parsifal schreef:Jantjes schreef:Tja, volgens sommige nog veel eerder dan Origenes en Tertulianus. Handelingen van de Apostelen 16:15 en 16:33 en 18:8. Volgens hen worden daar huizen en gezinnen met kinderen gedoopt.
In de begin periode van de Rooms-katholieke Kerk is de kinderdoop goed in gebruik gekomen, omdat een kind bij de geboorte is belast met de erfzonde. Als het ongedoopt, en dus nog belast met de erfzonde, stierf, zou het niet in de Hemel komen maar in het Voorgeborchte (daartegen diende de Nooddoop). Deze leer is thans grotendeels verlaten, en tegenwoordig staat de doop voor de opname van het pasgeboren kind in de gemeenschap van de Kerk. Ze worden dus toegeeflijker. Nog een klein stukje en schaffen ze de kinderdoop af.
He maar dit is een heel ander argument dan dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Zelf geloof ik ook dat de kinderdoop al gepraktiseerd werd door de apostelen (Ik geloof ook dat kinderen die in staat waren vast voedsel te krijgen aan het avondmaal gingen in die tijd). Het punt is dat het aantoonbaar is dat de kinderdoop al behoorlijk bekend was (en gezien Origenes schrijfselen waarschijnlijk de hoofdstroom) voor de kerk (laat staan de RKK) een machtsfactor werd en in tijden van vervolging.
Ik geloof ook dat er een parallel is met de besnijdenis (niet een vervanging), waar de belofte van de besnijdenis van het hart ook voor de kinderen is (Deut 30:6). Een gezin is niet zomaar een verzameling individuen. Het is een geheel waarbinnen iedereen verantwoordelijkheid heeft, maar best als geheel aangesproken kan worden en als gelovig gerekend kan worden. In Hand 16 bij de cipier staat geloof in het enkelvoud en dan volgt "en gij zult zalig worden, gij en uw huis"
Wat een dwaalleer
 Hoe zie je dat voor je dan ? Kinderen met een bekertje ranja ?
  Hoe zie je dat voor je dan ? Kinderen met een bekertje ranja ?





 Ik vind voor beide uitleggingen Bijbels gezien een hoop te zeggen.... De vraag is dan op welk moment de doop toegepast moet worden (als teken van het verbond of als teken van wedergeboorte). En de waarde voor de kinderdopers zit hem dan daar in dat het een teken is van het verbond. Niet van wedergeboorte. Toch zegt het dan wel wat over de kinderen: Dat ze heilig zijn en schoongewassen door het bloed van Jezus Christus (en daaraan mag ook de waarde worden ontleend dat we als zo'n kind voor het wedergeboren kan worden sterft, het naar God toe gaat omdat het van Hem is.
 Ik vind voor beide uitleggingen Bijbels gezien een hoop te zeggen.... De vraag is dan op welk moment de doop toegepast moet worden (als teken van het verbond of als teken van wedergeboorte). En de waarde voor de kinderdopers zit hem dan daar in dat het een teken is van het verbond. Niet van wedergeboorte. Toch zegt het dan wel wat over de kinderen: Dat ze heilig zijn en schoongewassen door het bloed van Jezus Christus (en daaraan mag ook de waarde worden ontleend dat we als zo'n kind voor het wedergeboren kan worden sterft, het naar God toe gaat omdat het van Hem is.





