Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2016 12:10

JohannesHermanus schreef:
Maw; u hecht wel waarde aan deze geschriften. Jammer, ze zijn zeer de moeite waard om te negeren. Het enige wat ze stichten, is verwarring...


mona schreef:
Waarom citeer je Henoch? Henoch is geen onderdeel van het geïnspireerde Woord van God. Laat je niet misleiden, ook al klinkt het mooi wat er staat
.

Net alleen Henoch maar ook Jubileeen - 1-3 Meqabyan - 4 Baruch en Esdras 1 en (deels) 2 behoren tot de canon van de Ethiopische Orthodoxe kerk.
Deze kerk is gesticht door de kamerling uit Handelingen 8 en is sedert de vierde eeuw staatskerk van Ethiopië.
Mag ik u beiden erop wijzen dat uw en mijn voorouders toen nog onder de heilige eik zaten en Wodan vereerden.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 25 mei 2016 17:11

JohannesHermanus schreef:
Wellicht handig als u eerst ff uitzoekt hoe zaken in elkaar zitten, alvorens iets te poneren. Dan hoeft de ander niet af te gaan op uw blauwe pindadoppen. Ik vermoed dat u uw opmerking:

''aangezien de doden (en dat was Hij toen) niets maar dan ook niets kunnen, ervaren etc. (heb het bijbelgedeelte even niet paraat .)''

baseert op de Schriftgedeeltes Joh.11:11-12 en Mat.9:23. Graag wil ik u wijzen op het gebruik van het Griekse woord "koimao", wat hier wordt gebruikt in de grondtekst en vertaald wordt met "slapen". In het NT heeft dit vaker de betekenis van ontslapen dan van slapen. Contexten in de gaten houden dus. Als tegenwerping van de gedachte dat doden niets kunnen ervaren, zou ik graag Lukas 19 willen aanhalen. Daar lees ik toch echt iets heel anders en laat mij duidelijk zien dat er weldegelijk sprake is van ervaren in het dodenrijk. Nu zou u dit kunnen ontkrachten door op te merken dat het om een gelijkenis gaat, maar welk nut heeft deze gelijkenis als er geen sprake kan zijn van ervaren? Voorts wil ik u nog attenderen op het Schriftgedeelte Op.6:9-11. Ook hier wordt duidelijk dat de plaats waar de doden vertoeven weldegelijk uit activiteit bestaat.

Mocht u andere Bijbelgedeeltes voor ogen hebben en daaruit andere conclusies trekken, dan verneem ik dit graag van u.



Uw vermoeden klopt van geen kant. En die teksten uit Joh. en Matth. hebben er weinig mee van doen. Iets met een klok en een klepel, vermoed ik?!

Wellicht handig als u de juiste bijbelgedeelten aanhaalt want in heel Lucas 19 wordt er met geen woord over het dodenrijk gerept. Ik vermoed dat u uw opmerking: ''Als tegenwerping van de gedachte dat doden niets kunnen ervaren, zou ik graag Lukas 19 willen aanhalen.'' baseert op Lucas 16: 19-31 (De rijke man en de arme Lazarus)
Inderdaad is dit een gelijkenis en kan je dus niet alles letterlijk overnemen, daar zijn gelijkenissen over het algemeen niet voor bedoeld.
Ik wil u best de uitleg geven die ik ''aanhang'' maar daar is nu de tijd te kort voor.
Openbaring 6: 9-11 is m.i. ook symboliek, het hele boek staat er bol van. Maar u mag een letterlijke lezing prefereren hoor!

De bijbelgedeelten waar ik mijn conclusies trek zijn onder meer: Prediker 9:10 (''Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.'' ) en Psalmen 88: 11-13

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 17:32

pindas83 schreef:Uw vermoeden klopt van geen kant. En die teksten uit Joh. en Matth. hebben er weinig mee van doen. Iets met een klok en een klepel, vermoed ik?!

Je moet wat he, als je moet raden. Gelukkig hebben de teksten er toch nog iets mee van doen.

pindas83 schreef:Wellicht handig als u de juiste bijbelgedeelten aanhaalt want in heel Lucas 19 wordt er met geen woord over het dodenrijk gerept. Ik vermoed dat u uw opmerking: ''Als tegenwerping van de gedachte dat doden niets kunnen ervaren, zou ik graag Lukas 19 willen aanhalen.'' baseert op Lucas 16: 19-31 (De rijke man en de arme Lazarus)
Inderdaad is dit een gelijkenis en kan je dus niet alles letterlijk overnemen, daar zijn gelijkenissen over het algemeen niet voor bedoeld.
Ik wil u best de uitleg geven die ik ''aanhang'' maar daar is nu de tijd te kort voor.

Goed opgemerkt, draai de negen met een gerust hart om. Ik ben benieuwd naar uw uitleg van deze gelijkenis.

pindas83 schreef:Openbaring 6: 9-11 is m.i. ook symboliek, het hele boek staat er bol van. Maar u mag een letterlijke lezing prefereren hoor!

Absoluut, alleen daar waar uit de context blijkt dat dit niet kan lees ik de tekst figuurlijker. Anders wordt alles een beetje slap verhaaltje enzo.

pindas83 schreef:De bijbelgedeelten waar ik mijn conclusies trek zijn onder meer: Prediker 9:10 (''Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.'' ) en Psalmen 88: 11-13

Het Oude Testament raadplegen geeft schaduwen en geen licht op deze zaak...

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 26 mei 2016 17:50

pindas83 schreef:[

uw vermoeden klopt van geen kant. En die teksten uit Joh. en Matth. hebben er weinig mee van doen. Iets met een klok en een klepel, vermoed ik?!

Wellicht handig als u de juiste bijbelgedeelten aanhaalt want in heel Lucas 19 wordt er met geen woord over het dodenrijk gerept. Ik vermoed dat u uw opmerking: ''Als tegenwerping van de gedachte dat doden niets kunnen ervaren, zou ik graag Lukas 19 willen aanhalen.'' baseert op Lucas 16: 19-31 (De rijke man en de arme Lazarus)
Inderdaad is dit een gelijkenis en kan je dus niet alles letterlijk overnemen, daar zijn gelijkenissen over het algemeen niet voor bedoeld.
Ik wil u best de uitleg geven die ik ''aanhang'' maar daar is nu de tijd te kort voor.
Openbaring 6: 9-11 is m.i. ook symboliek, het hele boek staat er bol van. Maar u mag een letterlijke lezing prefereren hoor!

De bijbelgedeelten waar ik mijn conclusies trek zijn onder meer: Prediker 9:10 (''Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.'' ) en Psalmen 88: 11-13



Omdat de zogenaamde bijbelvorsers van zijn tijd zich niet wilden openstellen voor hetgeen Christus hen leerde en er steeds op uit waren om zijn woorden te verdraaien was er de oorzaak van dat Christus in gelijkenissen tot hen sprak. Waarbij de gelijkenis of parabel enkel een drager van een geestelijke boodschap of les was en geen letterlijke beschrijving van een gebeuren.

Om dan op vandaag een stelling te onderbouwen door een gelijkenis als letterlijk gegeven te gebruiken lijkt mij niet erg logisch. Maar het is wel een veel voorkomend fenomeen bij hen die Gods Woord naar de eigen overtuiging willen ombuigen. Waarbij men zelfs zover gaat om het OT , toch ook een door God geïnspireerd woord, als duister of niet van toepassing durft te benoemen

Als men echter het Totale Woord van God aanvaardt dan kan men niet enkel vaststellen uit uw bovenstaande teksten dat er geen bewustzijn is in de dood (in het graf) maar dit ook afleiden uit meerdere andere Bijbelteksten o.a.
Ps 6:6 / 88:11-13 / 115:17/ 146: 3-4
Pred 9:6
Jes 38: 18-19
Job 63:16

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 26 mei 2016 18:16

bernard 3 schreef:Om dan op vandaag een stelling te onderbouwen door een gelijkenis als letterlijk gegeven te gebruiken lijkt mij niet erg logisch.

Toch een klein beetje dan.

bernard 3 schreef:Waarbij de gelijkenis of parabel enkel een drager van een geestelijke boodschap of les was en geen letterlijke beschrijving van een gebeuren.

Kunt u mij uitleggen wat volgens u de geestelijke boodschap van deze gelijkenis is?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 26 mei 2016 21:05

@johanneshermanus

Mag ik het zo doen?


http://bijbelonderzoek.blogspot.nl/2014 ... s.html?m=1

Ik kan het zelf in eigen woorden uit zitten typen maar dat lijkt me zonde van m'n tijd. Ik hoop dat je de moeite neemt. P.s: ik denk dat Bernard ook achter deze visie staat. Anders hoor ik het graag natuurlijk!

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 26 mei 2016 21:40

pindas83 schreef:Mag ik het zo doen?

Mits deze de ander niet beschadigd, staat het u wat mij betreft vrij om op wat voor manier dan ook uiting te geven aan uitleg. Voor mijn part in doventaal.

Ik heb deze dan ook gelezen en vind uw aandragen getuigen van enige, echter bij lange na geen volledige waarheid. Om nu een analyse van uw aandragen te vermijden, zou ik u graag mijn visie willen delen over deze zogenaamde gelijkenis. Deze begint met de vraag: waar staat er in de Bijbel dat het hier om een gelijkenis gaat? In geen van de andere gelijkenissen worden mensen bij hun naam genoemd. Waarom hier wel? Als het al om een gelijkenis zou gaan, dan is het er eentje zonder figuurlijkheden en symbolen... een kenmerk dat een gelijkenis eigen is in alle andere gevallen. Voor een gelijkenis vind ik hem heel concreet.

Het is bedtijd voor mij nu. Morgen maak ik mijn punt duidelijker.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 26 mei 2016 22:00

JohannesHermanus schreef:Mits deze de ander niet beschadigd, staat het u wat mij betreft vrij om op wat voor manier dan ook uiting te geven aan uitleg. Voor mijn part in doventaal.

Ik heb deze dan ook gelezen en vind uw aandragen getuigen van enige, echter bij lange na geen volledige waarheid. Om nu een analyse van uw aandragen te vermijden, zou ik u graag mijn visie willen delen over deze zogenaamde gelijkenis. Deze begint met de vraag: waar staat er in de Bijbel dat het hier om een gelijkenis gaat? In geen van de andere gelijkenissen worden mensen bij hun naam genoemd. Waarom hier wel? Als het al om een gelijkenis zou gaan, dan is het er eentje zonder figuurlijkheden en symbolen... een kenmerk dat een gelijkenis eigen is in alle andere gevallen. Voor een gelijkenis vind ik hem heel concreet.

Het is bedtijd voor mij nu. Morgen maak ik mijn punt duidelijker.


Prima, ik ga er ook in. Welterusten

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 27 mei 2016 06:37

JohannesHermanus schreef:Kunt u mij uitleggen wat volgens u de geestelijke boodschap van deze gelijkenis is?


Wat hier bij Lucas 16:20 gebeurd is dat Jezus een gelijkenis aan het vertellen is.
Maar als Jezus in gelijkenissen spreekt gebruikt Hij een verhaal met een bepaald doel . En waarom hij soms in gelijkenissen spreekt staat duidelijk vermeld in Matteüs 13.
Het is dus gevaarlijk om een parabel of gelijkenis letterlijk toe te passen want dit is meestal onjuist en komt men in de problemen.
Want zoals reeds gezegd is een gelijkenis of parabel een geestelijke les waarbij het verhaal enkel een drager van deze geestelijke boodschap is en niets meer.

Als Jezus bijvoorbeeld in Matteüs 13 spreekt over de zaaier dan geeft Hij geen les in zaaitechniek voor boer en tuinder, want geen enkele intelligente boer zou het in zijn hoofd halen om zo maar het kostbare zaad op de weg en tussen de rotsen te gooien
Het onderwerp van de gelijkenis van de zaaier is dus niet de letterlijke zaaitechniek; maar wel een les over de verschillende houding van mensen en de toestand van hun hart ten opzichte van Zijn boodschap.

Zo ook is het onderwerp waarover Christus spreekt in de parabel over de rijke man en de arme Lazarus niet de toestand IN de dood maar juist wel de houding en het gedrag van de nog levende mensen in zijn omgeving, namelijk de hooghartige en eigenwijze Farizeeën.

Zij moesten door deze ernstige les leren zien dat zelfs afstammelingen van de Aartsvaders door hun eigen ongeloof buiten geworpen zouden worden en gelovige heidenen samen met Abraham, Izaäk en Jacob erfgenamen zouden worden van Gods rijk.

Daarom geeft Jezus dan ook aan het eind van zijn gelijkenis een korte samenvatting van zijn gedachten:
Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren….. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen].”( Lucas 16:29,31

Als men dus over de toestand IN de dood wenst geïnformeerd te worden dan moet men niet naar gelijkenissen grijpen in Gods Woord. Maar wel naar plaatsen waar het duidelijk en letterlijk gaat over de toestand IN de dood. En daar word de toestand IN de dood steeds klaar en duidelijk als een toestand van onbewust zijn , slapen of desintegratie en dus het niet meer bestaan van de mens als een zelfbewust wezen beschreven.
Gods Woord behelst zowel het OT al het NT want God is principieel onveranderlijk in de tijd zodat zowel het OT als het NT gelijkaardig en gelijkwaardig zijn.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 mei 2016 14:01

Voortzetting van mijn vorige posting viewtopic.php?f=2&t=23510&start=60#p2043554

Een gelijkenis is een illustratie van een bepaalde waarheid. Welk nut heeft het om te illustreren met een plaats van pijn en verderf en een plaats van heerlijkheid als we deze toch niet kunnen ervaren omdat we zouden "slapen"? Nadat wij dood zijn gegaan komen we terecht in het dodenrijk. Waarvan deze vertelling verhaalt. Zowel de arme als de rijke leven verder na de dood, zij verblijven in aparte plaatsen die onoverbrugbaar zijn. De plaats waar Lazarus is, is die van de goede doden, de plaats van de rijke is die van de goddelozen. De goddelozen verblijven in een verschrikkelijke toestand, waar niets of niemand verandering kan brengen in het lot van de goddelozen. Daarom plaats ik deze metafoor in hetzelfde rijtje als de vertelling over de verloren zoon: een zichzelf constant vervullend verhaal.

Deze uitleg zet de uitspraak van Jezus aan het kruis tegen de moordenaar ook beter in perspectief:

En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn. (Luk.23:43)

Per direct dus. Het ombouwen van deze zin tot: "Ik zeg u heden, gij zult met mij in het paradijs zijn", getuigt m.i. van een zwaktebod en een geforceerde poging om een bepaalde leer te handhaven. Welk nut heeft het getuigen van heden (nu) immers als er geen tegenstelling bestaat tussen verleden en toekomst? (vgl Joh.13:19 en 14:29)

Maar er is meer bewijs:

En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn. (Luk.23:42)

Jezus antwoord niet met: u zult in Mijn Koninkrijk komen. Dit Koninkrijk zal er pas zijn na de opstanding en (ver)oordeling van alle mensen. Hij zegt: heden zult u met Mij in het paradijs zijn. Dat paradijs is m.i. een afdeling in het dodenrijk. Dat dit paradijs bestaat kunt u lezen in 2Kor.12:4.

Wat mij betreft, en ik meen dit Bijbels te kunnen onderbouwen, verblijft een ieder van mijn broeders en zusters die de dood gestorven is, in het paradijs bij Jezus. Zonder te slapen. Daar krijgen we een voorproef van wat ons te wachten staat na de opstanding van de doden en het daarbij horend oordeel.

En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. (Op.20:14)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2016 15:17

JohannesHermanus schreef:Deze uitleg zet de uitspraak van Jezus aan het kruis tegen de moordenaar ook beter in perspectief:

En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.[/i] (Luk.23:43)

Per direct dus.



je kunt dit niet zo stellen zonder de grondtekst na te kijken. Er staat namelijk geen "heden" , maar "semeron" = "vandaag".

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 mei 2016 16:05

hans0166 schreef:je kunt dit niet zo stellen zonder de grondtekst na te kijken. Er staat namelijk geen "heden" , maar "semeron" = "vandaag".

Vandaag is spreektaal, heden is schrijftaal. De beste man zal ook niet per direct gestorven zijn naar alle waarschijnlijkheid, dus enige speelruimte is toegestaan hoor. Zolang er onderscheid wordt gemaakt tussen gisteren en morgen, vind ik het best.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 29 mei 2016 19:58

bernard 3 schreef:
Omdat de zogenaamde bijbelvorsers van zijn tijd zich niet wilden openstellen voor hetgeen Christus hen leerde en er steeds op uit waren om zijn woorden te verdraaien was er de oorzaak van dat Christus in gelijkenissen tot hen sprak. Waarbij de gelijkenis of parabel enkel een drager van een geestelijke boodschap of les was en geen letterlijke beschrijving van een gebeuren.

Om dan op vandaag een stelling te onderbouwen door een gelijkenis als letterlijk gegeven te gebruiken lijkt mij niet erg logisch. Maar het is wel een veel voorkomend fenomeen bij hen die Gods Woord naar de eigen overtuiging willen ombuigen. Waarbij men zelfs zover gaat om het OT , toch ook een door God geïnspireerd woord, als duister of niet van toepassing durft te benoemen

Als men echter het Totale Woord van God aanvaardt dan kan men niet enkel vaststellen uit uw bovenstaande teksten dat er geen bewustzijn is in de dood (in het graf) maar dit ook afleiden uit meerdere andere Bijbelteksten o.a.
Ps 6:6 / 88:11-13 / 115:17/ 146: 3-4
Pred 9:6
Jes 38: 18-19
Job 63:16


Dankje voor de aanvulling Bernard. Ik had het ook over prediker en psalmen, onder meer hè !!:wink:
Maar je laat inderdaad nog prima bronnen zien die, wat dit onderwerp aangaat, er toe doen.
Jammer als dat wordt weggezet als Oudtestamentisch en dus niet relevant!?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 mei 2016 21:13

We krijgen bij de opstanding een nieuw lichaam, gaat dit ook op voor de mensen die in de hel terechtkomen?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 30 mei 2016 09:04

JohannesHermanus schreef:We krijgen bij de opstanding een nieuw lichaam, gaat dit ook op voor de mensen die in de hel terechtkomen?



Om op uw vraag te kunnen antwoorden moet men eerst weten wat volgens Gods woord de woorden “leven “ en “dood” feitelijk betekenen
Het ontstaan van leven op de aarde wordt beschreven in het boek Genesis.
“ En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.”….......” En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. (Genesis 1:20-24 Staten Vert)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))
Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB)

Wij stellen dus vast dat bij de Bijbelse beschrijving van het ontstaan van de mens “de schepping”, zowel mens als dier tot “leven” komen door het samenvoegen van verschillende componenten; namelijk het “stof” en de “ levensadem” , en dat deze nieuwe creaties dan benoemd worden als zijnde een levend wezen of een levende ziel

Elk van deze componenten op zich zowel het “stof” als de “levensadem” zijn levenloze zaken en nergens in de Bijbel wordt vermeld dat één van deze componenten (stof of levensadem) op zichzelf kan denken, bewustzijn heeft of kan voelen . Enkel nadat ze samengevoegd zijn ontstaat een totaal nieuw wezen dat door de Bijbel wordt benoemd als een levend wezen of een levende ziel.


Uit het voorgaande blijkt dus dat de mens ontstond uit een samenvoegen van lichaam, gemaakt van het stof der aarde, en levensgeest , de adem(energie) des levens.
Als geheel wordt dit een levend wezen of een levende ziel genoemd.

De enkeling heeft één lichaam, één verstand, één geheugen, één rede, één geweten en één wil; hij is een persoonlijkheid met een karakter, een éénheid. Zolang de mens kan ademhalen is hij een levend wezen een levende ziel werkend, denkend met gevoelens van vreugde en verdriet.
Wanneer de mens echter sterft valt hij in de toestand terug waaruit hij genomen werd. De dood is de ontbinding van de levende ziel, het uiteenvallen in de componenten waar de mens bij de schepping uit geformeerd of samengesteld werd. De eenheid wordt verbroken. Sterven is het uitblussen van het leven. Het hart staat stil, de cellen worden niet meer gevoed, de spieren verstijven en de levensadem keert tot God terug

Aan het woord “ Dood” geeft de Bijbel dus steeds dezelfde betekenis . Het is een toestand waarbij de levende ziel, terug ontbonden wordt in zijn oorspronkelijk ( onbewuste) componenten.


De opstanding na de dood is dus een (tweede) schepping waarbij terug onbewuste componenten worden samengevoegd en er een levend wezen of levende ziel ontstaat
Welke componenten er nu gebruikt zullen worden door God is voor ons onbegrijpelijk, maar Paulus maakt duidelijk dat voor de opgewekten ten leven hun verheerlijkt lichaam anders zal zijn dan het huidige (1Korr15:35-49) en dat ons “zijn” ( karakter ) wat een “ geestelijk” aspect is ook zal herkend worden.

De levende wezens of levende zielen opgewekt ten dode zullen in tegenstelling met zij die opgewekt werden ten leven, niet bestand zijn tegen het hemels vuur dat hen zal verslinden
Openbaring20:9 / 21: 8 “En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,” …./… “hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.”


Deze tweede dood is dus terug logischerwijze een ontbinden in de samengevoegde onbewuste bestanddelen of componenten, anders kan het niet benoemd worden als (tweede) dood of sterven.
Waarbij dan echter wel de vooraf bij het oordeel bepaalde maat van pijn of straf, die veroorzaakt wordt door het (helle) vuur gedurende het sterf -of ontbindingsproces, verschillend en aangepast zal zijn aan ieder individu.
Het eeuwig gevolg van de straf, zoals bij het voorbeeld van Sodom en Gomorra (Judas 1:7), bestaat dan ook hierin dat de levende ziel of het levende wezen nu voor altijd en eeuwig door het vuur dood zal zijn.
Namelijk na het ondergaan van een gerechtvaardigde en pijnlijke straf zal ze voor altijd en eeuwig ontbonden zijn in onbewuste , levenloze componenten ; vergaan tot stof onder de voeten van zij die gedurende hun aards bestaan “ de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.” (Openbaring14:12)

Volgens Gods Woord is je vraag dan ook totaal niet relevant. Want bij de opstanding krijgt de mens geen nieuw lichaam , dit omdat de mens vóór zijn opstanding eenvoudig weg niet meer bestaat. Wat er bij de opstanding gebeurt is het herscheppen van het individu; dit ofwel tot een eeuwig verder leven ofwel tot een eeuwige vernietiging door het vuur

Verwondert u hierover niet, want de ure komt dat allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis. (Joh 5:28-29 Staten Vert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron