Uitverkiezing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 10:56

mohamed schreef:Beste Marnix, er staat in Genesis dat God rustte van zijn werk (Gen 2,2) waarom deed hij dat dan? Misschien omdat het zondag of zijn snipperdag was? Als je een verklaring verwerpt is het wel zo handig dat je met een alternatief komt want anders wordt het zo'n lege boel! :lol:

Dat heb ik al uitgelegd. Maar blijkbaar heb je mijn reactie niet gelezen. Nog een keer dan:

- De Bijbel zegt dat God niet moe wordt
- De Bijbel zegt dat God rustte na de schepping

Hoe kan je dat rijmen zonder dat een van beide teksten als fout wordt bestempeld? Bij jouw hoor ik geen antwoord op die vraag, je antwoord komt neer op: Wat in Genesis staat klopt dus niet, God rustte niet na de schepping. Maar als je met de ene Bijbeltekst de andere als fout bestempelt kan je je afvragen waarom tekst a niet klopt en b wel. Het kan net zo goed andersom zijn. Maar ik ga er vanuit dat we geloven dat wat de Bijbel zegt klopt. Dus God rustte, maar Hij wordt niet moe. Hoe is dat te combineren?

Mijn antwoord daarop was: Rusten is meer dan uitrusten als je moe bent. Rust kan ook zijn: Pauze houden, genieten. Ik kan in 6 dagen een schilderij maken en op de 7e dag rusten. Wat inhoudt: Ik schilder dan niet maar ga op de bank zitten om te genieten van wat ik gemaakt heb. Dat wil echter niet zeggen dat ik moe ben geworden van het schilderen en uit moet rusten. Rusten is dan gewoon: Pauze. De Bijbel gebruikt het woord voor Sabbat. Een rustdag. Volgens de wet niet zozeer een dag om bij te komen, hoewel we dat als mensen die moe worden ook zo mogen gebruiken. Het is een dag waarop de niet hoeven te werken maar mogen genieten. Dat is de betekenis van het woord "rusten" in Genesis. God hield sabbat staat er. En dat wil helemaal niet zeggen dat Hij moe was en moest UITrusten, bijkomen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2013 12:48

Ja, nu snap ik jouw visie en misschien heb je wel gelijk hoor, maar er worden God wel vaker menselijke eigenschappen toegekend die je zo niet wegredeneert. De hand van God bijvoorbeeld, een Geest heeft geen handen en God is een Geest.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 13:03

mohamed schreef:Ja, nu snap ik jouw visie en misschien heb je wel gelijk hoor, maar er worden God wel vaker menselijke eigenschappen toegekend die je zo niet wegredeneert. De hand van God bijvoorbeeld, een Geest heeft geen handen en God is een Geest.

Je hebt gelijk, het is vaak allegorisch las ik, maar deze vind ik wel leuk.
Ps 94,9
God heeft onze oren gemaakt, zou hij niet kunnen horen? Hij heeft onze ogen geschapen, zou hij niet kunnen zien?

Hij heeft een Arm. Aan wie is de Arm des Heren geopenbaard?

God heeft wel een Lichaam. 1 Kor. 12

Jezus heeft een verheerlijkt Lichaam en Hij is God.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 13:19

mohamed schreef:Ja, nu snap ik jouw visie en misschien heb je wel gelijk hoor, maar er worden God wel vaker menselijke eigenschappen toegekend die je zo niet wegredeneert. De hand van God bijvoorbeeld, een Geest heeft geen handen en God is een Geest.

Mee eens, God openbaart zich vaak op een menselijke manier aan ons zodat we het begrijpen. Daarin heb je ook gelijk. Maar als er staat dat God rust zal Hij denk ik dat ook wel gedaan hebben, niet om uit te rusten maar om te stoppen en te genieten... En daar mogen we een voorbeeld aan nemen. Zo mogen wij ook rusten van ons werk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 19:21

2 Petrus 1:10 "Daarom, broeders,
benaarstigt u te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken."
Dit kan NOOIT gezegd worden van voor-verordinering of predestinatie. Voor-verordinering betreft de
uitvoering van de te voren vastgestelde Goddelijke wilsbeschikking, onafhankelijk van enig menselijk
benaarstigen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 sep 2013 15:24

mealybug schreef:2 Petrus 1:10 "Daarom, broeders,
benaarstigt u te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken."
Dit kan NOOIT gezegd worden van voor-verordinering of predestinatie. Voor-verordinering betreft de
uitvoering van de te voren vastgestelde Goddelijke wilsbeschikking, onafhankelijk van enig menselijk
benaarstigen.

In principe kan voor-verordinering ook een voorbestemdheid inhouden dat je als mens deze tekst in de praktijk brengt. Dan is voorzien dat je aan de hand van deze tekst je gaat benaarstigen.

Als iemand het geloof aanneemt, dan kan dat ook zo voorbestemd zijn, ook al lijkt het voor jezelf alsof je dat uit eigen kracht doet.

Predestinatie mbt bekering en geloof is niet iets van een magisch of mystiek gebeuren waardoor een mens ineens omslaat. Dat gaat via de menselijke psyche die het Woord hoort en er van overtuigd raakt, en zo tot geloof komt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 sep 2013 15:51

Ik lees de discussie al een tijdje mee en het valt me op dat er niemand de echte gereformeerde predestinatieleer verdedigd. Waar zijn die gebleven?

Overigens, waarom staan jullie niet achter de visie van de mannen van de Dordse leerregels?
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 sep 2013 15:55

Pcrtje schreef:Ik lees de discussie al een tijdje mee en het valt me op dat er niemand de echte gereformeerde predestinatieleer verdedigd. Waar zijn die gebleven?

Overigens, waarom staan jullie niet achter de visie van de mannen van de Dordse leerregels?

Dat heeft niet zoveel zin, iedereen die dat geprobeerd heeft, heeft het uiteindelijk opgegeven.
Want: men neemt de Bijbel als uitgangspunt en niet de oudvaders, formulieren en andere menselijke toevoegingen. Dan ben je toch uitgepraat? :?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 19 sep 2013 16:00

Logisch toch, ik hecht meer waarde aan de bijbel dan aan oudvaders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 sep 2013 16:07

Ruth2 schreef:Logisch toch, ik hecht meer waarde aan de bijbel dan aan oudvaders.

Vraag dan je attestatie maar op. Kijk maar eens in de studeerkamer van jullie predikant, waar die het mede vandaan haalt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2013 16:10

schelpje3 schreef:Vraag dan je attestatie maar op. Kijk maar eens in de studeerkamer van jullie predikant, waar die het mede vandaan haalt.

De mijne haalt het gelukkig uit de Bijbel. Andere predikers worden ook aangehaald, maar wel altijd getoetst aan de Bijbel. Je kan dus hier prima de Bijbel gebruiken als grondslag ipv oudvaders.

Maar bijzonder, dat je blijkbaar je attestatie kan opvragen als je meer waarde hecht aan de Bijbel dan aan oudvaders... Want dat zegt Ruth2. Het andere is meer waarde aan oudvaders hechten dan aan de Bijbel. Dan kan je beter je attestatie opvragen....

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 19 sep 2013 16:16

:shock: Weet je wel wat je zegt???
Een predikant hoort het Woord te brengen, hij hoort zich door het Woord en niets anders te laten leiden!
Gelukkig hebben wij een bijbelgetrouwe ds.
VDM, je weet toch wel wat dat betekent?!
Laatst gewijzigd door Ruth2 op 19 sep 2013 16:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 sep 2013 16:17

Pcrtje schreef:Ik lees de discussie al een tijdje mee en het valt me op dat er niemand de echte gereformeerde predestinatieleer verdedigd. Waar zijn die gebleven?

Ik sta er 200% achter, maar heeft geen nut om hierover te discussieren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 sep 2013 16:21

Ruth2 schreef:hij hoort zich door het Woord en niets anders te laten lijden!
Opvallende typfout. :P

Speedy schreef:Ik sta er 200% achter, maar heeft geen nut om hierover te discussieren.
Waarom precies? Geen ruimte voor? Ik vind het juist wel interessant, daarom vraag ik er ook naar!
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 sep 2013 20:54

Ruth2 schreef::shock: Weet je wel wat je zegt???
Een predikant hoort het Woord te brengen, hij hoort zich door het Woord en niets anders te laten leiden!
Gelukkig hebben wij een bijbelgetrouwe ds.
VDM, je weet toch wel wat dat betekent?!

Als je doorvraagt en je luistert intensief, kun je horen welke oudvaders dominee raadpleegt. Heel vaak is dat Matthew Henry bijvoorbeeld.
Of Spurgeon. Soms zeggen ze het erbij, soms kun je dat horen.
Daar is niets mis mee. Ze hebben ooit hun "vak" geleerd op de theologische universiteit, VAN MENSEN.
Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je je louter en alleen door de Bijbel laat onderwijzen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”