dalethvav schreef:
In '48 ook?
subtiel, maar zó waar!!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
dalethvav schreef:
In '48 ook?
schelpje3 schreef:Een bundel rechtopgezet koren wordt toch ook wel eens schelf genoemd?
blijblij schreef:even wikipedia bekijken en je krijgt gelijk een mooie theorie:
[i]Een grote uitbarsting op Thera heeft plaatsgevonden in de periode 1627 - 1600 v.Chr, hetgeen gestaafd wordt door dendrologisch onderzoek. Het gevolg van een dergelijke uitbarsting is een grote terugtrekking van water, gevolgd door een tsunami. Tegelijkertijd is een uitbarsting van dit formaat dusdanig, dat deze overdag als rookkolom zichtbaar zou kunnen zijn geweest vanuit het noorden van Egypte, terwijl het de nachtelijke hemel zou hebben kunnen verlicht als een vuurkolom. Voegt men hierbij het feit dat er daadwerkelijk puimsteen is gevonden in de noordelijke Nijldelta, dan is het goed mogelijk dat beide gebeurtenissen in dezelfde tijdsperiode hebben plaatsgevonden. [b]Een andere mogelijkheid is dat de uitbarsting een dusdanige indruk heeft gemaakt op de bevolking, dat deze als een soort echo werd vastgelegd in het verhaal over de uittocht. De legers van de farao zouden in deze uitleg zijn overspoeld door een tsunami, welke het gevolg was van de uitbarsting van een vulkaan.
Katlheen schreef:Is dat niet afhankelijk van de vertaling en hoe je het interpreteert? Daarnaast, maakt het voor je persoonlijke geloofsleven uit? Het idee dat de bijbel letter voor letter waar is in de zin dat ik het letterlijk moet nemen, dat heb ik losgelaten. Ik moet zeggen: Het zorgt voor veel minder twijfel en vragen nav bijvoorbeeld allerlei wetenschappelijke vondsten. Daarnaast, sommige wetenschappelijke inzichten passen prima bij de Bijbel, mits men de Bijbel niet letterlijk neemt.
Mortlach schreef:Ik vind het bijzonder vreemd dat God, enkel om een punt duidelijk te maken, de Egyptenaren eerst dwingt de achtervolging in te zetten om ze daarna als straf te vernietigen. Maar zoiets staat er al eerder geloof ik, dat de Farao eigenlijk wil toegeven maar dat God zijn hart verhardt. Ik vind het allemaal maar een heel vreemd verhaal en vreemd gedrag voor een liefdevolle God. Maar goed, het OT was nu eenmaal wat anders.
Katlheen schreef:Waarom heet het dat ik niet meer zou geloven als ik bepaalde delen uit de Bijbel niet letterlijk neem? Het scheppingsverhaal met 6 dagen letterlijk nemen, staat haaks op wat wetenschappers ontdekken. Geloof ik dan dat er GEEN schepping is geweest? Nee, maar het 6 dagen verhaal durf ik los te laten. Overigens, de Bijbel van a tot z letterlijk nemen, is een wetenschappelijk uitgangspunt. De bijbel zien als een verzameling van verhalen over de relatie tussen God en mens wordt helaas onderbelicht.
Katlheen schreef:Oh weest gerust, ik ga echt niet door de bijbel met een stofkam om te bepalen of iets kan of niet kan. Sommige dingen blijven nu eenmaal wonderen. Maar ik verzet met niet met hand en tand tegen wetenschap die tot bepaalde conclusies komt, die niet overeenkomt met een letterlijke gebeurtenis of omschrijving in de Bijbel. Verhalen zoals over Jona, de opstanding van Christus, dat bezie ik als wonderen en ja, dat is geloofswerk. Maar wetenschap die aantoont dat de aarde en het heelal toch echt een stuk ouder is dan wat wij op basis van de bijbel denken, is een ander verhaal.
boer schreef:
Ik hou het niveau van de docu aan, als je het niet erg vindt, ipv dwaze tradities, die hun gelijk nemen aan de hand van ontegensprekelijke edicten, en dat allemaal omdat Helena eens droomde waar het was, te gek voor woorden, natuurlijk.
Eat this:
http://antipas.net/15faq.htm
Trajecto schreef:In de Bijbel kun je lezen over betekenisvolle dromen en dan die droom van Helena maar weggooien als "te gek voor woorden" vind ik niet terecht.
Dat vind ik een meten met verschillende maten waarvan absoluut niet bewezen is dat het terecht is.
Dan verwacht ik toch meer overtuigende argumenten.
schelpje3 schreef:Ik heb eens een dominee horen zeggen: Jona zat in de walvis (wat volgens de geleerden ook niet kan) maar al had er gestaan dat de walvis in Jona's maag zat, had ik het ook geloofd.
Ga niet teveel tornen aan wat wel of niet kan, dan loop je vast vanaf Genesis 1 inderdaad.
Maar wat nu bij de mens onmogelijk is, is bij God wel mogelijk!
boer schreef:
Sinds er geen enkel bewijs gevonden is in de egypische Sinai, en Paulus ook al zegt dat de berg Sinai in Arabie ligt, lijkt me wel bewezen dat d'r droom dus niet klopte.
Over de locatie van Golgotha zat ze er ook al naast, toch ?
Dromen werden destijds door God aan mensen gegeven ten bate van de zinnebeeldige betekenis ervan, dat kan niet (meer) van toepassing zijn op Helena's droom
Hetzelfde geldt voor d'r zonnegod-aanbiddende heidense zoon, die kind en vrouw om zeep bracht.
Dat gaat er werkelijk niet in bij me.
Nee, maar ja...''In dit teken zult gij overwinnen'' zal hem beslist door een ander zijn ingefluisterd, want Jezus is beslist géén onzichtbare bevelvoerder in het leger, die mensen met het zwaard zou bekeren.
boer schreef:Sinds er geen enkel bewijs gevonden is in de egypische Sinai, en Paulus ook al zegt dat de berg Sinai in Arabie ligt, lijkt me wel bewezen dat d'r droom dus niet klopte.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten