'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 22:13

De "hang" al dan niet bewust naar zondige daden spelen geen rol meer in het Nieuwe Leven van een Kind van God.

Is dat zo? Paulus spreekt hier anders over.
In Galaten 5:18
Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet.
Het is duidelijk wat de werken van het vlees zijn, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, TWIst, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, Het Koninkrijk van God n i e t beërven.

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid,trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de Wet niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2012 22:14

@ Wilsophie, ik ben het in grote lijnen met je eens, maar het benieuwt mij welke aanklager je bedoelt, want als er geen wet is is er ook geen aanklacht dus staat de aanklager machteloos, of heb ik je misschien niet goed verstaan? :)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 22:21

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid,trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de Wet niet.

Ik acht mijzelf iemand die zich door de Geest laat leiden, dus ben ik niet onder de wet.
Mijn oude vlees of natuur daar rekent God niet meer mee, waarom zou ik dat wel doen?
Mijn schuld is onder het bloed.

De satan is de aanklager der broederen en hij staat ook machteloos, maar blijkbaar zijn er heel veel wettische christenen bij wie het wel lukt want velen gaan gebukt onder de schuld die hen is aangepraat, door die aanklager.

Als de satan mij wijst op mijn schuld zeg ik Ja, maar tis alles genageld aan 't kruis.
"k Zie niet meer op mijn zonden 'k volg Jezus slechts na,
Die m'een plaats schonk in 't Vaderlijk Huis>

Ja genageld aan 't kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld
En het bloed uit Zijn zij,
spreekt van zonden mij vrij
Hij heeft d'eis van Gods wet gans vervuld."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 22:30

Ja de vrucht hebben we kunnen zien op dit forum toen je zeer kwetsende opmerkingen richting Marin deed, dat had je ook per pb kunnen doen wilsophie.

Ik acht mijzelf iemand die zich door de Geest laat leiden, dus ben ik niet onder de wet.
Mijn oude vlees of natuur daar rekent God niet meer mee, waarom zou ik dat wel doen?
Mijn schuld is onder het bloed.

De satan is de aanklager der broederen en hij staat ook machteloos, maar blijkbaar zijn er heel veel wettische christenen bij wie het wel lukt want velen gaan gebukt onder de schuld die hen is aangepraat, door die aanklager.

Als de satan mij wijst op mijn schuld zeg ik Ja, maar tis alles genageld aan 't kruis.
"k Zie niet meer op mijn zonden 'k volg Jezus slechts na,
Die m'een plaats schonk in 't Vaderlijk Huis>

Ja genageld aan 't kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld
En het bloed uit Zijn zij,
spreekt van zonden mij vrij
Hij heeft d'eis van Gods wet gans vervuld."

Dat klinkt heel mooi, maar past niet bij de uitspraak dat zondige daden geen rol meer in het Nieuwe Leven van een kind van God spelen.

Overigens kan je mij niet betichten van een wettische christen, verre van dat, maar wel een eerlijke
die zichzelf onderzoekt, en fouten toe zal geven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:38

Ja de vrucht hebben we kunnen zien op dit forum toen je zeer kwetsende opmerkingen richting Marin deed, dat had je ook per pb kunnen doen wilsophie.

Ja daar heb je het al.
Ik had het kunnen weten.
Dit had ook per pb gekund.
Maar zo leer je iemand nog eens kennen. Niet alles is wat het lijkt. Nietwaar?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 23:41

quote="Wilsophie"

Ja daar heb je het al.
Ik had het kunnen weten.
Dit had ook per pb gekund.
Maar zo leer je iemand nog eens kennen. Niet alles is wat het lijkt. Nietwaar?

Nou ik vind het wel een teleurstelling, en dan ga je ook nog als een puber kissebissen met nog iemand en de hatelijkeheden vliegen over een weer.
Schril kontrast met wat je hier terug schrijft, over de vrucht.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:51

Als jij dat zo ervaart dan is dat jouw probleem. Je labelt het anders dan dat ik het bedoeld heb.
Het zij zo.
Wees blij dat zulke dingen jou niet overkomen. Dank God ervoor.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 feb 2012 00:01

schaapje schreef:Nou ik vind het wel een teleurstelling, en dan ga je ook nog als een puber kissebissen met nog iemand en de hatelijkeheden vliegen over een weer.
Schril kontrast met wat je hier terug schrijft, over de vrucht.

Heeft Wilsophie soms iets gezegd wat je niet aanstaat? :lol:

Waar heb je Christus eigenlijk voor nodig als je toch niet gelooft dat hij de zonde in het vlees (Rom 8,3) veroordeeld heeft?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 00:56

mohamed schreef:Heeft Wilsophie soms iets gezegd wat je niet aanstaat? :lol:
Waar heb je Christus eigenlijk voor nodig als je toch niet gelooft dat hij de zonde in het vlees (Rom 8,3) veroordeeld heeft?

Ik geloof dat ik een mening heb geventileerd over de leer van de restitutie en dat is in verkeerde aarde gevallen. :wink: ( zie topic over geweten)
Mooie tekst uit Romeinen 8 vers 3. =D>

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 feb 2012 09:22

Voor Wilsophie geen boezemzonden en ook geen andere zonden meer, dus voor haar nooit meer iets te belijden aan God of de medemens, want ze vergeet ze meteen zegt ze. (pag.3)
(je hebt overigens m'n laatste reactie volkomen genegeerd)
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 29 feb 2012 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 09:47

Ik negeer helemaal niets, dan heb ik het niet gezien.
Nee voor mij geen zonden meer. God rekent er niet meer mee, dus waarom zou ik het wel doen.
Als jij je lijstje met zonden moet opsommen weet jij ze nog wel dan?
Ik niet.

Is er niet een Psalm wat ergens zingt : "En nu geen zondaar meer"
En dan iets over : "Gij laat geen ?? staan.
O hoop en lust...ik ken het niet meer, maar de briljante organist in ons midden zal het vast wel kennen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 feb 2012 09:52

Wilsophie schreef:Ik negeer helemaal niets, dan heb ik het niet gezien.
Nee voor mij geen zonden meer. God rekent er niet meer mee, dus waarom zou ik het wel doen.
Als jij je lijstje met zonden moet opsommen weet jij ze nog wel dan?
Ik niet.

Is er niet een Psalm wat ergens zingt : "En nu geen zondaar meer"
En dan iets over : "Gij laat geen ?? staan.
O hoop en lust...ik ken het niet meer, maar de briljante organist in ons midden zal het vast wel kennen.

Da's geen psalm maar een gezang uit Joh. d. Heer: Verlosser Vriend!
En nee, ik ben niet zo vergeetachtig. Ik wacht trouwens ook niet tot het eind van de dag als ik merk dat ik iets verkeerd gedaan heb, maar ik breng het meteen bij Hem.

Bovendien moet je je medemens ook vergeving vragen als je hem iets misdoet.
Luk.17:3 Als nu uw broeder tegen u zondigt, bestraf hem. En als hij tot inkeer komt, vergeef hem. 4 En als hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal per dag naar u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, dan zult u hem vergeven.
Dit gaat wel over vergeven, maar het impliceert wel dat er vergeving gevraagd wordt door de (wedergeboren) broeder.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 10:09

Als je een ander iets misdaan hebt hoor je het in orde te maken met hem, en hem er vergeving voor te vragen.
Verder gebeuren er nog steeds wonderen, en worden er nog wel eens doden opgewekt, stond pas nog in de vragenrubriek van ds. Vreugdenhil.

Doden opwekken, ja ik heb het gezien op een filmpje van dat kindje, vreemd dat er in de binnenlanden ineens camera's waren om het te filmen.
Nee zo goedgelovig ben ik nu ook weer niet.
Er is maar Eén uit de doden opgewekt en dat is de Here Jezus Christus.
Alle andere opgewekten door de Heer Zelf stierven later alsnog.
Die wonderen waren nodig opdat Hij zou zien dat Hij de Zoon van God was.
De latere wonderen van de Apostelen gebeurde bij de fundamentlegging van de Gemeente en dat is niet meer aan de orde want het "gebouw" is bijna af. Het wachten is op de Hoeksteen.
Als je een ander iets hebt misdaan is het fatsoenlijk net als alle andere mensen om vergeving te vragen en dat doe ik danook,"gelijk Christus u vergeven heeft doet gij evenzo" .
Maar dat doet mijn ongelovige buurvrouw ook hoor dat is niet iets specifieks voor Christenen.
Zoals jij het stelt maak je er weer een wetje van.

Klopt dat al onze zonden van heden/verleden/toekomst vergeven zijn, maar wij zijn mensen van de tijd en als wij na onze wedergeboorte nieuwe zonden doen horen wij die te belijden.
We blijven Zijn kinderen, maar als we zondigen is van onze kant de Vader - kind relatie verstoord, dan wals je niet zomaar door!

Waar staat dit in de Bijbel. Je spreekt jezelf tegen wij zijn mensen van de tijd?
Welnee we zijn Zijn Eigendom en hebben Eeuwig Leven en dat is niet van deze tijd hoor.
Er staat nergens dat de Here Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld behalve voor de zonden die gelovigen doen als ze wedergeboren zijn daar moet
Ik dan nog een keer voor terugkomen.
En de relatie verstoord?
>..."Want ik ben verzekerd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden , noch machten noch tegenwoordig noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch toekomende dingen, noch tegenwoordige dingen ( hoezo mensen van de tijd?) , noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onze Heere"

"Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het Die rechtvaardig
maakt".

"Zodan wij kennen van nu aan niemand naar het vlees...."

"Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende hun zonden hun niet toerekenende,..."

"Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade opdat wij barmhartigheid mogen krijgen en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd"..

"Hoeveel te meer zal het bloed ( leven) van Christus Die door de eeuwige Geest Zichzelf onstraffelijk opgeofferd heeft uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen".
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 feb 2012 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 10:13

Da's geen psalm maar een gezang uit Joh. d. Heer: Verlosser Vriend!

Hartstikke goed van jou, dank je wel. Ga het meteen even opzoeken , eerst een kopje koffie.
En de hond eruit.

Ik ben al wat ouder en ben niet bezig met wat ik fout doe maar probeer zoveel mogelijk goed werk af te leveren.
Dat ik zondig is onontkomelijk want wij leven nog op deze besmeurde aarde en onze voeten worden vuil en besmet.
Maar onze wandel is in de hemel vanuit waar wij de Zaligmaker verwachten en we zouden bedenken te dingen die Boven zijn.
Mijn gerichtheid is niet naar mijn vieze voeten maar omhoog.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 10:16

Het is ook een gezang. Gezang 49 vers 1 en 5 , ik wist dat nog van de lagere school, toen we elke maandagmorgen een psalmversje moesten opzeggen.

"Een zondaar een verlost o Heer
Maar nu geen zondaar meer."

Terug naar “[Religie] - Open forum”