken is slechts weinige gelukt. Gelukkig is Jezus Christus ook zeer vergevingsgezind voor degene die oprecht berouw hebben.

Dat is niet wat Jezus zei, hij herhaalde en verzwaarde wat tegen de ouden is gezegd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 dec 2013 11:12

mohamed schreef:Wat is dan beeldspraak volgens jou? Zou Jezus een schouderklop hebben uitgedeeld als iemand van de aanwezigen letterlijk zijn eigen rechteroog had uitgerukt of zijn rechterarm had afgehouwen?

Het oog uitrukken kan niet anders dan beeldspraak zijn.
Dat is niet wat Jezus zei, hij herhaalde en verzwaarde wat tegen de ouden is gezegd.

Dat klopt. Ik zei het ook. Als ik Jezus citeer dan merk je het wel aan leestekens of aan Zijn naam ervoor of erna.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 11:15

Faramir schreef:Het oog uitrukken kan niet anders dan beeldspraak zijn.

Wat betekent overspel en je oog uitrukken dan in beeldspraak?
Faramir schreef:Dat klopt. Ik zei het ook. Als ik Jezus citeer dan merk je het wel aan leestekens of aan Zijn naam ervoor of erna.

Joh! :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 dec 2013 11:18

mohamed schreef:Wat betekent overspel en je oog uitrukken dan in beeldspraak?

Kom op Mohamed, denk zelf ook een beetje mee. Je bent volgens mij nu een beetje naar de bekende weg aan het vragen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 dec 2013 11:19

[quote="Faramir"]
Het oog uitrukken kan niet anders dan beeldspraak zijn.
[quote]
Ah...
Selectieve vergeestijking van wat niet in de leer past :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 dec 2013 11:21

mealybug schreef:Ah...
Selectieve vergeestijking van wat niet in de leer past :wink:

Ach ja, als iemand tegen je zou zeggen dat je af mag sterven bij de enkels denk je zeker ook daadwerkelijk dat hij bedoeld dat enkel je voeten nog gezond zijn en de rest van je lichaam langzaam afsterft.

Maar goed, jij als überchristen (waarvoor geen geloofsgemeenschap goed genoeg is) zal het allemaal wel beter weten dan 20 eeuwen christenen die hun eigen oog ondanks misstanden niet hebben uitgerukt.

Ik ben wel klaar in dit topic.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 dec 2013 11:27

Faramir schreef:
Ik ben wel klaar in dit topic.

Toch sportief dat je het ruiterlijk toegeeft. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 dec 2013 11:28

Kunnen we inhoudelijk nog reageren op het onderwerp of blijven we hangen in off-topic reacties geven. Ik voorzie dan wel een slotje of verwijdering van reacties.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 11:37

mohamed schreef:Wat betekent overspel en je oog uitrukken dan in beeldspraak?

Faramir schreef:Kom op Mohamed, denk zelf ook een beetje mee. Je bent volgens mij nu een beetje naar de bekende weg aan het vragen.

Dat doe ik want ik heb dit topic zelf geopend, maar ik weet het echt niet. Wil je het me niet vertellen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 11:38

Faramir schreef:Ik ben wel klaar in dit topic.

Dus omdat jij beledigd bent door Mealybug kan ik naar mijn antwoord fluiten. Jammer en tevens onredelijk naar mij toe want ik vraag je gewoon wat.

Kan iemand anders mij vertellen wat overspel en je oog uitrukken in beeldspraak betekent?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 11:41

johannes1 schreef:Kunnen we inhoudelijk nog reageren op het onderwerp of blijven we hangen in off-topic reacties geven. Ik voorzie dan wel een slotje of verwijdering van reacties.

De vraag of Jezus het letterlijk of figuurlijk bedoelde is niet off-topic.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 dec 2013 11:57

Faramir schreef:[
Mooie beeldspraak van Jezus. En ja, hij zoals ik al zei, Hij legt de lat erg hoog.
Toch heb ik nog geen christen gezien die zijn eigen oog uitgerukt heeft zelfs niet bij het daadwerkelijk in den lijfje overspel plegen. We zijn als christenen allemaal op weg naar het ideaal wat Jezus ons heeft voorgehouden. Een ieder op zijn eigen manier en een ieder met zijn eigen gebreken en tekortkomingen. Het ideaal daadwerkelijk bereiken is slechts weinige gelukt. Gelukkig is Jezus Christus ook zeer vergevingsgezind voor degene die oprecht berouw hebben.

Nou...zeg dat niet te snel
http://www.nu.nl/buitenland/2630756/man ... -ogen.html

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 dec 2013 11:59

mohamed schreef:
Kan iemand anders mij vertellen wat overspel en je oog uitrukken in beeldspraak betekent?

Je bedoelt, wat je nu concreet moet doen met die uitspraak van Jezus. Want echt oog uitrukken zal toch niet....

Ik denk dat elk antwoord behalve letterlijk opvolgen zal leiden tot vergeestelijking,

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 dec 2013 12:00

mohamed schreef:

Het was een Hebreeuwse uitdrukking las ik in een stuk over de 'One New Man' bible. Het kan niet letterlijk zijn, want dan moet je 2 ogen uitrukken en 2 handen afhakken.
Misschien betekent het zoiets als je tv eruitgooien, hoorde ik vroeger als je er anders rotzooi op keek, maar of dat er nu mee bedoeld wordt, ze hadden toen nog niet eens tv's..
Volgens Gideon (van christian forums, een ervaringsdeskundige) is het beseffen dat je zondenatuur dood is en dat geloven (die voor dood houden), dan hoef je ook geen computer uit het raam te gooien en kom je in Romeinen 8. Dan kun je gewoon de juiste keuze maken en nee zeggen.
Mijn rechtvaardige zal uit geloof leven: geloven dat die zondenatuur die je een slaaf van zoiets maakt dood is (eruit gerukt, lijkt er wel een beetje op). Dan kun je voldoen aan de eis: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 14:25

Faramir schreef:[
Mooie beeldspraak van Jezus. En ja, hij zoals ik al zei, Hij legt de lat erg hoog.
Toch heb ik nog geen christen gezien die zijn eigen oog uitgerukt heeft zelfs niet bij het daadwerkelijk in den lijfje overspel plegen. We zijn als christenen allemaal op weg naar het ideaal wat Jezus ons heeft voorgehouden. Een ieder op zijn eigen manier en een ieder met zijn eigen gebreken en tekortkomingen. Het ideaal daadwerkelijk bereiken is slechts weinige gelukt. Gelukkig is Jezus Christus ook zeer vergevingsgezind voor degene die oprecht berouw hebben.

meribel schreef:Nou...zeg dat niet te snel
http://www.nu.nl/buitenland/2630756/man ... -ogen.html

Kun je nagaan waar die uitspraak toe kan leiden! ](*,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”