Ik denk dat je bedoelt de heilige Geest was nog niet uitgestort, want de profeten waren zeker vervuld met de heilige Geest.
Geef me één tekst waar staat dat men onder het oude verbond was VERVULD met de Heilige Geest.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik denk dat je bedoelt de heilige Geest was nog niet uitgestort, want de profeten waren zeker vervuld met de heilige Geest.
Wilsophie schreef:Geef me één tekst waar staat dat men onder het oude verbond was VERVULD met de Heilige Geest.
Wilsophie schreef:Jazeker kan ik er wat mee en dank je wel, voor mij is het geen handjeklap maar een serieuze studie.
En je hebt gelijk he vervuld worden met de H.G vinden we niet pas v.a. Pinksteren toen de H.G. woning maakte in gelovigen.
Het vond al plaats in vroegere tijden en is absoluut geen deel van of toebehoren bij de doop met of de gave van de H.G.
Het is daarom ook niet identiek met het wonen van de H.G. in ons zoals sommigen van mening zijn, die denken dat het woning maken van de H.G. in een mens het vervuld worden zou zijn.
De inwoning van de H.G. in ons onderscheidt de gelovigen van deze tijd met de gelovigen van het Oude Verbond. Hoewel de H.G. na pinksteren woning had gemaakt in gelovigen werden ze toch nog vervuld met de H.G.
Zo vinden wij vóór pinkst. Bezaleël die met de H.G. vervuld was en Elisabeth idem.
Het vervuld zijn met de H.G. in het OT hield niet de eenheid van Christus in als Hoofd van het Lichaam.
Deze eenheid is verbonden met de gave van de inwoning van de Geest.
Ze is alleen deel van de gelovigen van het tijdperk van de Gemeeente die het lichaam van Christus vormen.
Je ziet dus dat een gelovige van het OT die de H.G. niet in zich had wonen toch met de H.G vervuld kon zijn.
En anderzijds dat een gelovige van nu, die de H.G, wel in zich heeft wonen toch niet met de H.G. vervuld kon zijn.
Daarom werden de Efeziérs vermaand ook met de H.G. vervuld te zijn.
Marloes1g schreef:Maar Wilsophie hoe kon David dan zeggen in Psalm 51-13:
"Verwerp mij niet van Uw Aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij"?
mohamed schreef:Wat jij wilt Wilsophie, je vroeg me om een vers ik gaf je er vier en vervolgens veeg je ze allemaal van tafel met dit vreemde verhaal zonder zelf ook maar met de geringste onderbouwing over de brug te komen. Als jij zeker bent van je geloof kan ik dat alleen maar toejuichen, maar als je niet meer voor rede vatbaar bent moet je de discussie ook niet opzoeken.
Wilsophie schreef:Wat doe ik dan met deze tekst?
`De Heilige Geest was nog niet overmits Jezus nog niet verheerlijkt was"
boer schreef:En toen werd het stil.
Het in-en in trieste is dat de Gemeente, welke het geestelijk huis is, waarvan Jezus de hoeksteen, het geestelijk Lichaam, nauwelijks iets schijnt te weten omtrent de hoedanigheid van haar ''oorsprong'' en karakter.
maar aangezien er een ongefundeerd dogmatisch taboe ligt op scheiding tussen oud en nieuw testament, zal er ook wel niet gauw licht komen , ben ik bang.
Wilsophie schreef:Wat doe ik dan met deze tekst?
`De Heilige Geest was nog niet overmits Jezus nog niet verheerlijkt was"
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten