Als dat het boek is waar dat citaat van van Ditmarsch uit afkomstig is, hem heb ik een brief gestuurd, dus ben benieuwd wat daar voor antwoord op volgt.Optimatus schreef:Ik denk dat ik na tien jaar actief participeren in een oud-kath. parochie en enige theologische studie inzake de oud-kath. Kerk toch niet helemaal blanco ben - ook ik spreek zo nu en dan wat geestelijken, ook over deze zaken. Derhalve heb ik de indruk dat Laodicea voornamelijk wil lezen wat hij lezen wil - een soort gefundenes Fressen dus.
Mis-schien dat Laodicea het boek "De Oud-Katholieke Kerk - Leer en Leven" eens moet doorlezen. Daar staat voldoende in.
Op zich is die hele Consubstantiatietheorie al tamelijk achterhaald, gezien de Windsor statements en de verduidelijking ervan. En het rijmt ook niet lekker met de uitleggingen die ik gepost heb, omdat er weldegelijk wordt gesproken over consecratie en het feit dat de Hosties ook ná de dienst het Lichaam en bloed van Christus blijven. Maar goed, met al deze zaken in je achterhoofd; ook in dit geval (uitgaande van de Anglicaanse 'broad church' opvatting hierover) blijf je met Christius in je maag zitten. Letterlijk.