Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Berichtdoor boer » 07 mar 2013 18:56

schelpje3 schreef:jaapo: ik heb een "gemengd huwelijk" en het gaat prima!
Ik ben zelf CGKer (zoals je misschien inmiddels wel weet) dat is eigenlijk net zo'n brede kerk als de PKN. Zeg ik tot mijn verdriet. Ik kan me absoluut niet vinden in de linkerflank en als daar iets over gezegd wordt, doet dat pijn, maar ik moet het wel erkennen.
Wil of kun jij niet erkennen dat de PKN links en rechts enorm verschilt, ik kan me even niet herinneren of jij hier nu lid van bent? :-k Je reageert nl. nogal "geraakt" en boos. Klopt dat?

Een dergelijke post laat al weer zo goed zien, dat Jezus buitengesloten is.
onze verschillen zijn belangrijker geworden dan de eenheid in Hem.
''Aanvaard elkaar zoals Hij ook u aanvaard heeft'' is een verspilde bijbeltekst geworden.
van wat voor kerk ben jij? links of rechts?
mag dit of dat wel of niet?
De ware Kerk heeft hier niets meer mee te maken.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 mar 2013 22:01

Of mijn posting geraakt of boos genoemd kan worden, moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Ik ben belijdend lid van de PKN en zal altijd ageren tegen het godsdiensthoogmoedige afkraken vanaf de rechterflank. Ik heb het niet op mensen die menen de Heilige Geest aan een touwtje te hebben. Ieder heeft recht op een persoonlijk geloof, maar niet het recht, anderen als verloren te beschouwen. Tolerantie tov andersgelovigen hoort ieder oprecht christen als een hoofdzaak te beschouwen. Streven naar eenheid en afbraak van de muurtjes der scheuringen behoort tot de plicht van iedere christen. De bijbel is ook voor mij het fundament van mijn geloof, maar ik neem niet alles letterlijk en beschouw tegenstrijdigheden als logisch gevolg van de verschillende bijbelschrijvers. Kerken leggen mij geen dogma's of leefregels op, zelfs Paulus niet. De enige levensregelgever is Jezus Christus. Om bovenstaande redenen kreeg ik al heel snel een ban hier voor een deel van de forumonderdelen. Ik vond en vind het zwak.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 mar 2013 22:08

jaapo schreef:Of mijn posting geraakt of boos genoemd kan worden, moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Ik ben belijdend lid van de PKN en zal altijd ageren tegen het godsdiensthoogmoedige afkraken vanaf de rechterflank. Ik heb het niet op mensen die menen de Heilige Geest aan een touwtje te hebben. Ieder heeft recht op een persoonlijk geloof, maar niet het recht, anderen als verloren te beschouwen. Tolerantie tov andersgelovigen hoort ieder oprecht christen als een hoofdzaak te beschouwen. Streven naar eenheid en afbraak van de muurtjes der scheuringen behoort tot de plicht van iedere christen. De bijbel is ook voor mij het fundament van mijn geloof, maar ik neem niet alles letterlijk en beschouw tegenstrijdigheden als logisch gevolg van de verschillende bijbelschrijvers. Kerken leggen mij geen dogma's of leefregels op, zelfs Paulus niet. De enige levensregelgever is Jezus Christus. Om bovenstaande redenen kreeg ik al heel snel een ban hier voor een deel van de forumonderdelen. Ik vond en vind het zwak.

je klaagt er over dat de PKN afgekraakt wordt, maar dat jij en al eerder vele malen anderen afkraken dat moet maar iedereen goed vinden?

Ik denk dat het een huilen in het bos is met de andere wolven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 mar 2013 23:14

@speedy: geef even aan, waar ik anderen afkraak. Citaten, items, data. En bied anders je excuses aan. Iedereen kan zich een keer vergissen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 08 mar 2013 06:12

Cahier schreef:Het is niet het geluid van overwinningsgeschreeuw;
het is ook niet het geluid van het jammeren bij een nederlaag.
Een geluid van beurtzang
hoor ik.
(Ex 32:18)

In onze huidige samenleving staat het eigen gevoel en beleving centraal. Als iets goed voelt, is het goed en doe vooral wat je leuk vind. De linkerflank van de PKN heeft zich hieraan volledig overgegeven. De bijbel als Gods woord wordt hieraan ondergeschikt gemaakt. De scherpte van de bijbel wordt weggemasseerd met een beroep op de menselijkheid van de apostelen en de profeten en de toen geldende cultuur; oftewel Gods woord is ergens in de bijbel te vinden. Dat gaat lijnrecht in tegen het principe van zowel Sola als Tota Scriptura. Hierdoor gebeurt er in zekere zin precies hetzelfde in de woestijn met het gouden kalf. De Israëlieten dachten helemaal niet dat ze hiermee God verlieten, maar dat zij hiermee God konden dienen (lees bijv. Ex. 32:5 "een feest voor de Heere"). Cultuur en gevoel werd geplaatst boven de openbaring. De vrijzinnigen gaan hierin zelfs zo ver dat ze Jezus niet als Christus belijden zodat overeenkomstig Gods Woord moet worden beleden dat zij anti-christelijk zijn.

Het adagium 'als iets goed voelt, is het goed' kan ook prima gelden in de rechterflank van de Ger Gemeenten (ik noem maar wat). Het 'Spreek, Heere! Uw knecht, hoort!' is allang verdwenen. Het is nu meer (in preek en leespreek): 'Ik sprak, Heere! Hebt u het ook gehoord?'

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 mar 2013 09:35

Cahier schreef:In onze huidige samenleving staat het eigen gevoel en beleving centraal. Als iets goed voelt, is het goed en doe vooral wat je leuk vind. De linkerflank van de PKN heeft zich hieraan volledig overgegeven. De bijbel als Gods woord wordt hieraan ondergeschikt gemaakt. De scherpte van de bijbel wordt weggemasseerd met een beroep op de menselijkheid van de apostelen en de profeten en de toen geldende cultuur; oftewel Gods woord is ergens in de bijbel te vinden. Dat gaat lijnrecht in tegen het principe van zowel Sola als Tota Scriptura. Hierdoor gebeurt er in zekere zin precies hetzelfde in de woestijn met het gouden kalf. De Israëlieten dachten helemaal niet dat ze hiermee God verlieten, maar dat zij hiermee God konden dienen (lees bijv. Ex. 32:5 "een feest voor de Heere"). Cultuur en gevoel werd geplaatst boven de openbaring. De vrijzinnigen gaan hierin zelfs zo ver dat ze Jezus niet als Christus belijden zodat overeenkomstig Gods Woord moet worden beleden dat zij anti-christelijk zijn.

Kijk, de PKN is anti-christelijk want zij gaat in tegen een menselijk, in een polemische tijd, bedacht principe......

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 08 mar 2013 11:35

@Cahier, Ik zit in de PKN, ben het absoluut niet eens met een vrijzinnigheid die Jezus niet als de Christus beschouwt. In de PKN zitten is geen instemmen daarmee. Bijbels gezien moet in de kerk het kaf niet van het koren gescheiden worden. Ik vertrouw erop dat God Zijn Werk doet, ook in mijn kerk, en zolang blijft de deur openstaan voor zondaren. Wij kunnen Zijn Werk niet doen, maar we kunnen wel zondaren onder Zijn Woord brengen. Dat doen we niet door ze weg te jagen en te beschimpen. Bestrijd het kwade met het goede.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mar 2013 12:01

alexander91 schreef:@Cahier, Ik zit in de PKN, ben het absoluut niet eens met een vrijzinnigheid die Jezus niet als de Christus beschouwt. In de PKN zitten is geen instemmen daarmee. Bijbels gezien moet in de kerk het kaf niet van het koren gescheiden worden. Ik vertrouw erop dat God Zijn Werk doet, ook in mijn kerk, en zolang blijft de deur openstaan voor zondaren. Wij kunnen Zijn Werk niet doen, maar we kunnen wel zondaren onder Zijn Woord brengen. Dat doen we niet door ze weg te jagen en te beschimpen. Bestrijd het kwade met het goede.

De tegenwoordige ''gemeente'' is dan ook heel iets anders dan de ''gemeente'' van destijds?
lees 1 Cor 5 eens.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 08 mar 2013 12:27

haha de PKN anti christelijk? :lol:
ik leer elke dag weer wat bij.... :-oo

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2013 13:05

maran schreef:haha de PKN anti christelijk? :lol:
ik leer elke dag weer wat bij.... :-oo

Ook ik leer hier vrijwel dagelijks wat bij. :)

Maar je hebt van die christenen (en ja, aangezien ik niet zo van een no true scotsman houd noem ik ze gewoon zo) die in geen enkele geloofsgemeenschap een thuis hebben gevonden. Niet dat ze daar erg hun best voor hebben gedaan, nee ze voelen zich gewoon te goed voor al het andere gepeupel wat in de kerkbanken zit. Zij zijn immers een soort van überchristen. Vervolgens geven ze op zo'n beetje alle kerken die ze maar kunnen aanvallen af. Veelal gepaard met stropop redeneringen en andere nonsens. Dat ze met het zich onttrekken aan een geloofsgemeenschap (en er is meer dan keuze genoeg lijkt mij) een groot deel van de strekking van het NT naast zich neer leggen deert ze niet. Want veelal bezitten ze ook de gave om als een van de weinige de exact juiste interpretatie van de Bijbel te weten.

Het is werkelijk heel bijzonder.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 mar 2013 13:13

@Faramir: Mag ik u bij deze feliciteren met uw 2000e post die men kan omschrijven als Spijker, Kop en Raak?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 08 mar 2013 13:15

Faramir schreef:Ook ik leer hier vrijwel dagelijks wat bij. :)

Maar je hebt van die christenen (en ja, aangezien ik niet zo van een no true scotsman houd noem ik ze gewoon zo) die in geen enkele geloofsgemeenschap een thuis hebben gevonden. Niet dat ze daar erg hun best voor hebben gedaan, nee ze voelen zich gewoon te goed voor al het andere gepeupel wat in de kerkbanken zit. Zij zijn immers een soort van überchristen. Vervolgens geven ze op zo'n beetje alle kerken die ze maar kunnen aanvallen af. Veelal gepaard met stropop redeneringen en andere nonsens. Dat ze met het zich onttrekken aan een geloofsgemeenschap (en er is meer dan keuze genoeg lijkt mij) een groot deel van de strekking van het NT naast zich neer leggen deert ze niet. Want veelal bezitten ze ook de gave om als een van de weinige de exact juiste interpretatie van de Bijbel te weten.

Het is werkelijk heel bijzonder.

tja...het is allemaal niet fraai. :(
zelf kom ik oorspronkelijk uit de hervormde kerk.
maar een gedeelte van mijn familieleden [eigenlijk geduwd door de aangetrouwde kant] heeft zich aangesloten bij Hersteld Hervormd, aangezien ze ook veel aanmerkingen hadden op de PKN...
en deze zijn ook bijzonder zuur en star in sommige opzichten moet ik eerlijkheidshalve bekennen....
'niks deugt of het is niet goed.'
zij hebben de ware leer. :-oo

het andere deel van mijn familie is atheïstisch of agnostisch ....
een goeie tegenhanger. :D

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2013 14:23

Maran:
zij hebben de ware leer. :-oo

Ik ben bang dat ze er op wezenlijke punten naast zitten.
Waarschijnlijk durven ze niet in te gaan op de feestelijke uitnodiging van de Heer.
Maar zij van de heggen en steggen komen des te liever!
Wonderlijk dat veel mensen ziende blind zijn. Zo dicht bij het heil en toch .........
Inderdaad, heel bijzonder.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 mar 2013 18:49

@Huibert

Dat is het gevaar als men in eigen stelingen, meningen, wetten, en geboden gaat luisteren...

Dan krijg je een tunnelvisie en alleen wat jezelf gelooft is waar...

Groet:-)

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 08 mar 2013 19:55

[door mezelf verwijderd]
Laatst gewijzigd door Cahier op 08 mar 2013 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”