Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Atheisme

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2012 14:01

Wilsophie schreef:En ik vind het heel oneerlijk Mortlach dat je God je hele leven afwijst en dat je dan in de nood je christelijke vrienden nodig hebt.

Wij Christenen zijn heel erg bereid om het evangelie te prediken en je in liefde dat Woord te brengen dat redt en bevrijdt, maar we zijn geen goed doel of een voedselbank.
Dat ervaar ik als een belediging aan gelovigen. We zijn geen noodrantsoen, en nood leert bidden zegt het spreekwoord en God laat geen bidder staan. Maar wacht niet te lang want de tijd gaat verloren om kronen en loon te verwerven die je dan aan Zijn voeten neer kunt leggen.

Wat is dat nou weer voor kolder? Mocht ik ooit in nood komen, dan weet ik dat ik op mijn vrienden - GELOOF IRRELEVANT - kan rekenen, en zij op mij.

Maar goed, ik ben erg blij te zien dat die naastenliefde van jou blijkbaar bijzonder voorwaardelijk is. "O, je hebt iemand nodig die naast je staat? Ben je al christen geworden? Niet? Dan doei!!" Ik ben erg blij dat mijn christelijke vrienden zo niet denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 24 dec 2012 15:05

Waar je mee omgaat word je mee besmet zegt een spreekwoord.. Nu vind ik besmet negatief klinken, maar ik ervaar het wel heel duidelijk dat als ik met vrienden omga die nergens aan doen, ik daarin word verlokt om mee te doen. Water bij de wijn te doen qua waar ik voor wil staan. En waar ik voor wil leven.------CITAAT.

Vrienden die nergens aan doen is wat anders dan de atheist.Een man of vrouw die nergens aan doet weten en erkennen dat God bestaat maar niet naar God praktiseren en de Christen heeft natuurlijk vrienden die nergens aan doen en dat is ook geen bezwaar.Maar met en atheist kan men geen vrienden zijn daar het al zo een vijand van jou persoonlijk is en een vijand van God die ze voortdurend beledigen.De atheist is een ondermijnner van alles wat goed en zuiver is door God gegeven om een goed leven in dankbaarheid te hebben op aarde.Het atheisme staat voor duisternis en verdriet.Het Christendom staat voor leven liefde en vreugde voor tijd en eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2012 15:22

Ik heb Mortlach in het echt ontmoet en vond dat hij zich zeer christelijk gedroeg. En bedenk je goed dat de mooiste preek ongedaan gemaakt wordt als de preker zijn daden afwijken van zijn woorden. Wat heb je aan veel vrome woorden als men er niet naar handelt?

Wat jullie over Mortlach zeggen vind ik echt onzin en je weet niet waar je over praat. Ik i.t.t. jullie weet het wel en ik zeg: laten we hopen dat Mortlach in ons midden blijft want hij is een goeie jongen (ook al neigt hij naar het katholicisme ;)).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 dec 2012 17:17

En dat vind ik nu kolder.
Wat betekent nu dat je christelijk gedraagt Mohamed?
De humanist en de boeddhist en de atheist is ook een fatsoenlijk mens.
Maar christenzijn heeft in eerste instantie te maken met je gerichtheid.
En wat daaruit voortvloeit is wat de Bijbel vruchten van de Geest noemt.

En ook ik heb stokongelovige vrienden die mij in nood hulp bieden.
Het gaat mij om de persoonlijke relatie die je hebt met Jezus Christus en ik ben het met een ieder eens ook met Mortlach dat de hulp van vrienden niets met geloof te maken heeft.
Ik denk dat dat wat verkeerd is overgekomen.

Ik noem een voorbeeld uit eigen ervaring.
Dochter had verkering met een jongen die niets van het geloof wilde weten en de relatie heeft 8 jaar geduurd.
Een heel leuke lieve, behulpzame jongen, de ideale schoonzoon.
Hij ging met kerst mee naar de kerk , maar hij zei dat het geloof niet voor hem was , maar mocht hij in nood komen dan wist hij ons te vinden.

Mijn dochter nam het besluit om toch een einde te maken aan deze relatie hoeveel pijn het ook deed, want ze wist dat ze samen niet de Heer konden dienen en dat was haar verlangen.
De jongen was er kapot van en tot overmaat van ramp werd zijn vader plots moslim.

Mijn dochter zei tegen de Heer in alle oprechtheid als U wilt dat ik U dien leid mijn leven en ik leg me bij Uw wil neer.
Intussen bleef ze alleen, jaren lang.
En toen ze eigenlijk besloten had om dan maar van haar nichtjes te genieten en ons te helpen diende er een gelovige jongen zich aan...enfin,... ze zijn getrouwd en hebben drie kinderen.
Ze was destijds al ruim 20 en toen ze trouwde 30 jaar.

Altijd zijn mij de woorden van deze jongen bij gebleven, als ik in de penarie zit dan weet ik u te vinden.

En natuurlijk vergelijk ik dat niet met Mortlach en het zal een aardige man zijn, maar hoedanook Mohamed, zijn keuze is om zonder de Here Jezus te leven en te sterven en dat heeft ook consequenties en nogmaals ik kan uitermate goed overweg met mijn ongelovige vrienden, maar nu jaren verder en wij ouder zijn is dat op een laag pitje gekomen.
Ik mag niet troosten met de woorden uit de Psalmen en troost uit mijzelf heb ik niet.
Dergelijke relaties hoe intiem ook lopen stuk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2012 18:14

'....omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen' (1 Tim 4,10)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 18:58

@Mohamed

Dat God een behouder is van alle mensen neemt niet weg dat Christenen als zout behoren te zijn hier in deze wereld.

Ik heb het heel vaak geprobeerd vrienden te sluiten met anderen die geen Kinderen van God zijn.

Het lukt me niet. Ja wel als mens, maar God liet het niet toe.

Ik kan heel makkelijk vrienden maken, maar ik doe het niet want ik weet hoe ik zelf in mekaar steek qua verleiding weerstaan...

Hartelijke groet

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 19:23

james211 schreef:Hoe denken jullie over atheisten? Ik wou dit graag weten want ik ben zelf een Atheist.

Ik heb je gezegd wat ik denk...

Kan ik je ergens mee helpen of steunen?:)

Ik hoef er niets voor terug!

Groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2012 22:16

Ik erger me een beetje aan het beeld dat wordt weggezet alsof ik alleen maar vriendschappen onderhoud om er iets voor terug te krijgen. Dat is pertinent niet zo.

Vrolijke kerstdagen allemaal!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 dec 2012 22:21

Ach laat je niet op de kast jagen. Op een dag zullen ze wel leren om naar de persoon te kijken en niet naar het hokje waar hij/zij in past. Buiten de politieke, idealistische of gelovige hokjes zijn mensen zoveel meer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 dec 2012 23:13

Faramir schreef:Ach laat je niet op de kast jagen. Op een dag zullen ze wel leren om naar de persoon te kijken en niet naar het hokje waar hij/zij in past. Buiten de politieke, idealistische of gelovige hokjes zijn mensen zoveel meer.

Ik jaag niemand op de kast en ben niet in de gelegenheid om naar de persoon te kijken omdat ik af moet gaan op wat iemand schrijft in een platte tekst en het heeft niets met hokjes te maken.

Het valt me op dat Mortlach heel vaak zich beroept op zijn christelijke vrienden en dat zette mij aan het denken, is dat verboden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 00:00

Mortlach schreef:Ik erger me een beetje aan het beeld dat wordt weggezet alsof ik alleen maar vriendschappen onderhoud om er iets voor terug te krijgen. Dat is pertinent niet zo.

Vrolijke kerstdagen allemaal!

Niet iedereen zet je zo weg, maar het raakt je kennelijk wel.

Ook jij vrolijke kerst!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 00:04

Faramir schreef:Ach laat je niet op de kast jagen. Op een dag zullen ze wel leren om naar de persoon te kijken en niet naar het hokje waar hij/zij in past. Buiten de politieke, idealistische of gelovige hokjes zijn mensen zoveel meer.

Wilsophie schreef:Ik jaag niemand op de kast en ben niet in de gelegenheid om naar de persoon te kijken omdat ik af moet gaan op wat iemand schrijft in een platte tekst en het heeft niets met hokjes te maken.

Is dat een stille hint voor een date met Mortlach? Nu wil ik niet kortzichtig overkomen maar hij had je kind kunnen zijn! ](*,)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 01:07

Des te meer reden om te zeggen wat ik heb gezegd.
Vraag mijn kinderen of ik ooit onredelijk was, zij zijn veertigers inmiddels.

Ik moet wel iets aardigs vertellen.
Mijn dochter ging zaterdag j.l naar de Feyenoord hal of zoiets in Rotterdam voor een Gospel concert, georganiseerd door de evangelische gemeenten in Rotterdam.
Men deed aan het einde een uitnodiging om een keuze te maken voor de Koning aller Koningen.
En om dan naar voren te komen.
De buurvrouw zei : "Wat zou ik graag jouw Heer willen leren kennen". Mijn dochter wijs als ze is, zei: "je hoeft niet naar voren hoor, zeg het maar in je binnenkamer met heel je hart.
De buurvrouw ging toch naar voren, en dat was heel moedig van haar, mijn dochter was zeer ontroerd en zij werd alleraardigst begeleid en ontving een Bijbel en men had een gesprek met haar.

Dat zijn toch geweldige dingen dat iemand een keuze maakt voor die Koning, Die wij zouden aanbidden?

Dat zou ik meneer Mortlach zo gunnen want hij weet niet wat hij mist.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 11:45

Mooi verhaal Sofie, maar de beste meneer weet wel een beetje wat hij mist want hij is van katholieke komaf.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 25 dec 2012 11:48

@Mortlach@Farimir

Dat ik geen vrienden kan zijn met sommigen houd voor mij niet in, dat ik hen afwijs. Want dat is nu net de bedoeling niet. Ik sta wel klaar om hen ergens mee te helpen, als men dat wilt tenminste...

Met wat?

Iets met de PC, of weet ik me pet wat...

En ik wil er niets voor terug! Anders zou het voorwaardelijk zijn... Nee het is onvoorwaardelijk

Hartelijke groet

Terug naar “[Religie] - Open forum”