Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 10:57

hubert schreef:Als ik het goed begrijp gaat het dus om een keuze?
Een keuze voor wat? En wat zeg ik dan tegen die gelovigen die menen dat de mens niet vrij is in zijn keuze?

Vanwaar al deze vragen hubert en in mijn ogen naar de bekende weg want als je goed leest dan zie je dat ik ben daar niet onduidelijk over.

Wees eerlijk waarom al die vragen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 11:23

Omdat ik bepaalde dingen duidelijker wil hebben. Er zijn veel meelezers!
We kunnen niet volstaan met platgetreden en uitgesleten begrippen en dooddoeners. Dat probeer ik te ontdekken, maar de oogst is mager.
Het is niet makkelijk een overtuiging over te brengen, maar we moeten het wel proberen.
Als je het ook niet weet of er geen zin in hebt kun je dat toch gewoon zeggen?
Laatst gewijzigd door hubert op 28 mei 2013 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 mei 2013 11:23

Met het opsommen van bijbelteksten is toch nog nooit iemand tot geloof gekomen?

Ik denk van wel, en uiteraard heb ik daar een bijbelvers bij :D

Romeinen 10: 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

bijbelteksten ga je niet opsommen tot iemand die ongelovig is.

Waarom niet?
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 11:30

Je komt nu met een Bijbeltekst die ik zelf ook hanteer.
Als principe hoe het werkt.
Natuurlijk moet je met Bijbelse noties voor de dag komen.
Maar niet met een opsomming van teksten die lukraak gekozen zijn om bv iemands idee omver te halen.
Hier worden ze vaak zo gebruikt.

Ik heb al eerder gezegd dat een persoonlijk getuigenis beter aan kan komen dan bijbelteksten. Daar ben ik naar op zoek. Wat inspireert je, welke verhalen etc en wat is het nut ervan?
Let wel: we hebben het over ongelovigen die vragen wat het verschil maakt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 12:01

hubert schreef:Omdat ik bepaalde dingen duidelijker wil hebben. Er zijn veel meelezers!
We kunnen niet volstaan met platgetreden en uitgesleten begrippen en dooddoeners. Dat probeer ik te ontdekken, maar de oogst is mager.
Het is niet makkelijk een overtuiging over te brengen, maar we moeten het wel proberen.
Als je het ook niet weet of er geen zin in hebt kun je dat toch gewoon zeggen?

Vertel eens hoe jij tot bekering bent gekomen, dan is dát een getuigenis voor de meelezers.
Ik dacht dat ik al genoeg geschreven heb wie de Here Jezus is en voor mij betekent en dus ook voor anderen hetzelfde wil betekenen.

Verder begrijp en herken ik niets in jouw stellingen en jou manier van redeneren en je vragen, ik kan het echt niet volgen alles betrek je in het vage en schimmige, zo ervaar ik dat althans.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 15:03

Doeiii Schaapje. Blaat maar lekker verder in de wei!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 15:57

hubert schreef:Doeiii Schaapje. Blaat maar lekker verder in de wei!

Goed advies maar dan de grazige weide, waar de Goede Herder is met Zijn stok en staf die mij vertroosten en waar Hij mij beschermen zal tegen de wolven die willen bijten. :wink:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 16:00

Slaap en droom maar lekker verder. En hou jezelf vooral voor de gek.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 28 mei 2013 18:39

schaapje schreef: bijbelteksten geven doe je op een forum waarvan je uitgaat dat het gelovigen zijn, bijbelteksten ga je niet opsommen tot iemand die ongelovig is.

Ik vind het niet zo heel erg dat een gelovige in een discussie over de bijbel en geloof ook bijbelteksten aan haalt. Dat lijkt me nogal logisch eigenlijk. Ik zou alleen wel eens willen dat ze die dan ook eens zouden toepassen op zichzelf en daarnaar zouden leven, ipv mij ermee te veroordelen omdat ik het maar half doe. Ik ben zeer selectief met de bijbel, maar daarom is die voor mij nog niet geheel onwaar.

Minder discussiëren en veroordelen, meer voorleven. Ik denk dat je daar een hoop meer mee bereikt. En ik denk dat daar nog een hoop te winnen valt, want zeg nou zelf, veranderen vindt toch niemand leuk?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 mei 2013 19:32

irmo schreef:Ik ben zeer selectief met de bijbel, maar daarom is die voor mij nog niet geheel onwaar.

Kun je uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 28 mei 2013 20:28

irmo schreef:Ik ben zeer selectief met de bijbel, maar daarom is die voor mij nog niet geheel onwaar.

JHM schreef:Kun je uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?

Nou gewoon. Ik ben geen bijbelvaste, van kaft-tot-kaftgelovige christen. Ik kan de bijbel wel serieus nemen, maar helemaal voor waar aannemen, gaat me niet lukken.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 28 mei 2013 20:50

kleinschaapje schreef:Er zijn genoeg mensen voor een korte tijd in de hell geweest

http://www.youtube.com/watch?v=W1dNkWDKO-U

site vol met bijna doodservaringen, heaven and hell experiences

http://spiritlessons.com/

Bijna dood ervaringen zijn geen bewijs voor leven na de dood. Bijna dood ervaringen zijn namelijk op te wekken. Straaljagerpiloten die een bocht te hard trekken kunnen dezelfde ervaringen krijgen als mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad.

https://www.youtube.com/watch?v=8InOauCv91w

https://www.youtube.com/watch?v=uEJL_L9RHJY
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 mei 2013 09:47

Cardioloog Pim van Lommel deed de afgelopen twintig jaar onderzoek naar bijna-dood ervaringen bij patiënten die een hartstilstand hadden overleefd. Hij publiceerde er over in het gerenommeerde tijdschrift The Lancet en schreef de bestseller Eindeloos bewustzijn. Daarvan werden inmiddels meer dan 125.000 exemplaren verkocht.
Inmiddels de 17e druk. Het boek kreeg de 2010 Network Book Prize Award van de Medical and Scientific Network.
Een ‘bijna-dood ervaring’ is een authentieke ervaring die niet is te herleiden tot fantasie, psychose of zuurstoftekort. Het verandert mensen blijvend. Volgens Van Lommel is de heersende, materialistische visie van artsen, filosofen en psychologen op de relatie tussen hersenen en bewustzijn te beperkt om het verschijnsel te kunnen duiden. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 30 mei 2013 10:18

Nou, ja, ik kan me niet voorstellen dat men bewijs zou kunnen vinden voor leven na de dood uit bijna dood-ervaringen. Omdat dit uiteindelijk ook kan leiden naar een bewijs voor God, en God laat zich niet bewijzen op onze manier (dat geloof ik dus).
Voordat we geboren werden hadden we toch ook geen bewustzijn, of een nog-niet-geboren ervaring? Het hiernamaals zal heel anders tot ons komen dan dat we in dit leven kunnen bedenken of meten (geloof ik).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 mei 2013 11:22

Het gaat ook niet over een bewijs. Overigens is niet iedere BDE positief. Een klein percentage heeft een soort hel ervaring. Dat zou dan weer pleiten voor het geloof in het bestaan van zoiets als een hel.
Maar goed, de meeste BDE's zijn mooi en beschrijven een onuitsprekelijek rust en mooie landschappen met een wonderbaarlijke lichtval. Sommigen zien ook een lichtende gestalte (Jezus/God?)
Bijna niemand is na zo'n ervaring nog bang om dood te gaan. Dat is wel frappant!

Terug naar “[Religie] - Open forum”