Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Ik zal er eens voor gaan zitten....
mohamed schreef:[ Hieruit concludeer ik stoutmoedig: indien de stam door het vuur gegaan is, zo zijn ook de takken gelouterd.
marin schreef:De doop is een symbool voor: de kruisiging van de oude zondige mens, het begraven daarvan, waarna men dan als een nieuwgeborene opstaat.
De doop weerspiegelt tevens het kruisigen, het begraven en de opstanding van Christus. Door de doop is de mens dan ook met Christus mede gekruisigd. Hij heeft daarmee de oude mens afgelegd, en de nieuwe aangedaan. Zo moet hij dan gestorven zijn voor wat de zonde betreft, en als herboren verder leven naar de wil van God. (Rom.6:1-14; 2 Cor.5:14-21; Gal.2:15-21; 3:26-29; Efez.4:17-24).
Wanneer kan men zich nu laten dopen? Dat is dus wanneer men tot het besef gekomen is dat men een zondaar is en men berouw heeft van de zouden, en tevens dat men de liefde en de genade van God nodig zal hebben om een andere weg te kunnen bewandelen. Dus in deze volgorde: zonde, berouw en bekering.
En als bevestiging van de bekering volgt de doop, het bad der wedergeboorte. Door de doop is de mens weer met God verbonden.
Wie zich dan ook laat dopen, geeft daarmee dus te kennen dat hij met de zonde gebroken heeft, en a1s herboren verder wil leven naar de wil van God. Door de doop is hij een verbond aangegaan met God. Door de doop heeft hij symbolisch zijn oude zondige leven gekruisigd, zijn zonden begraven, welke hij achtergelaten heeft in het waterbad, en daaruit weer als een nieuwgeborene is opgestaan.
En om dit alles duidelijk te maken, geschiedt de doop daarom ook altijd door onderdompeling. (Luc.3:3; Joh.3:22-23; Hand.2:36-42; 8:36-38; Efez.4:1-6; Marc.1:4-5,9-10).
Dopen betekent dan ook letterlijk onderdompelen.
boer schreef:Beste Mohammed.
Het is een moeilijke situatie.
Als ik naar mezelf kijk, beschouw ik me als ongedoopt, (lichamelijk), maar geestelijk wel gedoopt (in de zin dat ik het geloof heb aangenomen en me bekeerd heb van mijn oude wereldse leven)
Ik ben het dan ook zeker met je eens dat de doop geen sacrament is of genademiddel (alsof een paar waterdruppels ook maar iets doen), maar dat het gaat om de geestelijke verandering.
Anderszijds was een bekering destijds altijd snel en ongecompliceerd, men werd gedrongen zich ter plekke te laten dopen.
Waarom was Paulus bv blij dat hij niet gezonden was om te dopen?
hoe dan ook, jij zegt dus eigenlijk dat er geen zichtbare stoffelijke tekenen meer zijn...Hoe zit het dan met het avondmaal?
Is dat eigenlijk ook iedere maaltijd, die je nuttigt, en niet als deel van een kerkelijk systeem , welke besluit wie mag en kan aangaan, niet te veel, niet te weinig?
mohamed schreef:Volgens Paulus kregen zij (de eerste christenen) het eeuwige leven door het bad (water) van de wedergeboorte en doordat de heilige Geest over hen was uitgegoten. Zij kregen het eeuwige leven dus niet alleen door de waterdoop, maar door gedoopt te worden met water en met geest, precies zoals Jezus ook zei:
'Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.' (Joh 3,5)
We hebben dus twee getuigen die ervan getuigen dat men behouden was door gedoopt te worden met water en met geest. Doch wat jij zegt is als ik je goed begrijp, dat Petrus uitsluitend spreekt over de waterdoop en dat zij dus behouden waren door alleen water (v 21a). Dat zou in tegenstrijd zijn met wat Christus en Paulus leerden en dat zou Petrus nooit doen maar bovendien schreef hij ook nog dat de doop waar hij op doelde niet het vuil van je lichaam wast, hetgeen nou net kenmerkend is aan water.
Laat het goed tot je doordringen dat Petrus schreef de doop 'waardoor u nu (d.w.z. zijn lezers in de eerste eeuw) wordt gered' en dat Jezus en Paulus leerden dat men gered werd door gedoopt te worden met water en met geest. Derhalve kan Petrus nooit, maar dan ook nooit alleen de waterdoop hebben bedoeld en al helemaal niet de waterdoop die jij en ik zijn ondergaan, nee nooit en te nimmer.
Ja, voor de laatste keer: JOHANNES DE DOPER!
'Dit was de man over wie de profeet Jesaja sprak toen hij zei: ‘Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden.”’ (Matteüs 3,3)
'Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!”’ (Marcus 1,3)
'zoals geschreven staat in het boek met de uitspraken van de profeet Jesaja: ‘Luid klinkt een stem in de woestijn: “Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden!' (Lucas 3,4)
mohamed schreef:[ Ja dat lijkt me wel terwijl Jezus heeft gezegd dat hij avondmaal zal houden met een ieder die gelooft.
'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.' (Op 3,20)
JHM schreef:Wie de huidige waterdoop uitvoert doet er niet toe enkel Jezus doet ertoe dankzij Zijn opstanding kunnen vragen om de waterdoop (1 Petr 3:21-22).
mohamed schreef:[ Ja dat lijkt me wel terwijl Jezus heeft gezegd dat hij avondmaal zal houden met een ieder die gelooft.
'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.' (Op 3,20)
Pasker schreef:En @mohamed, kan jij daar van meepraten en is dat ook jouw ondervinding of heb jij dat alleen van horen zeggen?
Lichtzwaard schreef:Eens het Heilig Doopsel ontvangen is men voor eeuwig gedoopt en onuitwisbaar voor eeuwig!!!!!!!
meribel schreef:
@lichtzwaard ;en wat betekent dat dan voor die persoon dat hij voor eeuwig gedoopt is. Heeft diegene er nog wat aan als hij verder in zijn leven besluit dat hij niets te maken wil hebben met God?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten