Wullimpie schreef: Waar ik mij als christen op baseer is de bijbel.
De bijbel die zegt:
- Dat al het leven is geschapen door God. (Gen 1 en 2,Psalm 139:15-16, Dan 14:4. Openb 4:11)
- Dat wij dat leven niet mogen doden (Exod 20:13, Matt 19:19, Rom 13:9, Jak 2:11)
Ik vind het schokkend dat het lot van vrouwen en kinderen hier afhankelijk wordt gemaakt van uit de context gehaalde ideeen van mensen uit de Oudheid.
Als je dergelijke teksten dan slaafs op wilt volgen, wees dan ook consequent en ga veganistisch eten en doe in de zomer een doekje voor je mond opdat je maar geen vliegje zult inslikken!
Wat mij ook schokt, is deze verering van een gebundelde verzameling teksten van zeer uiteenlopende herkomst alsof hier God voor eeuwig een versteende waarheid gesproken zou hebben.
Als iemand die verering toekomt, dan is het God zelf of Christus (als die je Heer is) en niet de ideeen van talloze schrijvers en redactors die elkaar ook nog eens op allerlei punten tegenspreken.
De intentie van Jezus in de evangelien is duidelijk: doe een ander geen kwaad, doe zoveel mogelijk het goede en maak de Heerschappij van God tot je hoofddoel . Hoe je dat precies invult, doe je in overleg met mensen die dat ook zo zien en willen.
Wij mensen doden dieren gemakkelijker omdat hun zelf-bewustzijn minder sterk ontwikkeld is als dat bij een mens en dat onderscheid tussen mens en dier juich ik toe. Een foetus is als het ware nog in diepe slaap en heeft ook nog niet de kans gehad een sterk zelf-bewustzijn te ontwikkelen.
Het doden van een jonge foetus moet alleen toegestaan worden als de moeder in grote geestelijke of fysieke nood komt als het geboren zou worden, omdat een menselijk leven van grote waarde is. Ik twijfel er niet aan dat Jezus dat ook zo gezien zou hebben.
Jezus was tegen letterknechterij, dat blijkt in het N.T., dus zal hij ook niet van ons verlangen dat we ons verstand en geweten op nul zetten bij het lezen van teksten uit de Bijbel-boeken.