Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

eml

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor eml » 22 jan 2010 13:45

Valt mee hoor, ik sta wat dat betreft open voor alles en iedereen. Ik heb zelfs al vrienden gemaakt hier, of niet Gerdien? En ik schrijf alles met een lach hoor, hoop jullie ook. Beetje relativeren allemaal en niet te lange tenen, toch?[/quote]

Daar blijkt anders weinig van...[/quote]

Oh jawel, ik sta open voor alle theoriën, wel graag onderbouwen met feiten en niet alleen met prachtige verhalen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 jan 2010 20:11

Hoe komt het toch dat de reacties van twee niet-christenen zo verschillend overkomen? Hoewel ik het zelden met één van twee eens ben.
- Mortlach's reacties zijn zelden vervelend om te lezen
- EML's reacties zijn zelden niet-vervelend om te lezen
Kunnen jullie ophelderen wat het verschil in jullie stijl is?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 jan 2010 20:24

TheKeimpe schreef:Hoe komt het toch dat de reacties van twee niet-christenen zo verschillend overkomen? Hoewel ik het zelden met één van twee eens ben.

Alle mensen zijn verschillend. Waarom verschilt jouw stijl met die van een willekeurige andere forumdeelnemer? Vaak weet je niet genoeg van elkaar om daar een genuanceerd antwoord op te geven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2010 20:59

Maar dank je voor het compliment :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 22 jan 2010 21:50

eml schreef:Oh jawel, ik sta open voor alle theoriën, wel graag onderbouwen met feiten en niet alleen met prachtige verhalen

Zelfs als men theorieën of gedachten heeft zonder onderbouwing vind ik het meestal nog interessant waarom men er zo over denkt en niet anders.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2010 09:49

Faramir schreef:
TheKeimpe schreef:Hoe komt het toch dat de reacties van twee niet-christenen zo verschillend overkomen? Hoewel ik het zelden met één van twee eens ben.

Alle mensen zijn verschillend. Waarom verschilt jouw stijl met die van een willekeurige andere forumdeelnemer? Vaak weet je niet genoeg van elkaar om daar een genuanceerd antwoord op te geven.

Vandaar mijn vraag.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 23 jan 2010 10:34

TheKeimpe schreef:
Faramir schreef:

Vandaar mijn vraag.

Ben bang dat jij toch de enige bent die daar echt antwoord op kan geven, waarom vind je de ene reactie vervelend en de andere niet? En waarom benadrukken dat het om twee niet-christenen is mij volkomen onduidelijk, alsof christenen niet allemaal een eigen stijl en persoonlijkheid hebben.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2010 11:14

Pfoe, ik heb het mijzelf weer eens moeilijk gemaakt. Van een zee van gedachten laat ik één druppeltje op het forum vallen...
Daarom maar wat vragen aan mijzelf:

Wat heeft het niet-christen zijn hiermee te maken?
Dit heb ik vooral genoemd om aan te geven dat de sympathie niet ligt in het met elkaar eens zijn. Iemand wiens standpunten je deelt, heeft al gauw een streepje voor.

Waarom vind je de ene stijl dan vervelend en de andere niet?
Ik denk dat het ligt aan... hoe moet ik het zeggen... dat is nu juist volgens mij mijn vraag. Hoe komt het toch dat ik Eml hier op het forum zo vreselijk irritant vind (terwijl het misschien best een heel aardig mens is, maar dat lukt niet om het digitaal aan mij over te brengen)? Misschien ligt het wel aan het onderwerp van dit topic. Eml komt op mij closed-minded over.

En nu verder?
Ik denk dat ik vragen stel waarop het antwoord niet direct te geven is. Ik ga maar weer gauw verder met het leren van een Analyse tentamen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 13:00

Misschien komt het omdat ik het christelijk geloof niet als vijand zie die bestreden of besmeurd moet worden - de stukjes van eml wekken in mij de impressie op dat hij dat nog wél zo ziet. Verder ben ik het wel eens met wat scheermes zei: het maakt me niet uit wat je gelooft, en hoe rationeel dat is; het enige echt interessante voor mij is waarom je dat gelooft. Dat, plus het feit dat het ook goed is als je ook niet overal antwoorden op hebt. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik wanneer het onderwerp wetenschap betreft nog wel behoorlijk ingegraven ben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2010 14:56

Mortlach probeert zich in te leven in andermans gedachten, ook als hij het niet met die ander eens is.
EML lijkt er behagen in te scheppen andermans gevoelens en opvattingen af te branden.

Het eerste is moeilijk, het tweede is lekker makkelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 02 feb 2010 22:14

Dag allemaal,

Hier wordt gevraagd, hoe 'open minded' we zijn. Met de vraag lijkt bedoeld te worden of wij wel met een blanco gezindheid van allerlei leringen kennis willen nemen.

Het juiste antwoord - naar mijn mening- is al door anderen gegeven, namelijk dit:
"Mij stellende op de vaste grond van het behoud, het verzoenende offer van Jezus Christus, waardoor mijn zonden zijn vergeven, mag ik best rond mij heen kijken naar wat andere godsdiensten leren".

Toch wil ik ook bij deze ongetwijfeld juiste beantwoording nog weer een aanvulling geven.

Waarom zouden wij naar andere godsdiensten kijken, nu er in het geloof ván Jezus en in het geloof ín Jezus nog zoveel ontdekkingen zijn te doen.

Eerst dat geloof ván Jezus: jullie weten allemaal van de wonderen en tekenen, die hij deed. En toen zei hij nog, dat zijn volgelingen te zijner tijd grotere tekenen zouden doen dan hij. En in Markus 16 v 17 somt hij het een en ander op:
- demonen uitdrijven
- zieken de handen opleggen.
Paulus , met zijn doeken, (Hand 19 v 12) en Petrus met zijn schaduw, ( Hand 5 v 15) lieten iets van die glorie zien, maar er is nog genoeg te doen op dit vlak. En de dappere fronttroepers uit Openbaring 11 ontwikkelen ook grote kracht, zodat hun woord de tegenstrevers geestelijk doodt, ( v 5). En die voorhoede, dat zijn niet Mozes en Elia , maar die elitetroep wordt uit ons midden gerecruteerd.

En dan dat geloof ín Jezus: die onwankelbare grond, dat hij mens én God is, waar we nooit van af mogen wijken.

En de doop in de Heilige Geest met zijn nog onvoldoende verkende gaven en vrucht. Wat zouden wij eigenlijk nog naar andere stromingen kijken. Er zijn er duizenden. Wanneer je niet heel vast staat op het 'in'fundament en uitziet naar de 'ván'mogelijkheden, dan word je o zo gauw meegesleurd.

Ik weet wel, dat in 1 Thessalonicenzen 5 v 21 staat:
"Onderzoek alles, behoud het goede', maar in de context gelezen, gaat het hier over een ander zaak: de Geest niet uitdoven, de profetieën niet verachten, maar onderzoek doen of ergens in die profetieën fouten zijn geslopen, daarbij Gods Geest niet wegjagende.

We mogen deze tekst niet te ruim toepassen.

Onderzoek het veld van Gods mogelijkheden voor ons maar goed. Dan ben je daar zo door in beslag genomen, dat je 'al die andere dingen'niet nodig hebt. En ik ben er zeker van, dat je dan ook éen van de Geestesgaven zult zien ontbloeien , namelijk het vermogen om te onderscheiden, wat wel en wat niet van Gods Geest afkomstig is, ( 1 Korinthe 12 v 10). En dan ben je 'open minded'naar boven toe.

Daag
Ger

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2010 11:38

gerritse schreef:Toch wil ik ook bij deze ongetwijfeld juiste beantwoording nog weer een aanvulling geven.

Waarom zouden wij naar andere godsdiensten kijken, nu er in het geloof ván Jezus en in het geloof ín Jezus nog zoveel ontdekkingen zijn te doen.

Omdat het een daad van naastenliefde is ten minste objectief kennis te nemen van de basisbeginselen van wat voor anderen een zeer belangrijke peiler van hun bestaan is.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 feb 2010 12:18

gerritse schreef:Dag allemaal,

Het juiste antwoord - naar mijn mening- is al door anderen gegeven, namelijk dit:
"Mij stellende op de vaste grond van het behoud, het verzoenende offer van Jezus Christus, waardoor mijn zonden zijn vergeven, mag ik best rond mij heen kijken naar wat andere godsdiensten leren".

Toch wil ik ook bij deze ongetwijfeld juiste beantwoording nog weer een aanvulling geven.

Op deze vraag is geen juist antwoord te geven. Iemand vragen welk biertje hij/zij het lekkerst vindt, is ook niet met een eenduidig voor ieder geldend (juist) antwoord te sluiten.

Omdat het interessant is kennis te nemen van wat anderen denken, doen en waarom ze dat denken en doen.
De beantwoording van de waarom-vraag levert denk ik altijd wat begrip op voor de situatie en/of denkwereld van een ander (Pas op: dat betekent niet dat je het moet goedkeuren). En van een beetje begrip voor elkaar is de wereld nog niet zo vaak slechter geworden.

Eerst dat geloof ván Jezus: jullie weten allemaal van de wonderen en tekenen, die hij deed. En toen zei hij nog, dat zijn volgelingen te zijner tijd grotere tekenen zouden doen dan hij. En in Markus 16 v 17 somt hij het een en ander op:
- demonen uitdrijven
- zieken de handen opleggen.
Paulus , met zijn doeken, (Hand 19 v 12) en Petrus met zijn schaduw, ( Hand 5 v 15) lieten iets van die glorie zien, maar er is nog genoeg te doen op dit vlak. En de dappere fronttroepers uit Openbaring 11 ontwikkelen ook grote kracht, zodat hun woord de tegenstrevers geestelijk doodt, ( v 5). En die voorhoede, dat zijn niet Mozes en Elia , maar die elitetroep wordt uit ons midden gerecruteerd.

En dan dat geloof ín Jezus: die onwankelbare grond, dat hij mens én God is, waar we nooit van af mogen wijken.

We wijken toch niet af van Jezus als we kennis opdoen van de wereld waarin wij leven.
Sterker nog: God heeft alles gemaakt. Zonder God was er niks. Dat betekent dan ook dat onze hindoes in India schepsels van God zijn. (Ik denk niet dat de Hindoes in India dit onderschrijven :-)). Maar door het kennisnemen van de Hindoe gedachtewereld bestuderen we dus ook schepsels van God.

En de doop in de Heilige Geest met zijn nog onvoldoende verkende gaven en vrucht. Wat zouden wij eigenlijk nog naar andere stromingen kijken. Er zijn er duizenden. Wanneer je niet heel vast staat op het 'in'fundament en uitziet naar de 'ván'mogelijkheden, dan word je o zo gauw meegesleurd.

Als je vermoed dat je van een stukje lezen in de Koran omslaat naar Moslim, dan moet je het wellicht niet doen. Maar...God is bij ons, hij beschermt ons.
Ik weet wel, dat in 1 Thessalonicenzen 5 v 21 staat:
"Onderzoek alles, behoud het goede', maar in de context gelezen, gaat het hier over een ander zaak: de Geest niet uitdoven, de profetieën niet verachten, maar onderzoek doen of ergens in die profetieën fouten zijn geslopen, daarbij Gods Geest niet wegjagende.

We mogen deze tekst niet te ruim toepassen.

Onderzoek het veld van Gods mogelijkheden voor ons maar goed. Dan ben je daar zo door in beslag genomen, dat je 'al die andere dingen'niet nodig hebt. En ik ben er zeker van, dat je dan ook éen van de Geestesgaven zult zien ontbloeien , namelijk het vermogen om te onderscheiden, wat wel en wat niet van Gods Geest afkomstig is, ( 1 Korinthe 12 v 10). En dan ben je 'open minded'naar boven toe.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Josepha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Josepha » 06 feb 2010 08:15

Ik ben behoorlijk open minded, maar besef steeds meer dat ik wel van stereotiepetjes houd. Daarnaast heb ik een hekel aan kortzichtigheid, wat mij zelf weer kortzichtig maakt richting 'kortzichtige mensen'... :?

Lampie

Berichtdoor Lampie » 10 feb 2010 14:31

Wat jij daar schrijft over kortzichtigheid herken ik meteen, Josepha

Op zich ben ik erg open-minded, ten minste zolang God en het Christendom niet afgekraakt worden. Als ik merk dat mensen mijn geloofsovertuiging respecteren, heb ik er meestal ook weinig moeite mee om hun gedachtengoed te respecteren.

Het komt helaas ook vrij vaak voor dat mensen zo anti-christendom/kerk zijn dat ze elke gelegenheid aanpakken om het de grond in te trappen. Op het moment dat ik zo iemand tegen kom, wordt ik altijd ontzettend fel en kortaf en daardoor krijg ik dan het stempel 'not-open-minded'.

Tegelijkertijd heeft dit mij het mooiste compliment opgeleverd dat ik ooit heb gehad; Iemand zei tegen mij dat hij kon zien hoeveel ik van God hield, omdat ik niet toeliet dat iemand ook maar een vinger in Zijn richting uitstak.

Terug naar “[Religie] - Open forum”