Riska schreef:Carl schreef:Het gaat dus inderdaad NIET ver de wenselijkheid van het zingen van het wilhelmus.
Er blijkt vrijwel niemand p tegen.
Het gaat er alleen om HOE we het zingen.
En Jesus bij Pilatus maar moeten verdedigen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is.
je broer
Carl
Je vergeet dat al een aantal keren is aangegeven dat het heel vaak wordt gezongen als de officiële eredienst voorbij is en mensen normaal gesproken naar huis zouden gaan.
Je vergeet ook dat er veel mensen zijn die zeker in de afgelopen herdenkingsdagen er een diepere lading aan geven. Een lied dat je dood kon kosten als je het zong in de oorlogsjaren.
Mensen die juist ook vers 6 - Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o, God mijn Heer - hebben doorleefd en beleefd: God die hen bevrijd heeft zoals ooit de Israëlieten uit Egypte en waaraan ze uiting willen geven door dit lied.
Allereerst: mijn respect voor de slachtoffers waar jij over spreekt.
Het gaat er echter om of we een politiek symbool, want dat is een nationaal volkslied, introduceren in een kontakt met God; want dáárvoor ben je in de kerk. In de wereld van de psalmen zijn er genoeg psalmen die dit thema 'verbeelden'. Het is gewoon erg belangrijk kerk en staat gescheiden te houden; gesteld dat de familie Oranje en de regering ineens de kant van het fascisme uit zouden gaan....
En dan zitten we hier voor 95% van de posts te praten of we het rhytmisch of a-rhytmisch zullen zingen?? Ik vind dat grotesk!
Daarbij geloof ik niet dat God ons bevrijd heeft van de duitsers zoals hij het joodse volk uit Israel bevrijdde.
Hij heeft niemand naar Hitler toegestuurd met de boodschap: 'laat de nederlanders gaan'.
Het zijn de westerse landen zelf die gezegd hebben: Het is genoeg. En niet dankzij God maar dankzij het vrijwillig opofferen van vele mensenlevens is het gelukt om de nazihorden te verslaan.
Als God ons bevrijd heeft van de duitsers, dan moet je konsekwent zijn en stellen dat ZHij de nazi's ook over ons heeft gebracht.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.