Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Optimatus » 03 nov 2009 11:19

Joannah schreef:wat is er ONZIN aan, of te wel onwaar?
Je wilde toch niet zeggen dat de roomsen ook maar enig voordeel van de twijfel verdienen, met tienduizenden priesters die niet mogen trouwen, maar wel voortdurend jongetjes misbruiken, (dit wordt voortdurend onder het kleed geveegd)Verbieden te trouwen word in het NT aangehaald als teken van de valse profeet, ik weet zo gauw niet meer waar.
En langzaam maar zeker wordt Europa,als vrouw bekleed met de zon en sterren rondom haar hoofd, als weerspeigeling van Maria, de koningin de hemels, klaargestoomd om het beest dat was en niet is, maar wel zal zijn,te worden.het romeinse rijk !
Opgepast!

Aha, we hebben weer een nieuwe complotfan in ons midden.
Ik ben blij met een Verenigd Europa. Eindelijk wordt er een serieuze poging gedaan om het eeuwige gekibbel tussen kleinere en grote staatjes op te lossen. Er is sinds de oprichting van de EU (en de NAVO) geen oorlog meer geweest op het grondgebied van EU (en NAVO). Dat vind ik een groot pluspunt.

Ik heb meer respect voor gelovige rooms-katholieken dan voor veroordelende flapdrollen die met rare ideeën uit Openbaring aan de haal gaan. Ik krijg die springkussens wel eens aan de deur. Vermakelijk.

steefmunkie schreef:In mijn overtuiging is de `vijandschap` tussen joden en christenen het grote obstakel voor Yeshua om terug te komen.Want Hij komt niet eerder terug dan dat de Joden Hem terug zullen halen als hun Messias met de woorden `gezegend is Hij die komt in de Naam des Heeren`.

Dus Jezus is afhankelijk van een paar joden? Dat is wel een van de meest harde aanvallen op Zijn almacht. Immers, sinds wanneer is God afhankelijk van mensen? Ik vind dit een onverkwikkelijke vorm van godslastering.

Familie Bos schreef:Met de zondagsrust (door mensen ingesteld) gaat de mensheid dus recht tegen het gebod van God zelf in.
God heeft in de tien geboden aan de mensheid de opdracht/het gebod gegeven om de sabbat/zaterdag te heiligen en om op die dag geen werk te doen of te laten doen.
Er zijn helaas echter maar weinig gelovigen meer die daaraan nog gehoor geven.

Ik ken ook heel weinig christenen die zich aan de spijswetten houden die in het Oude Testament staan.
Ik ken ook heel weinig christenen die praktiserende homoseksuelen stenigen, zoals in het Oude Testament staat.
Ik ken ook heel weinig christenen die... (nou ja, vul maar in).

Je zou ook kunnen zeggen dat Constantijn dit op bevel van God heeft gedaan.

En anders noem je de zondag toch in het vervolg zaterdag? De weekdagen hebben in Nederland tenslotte andere namen dan in Israel.

Succes!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2009 11:20

Keimpe schreef:e. Ben jij nu niet net als de discipelen, die vroegen of "vuur van de hemel" moest nederdalen? Waar is de liefde? Of ben je een vriend van Job: "Als je weet dat je gelijk hebt, hoef je niet meer vriendelijk te zijn" (Naar de interpretatie van Don Francisco)

Dat vind ik een hele sterke. Weet je ook op welk vers Don Francisco zich baseerde?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 nov 2009 11:27

Joannah schreef:wat is er ONZIN aan, of te wel onwaar?
Je wilde toch niet zeggen dat de roomsen ook maar enig voordeel van de twijfel verdienen, met tienduizenden priesters die niet mogen trouwen, maar wel voortdurend jongetjes misbruiken, (dit wordt voortdurend onder het kleed geveegd)Verbieden te trouwen word in het NT aangehaald als teken van de valse profeet, ik weet zo gauw niet meer waar.
En langzaam maar zeker wordt Europa,als vrouw bekleed met de zon en sterren rondom haar hoofd, als weerspeigeling van Maria, de koningin de hemels, klaargestoomd om het beest dat was en niet is, maar wel zal zijn,te worden.het romeinse rijk !
Opgepast!

Kinder misbruik komt in onze kringen net zo goed veelvuldig voor, dit is geen argument en bovendien scheer je alle RK geestelijke over een kam, er zijn oprechte RK geestelijke, zoals er ook oprechte predikanten zijn. Misbruik komt in alle lagen van de bevolking voor, in gesloten kringen zoals refokringen,moslims, strenge RKkringen komt het niet zo naar buiten, heeft niet met antichrist ed te maken, ik denk dat je tenopzichte van de vrouw uit op. 12 de klok hebt horen luiden,maar de klepel niet weet te vinden, zoek eens in de kanttekeningen of een bijbelverklaring, misschien zie je dan dat het niet Europa is maar de strijdende kerk op aarde, suffie.
gr Samanthi

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 nov 2009 12:02

Beste mensen,
een paar moderatoropmerkingen:
1. blijf ontopic
2. gebruik geen denigrerende woorden, kortom: probeer zakelijk te blijven.
Dat maakt het wat leuker om met elkaar in gesprek te zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 nov 2009 17:15

elbert schreef:Beste mensen,
een paar moderatoropmerkingen:
1. blijf ontopic
2. gebruik geen denigrerende woorden, kortom: probeer zakelijk te blijven.
Dat maakt het wat leuker om met elkaar in gesprek te zijn.

Dan kan de hele discussie over de RKK wel weg of verplaatst worden.
Aangezien ik het beleid op dit forum respecteer zal ik er dan ook verder niet op ingaan in dit topic. Genoeg die al een reactie hebben gegeven, waarvoor mijn dank.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 03 nov 2009 21:39

Optimatus schreef:Ik ken ook heel weinig christenen die zich aan de spijswetten houden die in het Oude Testament staan.
Ik ken ook heel weinig christenen die praktiserende homoseksuelen stenigen, zoals in het Oude Testament staat.
Ik ken ook heel weinig christenen die... (nou ja, vul maar in).

Je zou ook kunnen zeggen dat Constantijn dit op bevel van God heeft gedaan.

En anders noem je de zondag toch in het vervolg zaterdag? De weekdagen hebben in Nederland tenslotte andere namen dan in Israel.

Succes!

Dat slaat nu echt weer helemaal nergens op.
Spijswetten, homo's stenigen ????
Waar zie je dat staan in de tien geboden ????
De oude wetten in het oude testament zijn wel effe heel wat anders dan de tien geboden die God gegeven heeft.
Je opmerking slaat dus werkelijk waar nergens op.

De weekdagen hebben in Nederland tenslotte andere namen dan in Israel ???
Ook dat slaat nergens op, want sinds de schepping in genesis bestaat de sabbat al, en dat is dus altijd zo geweest, en altijd zo gebleven bij de Joden.
En onze zaterdag valt nu eenmaal op de joodse sabbat (de dag die God ingesteld heeft).
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 nov 2009 08:15

Familie Bos schreef:De oude wetten in het oude testament zijn wel effe heel wat anders dan de tien geboden die God gegeven heeft.

Leg eens uit? De tien geboden zijn ingebed in de hele Thora, dus inclusief de lijf- en doodstraffen die bij overtredingen horen.
De vraag die ik beantwoord wil zien, is in hoeverre het ceremoniele aspect van de Thora nog geldt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2009 10:44

Je bent me net voor, Elbert.

De Familie Bos moet ook even nadenken over de dagen van de week in het Nederlands: vrijdag komt van de germaanse (af)godin Freya, woensdag van de germaanse (af)god Wodan, donderdag van de germaanse (af)god Thor.

Dat de Familie Bos deze dagen überhaupt in ere wil houden, is vreemd.
Er staat in Genesis dat God op de zevende dag rustte (wat wellicht in tegenspraak is met psalm 121, maar dat terzijde).

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 05 nov 2009 00:11

elbert schreef:
Familie Bos schreef:De oude wetten in het oude testament zijn wel effe heel wat anders dan de tien geboden die God gegeven heeft.

Leg eens uit? De tien geboden zijn ingebed in de hele Thora, dus inclusief de lijf- en doodstraffen die bij overtredingen horen.
De vraag die ik beantwoord wil zien, is in hoeverre het ceremoniele aspect van de Thora nog geldt.

Wat zegt de mens in hun wetten : Oog om oog, tand om tand..... stenigen..... enz...
Wat zegt God in Zijn tien geboden : Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles.

Leg mij dan eens uit,

Heeft God de hele thora gegeven op de sinai ?
Nee, de thora staat vol met regels van mensen.
God heeft ons alleen de tien geboden gegeven.
De thora is nu in onze tijd dus helemaal niet van belang. De wet van God (tien geboden), die is van belang voor iedereen.
Waarom wordt mij toch steeds gevraagd welke regels wel en niet geldig zijn ?
Lees eens in de bijbel, en vraag je dan af: Wat is van of door mensen, en wat heeft God of Jezus gezegt.

Voorbeeld.
Staat de thora niet vol regels voor de tempeldienst en de offergave als iemand gezondigd heeft ?
En is Jezus niet aan het kruis gestorven om onze zonden te vergeven ?

Conclusie : Dankzij het offer van Jezus hoeven wij geen offers meer te brengen als we gezondigd hebben. De wetten/regels voor de tempeldienst en offerdienst, enz... zijn dus overbodig geworden. De thora is verleden tijd. De tien geboden zijn tegenwoordige tijd en eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Familie Bos op 05 nov 2009 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 05 nov 2009 00:13

Optimatus schreef:Je bent me net voor, Elbert.

De Familie Bos moet ook even nadenken over de dagen van de week in het Nederlands: vrijdag komt van de germaanse (af)godin Freya, woensdag van de germaanse (af)god Wodan, donderdag van de germaanse (af)god Thor.

Er staat in Genesis dat God op de zevende dag rustte (wat wellicht in tegenspraak is met psalm 121, maar dat terzijde).

Aan de namen van de dagen hier kan ik niets veranderen. Maar ik kan me wel houden aan het gebod van God om de zevende dag als een heilige rustdag ter ere van God te vieren.
En de zevende dag is door God zelf ingesteld op sabbat (onze zaterdag).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2009 07:23

Je kunt de namen van de week veranderen. Of iemand je zal volgen, is vers 2.

Verder ben ik geen jood dus ik voel me niet geroepen allerlei joodse voorschriften in acht te nemen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 nov 2009 07:44

Optimatus schreef:Verder ben ik geen jood dus ik voel me niet geroepen allerlei joodse voorschriften in acht te nemen.

Andere niet-joden zo te zien wel. Dat ze daar vervolgens erg selectief in zijn vind ik een zwaktebod. Maar wat zij doen maakt mij niet uit. Vervelender is dat zij hun ideeën op willen dringen aan andere niet-joden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2009 11:33

Misschien moeten ze dan maar in Israel gaan wonen. Dan hebben zij hun joodse gewoontes en wij onze rust.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 11:59

Maar hoe moeten ze dan al ons heidenen hier evangeliseren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 13:21

Familie Bos schreef:
Optimatus schreef:Je bent me net voor, Elbert.

Aan de namen van de dagen hier kan ik niets veranderen. Maar ik kan me wel houden aan het gebod van God om de zevende dag als een heilige rustdag ter ere van God te vieren.
En de zevende dag is door God zelf ingesteld op sabbat (onze zaterdag).

Is dat terug te leiden naar het verre verleden? Ik kan me zo voorstellen dat er vast wel ergens eens een vorst/keizer/tiran is geweest die wat aan de dagen gesleuteld heeft.

Daarnaast...de sabat is al gruwelijk oud, en onze schrikkeljaar telling niet. Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een paar dagen te veel of te weinig zijn gerekend. Dan is de vraag of de sabat van toen dezelfde dag is als de sabat van nu (onze zaterdag) wel erg lastig te beantwoorden.

Ik heb werkelijk geen idee of hier ooit al een is over nagedacht (het zal toch wel)? Dus ik vraag het maar eens.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Terug naar “[Religie] - Open forum”