saartje schreef:mensen, mijn excuses voor het onnadenkend neerplanten van heidens cq rooms.... Dit is idd een verschil en ik heb het in de gauwigheid op deze manier getypt, maar niet terecht zie ik, sorry!
Maar sinterklaas is wel rooms, toch? (nou word ik heel voorzichtig;-)) En Sinterklaas wordt oorspronkelijk als een heilige gezien. Nou is het in onze kringen allemaal fout wbt heiligenverering etc etc want dat kan niet en dat is Rooms enz. Daarom ben ik altijd zo verbaasd dat als het om sinterklaas gaat,men hier opeens geen moeite meer mee heeft en dat men dan altijd het excuus van gezelligheid en niet te zwaar aan tillen heeft. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... Nou duidelijker hoe ik het bedoel?
Sint Nicolaas is van oorsprong een (rooms-)katholieke (en volgens mij overigens ook een heilige n de oosters orthodoxe Kerk) heilige die zijn sterfdag op 6 december heeft. Om het 'rooms' te noemen raakt overigens kant noch wal aangezien ze in het bisdom Rome echt geen Sinterklaas vieren (althans niet zoals in Nederland) dat is meer een gebruik in de Nederlandse kerkprovincie. Verder vind ik dat je wel een interessant punt aansnijd.
Sint Nicolaas is een heilige en dat vieren we op 6 december. De avond van 5 december hoort liturgisch gezien bij 6 december. (zo zal bijvoorbeeld de Mis op zaterdagavond hetzelfde zijn als op zondagochtend). Heiligen kan je op vele manieren eren en de viering van pakjesavond kan er daar een van zijn. Dat protestanten niet aan heiligen verering doen staat dan ook wel ter discussie. Jazeker zullen zij het niet zo verwoorden, maar ook de geboortedag van Calvijn wordt dit jaar bijvoorbeeld uitbundig gevierd. En over een aantal jaren zal hetzelfde met Luther gebeuren. Of wat te denken van de jaarlijks terugkerende hervomringsdag dat in het teken van Luther staat.
Het vereren van heiligen of voorbeeldfiguren kan op vele manieren.
Die 'rel' in België was idd omdat er op de mijter van Sint Nicolaas geen kruis meer mocht staan onder seculiere druk. Aangezien Sint Nicolaas een bisschop moet uitbeelden is het een nogal vreemde concessie. Daarnaast is het hele gebeuren doordrenkt van katholieke symbolen. Buiten de overduidelijke zoals de bisschop zelf valt te denken aan de katholieke bisschop die de baas is over de Moren (zwarte pieten). Dat geeft simpelweg de katholieke overwinning aan op de Moren (Reconquista).
Dat de betekenis van het vieren van Sinterklaas in de seculiere wereld wat verwaterd is doet verder geen afbreuk evenmin als dat met kerst het geval is.