Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tante-tortel

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2009 08:15

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Het staat er duidelijk dat Jezus niet gezonden was dan tot de verloren schapen van het huis Israël en dat ontken ik natuurlijk niet, maar kunt u mij dan eens vertellen hoe het kan dat alle apostelen en het merendeel van zijn eerste volgelingen van het huis Juda waren?

Nogmaals, mohamed, ik heb dit nooit gelezen over het huis van Juda. Jezus zei toch dat Hij slechts gezonden was tot de verloren schapen van het huis Israels? Welnu, daaronder versta ik het Joodse volk. Nog een aanvulling op mijn vorige post: Toen Paulus in Galaten 4.4.4-7 schreef, dat God de Geest zijns Zoons (die dus ook Zoon genoemd wordt)heeft uitgezonden in onze (heidenen, ofwel de gehele wereld) harten, komt dat feilloos overeen met 'de eniggeboren Zoon' in Johannes 3.16.

Maar Jezus is geboren uit het huis van Juda! Is dat je ontgaan?
3 Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar.

En hij kwam zelf bij de Judeërs. Als Hij daar niet voor gekomen zou zijn waarom kwam Hij dan bij ze?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 29 aug 2009 17:33

tante-tortel schreef:
P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Het staat er duidelijk dat Jezus niet gezonden was dan tot de verloren schapen van het huis Israël en dat ontken ik natuurlijk niet, maar kunt u mij dan eens vertellen hoe het kan dat alle apostelen en het merendeel van zijn eerste volgelingen van het huis Juda waren?

Nogmaals, mohamed, ik heb dit nooit gelezen over het huis van Juda. Jezus zei toch dat Hij slechts gezonden was tot de verloren schapen van het huis Israels? Welnu, daaronder versta ik het Joodse volk. Nog een aanvulling op mijn vorige post: Toen Paulus in Galaten 4.4.4-7 schreef, dat God de Geest zijns Zoons (die dus ook Zoon genoemd wordt)heeft uitgezonden in onze (heidenen, ofwel de gehele wereld) harten, komt dat feilloos overeen met 'de eniggeboren Zoon' in Johannes 3.16.

Maar Jezus is geboren uit het huis van Juda! Is dat je ontgaan?
3 Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar.

En hij kwam zelf bij de Judeërs. Als Hij daar niet voor gekomen zou zijn waarom kwam Hij dan bij ze?

Ik heb hierover nooit iets in het evangelie van Paulus gelezen en daarom acht ik het absoluut niet van belang. Paulus heeft het alleen over Joden en heidenen! En zijn evangelie is bestemd voor ons, heidenen. Als hij het van belang had gevonden, zou hij er ongetwijfeld iets over geschreven hebben.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2009 19:35

Lees je niet de hele Bijbel? Lees je alleen maar wat Paulus zegt?
Misschien goed om de Bijbel als geheel te nemen.

Want dat Jezus uit Juda geboren is staat gewoon in de Bijbel.
Hij ging toch naar Jeruzalem oa en daar woonden de Judeërs.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 29 aug 2009 20:06

tante-tortel schreef:Lees je niet de hele Bijbel? Lees je alleen maar wat Paulus zegt?
Misschien goed om de Bijbel als geheel te nemen.
Want dat Jezus uit Juda geboren is staat gewoon in de Bijbel.
Hij ging toch naar Jeruzalem oa en daar woonden de Judeërs.

Ik lees en bestudeer wat voor ons, niet-joden, bestemd is. Wie Jezus was, was voor Paulus niet zozeer van belang, want hij haalde hem slechts 1 keer aan, zonder zijn naam nogmaar te noemen (Galaten 4.4). Bovendien zag hij ieder mens als een Jezus Christus (2 Kor.13.5). Ook schreef hij nooit iets over de prediking van Jezus, noch over de wonderen en tekeken die hij verrichtte. Dat is toch veelzeggend. Natuurlijk heb ik altijd belangstelling gehad voor het overige in de bijbel, maar dat is een andere zaak! Of Jezus nu uit Juda geboren is, of niet, zegt mij niets. Wel weet ik, dat hij zelf zei, dat hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels.Paulus wees ons echter op de Geest die in Jezus was, maar die ook in onszelf woont.En daar zullen wij het mee moeten doen, totdat ook wij de volle kennis van de zoon Gods bereikt zullen hebben.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2009 20:27

Nou ik weet niet welke Bijbel jij leest?
Maar 1 x?

614. Rom 1,1
Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God,

615. Rom 1,4
naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here –

616. Rom 1,6
tot welke ook gij behoort, geroepenen van Jezus Christus –

617. Rom 1,7
aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

618. Rom 1,8
In de eerste plaats dank ik mijn God door Jezus Christus over u allen, omdat in de gehele wereld van uw geloof gesproken wordt.

619. Rom 2,16
ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

620. Rom 3,22
en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

621. Rom 3,24
en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

622. Rom 3,26
om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

623. Rom 4,24
maar ook om onzentwil, wie het zal worden toegerekend, ons, die ons geloof vestigen op Hem, die Jezus, onze Here, uit de doden opgewekt heeft,

624. Rom 5,1
Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus,

625. Rom 5,11
en dát niet alleen, maar wij roemen zelfs in God door onze Here Jezus [Christus], door wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.

626. Rom 5,15
Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene zeer velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden.

627. Rom 5,17
Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

628. Rom 5,21
opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus, onze Here.

629. Rom 6,3
Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?

630. Rom 6,11
Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.

631. Rom 6,23
Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.

632. Rom 7,25
Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

633. Rom 8,1
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Ik weet niet of je tellen kunt maar die is al meer dan 1x.
En dat is alleen nog maar in Romeinen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2009 20:29

En lees nog eens goed dit: 1
1 Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, 2 dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften – 3 aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, 4 naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here – 5 door wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben om gehoorzaamheid des geloofs te bewerken voor zijn naam onder al de heidenen, 6 tot welke ook gij behoort, geroepenen van Jezus Christus – 7 aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2009 19:01

tante-tortel schreef:En lees nog eens goed dit: 1
1 Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, 2 dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften – 3 aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, 4 naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here – 5 door wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben om gehoorzaamheid des geloofs te bewerken voor zijn naam onder al de heidenen, 6 tot welke ook gij behoort, geroepenen van Jezus Christus – 7 aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Inderdaad tante, we zien dat Paulus het wel degelijk van belang achtte om mee te delen dat Jezus uit het geslacht David was, oftewel uit het huis Juda meneer Strootman, want ik herinner mij dat u schreef:

meneer Strootman schreef:Ik heb hierover nooit iets in het evangelie van Paulus gelezen en daarom acht ik het absoluut niet van belang. Paulus heeft het alleen over Joden en heidenen! En zijn evangelie is bestemd voor ons, heidenen. Als hij het van belang had gevonden, zou hij er ongetwijfeld iets over geschreven hebben.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 09:01

tante-tortel schreef:En lees nog eens goed dit: 1

Toch vergist u zich, tante-tortel, want de brief aan de Romeinen is uitdrukkelijk aan een Jóódse gemeente gericht. In hoofdstuk 2,17 schreef Paulus:
Zie, gij wordt een Jood genoemd en rust op de wet en roemt op God.
Paulus richtte zich in de Handelingentijd wel tot heidenen, maar dat waren dan heidenen, die dank zij de Abrahamitische zegeningen voor de volkeren, ge-ent werden op de stam van de olijfboom Israel en toegevoegd werden aan Joodse gemeenten. Lees hoofdstuk 2 eens, waaruit wel héél duidelijk blijkt dat deze brief aan een Joodse gemeente gericht is! En daarom haalde hij David aan. Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus. Hj was immers geen verkondiger van Jezus, maar van de Geest die in Jezus was en nu ook in ieder mens. Paulus heeft zijn evangelie dan ook ontjoodst!In Galaten 1 schreef hij:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan door zijn genade geroepen heeft, zijn Zoon (zijn Geest) in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblijk te rade gegaan met vlees en bloed (Jezus), ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen die vóór mij apostelen waren……enz.enz
Kortom, zijn evangelie had niets te maken met wat de twaalf verkondigden
Waarom zijn jullie daar eigenlijk tegen? Wij komen toch niets tekort? God zond zijn Geest die in Jezus was, nu ook uit in ónze harten (Galaten 4.4-7) en jullie willen allemaal terug naar Jezus.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 09:11

mohamed schreef:
Inderdaad tante, we zien dat Paulus het wel degelijk van belang achtte om mee te delen dat Jezus uit het geslacht David was,

Hoe zou Paulus, die de Geest verkondigt die in Jezus was en die God nu ook in onze harten uitgezonden heeft, ooit David aanhalen? Wat hebben wij met David te maken, wat ons Heil betreft? Niets mohamed!!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 31 aug 2009 09:19

P. Strootman schreef:mohamed schreef:
Inderdaad tante, we zien dat Paulus het wel degelijk van belang achtte om mee te delen dat Jezus uit het geslacht David was,

Hoe zou Paulus, die de Geest verkondigt die in Jezus was en die God nu ook in onze harten uitgezonden heeft, ooit David aanhalen? Wat hebben wij met David te maken, wat ons Heil betreft? Niets mohamed!!

Blijkbaar was het belangrijk voor ons! Want het wordt genoemd in de Bijbel. En je zou er goed aan doen om ook gewoon de hele Bijbel te lezen inplaats van alleen wat Paulus ons in een bepaald bijbelboek te zeggen heeft.
En Mohammed zegt ook niet dat het met ons heil te maken heeft. Ons heil moeten we zoeken in Jezus Christus en die gekruisigt en opgestaan is. Maar zeker niet in Paulus!

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 31 aug 2009 09:45

tante-tortel schreef:Ons heil moeten we zoeken in Jezus Christus en die gekruisigt en opgestaan is. Maar zeker niet in Paulus!

Wauw, tante-tortel, dat raakt de kern. Zolang je het hier niet over eens bent, kun je m.i. deze discussie beter stoppen. Wie zijn/haar heil niet in Jezus Christus zoekt, zal Zijn Naam ook niet willen dragen.

Ik noem mijzelf graag christen. Niet omdat ik die naam waard ben, maar omdat het weergeeft hoe ik in het leven sta: ik ben volgeling van Jezus Christus.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 10:45

[u][/u]
tante-tortel schreef:

Blijkbaar was het belangrijk voor ons! Want het wordt genoemd in de Bijbel. En je zou er goed aan doen om ook gewoon de hele Bijbel te lezen inplaats van alleen wat Paulus ons in een bepaald bijbelboek te zeggen heeft.
En Mohammed zegt ook niet dat het met ons heil te maken heeft. Ons heil moeten we zoeken in Jezus Christus en die gekruisigt en opgestaan is. Maar zeker niet in Paulus!

Hoe komt u daar nu bij? Paulus is de door God geroepen apostel der heidenen en u zou willen beweren, dat we dan niet naar hem moeten luisteren? Jezus zei toch zelf:
Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Nee, u bakt ze wel bruin!
Ik vraag u dus:Is Paulus onze apostel, of niet?
Verklaart u Galaten 1.15-22 dan eens voor mij?
En verklaart u dan eens, waarom Jezus de heidense vrouw niet antwoordde toen zij Hem aansprak met:
'Here, zoon van David'
Weet u, waar uw Heil moet zoeken tante- tortel? In uzelf! Paulus schreef toch:
'Christus in u, de hoop der heerlijkheid'
Daar hoeft u zelfs niet voor buiten de deur te gaan!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2009 11:17

P. Strootman schreef:Hoe komt u daar nu bij? Paulus is de door God geroepen apostel der heidenen en u zou willen beweren, dat we dan niet naar hem moeten luisteren?
Dat beweert tante-tortel niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2009 13:10

Beste meneer Strootman, leest u toch eens goed wat Paulus heeft geschreven. Wat u beweert is absoluut niet waar, want ten eerste beklemtoont de apostel dat Jezus uit het zaad van David was, oftewel van Juda:

'...Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees' (Rom 1,3b)

En erger nog - voor uw stelling althans - hij verwijst zelfs naar David, om zijn evangelie mee te onderbouwen!

'Gelijk ook David de mens zalig spreekt, die God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken;' (Rom 4,6)

Rom 11,9
En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.

Feit is dat Paulus aartsvader David gezag toekende en benadrukte dat Jezus uit Juda was, maar deze dingen acht u van geen belang. Daaruit wordt onmiskenbaar duidelijk dat u hem niet snapt of selectief leest! Zolang u denkt dat hij het oude volledig aan de kant had gegooid, heeft u niks, maar dan ook helemaal niks van de apostel begrepen!

P. Strootman schreef:Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus.

Ondenkbaar voor u misschien, maar zeker niet voor Paulus, want hij schreef aan Timótheüs:

'Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit het zaad van David, naar mijn Evangelie' (2 Tim 2,8)

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2009 14:53

P.Strootman schreef:Ik heb hierover nooit iets in het evangelie van Paulus gelezen en daarom acht ik het absoluut niet van belang.

Laat ik nou geen evangelie van Paulus in mijn Bijbel hebben...
Laten daar nou brieven in staan die Paulus heeft geschreven aan specifieke gemeenten...

Het maakt in ieder geval duidelijk waarom je zo bent blijven hangen in bepaalde opvattingen. Want je slaat doodgewoon hele stukken over die van belang zijn, bv. wat de Heer zelf heeft gezegd.

Tante-Tortel en ik liggen soms behoorlijk met elkaar overhoop, maar hier ben ik het volkomen met haar eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”