Is Jezus alleen mens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor schaapje » 01 nov 2012 20:37

maaarten schreef:
Ik weet niet of mijn kerkverband erop staat, maar het lijkt me niet een erg positieve site. Een korte blik op die site leert mij dat er feitelijke onjuistheden staan en dat de schrijvers op die site zich niet echt in een bepaalde leer of persoon verdiepen maar alleen maar een paar citaatjes die makkelijk als dwaalleer af te schilderen zijn bijeen rapen. Althans, zo komen die artikelen op me over.

Daarnaast weet ik niet of zo'n site nou de juiste manier is om dwaalleer aan te wijzen......

Jammer dat je het hebt over een "korte blik" op die site, het is ook niet de bedoeling in personen te verdiepen maar in de leer die onder de loupe genomen wordt.

Ik zou zeggen verdiep je er eens echt in, het is de moeite waard.

Hier is er nog een.
http://www.toetsalles.nl/body.htm

Een nog een.
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/

Onderzoek alles en behoudt het goede!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 20:52

schaapje schreef:Onderzoek alles en behoudt het goede!

Juist ja en personen/geloofsgemeenschappen die hun tijd verspillen in het zoveel mogelijk bekritiseren van andere geloven/geloofsgemeenschappen en daar hele websites aan wijden zijn het onderzoek niet waard. En het geeft eigenlijk enkel de geestelijke armoede van de makers weer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 nov 2012 21:12

Faramir schreef:Juist ja en personen/geloofsgemeenschappen die hun tijd verspillen in het zoveel mogelijk bekritiseren van andere geloven/geloofsgemeenschappen en daar hele websites aan wijden zijn het onderzoek niet waard. En het geeft eigenlijk enkel de geestelijke armoede van de makers weer.

Nou wees dan maar blij dat jij zó geestelijk rijk bent, dat je hier op dit forum zoveel kan vertellen, en zoveel tijd daaraan kan besteden, hè?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 21:19

schaapje schreef:Nou wees dan maar blij dat jij zó geestelijk rijk bent, dat je hier op dit forum zoveel kan vertellen, en zoveel tijd daaraan kan besteden, hè?

In der daad. 2 verschillende insteken ook.
Waar het dat soort sites vanuit zichzelf onbijbels en erger verklaren ga ik op een site als deze in tegen zulke bekrompen vooroordelen die veelal gebaseerd zijn op stropoppen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2012 15:29

="Faramir"'

Juist ja en personen/geloofsgemeenschappen die hun tijd verspillen in het zoveel mogelijk bekritiseren van andere geloven/geloofsgemeenschappen en daar hele websites aan wijden zijn het onderzoek niet waard. En het geeft eigenlijk enkel de geestelijke armoede van de makers weer.

INDERDAAD!! Faramir!
ONDERZOEKT ALLE DINGEN EN BEHOUDT HET GOEDE IS IN DIT VERBAND EEN ZEER MISPLAATSTE TEKST. en uit zijn verband gerukt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2012 15:35

Nou wees dan maar blij dat jij zó geestelijk rijk bent, dat je hier op dit forum zoveel kan vertellen, en zoveel tijd daaraan kan besteden, hè?

Hoe iemand zijn tijd besteedt gaat niemand iets aan. Het is een onzinnige negatieve opmerking die blijkbaar alleen doelgericht is om mensen te beschadigen.
Nogmaals het zijn stropoppen op die sites , die hun argumenten van Jan, Piet en Klaas halen en misschien nog van Achmed
Maar het is vergelijkbaar met goedkope riooljournalistiek en volkomen ongegronde rommel.
Dit soort troep zou de gelovigen niet onderzoeken want het besmeurt hem of haar en en behoort zeker niet tot het onderzoeken van alle dingen ( het woord 'tapantha") , uit de Bijbelse tekst.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2012 15:39

HET ZIJN EEN PAAR PERSONEN HOOR... en natuurlijk anoniem. Bah..

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 nov 2012 21:37

Juist ja en personen/geloofsgemeenschappen die hun tijd verspillen in het zoveel mogelijk bekritiseren van andere geloven/geloofsgemeenschappen en daar hele websites aan wijden zijn het onderzoek niet waard. En het geeft eigenlijk enkel de geestelijke armoede van de makers weer.---CITAAT @Faramir.

De spijker op zijn kop. Enblijf zeggen wat je te zeggen hebt @Faramir de waarheid tegen onwaarheid en haat. =D> =D> =D> =D> :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

En Jezus de Christus is inderdaad God en mens.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2012 14:02

Dat is een halve waarheid mijn beste.
God werd mens, Hij is de mensen gelijk geworden.
Dat Hij dat werd had tot doel dat Hij een bediening als Knecht niet kon volbrengen zolang Hij Geest was want God is Geest.
En Geesten kunnen niet sterven en dus ook onze zonden niet dragen.
Dus God werd mens en de mens werd weer God. Maar dan praten we over de "Zoon van Adam".

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 nov 2012 13:23

Ik geloof het zoals het is vastgesteld op het oecumenische concilie van Chalcedon in het jaar 451 na Christus.

Zoals de chalcedonische geloofsbelijdenis duidelijk stelt:

"Wij belijden, in navolging van de heilige vaders, allen eenstemmig dat onze Heer Jezus Christus één en dezelfde Zoon is, volmaakt in zijn Godheid en volmaakt in zijn mensheid, waarlijk God en waarlijk mens, bestaande uit een redelijke ziel en een lichaam, één van wezen met de Vader naar zijn Godheid en één van wezen met ons naar zijn mensheid, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde, van eeuwigheid uit de Vader gegenereerd naar zijn Godheid, maar in het laatst der dagen omwille van onze zaligheid uit de Maagd Maria, de moeder Gods, geboren naar zijn mensheid, één en dezelfde Christus, Zoon, Heer, Eniggeborene, in twee naturen, onvermengd, onveranderd, ongedeeld, ongescheiden; daarbij wordt het onderscheid tussen de naturen in generlei wijze tenietgedaan door de vereniging, maar veeleer de kenmerkende eigenschap van elke natuur bewaard en samengebracht in één persoon en één hypostase, niet alsof Christus is gescheiden of verdeeld in twee personen, maar één en dezelfde Zoon en eniggeboren God, Woord, Heer, Jezus Christus; precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heer Jezus Christus ons heeft geleerd, en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven."

Kortom de twee-naturenleer. Jezus is 100% mens en 100% God.
Bijdrage van @faramir.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helder en duidelijk kortom; Jezus de Christus is God en Mens.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2012 18:50

Hier staat ook volmaakt God dus 100 % en volmaakt mens ook 100 % en als Hij het Eén is is Hij niet de Andere anders zou het 50 % zijn.

De Here Jezus was volmaakt God en volmaakt Mens, maar niet tegelijkertijd, dat kan ook niet, want dan hoefde Hij zijn Godheid niet af te leggen en kon Hij niet sterven, want Hij is 100 %mens geworden om te kunnen sterven.
God is Geest en kan niet sterven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2012 20:20

Wilsophie schreef:Hier staat ook volmaakt God dus 100 % en volmaakt mens ook 100 % en als Hij het Eén is is Hij niet de Andere anders zou het 50 % zijn.

De Here Jezus was volmaakt God en volmaakt Mens, maar niet tegelijkertijd, dat kan ook niet, want dan hoefde Hij zijn Godheid niet af te leggen en kon Hij niet sterven, want Hij is 100 %mens geworden om te kunnen sterven.
God is Geest en kan niet sterven.

Toch is het zo dat de twee-naturenleer inhoud dat Jezus 100% God en 100% mens is en dat alles tegelijkertijd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2012 21:42

Ik kan niets veranderen aan een leer die mensen bedenken.
Dan zou er moeten staan dat Hij de mensen gedeeltelijk gelijk is geworden, en dat staat er niet.
Er wordt keurig toegevoegd "echter zonder zonde", dus dat is het enige wat afwijkt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2012 21:49

daarbij wordt het onderscheid tussen de naturen in generlei wijze tenietgedaan door de vereniging, maar veeleer de kenmerkende eigenschap van elke natuur bewaard en samengebracht in één persoon en één hypostase, niet alsof Christus is gescheiden of verdeeld in twee personen, maar één en dezelfde Zoon en eniggeboren God, Woord, Heer, Jezus Christus; precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heer Jezus Christus ons heeft geleerd, en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven."

Kijk je kunt het zo ingewikkeld maken dat niemand het begrijpt.
Dit snapt toch niemand.
De dokter niet, de psychiater niet en de wetenschap ligt in een deuk.
En wat betekent "precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heer Jezus Christus ons heeft geleerd en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven.

Wie is "hem' en over welke profeten gaat dit en welke geloofsbelijdenis en welke vaders zijn dit allemaal?
Probeer dit dan eens in goed nederlands uit te leggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 nov 2012 10:25

Wilsophie schreef:Ik kan niets veranderen aan een leer die mensen bedenken.
Dan zou er moeten staan dat Hij de mensen gedeeltelijk gelijk is geworden, en dat staat er niet.
Er wordt keurig toegevoegd "echter zonder zonde", dus dat is het enige wat afwijkt.

Spijtig. Je hebt al aangegeven dat je er anders over denkt dan zo'n beetje alle christenen, dat is prima een ieder zijn eigen mening. Maar om vervolgens te stellen dat al die christenen door mensen bedachte leer aanhangen en dat jij als een van de weinige het wel juist hebt begrepen gaat iets te ver.

Evengoed zou ik kunnen stellen dat individualisten graag hun eigen ketterij bedenken die ingaat tegen Gods Waarheid. Schieten we daar wat mee op? Volgens mij niet en volgens mij kunnen we prima concluderen dat we er anders over denken zonder elkaar de nek af te bijten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”