gerritse schreef:Dag allemaal,
Het juiste antwoord - naar mijn mening- is al door anderen gegeven, namelijk dit:
"Mij stellende op de vaste grond van het behoud, het verzoenende offer van Jezus Christus, waardoor mijn zonden zijn vergeven, mag ik best rond mij heen kijken naar wat andere godsdiensten leren".
Toch wil ik ook bij deze ongetwijfeld juiste beantwoording nog weer een aanvulling geven.
Op deze vraag is geen juist antwoord te geven. Iemand vragen welk biertje hij/zij het lekkerst vindt, is ook niet met een eenduidig voor ieder geldend (juist) antwoord te sluiten.
Waarom zouden wij naar andere godsdiensten kijken, nu er in het geloof ván Jezus en in het geloof ín Jezus nog zoveel ontdekkingen zijn te doen.
Omdat het interessant is kennis te nemen van wat anderen denken, doen en waarom ze dat denken en doen.
De beantwoording van de waarom-vraag levert denk ik altijd wat begrip op voor de situatie en/of denkwereld van een ander (Pas op: dat betekent niet dat je het moet goedkeuren). En van een beetje begrip voor elkaar is de wereld nog niet zo vaak slechter geworden.
Eerst dat geloof ván Jezus: jullie weten allemaal van de wonderen en tekenen, die hij deed. En toen zei hij nog, dat zijn volgelingen te zijner tijd grotere tekenen zouden doen dan hij. En in Markus 16 v 17 somt hij het een en ander op:
- demonen uitdrijven
- zieken de handen opleggen.
Paulus , met zijn doeken, (Hand 19 v 12) en Petrus met zijn schaduw, ( Hand 5 v 15) lieten iets van die glorie zien, maar er is nog genoeg te doen op dit vlak. En de dappere fronttroepers uit Openbaring 11 ontwikkelen ook grote kracht, zodat hun woord de tegenstrevers geestelijk doodt, ( v 5). En die voorhoede, dat zijn niet Mozes en Elia , maar die elitetroep wordt uit ons midden gerecruteerd.
En dan dat geloof ín Jezus: die onwankelbare grond, dat hij mens én God is, waar we nooit van af mogen wijken.
We wijken toch niet af van Jezus als we kennis opdoen van de wereld waarin wij leven.
Sterker nog: God heeft alles gemaakt. Zonder God was er niks. Dat betekent dan ook dat onze hindoes in India schepsels van God zijn. (Ik denk niet dat de Hindoes in India dit onderschrijven

). Maar door het kennisnemen van de Hindoe gedachtewereld bestuderen we dus ook schepsels van God.
En de doop in de Heilige Geest met zijn nog onvoldoende verkende gaven en vrucht. Wat zouden wij eigenlijk nog naar andere stromingen kijken. Er zijn er duizenden. Wanneer je niet heel vast staat op het 'in'fundament en uitziet naar de 'ván'mogelijkheden, dan word je o zo gauw meegesleurd.
Als je vermoed dat je van een stukje lezen in de Koran omslaat naar Moslim, dan moet je het wellicht niet doen. Maar...God is bij ons, hij beschermt ons.
Ik weet wel, dat in 1 Thessalonicenzen 5 v 21 staat:
"Onderzoek alles, behoud het goede', maar in de context gelezen, gaat het hier over een ander zaak: de Geest niet uitdoven, de profetieën niet verachten, maar onderzoek doen of ergens in die profetieën fouten zijn geslopen, daarbij Gods Geest niet wegjagende.
We mogen deze tekst niet te ruim toepassen.
Onderzoek het veld van Gods mogelijkheden voor ons maar goed. Dan ben je daar zo door in beslag genomen, dat je 'al die andere dingen'niet nodig hebt. En ik ben er zeker van, dat je dan ook éen van de Geestesgaven zult zien ontbloeien , namelijk het vermogen om te onderscheiden, wat wel en wat niet van Gods Geest afkomstig is, ( 1 Korinthe 12 v 10). En dan ben je 'open minded'naar boven toe.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)