mohamed schreef:Beste Marnix, er staat in Genesis dat God rustte van zijn werk (Gen 2,2) waarom deed hij dat dan? Misschien omdat het zondag of zijn snipperdag was? Als je een verklaring verwerpt is het wel zo handig dat je met een alternatief komt want anders wordt het zo'n lege boel!
Dat heb ik al uitgelegd. Maar blijkbaar heb je mijn reactie niet gelezen. Nog een keer dan:
- De Bijbel zegt dat God niet moe wordt
- De Bijbel zegt dat God rustte na de schepping
Hoe kan je dat rijmen zonder dat een van beide teksten als fout wordt bestempeld? Bij jouw hoor ik geen antwoord op die vraag, je antwoord komt neer op: Wat in Genesis staat klopt dus niet, God rustte niet na de schepping. Maar als je met de ene Bijbeltekst de andere als fout bestempelt kan je je afvragen waarom tekst a niet klopt en b wel. Het kan net zo goed andersom zijn. Maar ik ga er vanuit dat we geloven dat wat de Bijbel zegt klopt. Dus God rustte, maar Hij wordt niet moe. Hoe is dat te combineren?
Mijn antwoord daarop was: Rusten is meer dan uitrusten als je moe bent. Rust kan ook zijn: Pauze houden, genieten. Ik kan in 6 dagen een schilderij maken en op de 7e dag rusten. Wat inhoudt: Ik schilder dan niet maar ga op de bank zitten om te genieten van wat ik gemaakt heb. Dat wil echter niet zeggen dat ik moe ben geworden van het schilderen en uit moet rusten. Rusten is dan gewoon: Pauze. De Bijbel gebruikt het woord voor Sabbat. Een rustdag. Volgens de wet niet zozeer een dag om bij te komen, hoewel we dat als mensen die moe worden ook zo mogen gebruiken. Het is een dag waarop de niet hoeven te werken maar mogen genieten. Dat is de betekenis van het woord "rusten" in Genesis. God hield sabbat staat er. En dat wil helemaal niet zeggen dat Hij moe was en moest UITrusten, bijkomen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.