het zingen van het wilhelmus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 mei 2008 16:57

mw schreef:dit is een vraag op basis van smaak. Ik vraag me af wat er mooi is aan
ritmisch zingen, want ik vind het namelijk afschuwelijk
Psalmen ritmisch zingen vind ik ook minder mooi. Maar ik denk wel dat ik
hiermee tot een zeer kleine minderheid behoor. Andere liederen, o.a. het
Wilhelmus, vind ik ritmisch wel mooi. Komt misschien ook door
gewenning, en doordat die liederen "iets anders zijn" (minder statig).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2008 21:24

De psalmmelodieën zijn van origine ritmisch. Doordat de Nederlandse reformatie doorgaans niet gecharmeerd was van orgels (Satans Fluytenkasten) werd er in de gemeenten een voorzanger aangesteld die het ongeletterde volk de teksten aanleerde - dit ten koste van de melodie.

De meeste psalmmelodieën zijn van Zwitserse of Elzasser oorsprong en waren vaak soldatenliedjes - marsliederen dus. Als je op Prinsjesdag of een andere dag met militaire muziek goed luistert, zul je ondermeer psalm 118 op marstempo kunnen horen.

Het feit dat de melodieën zijn gedegradeerd tot luide, hele noten is eigenlijk heel treurig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 mei 2008 09:21

Riska schreef:
Carl schreef:Het gaat dus inderdaad NIET ver de wenselijkheid van het zingen van het wilhelmus.
Er blijkt vrijwel niemand p tegen.
Het gaat er alleen om HOE we het zingen.

En Jesus bij Pilatus maar moeten verdedigen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is.

je broer
Carl

Je vergeet dat al een aantal keren is aangegeven dat het heel vaak wordt gezongen als de officiële eredienst voorbij is en mensen normaal gesproken naar huis zouden gaan.

Je vergeet ook dat er veel mensen zijn die zeker in de afgelopen herdenkingsdagen er een diepere lading aan geven. Een lied dat je dood kon kosten als je het zong in de oorlogsjaren.
Mensen die juist ook vers 6 - Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o, God mijn Heer - hebben doorleefd en beleefd: God die hen bevrijd heeft zoals ooit de Israëlieten uit Egypte en waaraan ze uiting willen geven door dit lied.

Allereerst: mijn respect voor de slachtoffers waar jij over spreekt.
Het gaat er echter om of we een politiek symbool, want dat is een nationaal volkslied, introduceren in een kontakt met God; want dáárvoor ben je in de kerk. In de wereld van de psalmen zijn er genoeg psalmen die dit thema 'verbeelden'. Het is gewoon erg belangrijk kerk en staat gescheiden te houden; gesteld dat de familie Oranje en de regering ineens de kant van het fascisme uit zouden gaan....
En dan zitten we hier voor 95% van de posts te praten of we het rhytmisch of a-rhytmisch zullen zingen?? Ik vind dat grotesk!

Daarbij geloof ik niet dat God ons bevrijd heeft van de duitsers zoals hij het joodse volk uit Israel bevrijdde.
Hij heeft niemand naar Hitler toegestuurd met de boodschap: 'laat de nederlanders gaan'.
Het zijn de westerse landen zelf die gezegd hebben: Het is genoeg. En niet dankzij God maar dankzij het vrijwillig opofferen van vele mensenlevens is het gelukt om de nazihorden te verslaan.

Als God ons bevrijd heeft van de duitsers, dan moet je konsekwent zijn en stellen dat ZHij de nazi's ook over ons heeft gebracht.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 mei 2008 10:49

Overigens ben ik van mening dat een volkslied als het Wilhelmus het politieke overstijgt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 mei 2008 10:51

Overigens ben ik van mening dat een volkslied als het Wilhelmus het politieke overstijgt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 10 mei 2008 13:30

Niet bevrijd dankzij God? Wie denk je dat alles bestuurd? Is Hij het niet? En dat we bevrijd zijn door God van de Duitsers, betekend niet dat Hij de auteur is van de ideeen van Hitler en zijn handlangers. God is nooit de auteur van de zonde, maar er gebeuren zonden onder Gods toelating.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 mei 2008 14:09

Bij ons werd het volkslied niet gezongen.... (wel werd er in het gebed genoemd).... en waarom niet? (nee wij zijn niet refomatorisch).

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 mei 2008 14:58

Flappie schreef:Overigens ben ik van mening dat een volkslied als het Wilhelmus het politieke overstijgt.

Meen je dat nou echt??
Laat ik dat nou altijd gedacht hebben van het russische volkslied!

:D

je broer
Carl

PS: per slot verloren wij de oorlog van de duitsers, zijn de russen de mede-overwinnaars, en is dat volkslied qua muziek toch het mooiste van de toenmalige geallieerden.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 mei 2008 15:04

Ron60 schreef:Niet bevrijd dankzij God? Wie denk je dat alles bestuurd? Is Hij het niet? En dat we bevrijd zijn door God van de Duitsers, betekend niet dat Hij de auteur is van de ideeen van Hitler en zijn handlangers. God is nooit de auteur van de zonde, maar er gebeuren zonden onder Gods toelating.

????
Wil jij beweren dat God de zonde toelaat?
Wil jij beweren dat het met Gods instemming was dat ook maar één mens de gaskamer inging?

(Ik herinner het me nog.... dat kleine meisje van 4 jr, haar pop nog in de hand, van haar moeder vandaan gerukt door een ss-er, die zijn herdershond op haar los liet. Wat heeft dat kindje een pijn geleden voor het eindelijk een genadeschot kreeg.

Wist God daarvan????????)

je broer
Carl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 mei 2008 15:08

Evelien schreef:Bij ons werd het volkslied niet gezongen.... (wel werd er in het gebed genoemd).... en waarom niet? (nee wij zijn niet refomatorisch).

daar kan ik wel mee leven. Per slot mag je best noemen wat er in je hart is. Het gaat me alleen te ver om het uitgebreid te gaan zingen; daar is het veel te veel symbool voor een politieke grootheid voor.

je broer
Carl

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 10 mei 2008 18:47

Optimatus schreef:De meeste psalmmelodieën zijn van Zwitserse of Elzasser oorsprong en waren vaak soldatenliedjes - marsliederen dus.

Pertinent onjuist. Hoe kom je erbij?
Misschien toch nog maar eens wat nalezen over de totstandkoming van het Geneefse psalter?
Als je alleen al kijkt naar de onregelmatige metriek van de psalmmelodieën is meteen duidelijk dat je daar niet op kunt marcheren...
Nee, de meeste psalmmelodieën zijn nieuw gemaakt, een enkele melodie werd overgenomen uit de Straatsburgse reformatie en van een 14tal psalmmelodieën is aangetoond dat ze teruggaan op oudkerkelijke hymnen of sequensen. Maar straat- of marsliedjes? Écht niet!
~~Soli Deo Gloria~~

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 10 mei 2008 20:04

Onder toelating is heel wat anders als met Gods instemming. God is de Alpha en de Omega, hij weet alles van ons, ook als mensen ons groot leed berokkenen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 mei 2008 07:01

Evelien schreef:en waarom niet? (nee wij zijn niet refomatorisch).

GG is anders toch aardig reformatorisch... 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2008 09:31

en ze gaat niet naar de GG :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mei 2008 15:28

SDG schreef:
Optimatus schreef:De meeste psalmmelodieën zijn van Zwitserse of Elzasser oorsprong en waren vaak soldatenliedjes - marsliederen dus.

Pertinent onjuist. Hoe kom je erbij?
Misschien toch nog maar eens wat nalezen over de totstandkoming van het Geneefse psalter?
Als je alleen al kijkt naar de onregelmatige metriek van de psalmmelodieën is meteen duidelijk dat je daar niet op kunt marcheren...
Nee, de meeste psalmmelodieën zijn nieuw gemaakt, een enkele melodie werd overgenomen uit de Straatsburgse reformatie en van een 14tal psalmmelodieën is aangetoond dat ze teruggaan op oudkerkelijke hymnen of sequensen. Maar straat- of marsliedjes? Écht niet!

Zekerlijk wel. Je hebt gelijk dat er oud-kerkelijke hymnen tot psalmmelodie zijn verwerkt, maar een psalm als 118 is een marslied bij uitstek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”