Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hubert schreef:Zodra de dood intreedt zijn we ervan verlost!
mohamed schreef:Dat is hier niet de discussie niet Foppe, bovendien durft menigeen met de brief van Johannes in de hand rustig te beweren dat Jezus na de opstanding een geestelijk lichaam had.
mohamed schreef:Dat is hier niet de discussie niet Foppe, bovendien durft menigeen met de brief van Johannes in de hand rustig te beweren dat Jezus na de opstanding een geestelijk lichaam had.
Foppe1986 schreef:Dat is juist wel de discussie. Thomas was niet dogmatisch over Jezus fysieke opstanding, maar de orthodoxe christenen waren dat. Dat lijkt mij een antwoord op jouw vraag.
Of mag je hier niet zeggen dat het niet waarlijk gebeurd is maar geschreven met een theologisch doel?
Foppe1986 schreef:Welke brief van Johannes?
http://www.statenvertaling.net/bijbel/1_johannes.html
http://www.statenvertaling.net/bijbel/2_johannes.html
Heeft Pinkeltje ook een fysiek lichaam of niet? Wat zeggen de schrijvers daarvan?
mohamed schreef:Van mij mag je, echter tot op heden ontbreken de bewijzen voor je claims.
Pinkeltje heeft maar een schrijver.
mohamed schreef:Ik ga die discussie niet weer met je aan Wilsophie, ik heb je er op gewezen dat het kindje Jezus reeds de Christus werd genoemd maar daar doe je helemaal niks mee.
mohamed schreef:Ik ga die discussie niet weer met je aan Wilsophie, ik heb je er op gewezen dat het kindje Jezus reeds de Christus werd genoemd maar daar doe je helemaal niks mee.
Wilsophie schreef:Dat is ook waar, maar het gaat om de officiële aanstelling. Vele profetieën spreken ovr de Here Jezus in allerlei benamingen in Jesaja bijvoorbeeld. Maar is Hij nu de Vredevorst?
Zit Hij op de troon van David in Jeruzalem?
Kortom geen argument wat je aandraagt.
mohamed schreef:Van mij mag je, echter tot op heden ontbreken de bewijzen voor je claims.
Foppe1986 schreef:Nee hoor, alleen in christelijke kringen ontbreken die bewijzen. In het vroegste christendom had je allemaal mensen met andere meningen. Die meningen werden beslecht door het schrijven van teksten, vooral of Jezus wel echt een lichaam had of niet. Ook de opstanding van de dood was een punt. In de oudste marcus teksten zijn geen teksten gevonden met daarop de opstanding uit de doden. Dat is er later bijgeschreven in een rare handschrift. Misschien offtopic, maar alleen geschreven om te wijzen op het feit dat men theologische geschillen oploste door erover te schrijven. Vandaar ook dat Thomas "dogmatisch" was, en dat Jezus een vis eet (een verhaal dat nergens toe bijdraagt behalve bij het onderuithalen van de mensen die niet geloven in een materieel Jezus lichaam).
Pinkeltje heeft maar een schrijver.
Foppe1986 schreef:Dat weet ik wel. Jezus eigenlijk ook. Namelijk de orthodoxe gemeenten.
Ja, maar het ware Jeruzalem is geen aardse stad en Davids troon geen vergankelijke.
Foppe1986 schreef: In het vroegste christendom had je allemaal mensen met andere meningen. Die meningen werden beslecht door het schrijven van teksten, vooral of Jezus wel echt een lichaam had of niet. Ook de opstanding van de dood was een punt.
Jammer dat je hier volledig de mist in gaat. Mc. 16:1-8 komt in alle handschriften voor, en dat gaat duidelijk over de opstanding (om van andere verwijzingen naar de opstanding maar te zwijgen). Waar jij op doelt is alleen Mc. 16:9-20, een stuk waarin de verschijningen en de zendingsopdracht staat.In de oudste marcus teksten zijn geen teksten gevonden met daarop de opstanding uit de doden. Dat is er later bijgeschreven in een rare handschrift. Misschien offtopic, maar alleen geschreven om te wijzen op het feit dat men theologische geschillen oploste door erover te schrijven.
Vandaar ook dat Thomas "dogmatisch" was, en dat Jezus een vis eet (een verhaal dat nergens toe bijdraagt behalve bij het onderuithalen van de mensen die niet geloven in een materieel Jezus lichaam).
Dat is weer lekker kort door de bocht en je lijkt jezelf te weerspreken want eerder wees je juist op de verschillen.Dat weet ik wel. Jezus [had] eigenlijk ook [één schrijver]. Namelijk de orthodoxe gemeenten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten