Sint Nicolaas op 5 december

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor Spons » 16 nov 2009 23:10

Overigens een interessant artikel kan je hier vinden wat meer achtergrond geschiedenis van het ontstaan van de beste man ! en er zijn verwijzingen naar de Kerstman .... en de duitse goden ..

Maar gaat het niet om de betekenis die we er nu aan geven ?

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/367-wie-was-sint-nicolaas.html

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 nov 2009 09:55

mensen, mijn excuses voor het onnadenkend neerplanten van heidens cq rooms.... Dit is idd een verschil en ik heb het in de gauwigheid op deze manier getypt, maar niet terecht zie ik, sorry!

Maar sinterklaas is wel rooms, toch? (nou word ik heel voorzichtig;-)) En Sinterklaas wordt oorspronkelijk als een heilige gezien. Nou is het in onze kringen allemaal fout wbt heiligenverering etc etc want dat kan niet en dat is Rooms enz. Daarom ben ik altijd zo verbaasd dat als het om sinterklaas gaat,men hier opeens geen moeite meer mee heeft en dat men dan altijd het excuus van gezelligheid en niet te zwaar aan tillen heeft. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... Nou duidelijker hoe ik het bedoel?
Psalm 25:2 (ber.)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2009 09:59

Saartje, zeker is het nu duidelijker.

Echter: ik vereer geen enkele heilige op 5 december. Ik geef mijn kinderen cadeautjes en kreeg vroeger van mijn ouders ook al cadeautjes. Zo versterkten we de onderlinge band in de familie.
Niks geen gezeur of een Sinterklaas die alles weet en ziet. Niets geen verering of iets dergelijks.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 nov 2009 10:10

TheKeimpe schreef:Saartje, zeker is het nu duidelijker.

Echter: ik vereer geen enkele heilige op 5 december. Ik geef mijn kinderen cadeautjes en kreeg vroeger van mijn ouders ook al cadeautjes. Zo versterkten we de onderlinge band in de familie.
Niks geen gezeur of een Sinterklaas die alles weet en ziet. Niets geen verering of iets dergelijks.

Zo stel ik me ook een surpriseavond voor. Gezellig, cadeautjes, evt gedicht, leuke surprise etc. etc. maar dan los van het geloven in de sint enz. Ik bedoel; het gebeuren op zich zelf vind ik enorm gezellig met elkaar. Dat zou je niet eens rond 5 dec. hoeven doen;-)
Psalm 25:2 (ber.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2009 10:23

saartje schreef:
TheKeimpe schreef:Saartje, zeker is het nu duidelijker.

Zo stel ik me ook een surpriseavond voor. Gezellig, cadeautjes, evt gedicht, leuke surprise etc. etc. maar dan los van het geloven in de sint enz. Ik bedoel; het gebeuren op zich zelf vind ik enorm gezellig met elkaar. Dat zou je niet eens rond 5 dec. hoeven doen;-)

Nee, dat hoeft inderdaad niet op 5 december, maar dat is nu eenmaal de traditie.

Als je gaat navragen wat de wortels achter de sint-traditie zijn, dan ben ik bang dat een groot deel van de Nederlandse bevolking dat niet zal weten. Alleen al daarom heeft het niks met heiligen-verering te maken. Er zitten wel een paar katholieke elementen in de verschijning van de sint, (de mijter en de staf), maar dat zullen de meeste mensen ook niet eens als dusdanig herkennen. Sterker nog, laat een kind een echte bisschop zien en ze zullen eerder aan sinterklaas denken dan andersom.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2009 10:48

Ik begreep dat in België ergens de Sint een mijter zonder kruis krijgt, dat was aanstootgevend...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2009 11:27

Wat een flauwekul. De hele mijter is een religieus hoofddeksel, dus dan moet je de Sint een alpino-pet opzetten.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2009 11:34

Ik vind alle gezeur over Sinterklaas geweldige flauwekul. Laat het toch gewoon een volksfeest blijven, zoals het altijd is geweest en bij onze en de Belgische cultuur hoort.
Met al dat gezoek van spijker op laag water maken mensen zich niet geliefd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2009 12:15

saartje schreef:mensen, mijn excuses voor het onnadenkend neerplanten van heidens cq rooms.... Dit is idd een verschil en ik heb het in de gauwigheid op deze manier getypt, maar niet terecht zie ik, sorry!

Maar sinterklaas is wel rooms, toch? (nou word ik heel voorzichtig;-)) En Sinterklaas wordt oorspronkelijk als een heilige gezien. Nou is het in onze kringen allemaal fout wbt heiligenverering etc etc want dat kan niet en dat is Rooms enz. Daarom ben ik altijd zo verbaasd dat als het om sinterklaas gaat,men hier opeens geen moeite meer mee heeft en dat men dan altijd het excuus van gezelligheid en niet te zwaar aan tillen heeft. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... Nou duidelijker hoe ik het bedoel?

Sint Nicolaas is van oorsprong een (rooms-)katholieke (en volgens mij overigens ook een heilige n de oosters orthodoxe Kerk) heilige die zijn sterfdag op 6 december heeft. Om het 'rooms' te noemen raakt overigens kant noch wal aangezien ze in het bisdom Rome echt geen Sinterklaas vieren (althans niet zoals in Nederland) dat is meer een gebruik in de Nederlandse kerkprovincie. Verder vind ik dat je wel een interessant punt aansnijd.

Sint Nicolaas is een heilige en dat vieren we op 6 december. De avond van 5 december hoort liturgisch gezien bij 6 december. (zo zal bijvoorbeeld de Mis op zaterdagavond hetzelfde zijn als op zondagochtend). Heiligen kan je op vele manieren eren en de viering van pakjesavond kan er daar een van zijn. Dat protestanten niet aan heiligen verering doen staat dan ook wel ter discussie. Jazeker zullen zij het niet zo verwoorden, maar ook de geboortedag van Calvijn wordt dit jaar bijvoorbeeld uitbundig gevierd. En over een aantal jaren zal hetzelfde met Luther gebeuren. Of wat te denken van de jaarlijks terugkerende hervomringsdag dat in het teken van Luther staat.

Het vereren van heiligen of voorbeeldfiguren kan op vele manieren.

Die 'rel' in België was idd omdat er op de mijter van Sint Nicolaas geen kruis meer mocht staan onder seculiere druk. Aangezien Sint Nicolaas een bisschop moet uitbeelden is het een nogal vreemde concessie. Daarnaast is het hele gebeuren doordrenkt van katholieke symbolen. Buiten de overduidelijke zoals de bisschop zelf valt te denken aan de katholieke bisschop die de baas is over de Moren (zwarte pieten). Dat geeft simpelweg de katholieke overwinning aan op de Moren (Reconquista).

Dat de betekenis van het vieren van Sinterklaas in de seculiere wereld wat verwaterd is doet verder geen afbreuk evenmin als dat met kerst het geval is.
Laatst gewijzigd door Faramir op 17 nov 2009 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2009 12:17

saartje schreef:mensen, mijn excuses voor het onnadenkend neerplanten van heidens cq rooms.... Dit is idd een verschil en ik heb het in de gauwigheid op deze manier getypt, maar niet terecht zie ik, sorry!

Sint Nicolaas was een bisschop van de vroege katholieke kerk. Er waren toen geen gereformeerde kerken overigens... en de katholieke kerk was nog niet afgedwaald. Dat hij als heilige wordt gezien klopt... vanwege de christelijke werken die hij deed. Dat is op zich niet zo onbijbels, kijk maar eens hoeveel mensen er als "heiligen" worden aangesproken. Alle gelovigen worden heiligen genoemd. Niks mis mee toch :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2009 13:37

en de katholieke kerk was nog niet afgedwaald

Ik vraag me af of dit historisch gezien klopt...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 nov 2009 14:13

Wij deden ook nog aan Sint Maarten op 11 november, daarvan is het ontstaan en verhaal ook een ? Sommigen zeggen dat het met Maarten Luther te maken heeft. We gingen langs de deuren, zongen een of ander dom liedje en kregen snoep of wat anders lekkers. In mijn vroegere woonplaats geven de kerkmensen nu vaak een evangelisatiefolder bij het snoep met een uitnodiging voor vakantie bijbel club!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2009 15:47

TheKeimpe schreef:
en de katholieke kerk was nog niet afgedwaald

Ik vraag me af of dit historisch gezien klopt...

Sint Nicolaas was bisschop aan het begin van de 4e eeuw. Hij deed onder andere mee aan het concillie van Nicea, waar de triniteitsleer werd vastgelegd en waar we bijvoorbeeld ook onze geloofsbelijdenis van Nicea van kennen.

Maar je hebt gelijk, ik heb me er even in verdiept en toen ging er ook al het een en ander mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 nov 2009 15:48

Ik zit net te zoeken in de vragenrubriek over dit onderwerp mede naar aanleiding van deze mail die we binnenkregen:
Wat is dit nu weer op refoweb, wist niet wat ik zag.....een foto van zwarte piet als foto van de week.
Dit gaat toch echt te ver, de naam refo kan er wel van af.
Waarom deze foto? terwijl wij als "refo"s" tegen dit feest zijn, dit kan ik echt even niet plaatsen.
Tword almaar zotter in de refowereld, diep triest!!!!!
Op den duur word alles maar als normaal beschouwd,en alles moet toch kunnen in deze tijd?
Als ik dan dit weer zie, dan zijn we toch echt wel een eind weg hoor.

Ik vraag me af of er door "ons refo's" zo over wordt gedacht ;-)

Hier de links uit de vragenrubriek trouwens!

http://refoweb.nl/vragenrubriek/1503/de ... ensen.html

http://refoweb.nl/vragenrubriek/12039/2 ... staat.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2009 16:11

Ik vind het van een heerlijk pragmatisme getuigen om te zeggen: we moeten juist Sinterklaas vieren, want de Kerstman is nog veel erger.

Terug naar “[Religie] - Open forum”