Wat is precies anti-semitisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Wat is precies anti-semitisch?

Berichtdoor maran » 14 jan 2013 10:37

dank voor je reactie dalethvav.. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 10:46

mohamed schreef:Dank je wel Maran. :)

Op dit gereformeerde forum zitten er ook een paar.

maran schreef:tja...valt de Joden proberen te bekeren ook onder antisemitisme?

Hangt er van af hoe en wat je er mee bereikt. Met de Bijbel in de hand staan te preken heeft weinig nut, het is beter om hun je goede werken te tonen als iemand zich geroepen voelt te evangeliseren. Ik beschouw een filosemiet als een moeder die haar kind doodknuffelt, waardoor het uitmondt in antisemitisme. Hoe leer je een moeder dat ze haar kind niet dood moet knuffelen zonder de moeder tegen je in het harnas te jagen?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 14 jan 2013 19:52

mohamed schreef:Hangt er van af hoe en wat je er mee bereikt. Met de Bijbel in de hand staan te preken heeft weinig nut, het is beter om hun je goede werken te tonen als iemand zich geroepen voelt te evangeliseren. Ik beschouw een filosemiet als een moeder die haar kind doodknuffelt, waardoor het uitmondt in antisemitisme. Hoe leer je een moeder dat ze haar kind niet dood moet knuffelen zonder de moeder tegen je in het harnas te jagen?

ben ik met je eens.
mooie vergelijking trouwens. :D
ze zal moeten inzien het kind op eigen benen te leren staan, zodat deze uitgroeit tot een volwassene, die eigen weloverwogen beslissingen kan maken.
met doodknuffelen verstik je iemand en geef je ook geen respect.
dat kind zal zich dan wellicht later tegen haar keren op wat voor manier dan ook.

edit: Joden zijn sowieso niet gediend van evangelisatie.. :(

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 21:25

mohamed schreef:Hangt er van af hoe en wat je er mee bereikt. Met de Bijbel in de hand staan te preken heeft weinig nut, het is beter om hun je goede werken te tonen als iemand zich geroepen voelt te evangeliseren. Ik beschouw een filosemiet als een moeder die haar kind doodknuffelt, waardoor het uitmondt in antisemitisme. Hoe leer je een moeder dat ze haar kind niet dood moet knuffelen zonder de moeder tegen je in het harnas te jagen?

maran schreef:ben ik met je eens.
mooie vergelijking trouwens. :D
ze zal moeten inzien het kind op eigen benen te leren staan, zodat deze uitgroeit tot een volwassene, die eigen weloverwogen beslissingen kan maken.
met doodknuffelen verstik je iemand en geef je ook geen respect.
dat kind zal zich dan wellicht later tegen haar keren op wat voor manier dan ook.

Dat doet me deugd om te lezen, maar de moeder zegt: 'als ik mijn kind niet mag knuffelen betekent dat dat je het haat.' Hoe overtuig je haar van het tegendeel?
maran schreef:edit: Joden zijn sowieso niet gediend van evangelisatie.. :(

Tegenwoordig niet meer nee, maar dat was vroeger wel anders, toen deden ze het zelf ook.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2013 22:26

dalethvav schreef:Prima, da's duidelijk. Hoe zou je het verschijnsel dat in het algemeen aanvaarde term anti-semitisme dan willen noemen?

Dat heb ik al gezegd: anti-judaïsme.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 22:40

dalethvav schreef:Prima, da's duidelijk. Hoe zou je het verschijnsel dat in het algemeen aanvaarde term anti-semitisme dan willen noemen?

Boekenlezer schreef:Dat heb ik al gezegd: anti-judaïsme.

Vind ik accurater als antisemitisme, maar zolang antisemitisme nog een algemeen aanvaarde misvatting is bedien ik me daar maar van om onduidelijkheid te voorkomen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jan 2013 22:48

Boekenlezer schreef:Dat heb ik al gezegd: anti-judaïsme.

Volgens mij beperkt anti-judaïsme zich tot het demoniseren van de Joodse godsdienst (overigens met alle gevolgen van dien). Antisemitisme daarentegen gaat veel verder. Antisemitisme keert zich tegen alles wat Joods is, al dan niet religieus. Een voorbeeld hiervan is het antisemisitme zoals zich dat manifesteerde bij de Nazi's. Niet alleen religieuze Joden werden opgepakt, nee, iedere Jood.
Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat de historie heeft laten zien dat de grenzen tussen fel anti-judaïsme en antisemitisme nogal eens snel vervaagden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 23:23

De geschiedenis laat ook zien dat antisemitisme een dankbare term is om alle kritiek op de staat Israël mee af te wenden. Is het antisemitisch wanneer we de Duitsers veroordelen die vele joden hebben gedood? Waarom is het dat dan wel als we de joden veroordelen vanwege het doden van vele Palestijnen?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 14 jan 2013 23:48

antisemistisme - vroeger tegen de joden als volk , tegenwoordig tegen israel als natie.- wat dat betreft niets nieuws. velen laten zich leiden door de geest van de anti- christ. en zulllen hierdoor komen te vallen. als je de bijbel leest dan ben je daarvoor gewaarschuwd- in de profetieen staan er veel dingen over ---- maar die worden niet meerter harte genomen, die dingen zijn als een geloten boek.- waar weinig mensen wat mee hebben -omdat ze in een luchtbel leven .
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2013 23:57

salty schreef:antisemistisme - vroeger tegen de joden als volk , tegenwoordig tegen israel als natie.- wat dat betreft niets nieuws. velen laten zich leiden door de geest van de anti- christ.

Wie tegen Jezus is laat zich leiden door de Geest van de antichrist, want anti betekent tegen. Maar wie tegen de staat Israël is is niet perse tegen Christus.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 jan 2013 00:06

http://missingpeace.eu/nl/
in de agenda van islam is er geen plaats voor israel in het midden oosten - ook is er geen plaats daar voor christenen. Het zwart maken van israel staat boven aan de lijst van prioroteiten in de media van de islam. ik snap niet dat mensen die zich christenen noemen zich daardoor laten beinvloeden.
Het is geen politiek probleem= Het is de grootste spirituele battle die nu wordt gevoerd !

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2013 11:06

Ik snap niet wat de Geest van de antichrist met de staat Israël te maken heeft, behalve dan dat de joden zelf anti Jezus Christus zijn.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 15 jan 2013 15:06

mohamed schreef:Dat doet me deugd om te lezen, maar de moeder zegt: 'als ik mijn kind niet mag knuffelen betekent dat dat je het haat.' Hoe overtuig je haar van het tegendeel?

dat ziet ze dan verkeerd.
knuffelen [liefhebben] is iets anders dan doodknuffelen.
met dat laatste gaat het in wezen alleen om je eigen belang, en niet het belang van het kind.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 jan 2013 17:03

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 15 jan 2013 17:34

salty schreef:@mohamed
een verhelderende link in het engels die je wat uitleg kan geven
http://www.answering-islam.org/Authors/JR/Future/index.htm
http://www.answering-islam.org/authors/dawud/jerusalem.html

wat heeft deze site met dit onderwerp te maken?
een propaganda site die de Islam wil bekeren?

Terug naar “[Religie] - Open forum”