wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 18:36

mohamed schreef:Inderdaad en bekering geschiedt na de wedergeboorte, dus heeft ze wel een punt.

Wilsophie schreef:OOo bekering gaat aan wedergeboorte vooraf , er is helemaal geen "punt".

Het is allebei denk ik. In Handelingen kwamen ze eerst tot berouw en bekering toen ze in hun hart getroffen werden en werden toen wedergeboren. Er zal altijd bekering aan wedergeboorte vooraf gaan, al is het maar dat je inziet dat je gezondigd hebt of ongeloof had en God nodig hebt. Als je dan niet echt overtuigd was, kan dat later komen, maar dat is meer heiligmaking, niet redding.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 19:22

Het is heel aanvechtbaar om te stellen dat je eerst wedergeboren wordt en je dan moet of mag of kunt bekeren.
Ik begrijp niet waar die leer vandaan komt.
Waarom is iedereen dan niet gewoon wedergeboren want daar is geen keuze voor nodig.
Het verhaal van de verloren zoon maak je nu zelf vreemd waterdicht, maar dat doet men wel vaker als men een leer sluitend moet maken.
De verloren zoon maakte zelf een keuze om tot zijn vader te gaan.
Het is zo dat God zegt: "Zoekt en gij zult vinden".
De volgorde is dat als men gelooft in de Here Jezus Christus en dat is een keuze dan zal men behouden worden. Echter na de opstanding van de Here Jezus is er een nieuw verbond aangebroken en is de Here Jezus de Eersteling van een NIeuwe Schepping en die kenmerkt zich door een nieuwe natuur die van Boven is. Van God geboren en dat is een actie van Godswege nadat men een keuze heeft gemaakt om te geloven.
Tenzij je een bijbelse grond hebt dat God iedereen doet wedergeboren, want dan hoeven we helemaal niet te mensen te bewegen tot geloof en is het een passieve zaak van afwachten.

Petrus zegt "en wij hebben geloofd en bekend dat Gij zijt de Zoon van de levende God"
Komt allen tot Mij Die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 19:51

Paulus schrijft het in Titus: wedergeboorte op grond van Zijn barmhartigheid. (Petrus trouwens ook), en niet op basis van bekering of geloof. Bekering vòòr de wedergeboorte is dan ook niet alleen onbijbels, maar ook onlogisch. Het kàn namelijk helemaal niet. Of kun jij aan mij uitleggen hoe een DOOD iemand, want dat is de niet-wederomgeboren mens, het leven kan zoeken en zich bekeren?

4 Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
5 maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
6 Die heeft Hij in rijke mate over ons uitgegoten door Jezus Christus, onze Zaligmaker,

In Romeinen staat: "Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest."

Dus: wij moeten eerst 'naar de Geest zijn' voordat wij de dingen van de Geest kunnen zoeken. Wedergeboren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 20:05

Leert jouw kerk echt dat een mens eerst wedergeboren moet worden door God en daarna tot bekering moet komen?
Of is er dan een zogenaamde weg vrij gemaakt dat men tot bekering kan of mag komen?
Ik begrijp er niets van en ken deze lering niet.
Is er dan nog sprake van een keuze en van geloof?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 20:31

Wilsophie schreef:Leert jouw kerk echt dat een mens eerst wedergeboren moet worden door God en daarna tot bekering moet komen?
Of is er dan een zogenaamde weg vrij gemaakt dat men tot bekering kan of mag komen?
Ik begrijp er niets van en ken deze lering niet.
Is er dan nog sprake van een keuze en van geloof?

Het gaat niet om wat mijn kerk leert of niet leert. Het gaat erom wat er in de bijbel staat. Maar je mag me wel aanwijzen waar het tegendeel staat hoor. Trouwens ik heb nog wel een vraag voor je.. Als de natuurlijke, vleselijke, aardse mens, zich kan bekeren, geloven en heiligen zonder dat deze is wedergeboren, wat heeft dan de wedergeboorte nog voor nut?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 20:44

Jvslooten schreef:Het gaat niet om wat mijn kerk leert of niet leert. Het gaat erom wat er in de bijbel staat. Maar je mag me wel aanwijzen waar het tegendeel staat hoor. Trouwens ik heb nog wel een vraag voor je.. Als de natuurlijke, vleselijke, aardse mens, zich kan bekeren, geloven en heiligen zonder dat deze is wedergeboren, wat heeft dan de wedergeboorte nog voor nut?

De natuurlijke mens kan overtuigd worden door God en zich omkeren van zijn boze weg, Hem aannemen en dan komt hij tot geloof en wordt hij wedergeboren:
Handelingen 2
36 Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.
37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 nov 2013 20:45

Hoe het ook zij, de wedergeboorte is een gegeven dat in het OT niet voorkomt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 nov 2013 21:11

Jvslooten schreef:Eerst wedergeboorte, dan bekering. De oude mens heeft namelijk helemaal geen behoefte om bekeerd te worden. Slechts de mens die door God Die geboren deed worden (1 Joh. 5:1, 1 Petrus 1:3) wordt wedergeboren kan zich bekeren (=afkeren van de zonde en toekeren tot God,
Jvslooten schreef:In Romeinen staat: "Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest."

Dus: wij moeten eerst 'naar de Geest zijn' voordat wij de dingen van de Geest kunnen zoeken. Wedergeboren.
Vraagje: Wat nou als iemand sterft die wedergeboren was en op zoek ging, maar nog niet aan bekering en geloof was toegekomen?
Komt er dan een wedergeborene in de hel, of een ongelovige in de hemel?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 nov 2013 22:39

Het gaat hand in hand. Een kind dat geboren wordt, huilt direct. Weet dat kind al dat het leeft? Nee, maar het zoekt zijn moeder, die hij niet kan benoemen, maar die hij wel kent, in zekere zin.
Zo ook bij de nieuwe geboorte. De wedergeborene richt zich meteen naar God, al kan dat niet altijd verwoord worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 23:01

1a2b3c schreef:Vraagje: Wat nou als iemand sterft die wedergeboren was en op zoek ging, maar nog niet aan bekering en geloof was toegekomen?
Ik geloof niet dat dat kan. Als God iets begint dan maakt Hij dat af, en bovendien is de wedergeboorte een dermate krachtig en Goddelijk werk dat de zondaar zich in een punt des tijds zal beginnen te bekeren en geloven, de nieuwe schepping wil namelijk niets anders. Hij zoekt de dingen die van de Geest zijn. En hoe klein en zwak dat geloof dan in het begin ook kan zijn: het is genoeg. Want God zij dank wordt ik niet behouden op grond van de mate van mijn geloof, maar op grond van het dierbaar offer en de genade van CHRISTUS alleen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 23:02

mealybug schreef:Hoe het ook zij, de wedergeboorte is een gegeven dat in het OT niet voorkomt.
Waar staat dat?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 23:19

Dat staat nergens omdat het niet voorkomt.
Wedergeboorte werd pas mogelijk na de opstanding van de Here Jezus.
Hij was de Eerstgeborene.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 nov 2013 23:24

Jvslooten schreef:Ik geloof niet dat dat kan.
Maar als je er een volgorde in brengt (eerst wedergeboorte dan bekering en geloof) dan kan het wél!
Jvslooten schreef: Als God iets begint dan maakt Hij dat af, en bovendien is de wedergeboorte een dermate krachtig en Goddelijk werk dat de zondaar zich in een punt des tijds zal beginnen te bekeren en geloven, de nieuwe schepping wil namelijk niets anders. Hij zoekt de dingen die van de Geest zijn. En hoe klein en zwak dat geloof dan in het begin ook kan zijn: het is genoeg. Want God zij dank wordt ik niet behouden op grond van de mate van mijn geloof, maar op grond van het dierbaar offer en de genade van CHRISTUS alleen.
Ik ben het met je eens dat geloof niet de grond is van het behoud, de grond is Jezus en Zijn offer.
Maar geloof is wel het middel waardoor wij er deel aan krijgen. Geloof en wedergeboorte, het één is er niet zonder het ander.
Opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat leven (wedergeboorte) krijg je door geloof.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 09 nov 2013 00:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 23:48

Het offer van de Here Jezus op Golgotha wil zeggen dat de zonden van de hele wereld zijn weggedaan, echter de dood van de Here Jezus houdt ook een oordeel over de zondaar in het algemeen in dus over de zonde en de zonden. Maar door dat oordeel wordt men niet behouden.

De Here Jezus leed en stierf voor allen en Hij leeft voor degenen die geloven. Als de zonden vergelding hebben ontvangen dan is de zondaar daarmee niet verdwenen. Als de zondaar in de dood is gebracht is hij en geen zondaar en niet behouden.
De zondaar zou toch wel verdwijnen want het loon van de zonde is de dood. De oude schepping is dood. Maar als hij opstaat uit de dood dan ontvangt hij eeuwig leven en hoe sta je op uit de dood?
Wij krijgen deel aan Zijn opstanding door geloof en die keuze ligt bij ons.
Kiest dan het Leven!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 07:30

Wilsophie schreef:Dat staat nergens omdat het niet voorkomt.
Als het er niet staat moet je er ook niet zo stellig over zijn. Het is namelijk tamelijk onlogisch.

Zie ook http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18020 en http://dspieters.refoweb.nl/1019698.htm

"26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt."

Terug naar “[Religie] - Open forum”