geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Lock&Stock » 31 mar 2014 12:52

"What Darwin Got Wrong is a book by philosopher Jerry Fodor and cognitive scientist Massimo Piattelli-Palmarini"

Een filosoof en een cognitieve wetenschapper, de ideale kandidaten om iets over evolutionaire biologie te zeggen.... ](*,) ](*,) ](*,)

Hoe dan ook, de reacties uit de wetenschappelijke wereld waren bijna unaniem negatief, daarnaast;

"The book is divided into two parts. Part One is a review of "new facts and new non-selectional mechanisms that have been discovered in biology".[3] Part Two is a discussion of "the logical and conceptual bases of the theory of natural selection".[4] At the outset, the authors state their atheism and commitment to naturalistic explanations,[5] and add that they accept evolution and common descent,[6] but doubt that evolution proceeds by natural selection."

Ze wijzen de ET dus niet af, maar staan een andere variant voor.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2014 13:13

Ik heb helemaal geen verstand van darwinisme en evolutie, dat geef ik ruiterlijk toe en evenmin heb ik er problemen mee. Wat ik dacht is dat het vermelden van het boek misschien interessant zou zijn in deze discussie, maar kennelijk niet. Aangezien ik het geschreven noch gelezen heb vind ik dat verder ook prima. d:)b

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 31 mar 2014 18:33

Om nog even op die zwaartekracht terug te komen en voor de mensen die Engels spreken hier een relatief simpele uitleg over de ontdekking;

https://www.youtube.com/watch?v=q702wxf_OPw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 mar 2014 18:35

mohamed schreef:Ik heb helemaal geen verstand van darwinisme en evolutie, dat geef ik ruiterlijk toe en evenmin heb ik er problemen mee. Wat ik dacht is dat het vermelden van het boek misschien interessant zou zijn in deze discussie, maar kennelijk niet. Aangezien ik het geschreven noch gelezen heb vind ik dat verder ook prima. d:)b

Het boek is in zoverre niet zo relevant omdat het dus niet de ET zelf betwist, maar meer manier waarop evolutie tot stand komt.

Het probleem is natuurlijk dat veel mensen wél veel problemen hebben met de leeftijd van de aarde en de evolutie-theorie. Dus alleen de titel van zo'n boek is voor veel mensen al voldoende om de gemoederen te verhitten...

Het probleem is ook dat veel mensen wél naar de dokter gaan en benzine tanken, zonder te weten dat de moderne wetenschap daar veel mee te maken heeft. Dus iets afwijzen en er toch gebruiktvan maken. en dat het dan juist de christenen zijn die blijkbaar niet zoeken naar wat waarheid is.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 31 mar 2014 18:39

hettys schreef:benzine tanken

Geologen zijn heel goed in het vinden van olie, juist omdat ze een goed begrip hebben van hoe de Aarde zich over miljoenen jaren heeft ontwikkeld. Dat is simpelweg niet in te passen in een jonge Aarde met zondvloed en al.

Ik hoor creationisten vaak zeggen dat het fossielenbestand juist een aanwijzing voor de zondvloed is, ik moet de eerst) geoloog nog tegenkomen die dat wetenschappelijk kan onderbouwen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mar 2014 18:48

Lock&Stock schreef:Geologen zijn heel goed in het vinden van olie, juist omdat ze een goed begrip hebben van hoe de Aarde zich over miljoenen jaren heeft ontwikkeld. Dat is simpelweg niet in te passen in een jonge Aarde met zondvloed en al.

Ik hoor creationisten vaak zeggen dat het fossielenbestand juist een aanwijzing voor de zondvloed is, ik moet de eerst) geoloog nog tegenkomen die dat wetenschappelijk kan onderbouwen.

Grappig dat je juist dit eruithaalt.
Juist de grootte van de olievoorraad doet vermoeden dat de olievoorraad jonger is dan altijd werd aangenomen, en dat er wellicht zelfs in een vergelijkbaar tempo nieuwe olie ontstaat.
Aldus een geoloog van Petrobas, wat een grote klant van ons is...
Ik ben géén jonge aarde creationist (vanwege mijn gebrek aan expertise op dit vlak zou ik mijzelf ontstaansagnost willen noemen, gewoon omdat het wel interessant klinkt), maar sprak bij een meeting over een eventueel nieuw te bouwen boorschip een wetenschapper van de klant... ('s mans levensovertuiging is niet ter sprake gekomen).

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 31 mar 2014 21:23

Byte schreef:Man, man, man, wat zit jij toch te zeiken .....
Ik ben bijna 40 en moet ik weer naar school om biologie te gaan studeren ?

Lock&Stock schreef:Nee hoor, maar als je niet de moeite wilt nemen om je ook maar enigszins in de materie te verdiepen hebben jouw uitspraken tegen de ET wat mij betreft geen enkele waarde.

Prima L&S maar is dat niet een beetje de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?
Serieus ik hoef niet meer biologie te studeren met mijn bijna 40 jaar ervaring en ik lees genoeg omtrent diverse topics. Maar het moet me wel kunnen boeien en dat is het met dit soort stof meestal niet het geval. Voorbeeldje wat mij juist weer wel boeit....

Jezus kreeg een doornenkroon op toen Hij werd veroordeeld, deze werd op zijn hoofd gezet /gedrukt
De doornen verschenen na de zondeval, is dus een beeld van de zondenval.
Het mooie hiervan is dat de zonden daarmee als beeldspraak op het hoofd van Hem werden overgezet. Prachtig die complexiteit in zo'n stukje simpele tekst.....

Verschil van inzicht noem ik het, maar goed dat is dan ook het gevolg van een ervaring die ik heb gehad.
Anderen hebben dit misschien ook maar het was niet te verklaren wetenschappelijk gezien en dan bestaat de kans dat je het afdoet als een sprookje of louter toeval?

Als je er echt over na gaat denken dan snap je niet hoe Iemand er bij komt om te doen wat Hij heeft gedaan.

Mooi verhaal wat je kan vinden op.:http://www.jesussaves.nl/index.php?content=134

Een Chinees vertelde:

Confucius
Eens was ik in een diepe put gevallen. Ik deed geweldig
mijn best om er uit te komen, maar het lukte niet. Eindelijk
kwam Confucius (een Chinees filosoof uit de oudheid)
voorbij en sprak: ‘Mijn zoon, als je mijn lessen gevolgd
had, zou je daar niet wezen.’ ‘Dat weet ik wel,’ huilde ik,
‘maar dat helpt mij nu niet. Help mij, dan zal ik uw voorschriften
nakomen.’ Maar Confucius vervolgde zijn weg. Mij liet hij in
wanhoop achter.

Boeddha
Een ander keek over de rand van de put. Het was Boeddha.
Hij kruiste de armen en zei: ‘Mijn zoon, als je alleen maar je
armen kruist en je ogen sluit en in een toestand van volmaakte
rust en onderwerping komt, dan zul je eens het Nirvana (het
eeuwige niets) bereiken, evenals ik gedaan heb. Je moet je
onverschillig betonen tegenover alle uiterlijke omstandigheden.
Dan vind je de eeuwige rust.’ Ik riep: ‘Verlos mij, vader, en ik zal
doen wat u mij beveelt.’ Maar Boeddha vervolgde kalm en
onverstoorbaar zijn weg. Mij liet hij in de put!

Mohammed
Met driftige stappen naderde Mohammed de put, boog zich
over de rand en keek in de put. ‘Man, wat zit je daar akelig...
ben je bang? Niet bang wezen. Het is de wil van Allah dat je
daarin gevallen bent... bedenk dat! Wie kan zich tegen zijn
wil verzetten? Spreek de belijdenis uit: ‘Allah is groot en
Mohammed is zijn profeet.’ Blijf die belijdenis murmelen,
totdat je mond voor eeuwig gesloten wordt en ga dan onder.
Je zult in het paradijs dubbel genieten.’ En Mohammed ging
weg en hij redde mij niet uit mijn ellende!

Jezus Christus
Toen klonk een stem: ‘Mijn zoon!’ Toen ik naar boven keek,
zag ik het gelaat van de Zoon des mensen vol liefde en
tederheid. Geen verwijt kwam over zijn lippen. Hij daalde
direct in de put af. Hij had zijn leven er voor over om mij te
redden. Hij sloeg zijn armen om mij heen, tilde mij uit de put
en zette mijn voeten op de vaste grond. Hij trok mij mijn vuile
kleren uit en kleedde mij met zijn eigen kleed. Toen stilde Hij
mijn honger en tenslotte sprak Hij: ‘Volg Mij, Ik zal je voortaan
leiden!’ ‘Daarom’, zo besloot de Chinees, ‘werd ik een christen.’

Groetjes Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2014 22:24

mohamed schreef:Ik heb helemaal geen verstand van darwinisme en evolutie, dat geef ik ruiterlijk toe en evenmin heb ik er problemen mee. Wat ik dacht is dat het vermelden van het boek misschien interessant zou zijn in deze discussie, maar kennelijk niet. Aangezien ik het geschreven noch gelezen heb vind ik dat verder ook prima. d:)b

hettys schreef:Het boek is in zoverre niet zo relevant omdat het dus niet de ET zelf betwist, maar meer manier waarop evolutie tot stand komt.

Het probleem is natuurlijk dat veel mensen wél veel problemen hebben met de leeftijd van de aarde en de evolutie-theorie. Dus alleen de titel van zo'n boek is voor veel mensen al voldoende om de gemoederen te verhitten...

Het probleem is ook dat veel mensen wél naar de dokter gaan en benzine tanken, zonder te weten dat de moderne wetenschap daar veel mee te maken heeft. Dus iets afwijzen en er toch gebruiktvan maken. en dat het dan juist de christenen zijn die blijkbaar niet zoeken naar wat waarheid is.

Duidelijk! Overigens ken ik weinig christenen die naar de dokter gaan voor een volle tank maar ze zullen er zeker zijn. :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 mar 2014 22:35

StillAwake schreef:Grappig dat je juist dit eruithaalt.
Juist de grootte van de olievoorraad doet vermoeden dat de olievoorraad jonger is dan altijd werd aangenomen, en dat er wellicht zelfs in een vergelijkbaar tempo nieuwe olie ontstaat.
Grappig inderdaad, ik weet nog goed dat er een paar jaar geleden eens een item op TV was over een of ander onderzoek wat gepubliceerd was waaruit zou blijken dat de olie over een aantal jaren op zou zijn. Toen de interviewer aan een oliesjeik vroeg hoe hij dan straks zijn geld dacht te gaan verdienen barste de oliesjeik in schaterlachen uit. De olie gaat niet op, zei hij, er komt nog steeds olie bij. Afijn, we moeten het maar afwachten. :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 mar 2014 22:47

Wilsophie schreef:
Als je de Bijbel niet letterlijk neemt dan weet je dit soort dingen niet. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet staat.

Precies, wat doen ze allemaal moeilijk. Het staat er allemaal al in, maar ja, ze willen zich er niet in verdiepen denk ik, netzoals ik er het nut niet van inzie me in de evolutietheorie te verdiepen.
http://www.kjvbible.org/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 apr 2014 09:16

Byte schreef:Prima L&S maar is dat niet een beetje de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?

Hoe bedoel je?

Byte schreef:Serieus ik hoef niet meer biologie te studeren met mijn bijna 40 jaar ervaring en ik lees genoeg omtrent diverse topics. Maar het moet me wel kunnen boeien en dat is het met dit soort stof meestal niet het geval. Voorbeeldje wat mij juist weer wel boeit....

Prima dat het je niet boeit, maar ga er dan ook geen uitspraken over doen, zeg dan gewoon "Ik geloof er niet, niet omdat ik problemen zie met de theorie maar omdat ik gewoon geloof wat er in de Bijbel staat"..

Byte schreef:Confucius
Eens was ik in een diepe put gevallen. Ik deed geweldig
mijn best om er uit te komen, maar het lukte niet. Eindelijk
kwam Confucius (een Chinees filosoof uit de oudheid) ....

....direct in de put af. Hij had zijn leven er voor over om mij te
redden. Hij sloeg zijn armen om mij heen, tilde mij uit de put
en zette mijn voeten op de vaste grond. Hij trok mij mijn vuile
kleren uit en kleedde mij met zijn eigen kleed. Toen stilde Hij
mijn honger en tenslotte sprak Hij: ‘Volg Mij, Ik zal je voortaan
leiden!’ ‘Daarom’, zo besloot de Chinees, ‘werd ik een christen.’

Groetjes Byte.

Vraag me af hoe jij het zou vinden als mensen binnen andere religies zo'n karikatuur van het christendom zouden neerzetten als jij nu neerzet over bijvoorbeeld het boeddhisme of de islam...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2014 09:17

Byte schreef:
Als je er echt over na gaat denken dan snap je niet hoe Iemand er bij komt om te doen wat Hij heeft gedaan.

O, wat heb ik een hekel aan dat 'verhaal'. Zo respectloos naar alle andere geloofstradities.

Het werd een tijdje terug ook gepost in de Vragenrubriek. Daar werd mijn antwoord weggehaald. eens zien of het hier wel blijft staan.

Jezus Christus
Eens was ik in een diepe put gevallen. Jezus kwam aanlopen en keek over de rand. "Help me, alsjeblieft," riep ik. "Goed, zei Jezus, "ik zal je helpen," en hij liep weg en liet z dood martelen. Want dat helpt, op de een of andere manier.

De atheist
Ik was niet in een put gevallen.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 01 apr 2014 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2014 09:18

Lock&Stock schreef:Vraag me af hoe jij het zou vinden als mensen binnen andere religies zo'n karikatuur van het christendom zouden neerzetten als jij nu neerzet over bijvoorbeeld het boeddhisme of de islam...

U vraagt, wij draaien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 apr 2014 09:20

StillAwake schreef:Juist de grootte van de olievoorraad doet vermoeden dat de olievoorraad jonger is dan altijd werd aangenomen, en dat er wellicht zelfs in een vergelijkbaar tempo nieuwe olie ontstaat.

Heb je daar wellicht ergens een bron of artikel van?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 apr 2014 09:22

Mortlach schreef:De atheist
Ik was niet in een put gevallen.

Of;

De atheist
Met behulp van mijn, door de wetenschap uitgevonden, iPhone met GPS ontvanger heb ik direct met 112 kunnen bellen om mijn positie door te geven :)

Mortlach schreef:U vraagt, wij draaien.

Haha :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”